Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elän koulutettujen ihmisten kuplassa

Vierailija
12.02.2022 |

Kun mietin asiaa niin eihän elämässäni ole juuri ketään muita kuin korkeakoulutettuja ihmisiä. Omat vanhempani, sisarukseni, puolisoni ja kaverini ovat kaikki suorittaneet ylemmän korkeakoulututkinnon. Tänään illalla on tarkoitus juoda kavereiden kanssa pari olutta ja viettää iltaa, meistä neljästä kolme on tohtoreita ja neljäskin DI. Työpaikallani ihmiset ovat koulutustasoltaan maistereita ja siitä ylöspäin. Toki kauempana asuvissa sukulaisissa on ammattikoulutettuja, mutta heitä en näe välttämättä kuin muutamia kerran vuodessa. Minulla saattaa siis mennä hyvinkin kuukausia, etten käy yhtäkään keskustelua ei-korkeakoulutetun kanssa.Jutellessani perjantaina siivoojalle kävin samalla ohimennen vuoden ensimmäisen keskustelun ei-korkeakoulutetun ihmisen kanssa.

Oikeastaan aika järkyttävää kuplautumista ottaen huomioon, että puolet ihmisistä ei ole korkeakoulutettuja. Tuntuu, että oma maailma supistuu kovasti tämän kuplan vaikutuksesta, mutta en oikein tiedä miten sitä lähteä purkamaan. En vaan yksinkertaisesti kohtaa arjessani kovin erilaisia ihmisiä ja se kaventaa kovasti maailmankuvaa.

Kommentit (85)

1/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, samanlaisia ollaan, koulutuksesta viis, ei tuo nyt vielä mikään kupla ole. Mun mies on DI ja tohtori ja itse ole kouluttamaton pösilö eikä se tee meistä erilaisia.

Vierailija
2/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuplissa elää moni, myös kouluttamaton. Se ei ole sen parempi kupla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppia

Vierailija
4/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuvittelet, että maailmankuvasi kaventuu koska et keskustele ei-korkeakoulutettujen kanssa? Miksi kuvittelet, että koulutus tekee ihmisistä erilaisia kuin sinä?

Vierailija
5/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuvittelet, että maailmankuvasi kaventuu koska et keskustele ei-korkeakoulutettujen kanssa? Miksi kuvittelet, että koulutus tekee ihmisistä erilaisia kuin sinä?

Oletan, että heidän arki on jo yksistään tulojen vuoksi erilaista kuin meillä.

Vierailija
6/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon nöyrää kerskailua.  :D Noh, paljon liksa? Monta yritystä olet myynyt tai monta julkaisua sinulla on vertaisarvioiduissa journaleissa? Ketään ei kiinnosta, jos pyörit keskinkertaisten maistereiden kanssa itsekehumassa toisianne.

Vierailija
7/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran korona-aikana juttelin ystäväni kanssa ja kerroin, etten tiedä edes fb:stä ketään, kuka vastustaisi rokotteita. Hän kyllä tunsi useammankin, mutta hän ei tuntenut ketään, kuka vastustaisi homojen avioliittoja. Minä taas tunnen. Mutta en ole kyllä yhtään avartunut tätä kautta.

Hyvähän se on EDES tiedostaa oma kuplautumisensa, vaikka eihän se riitä...

Minä tosin olen maanviljelijä/duunari suvusta (vastakkainasettelua tuokin) noussut maisteriksi, sukuni ensimmäiseksi (omat lapset seuraavia), että sikäli on edes hivenen perspektiiviä. Mutta silti koen eläväni kuplassa.

Vierailija
8/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen meistä elää omassa kuplassaan. Toisilla se vaan on laajempi ja toisilla suppeampi.

Vierailija
9/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 70-luvulla 90% oli matalasti koulutettuja. He olivat valtava enemmistö.

Mainontakin suunnattiin pääasiassa heille, heillä oli ostovoima.

Se oli erilainen maailma.

Tunnistan tuon kuplan. Itse olen käynyt pelkän lukion ja olen täällä Kalliossa kuin orpo piru.

En kuulu oikein kumpaankaan kuplaan, en amiksiin enkä akateemisiin.

Vierailija
10/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon nöyrää kerskailua.  :D Noh, paljon liksa? Monta yritystä olet myynyt tai monta julkaisua sinulla on vertaisarvioiduissa journaleissa? Ketään ei kiinnosta, jos pyörit keskinkertaisten maistereiden kanssa itsekehumassa toisianne.

Ei me mitään sikarikkaita olla, mutta sen verran tiedän minäkin ihmisten arjesta, että monella on aika paljon tiukempaa ja muutoinkin erilaista. Lapsuudenkotinikin oli varakas, joten olin jo lapsena hieman irrallaan monen muun arjesta.

