Onko jollain muullakin mennyt oikomishoito pieleen?
Hammaslääkäri ehdotti minulle kolme vuotta sitten oikomishoitoa, sillä osa takahampaistani oli kääntynyt huonoon purentaan. Lisäksi yksi kulmahampaistani oli noussut hieman rivistä ylös. Itse pidin hymystäni, vaikka tuo pieni epäsymmetrisyys välillä harmittikin. Oikominen aloitettiin ja kolmen vuoden jälkeen sain raudat pois.
Lopputulos on hirveä. Osa hampaistani on hiottu ihan oudon mallisiksi kapeiksi puikuloiksi (ilmeisesti kun muka eivät olisi muuten mahtuneet - no nyt hammasvälit ovat suuremmat kuin ennen..), yksi takahammas kiskottiin pois ja tässä on nyt yhden hampaan mentävä aukko. Lisäksi viimeinen takahammas, jota yritettiin vetää joukon jatkoksi on harmaa (saattaa siis kuolla kokonaan ja joudutaan vetämään pois). Viisaudenhammas kun ei tykännyt niin kovasta liikuttelusta.. Hampaani työntyvät nyt voimakkaasti eteenpäin, en voi hymyillä ylä- ja alahampaat kiinni niin että hampaat näkyisivät, sillä alahuuleni työntyy idioottimaisesti eteenpäin.. Lisäksi ylähampaiden linja on epäsymmetrisempi, kuin aloittaessa.
Ennen paljastin mielelläni hymyni ja se oli yksi parhaita puolia kasvoissani. Nyt kun katson hymyäni peilistä tai kuvista, suututtaa ja itkettää. Ilme on täysin muuttunut.
Kaiken kukkuraksi oikoja sohaisi yhteen etuhampaaseeni brakettien irroitusvaiheessa reiän, eikä edes maininnut asiasta!!! Ihmettelin kotona tuota epätasaisuutta ja luulin, että siihen on tyyliin jäänyt puhdistamatta muovia yms. Kunnes tänään hammastarkastuksessa hammaslääkäri totesi, että tässä on kyllä reikä. Odotan nyt aikaa paikkaukseen ja toivon, että pinta saadaan ennalleen. Kokemuksia tällaisesta? Hoitovirhehän tuokin varmaan on? Ja jos joudun uusimaan paikkaa, niin omasta kukkarostako se pitäisi maksaa!! Aion kyllä antaa palautetta hoidostani.
Tämä tehtiin julkisella (oppilaiden terveydenhuolto). Lähdenkö nyt omaan piikkiin yksityiselle korjaamaan vahinkoa vai vaadinko korvausta..? Tämän oikojan tuoliin en kyllä enää koskaan istu.
Kommentit (60)
Harjoittelukappale. Olisit mennyt yksityiselle puolelle.
No enhän edes harkinnut koko oikomishoitoa. Lisäksi ei mulla opiskelijana olisi ollut rahaa hoitoon yksityisellä.
Ja mä olen oikeasti aina luullut, että juuri tuollaisia eteen päin törröttäviä majavahampaita kiskotaan taaksepäin - mutta tässähän on jo useampi, jolla korjattu päinvastaiseen suuntaan. Jotenkin esteettisesti ajattelen, että olisi kaunista, jos voi hymyillä ylä- ja alahampaat kiinni, suu auki - mutta törröhampaiden kanssahan se näyttää tyhmältä.
Mä voin vielä omasta kustusta oikomisestani kertoa, että mun ylähampaista tehtiin myös sillä tavoin pitkät, että ylähampaat laskeutuvat hymyillessä reippaasti alahuulen päälle. Nyt ymmärrän, miksi jollain naisilla on aina huulipunaa hampaissaan.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:17"]
Ja mä olen oikeasti aina luullut, että juuri tuollaisia eteen päin törröttäviä majavahampaita kiskotaan taaksepäin - mutta tässähän on jo useampi, jolla korjattu päinvastaiseen suuntaan. Jotenkin esteettisesti ajattelen, että olisi kaunista, jos voi hymyillä ylä- ja alahampaat kiinni, suu auki - mutta törröhampaiden kanssahan se näyttää tyhmältä.
