Sota tulee, joutuuko 61 vuotias isäni sotaan?
Jos tai kun sota leviää Ukrainasta muualle Eurooppaan, joutuuko isäni joka on 61 vuotias lähtemään sotaan? Jostain muistelisin, että 60 vuotta olisi jokin ikäraja. Mieheni lähtee ja on kaiketi jopa hieman innoissaan. Minua tämä kauhistuttaa.
Kommentit (300)
Jääkärimarssi on tosi hieno biisi. Kuunnelkaa niin ei enää sota pelota. Taistelumieli kohoaa.
Vierailija kirjoitti:
Entä 17- ja 18- vuotiaat poikani 😭? Eivät ole vielä käyneet armeijaa, mutta asevelvollisia kai kuitenkin.
Ukkini meni jatkosotaan vapaaehtoisena 17-vuotiaana, oli kai jossain Rukajärven suunnalla pikakivääriampujana (käytössään oli ollut ns. Emma-pikakivääri).
Vierailija kirjoitti:
Kaikille löytyy kyllä työ sotavaltiossa. Vanhuksetkin on perinteisesti haulikoiden ja muiden metsästysaseiden kanssa siltoja yms. taktisia kohteita vahtimassa desanttien varalta.
Siinä on desantti ihmeissään kun tulee silmille 36 grammaa hauleja. Tai 308 silmien väliin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä naiset tekee jos sota tulee? Vieläkö lottajärjestelmä on olemassa? Kuka tietää?
Kun tykistökeskitykset alkavat ja stalinin patterit ampua niin lukuisia naisia tarvitaan pesemään nyrkkipyykillä miesten alushousuja sähköjen katketessa.
Vierailija kirjoitti:
Minne ydinkärki ensimmäisenä osoittaa Suomessa? Tikkakoski?
En tiedä ydinkärjistä, mutta veikkaan että ainakin terästehtaisiin osuisi jonkinlaisia ohjuksia.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten nopeasti pystytään keräämään joukkoja kasaan, jos oikeasti sota tulee? Tuleeko puhelinsoitto vai miten toimitaan? Kai jokin valmiussuunnitelma on tehty, mitä noudatetaan.
No kun tiedetään nämä Suomen kankeat ja sekavat systeemit, niin ei siinä kiirettä pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee liikekannallepano niin meillä lähtee molemmat, mies ja minä, reservissä ollaan molemmat. Mihinkähän me nuo 3 alaikäistä lasta laitetaan? Tuleeko huostaanotto kun vanhemmat lähetetään tykinruuaksi?
Ei tule vaan ne lähetetään sotalapsiksi Ruotsiin.
Ja osa lapsista jää sinne, vaikka vanhemmat selviäisivätkin sodasta ja olisi maa mihin palata.
Jos isäsi on eversti tai kenraali, niin voi joutuakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noilla yli nelikymppisillä perusrivimiehillä mitään sijoituksia ole. Nuoremmille ikäluokille se rynkky käteen lyödään. Sitten kun yli nelikymppisiä aletaan tarvitsemaan niin ollaan jo aika pissisessä tilanteessa ja kaatuneita tai haavoittuneita on aikamoinen kasa. Eri asia sitten jos on upseeri.
En tiedä mistä olet tietosi saanut mutta ne ovat vääriä ainakin mitä omaa sijoituspaperiani olen katsonut.
Varmasti poikkeuksia joukossa on, ja niitä joilla on esim. ammatin puolesta erityisosaamista. Silloin kuin reserviläiskirje tuli, ikäluokkani oli vähän yli 40 eikä sen ikäisillä perusjääkäreillä, tykkimiehillä tms. sijoituksia ollut.
Nimi pyyhitään yli, kun täyttää 36.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noilla yli nelikymppisillä perusrivimiehillä mitään sijoituksia ole. Nuoremmille ikäluokille se rynkky käteen lyödään. Sitten kun yli nelikymppisiä aletaan tarvitsemaan niin ollaan jo aika pissisessä tilanteessa ja kaatuneita tai haavoittuneita on aikamoinen kasa. Eri asia sitten jos on upseeri.
En tiedä mistä olet tietosi saanut mutta ne ovat vääriä ainakin mitä omaa sijoituspaperiani olen katsonut.
Varmasti poikkeuksia joukossa on, ja niitä joilla on esim. ammatin puolesta erityisosaamista. Silloin kuin reserviläiskirje tuli, ikäluokkani oli vähän yli 40 eikä sen ikäisillä perusjääkäreillä, tykkimiehillä tms. sijoituksia ollut.
Nimi pyyhitään yli, kun täyttää 36.
Ei pyyhitä.
Kävin lukemassa puolustusvoimien sivuilta. Sodan syttyessä, rivimiehet, 50vuotiaat eivät joudu rintamalle, mutta velvollisuus on kodinturvajoukkoihin. Upseerien ikäraja on 60vuotta. Naiset tekevät esim. punaisen ristin, hoitoalan yms. töitä. Kaikkien on osallistuttava, ikähaarukassa 18- 67v, vankeustuomion uhalla.
nyt koronahörhöt höpöttävät sodasta.
mihin se korona nyt jäi.
koronamaski ja piikki sitten sotaan. hörhöt.
Miehistö menee varareserviin viisikymppisenä ja upseerit kuusikymppisinä.
Kuka antaa sotakäskyn? Presidenttikö?
Olen totaalikieltäytyjä, en tee mitään muuta kuin pelaan pleikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen totaalikieltäytyjä, en tee mitään muuta kuin pelaan pleikkaa.
Joudut johonkin sivareille osoitettuun hommaan tai vankilaan, jos muuten kieltäydyt.
Onneksi 1939-1945 Suomen sotilaat eivät ajatelleet tavallasi.
Kyllä me vajaa 50 vuotiaan aletaan jo olla aika kremppakunnossa. Vaikka iän puolesta vielä kelpaisi ehkä. Kakkosen diabetes, verenpainetauti ja uniapnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä naiset tekee jos sota tulee? Vieläkö lottajärjestelmä on olemassa? Kuka tietää?
Ainakin intin käyneet naiset joutuu sotimaan.
Mä jään paistelee pullia ku en oo käyny
Isot kaupungit tuhotaan ensin. Helsinki itsestäänselvä kohde. Eduskuntatalosta muutama kilometri joka suuntaan lasiaavikkoa.