Mitä teet illalla unilääkkeen ottamisen jälkeen?
Kun kuulemma ei saisi heti mennä nukkumaan. Itse kuitenkin menen vuoteeseen ja hetken aikaa kuuntelen äänikirjaa tai rauhoittavaa asmr-hömppää.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä mulle on apteekissa sanottu joka kerta, kun olen hakenut mirtazapinia tai doxepinia, että muistathan ottaa tuntia ennen nukkumaanmenoa. Harva unilääkekään kai nuijanukutusta antaa, jos on oikeasti ongelmia nukahtamisessa?
Ap
Nämä ovat masennuslääkkeitä myös uneen tarkoitettuina.
Ei ehkä nuijanukutusta, mutta huomattavasti nopeamman kuin ilman lääkettä. Mulla esim. 20min on ihan normaali aika lääkkeellä. Ilman sitä voi mennä pari vuorokautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllä mulle on apteekissa sanottu joka kerta, kun olen hakenut mirtazapinia tai doxepinia, että muistathan ottaa tuntia ennen nukkumaanmenoa. Harva unilääkekään kai nuijanukutusta antaa, jos on oikeasti ongelmia nukahtamisessa?
ApNämä ovat masennuslääkkeitä myös uneen tarkoitettuina.
Ei ehkä nuijanukutusta, mutta huomattavasti nopeamman kuin ilman lääkettä. Mulla esim. 20min on ihan normaali aika lääkkeellä. Ilman sitä voi mennä pari vuorokautta.
Uneen tarkoitettuna ei vaikuta masennuslääkkeenä, pitää olla paljon isompi annos, ennenkuin "toimii masennukseen".
Vierailija kirjoitti:
Tuntia ennen nukkumaan menoa ei tarkoita sitä ettet saisi petiin mennä ja rauhoittua. Todennäköisesti uni tulee siinä n. tunnin päästä lääkkeen ottamisesta
Eli otat lääkkeen tuntia ennen kuin haluat nukahtaa.
Useimmat lääkkeet saavuttavat merkittäviä pitoisuuksia veressä suun kautta otettuna aikaisintaan 30min päästä; jotkut voi alkaa vähän nopeammin varsinkin tyhjään vatsaan otettuna, mutta harva oikeasti kunnolla vaikuttaa puolta tuntia aiemmin (toki voi tuntua vähän, mutta ei mikään saavuta vartissa huippupitoisuuksia).
Joissain menee sitten huomattavasti pidempään. Tenox/Imovane/Atarax esim voi alkaa hyvinkin puolessa tunnissa ja nukuttamaan, Ketipinor voi vaatia sen tunnin, joku Opamox ja varsinkin melatoniini kannattaa ottaa varmaan puolitoista tai pari tuntia ennen kuin haluaa nukahtaa.
Sänkyyn voi tietysti mennä vaikka heti eikä siitä tietenkään ole mitään haittaa. Ajatus varmaan se että turha mennä sänkyyn pyörimään heti jos lääke nousee vielä tunnin verran.
Siis: ota selvää (sekä yleisellä tasolla että itse kokeilemalla) miten nopeasti lääke alkaa nukuttaa. Älä mene sitä aikaisemmin sänkyyn - ellet halua jo valmiiksi mennä esim lukemaan. Mene kuitenkin kellon mukaan oikea-aikaisesti sänkyyn äläkä jää odottamaan että alkaa nukuttaa.
Suurin osa lääkkeistä ei valtaosalle ihmisistä aiheuta sellaista oloa että silmät eivät pysyisi auki ja olisi pakko mennä nukkumaan, jos pysyy valveilla ja puuhastelee muuta eikä mene maate. Ei edes mitkään bentsot sopivalla annoksella - sellainen annos mihin ei nukahda telkkaria katsellessa nukuttaa kyllä jos menee sänkyyn. Jos sammuu istualleen sohvalle niin annos on liian suuri (tai sitten on univelkaa).
Otan lasin viiniä ja avaan Tinderin. Musta tulee tosi supliikki ja estoton ja jutuista tulee hyvällä tavalla levottomia.
Yleensä siitä seuraa hauskaa pikku flirttiä ja menen nukkumaan (ja ne jutut jatkuu sit ehkä tai on jatkumati). Joskus siitä lähdetään saman tien treffeille, ja nukahtaminen vähän venyy ja sen lokaatio vaihtuu.
Pyydän Tinder-deittiäni lähtemään kotiinsa. Mun luo voi kyllä tulla sänkyyn mut tänne ei jäädä nukkumaan.
Otan toisen uniääkkeen. Sit kolmannen. Sit neljännen, ja sit en enää muista. Herään sitten jostain Heinolasta kauhean ukon vierestä kaksi päivää myöhemmin.
Käyn suihkussa ja pesen hampaat. Sit ku meen sen jälkeen sänkyyn nukahdan heti.
En kyllä ole vielä tähän päivään mennessä törmännyt kotona otettavaan unilääkkeeseen, joka laittaa samantien nukuttamaan. Jos saatte unilääkkeestä ns. nuijanukutuksen niin ei silloin mitään nukahtamisongelmia ole. Itselläni menee useita tunteja saada uni ilman lääkettä, lääkkeen avulla pari tuntia.