[/quote]
Todella. Mulla ei ollut mielestäni hampaiden ulkonäössä ennen oikomista mitään muuta vikaa kuin se 1 alahammas taempana. Etuhampaat ei olleet yhtään ulkonevat esimerkiksi. Mutta niin se halusi yksityinen oikojalääkäri korjata "hieman liian syvän purennan" samalla (esim. koulussa tuollaisesta viasta ei ollut ksokaan sanottu mitään eikä ehdotettu oikomista) ja niinpä yläetuhampaat laitettiin sojottamaan eteen ja ulospäin.
Hampaat yhdessä tosiaan pystyn hymyilemään hampaat näkyen vain niin että virnistän niin että alahampaatkin näkyy. Sellainen "kaino hymy" jossa alahuuli tulee ylähampaiden päälle ei onnistu, kun ei se huuli edes töröhampaiden päälle kunnolla ylety ja näyttää todella tyhmältä jos väkisin vetää. Maksoin vielä itseni kipeäksi tästä "esteettisestä hammashoidosta". Retentiolankaa en halunnut koska tajusin heti että olisi hyvä jos hampaat palautuisivat entiselleen, mutta yhtään eivät ole palautuneet.
Ei nyt pieleen varsinaisesti, mutta hampaat palautuivat melkein samanlaisiksi kuin alussa heti kun raudat otettiin pois.
No, tänään yritettiin paikkausaineella fiksata oikojan aiheuttamaa reikää hampaan ulkopinnassa, eikä siitä kaunista saatu. Eihän paikkausaine kiillä samalla tavoin kuin hammas ja hampaasta erottuu nyt kurja läntti. Nyt todella lähtee tekstiä YTHS:n potilasasiamiehelle. En voi edelleenkään uskoa, ettei oikoja edes maininnut aiheuttamastaan reiästä mitään! Kadun niin sitä päivää, kun oikominen aloitettiin. Yli kolme vuotta kesti ja ei todellakaan ollut ilmaista niin kuin täällä joku aukoi! Ja lopputulos tämä. Hampaissani ei kuitenkaan ollut (sen takahampaiden purentavian lisäksi) suurta esteettistä haittaa. No, oikomisella saatiin aikaan. Vituttaa niin. Voisikohan tuosta hoitovirheestä hakea minkälaista korvausta..?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:23"]
No, tänään yritettiin paikkausaineella fiksata oikojan aiheuttamaa reikää hampaan ulkopinnassa, eikä siitä kaunista saatu. Eihän paikkausaine kiillä samalla tavoin kuin hammas ja hampaasta erottuu nyt kurja läntti.
[/quote]
Huonosti kyllä tehty jos tuolla tavalla erottuu. Kyllä se paikkausainekin saadaan kiillotettua niin ettei erotu kyllä normaalisti mitenkään hampaasta. Itselläni meni pari vuotta sitten koiran kanssa leikkiessä 2 yläetuhammasta vähän poikki kun koira hyppäsi hampaat edellä päin naamaani, ja ne korjattiin muovipaikka-aineella. Ei kyllä mitenkään huomaa että hampaiden kärjet on muovia.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:03"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 16:00"]
Sulautuuko paikka-aine täysin omaan hampaaseen? Täytyykö paikkoja uusia? Kun nyt täytyy myös paikata tuo oikojan aiheuttama syvä viilto yhdessä etuhampaassa.
[/quote]
Ei tuo ole mikään ongelma. Itselläni on synnynnäisiä kiillepuutoksia etuhampaissa, ja näkyivät ruskehtavina läntteinnä. On korjautettu jo parikymmentä vuotta sitten paikka-aineella esteettisistä syistä, eikä niitä ole koskaan tarvinnut uusia niitä paikkoja eikä niitä kyllä mitenkään erota muusta hampaasta.