Vierailija
11/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä juuri tarkoitin (#4). Lähtökohtaisesti oletat, että ihminen on köyhä jos ei ole korkeakoulutettu

Vierailija
12/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä juuri tarkoitin (#4). Lähtökohtaisesti oletat, että ihminen on köyhä jos ei ole korkeakoulutettu

Väännät nyt sanoja suuhuni. Kyllä minusta on ihan realistinen oletus, että useimmat lähihoitajat, kassatyöntekijät tai muut suorittavaa työtä tekevät ihmiset eivät ole erityisen varakkaita. Tai sitten media on antanut minulle aivan väärän kuvan.

Vierailija
13/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran korona-aikana juttelin ystäväni kanssa ja kerroin, etten tiedä edes fb:stä ketään, kuka vastustaisi rokotteita. Hän kyllä tunsi useammankin, mutta hän ei tuntenut ketään, kuka vastustaisi homojen avioliittoja. Minä taas tunnen. Mutta en ole kyllä yhtään avartunut tätä kautta.

Hyvähän se on EDES tiedostaa oma kuplautumisensa, vaikka eihän se riitä...

Minä tosin olen maanviljelijä/duunari suvusta (vastakkainasettelua tuokin) noussut maisteriksi, sukuni ensimmäiseksi (omat lapset seuraavia), että sikäli on edes hivenen perspektiiviä. Mutta silti koen eläväni kuplassa.

Juuri tätä tarkoitin. Omassa tuttavapiirissäni vaikkapa rokoteasioista ei edes saisi aikaan keskustelua, koska kukaan niitä ei vastusta, kuten ei myöskään homoavioliittoja. Tässä ketjussa osa lähti sitten provoamaan, että "ei jokainen", tai "ei kaikki". Ei tässä ole kysekään siitä, että jokainen ei-korkeakoulutettu ajattelisi eri tavalla asioista, mutta esimerkiksi tulotason, äänestyskäyttäytymisen, terveyden, kulttuurimaun yms. asioiden puolesta on väestötasolla eroja eri koulutusryhmien välillä. Oikeastaan kyse ei ole pelkästään siitä, että olisi tuttavapiirissä enemmän ei-korkeakoulutettuja vaan ylipäätään erilaisia ihmisiä. Nyt on melkein pelkästään dippainssejä, lääkäreitä, ekonomeja ja näiden alojen tutkijoita.

Vierailija
14/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kouluttamaton (amis), mutta lähipiiriini kuuluu myös kouluttautuneita ihmisiä.

Heidän kanssaan on tavallaan "freesimpää" keskustella kuin nk. kouluttamattomien. Aihealueet, keskustelun yleinen taso, maailmankatsomus ja arvot näyttäytyvät positiivisemmassa valossa korkeammalle kouluttautuneiden ihmisten puheissa kuin kouluttamattomien.

Nimim. haluaisin olla kuplassa

Vierailija
15/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en, ja oon tosi tyytyväinen tästä. Jos olisin jäänyt Helsinkiin, eläisin todennäköisesti kuplassa. Tunnen tosi erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä. Koen sen rikkautena.

Vierailija
16/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en, ja oon tosi tyytyväinen tästä. Jos olisin jäänyt Helsinkiin, eläisin todennäköisesti kuplassa. Tunnen tosi erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä. Koen sen rikkautena.

Näin minäkin ajattelen. Mitä enemmän omaa ajatteluaan haastaa niin sitä enemmän kasvaa ihmisenä.

ap

17/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin oli kyse koulutuksesta, sitten tulotasosta, sitten jo yleisestä elämänkatsomuksesta. No ehkä sitten olet kuplautunut, koita tutustua erilaisiin ihmisiin jos haluat mutta koulutustasosta ei ole kyse kuplautumisessasi. Itse tuntemani korkeakoulutetut on kaikki ihan omanlaisiaan.

Vierailija
18/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ihmisen koulutustaustan huomaa tosi nopeasti. Töissäkin pystyy nopeasti hyvin luotettavasti sanomaan onko työkaverilla AMK- vai yliopistotausta, vaikka se ei milloinkaan tulisi puheeksi.

Vierailija
19/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitimamma kirjoitti:

Ensin oli kyse koulutuksesta, sitten tulotasosta, sitten jo yleisestä elämänkatsomuksesta. No ehkä sitten olet kuplautunut, koita tutustua erilaisiin ihmisiin jos haluat mutta koulutustasosta ei ole kyse kuplautumisessasi. Itse tuntemani korkeakoulutetut on kaikki ihan omanlaisiaan.

Ohis, mutta jos seuraat vähänkin tutkimusmaailmaa, niin koulutustaso on hyvä ennustin melkein asialle kuin asialle, oli sitten kyse varallisuudesta, terveydestä tai puoluekannasta.

Vierailija
20/85 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ihmisen koulutustaustan huomaa tosi nopeasti. Töissäkin pystyy nopeasti hyvin luotettavasti sanomaan onko työkaverilla AMK- vai yliopistotausta, vaikka se ei milloinkaan tulisi puheeksi.

AMK vs yliopisto ei varsinaisesti ole osa tätä keskustelua - molemmathan ovat korkeakouluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme