Hyväksikäyttöä?
Kun on pienempi muksu ja asutaan ihan koulun vieressä niin olen tullut huomamaan, että jo eskarista tuttujen lasten vanhemmat helposti kyselee, että sopisko semmoinen, että "Pirkka-Einari" tulis teille jo aamusta klo 7:00 kun sen vanhemman pitää aikaisin aamulla lähteä töihin/työmatkalle. Jotta muksut voi sitten yhdessä lähteä nurkan taakse kouluun. Daa, kaks on helpompaa huoltaa kuin se oma yksi ja varsinkin aamuvarhain, jolloin pitäis vielä omakin pää rekonstruoida töihinmenokuntoon. Kummatkin muksut syömättä ja juomatta suoraan sängyistään repäistynä ja aamukiukuissaan. Koska sullahan on aikaa ja liukuva työaika....Nämä vanhemmat ei ehkä ymmärrä, että sen liukuvan työaikani takia joudun tekemään pitempää päivää sen jälkeen kun itse olen junioreista päässyt aamulla eroon. Yksikään näistä huostaani aamuvarhain luovutettujen lasten vanhemmista ei koskaan ole kysellyt, että voisivatko tehdä jotain vastapalvelusta, vaikka hyvin tietävät minun olevan yksinhuoltaja ilman lähellä olevaa tukiverkostoa. Joo, olen nykyisin jättänyt vastaamatta tämmöisiin viesteihin. Onhan se toki ikävää, että muksunsa joutuu viettämään vaikka puolitoista tuntia pakkasessa koulun pihalla ennen koulun ovien avaamista. Siksi että oman vanhempansa pitää sännätä töihinsä jo klo 6 jälkeen aamusta.
Kommentit (7)
No ehdota vastapalvelusta. "Teidän einari oli meillä viikolla yhteensä 5 tuntia. Tuon meidän maijan teille sunnuntaina viideksi tunniksi leikkimään, jotta saan tehtyä ne työt, jotka jäivät viikolla tekemättä."
Meillä ei saa edes kulkea yksin eskariin, ensimmäiselle luokalle vasta.
Koulujen on pakko järjestää aamuhoito. Eikö sieltä löydy paikkaa?
Sanot että teet lasun jos se lapsen hoito ei ala onnistuu heiltä itseltään.
Älä ota "huostaan" lapsia muuten kuin jos se kuuluu työnkuvaasi. Itse olet kuoppasi kaivanut.
"Joo, olen nykyisin jättänyt vastaamatta tämmöisiin viesteihin."
Hyvä. Jos sopimatta joku lapsi ilmestyy vielä ovesi taakse, soitat heti sossut hakemaan lapsen.
Sanot että ei sovi. Lapselle voi vaikka palkata hoitajan aamuksi. Ja usein on mahdollista että lapsi on päiväkodin puolella heti aamusta ja siirtyy sitten sieltä eskariin.