[/quote] Mullakin on paikattu hampaan pintaa ja kyllä vaan erottuu.. Kuoriin ei ole varaa :,(
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:23"]
No, tänään yritettiin paikkausaineella fiksata oikojan aiheuttamaa reikää hampaan ulkopinnassa, eikä siitä kaunista saatu. Eihän paikkausaine kiillä samalla tavoin kuin hammas ja hampaasta erottuu nyt kurja läntti.
[/quote]
Huonosti kyllä tehty jos tuolla tavalla erottuu. Kyllä se paikkausainekin saadaan kiillotettua niin ettei erotu kyllä normaalisti mitenkään hampaasta. Itselläni meni pari vuotta sitten koiran kanssa leikkiessä 2 yläetuhammasta vähän poikki kun koira hyppäsi hampaat edellä päin naamaani, ja ne korjattiin muovipaikka-aineella. Ei kyllä mitenkään huomaa että hampaiden kärjet on muovia.
[/quote] Ehkä kärjet on eri asia, kuin keskellä hammasta..?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:23"]
No, tänään yritettiin paikkausaineella fiksata oikojan aiheuttamaa reikää hampaan ulkopinnassa, eikä siitä kaunista saatu. Eihän paikkausaine kiillä samalla tavoin kuin hammas ja hampaasta erottuu nyt kurja läntti. Nyt todella lähtee tekstiä YTHS:n potilasasiamiehelle. En voi edelleenkään uskoa, ettei oikoja edes maininnut aiheuttamastaan reiästä mitään! Kadun niin sitä päivää, kun oikominen aloitettiin. Yli kolme vuotta kesti ja ei todellakaan ollut ilmaista niin kuin täällä joku aukoi! Ja lopputulos tämä. Hampaissani ei kuitenkaan ollut (sen takahampaiden purentavian lisäksi) suurta esteettistä haittaa. No, oikomisella saatiin aikaan. Vituttaa niin. Voisikohan tuosta hoitovirheestä hakea minkälaista korvausta..?
[/quote]
No ilman muuta. Dokumentit, ne kuvat vain mukaan. Helkkari, multa menis kyllä yöunet ja raivoni olisi sanaton. Onnea matkaan ja muista myös vaatia korvauksia!
No on mennyt aika monetkin yöunet ja raivo on kyllä suunnaton. Nyt vaan itkettää, olen niin väsynyt tähän.. Kiitos tsemppauksesta.
Oon miettinyt pitkään oikomishoitoa,yksityisellä kuitenkin.
Mutta nyt ruvennut ajattelemaan että kun hampaat ei kauhean vinot ja kukaan ei koskaan oo niistä mitään huomauttanut.. Että ehkä ois parempi oikoa oman pään sisällä olevat ajatukset ja vaan tykätä itsestä tällaisena.
Hirvittää nimittäin tuo että hampaat liikkuu sitten takaisin omalle paikalleen ja jos saakin tuloksena "hevosen hymyn"
Ei kaikkeen ehdotettuun tarvitse suostua.
Oikojan kommentteja edellisiin:
Yhteistyö on poikaa oikojan ja oijottavan välillä.
Kertokaa, jos jokin asia häiritsee tai olette eri mieltä hampaiden asennoista ennenkuin esim. kiinteitä kojeita on purettu.
Usein hampaiden asennoille on selkeä syy, ja oikoja sen myös selittää. Tärkeintä on jo hoidon alussa hoitosuunnitelmakäynnillä ymmärtää hoidon päämäärä.
Usein hoitotulokset ovat kompromisseja. Purenta lähtee leukojen asemasta ja hampaita yritetään houkutella vastaamaan niitä ( ellei kyse ole jo ortodonttis-kirurgisista hoidoista, jossa myös leukojen asemaa muutetaan). Oikomishoidot eivät ole helppoja.
Lapsilla leukojenkasvun ennustaminen on vaikeaa, kielen ja huulten paineet,suuhengitys, ryhti - useat asiat vaikuttavat oikomishoidon kulkuun. Aikuisten purennat ja hampaiden asennot muuttuvat luonnostaan myös normaalin ahtautumisen myötä, aikaisempi oikomishoito ei siis välttämättä ole palautunut.
Hoitopaikoista:
Julkisen ja yksityispuolen vertailu on mahdotonta, sillä Suomessa purennat pisteytetään vaikeusasteeltaan 1-10 ( 10 vastaa huuli-suulakihalkioit) julkinen puoli ( terveyskeskukset, YTHS, yliopistoklinikat, erikoissairaanhoito) hoitavat vain vaikeimmat purentavirheet (paheneva7) 8-10 pisteytyksen saaneet.
Tarkoituksena on siis saada hoidettua varsinaiset purentavirheet. Yksityissektorilla usein peruslähtökohta on kunnossa ( hyvä leukojen välinen asema), jolloin myös hoitotuloksesta tulee parempi.
Aloitan oikomishoidon yksityisellä ensi kuussa. Hinta-arvio on noin 6000e. Töröttävät etuhampaat ja vikaa purennassa. Tuskin huomommaksi menee.
Etsinpä tietoa oikomishoidosta ja löysin ketjuun. Hyvin samanlainen kokemus täällä! YTHS:llä pilattu hymy, joka minulla on nyt viimein kymmenen vuoden jälkeen varaa yksityisellä korjata. Vinkkejä parhaista esteettisen hammashoidon taitajista pääkaupunkiseudulla otetaan vastaan!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:00"]Tsemppiä täältäkin!Se hampaan kolo on mahdollista saada kyllä kokonaan näkymättömiin.Muistan kun yläasteella yhdeltä luokkalaiselta lähti kummastakin etuhampaasta puolet pois,mutta ei sitä huomannut ollenkaan että oli paikattu,näytti ihan normihampailta!Eli kyllä siihenkin löydetään ratkaisu.Hoida nyt ens in nuo paskahommat pois YTHS än kanssa ja sitten yksityisellä voisit käydä tuon hoitamassa.Tai vähintään eri hammaslääkärit kuin millä olet nyt käynyt!Kyllä ne sun hampaat oikeesti pystytään korjaamaan,pitää löytyä uskoa:) haleja!<3
Jospa hänelle laitettiin kuoret? Tämä hammaslääkäri ainakin oli sitä mieltä, ettei näitä mun kapeiksi viilattuja hampaita kannata paikkausaineella lähteä "pullistamaan", koska lopputulos ei olisi järin hyvä. Kuori täytyy tietenkin laittaa koko hampaaseen, jolloin omaa hammasta hiotaan kunnolla pienemmäksi.
Hammaslääkäri sanoi minulle, että oikomishoidon jälkeen voi "päällystää" etuhampaita paikka-aineella, jolloin värit tasoittuvat ja vanhat tummuneet paikat voi vaihtaa uusiin. Mulla siis hoito on kesken.
Tuttavallani oli sellainen "tappihammas", ohut ja omituinen. Se korjattiin paikka-aineella eli päälle lisättiin massaa ja rakennettiin siitä normaalin hampaan näköinen. Ei tarvittu niitä kalliita posliinikuoria.
Ja jossain määrinhän nämä ovat (jos esteettisestä oikomisesta puhutaan) makuasioita (tietysti sen puitteissa, mitä oikeasti voidaan tehdä). Mutta tällöin olisikin tosi tärkeää tsekata asiakkaan kanssa tehdyt muutokset ja osata kommunikoida!! Kyse kun ei ole jostain hiustenleikkuusta: "No kokeilinpa nyt sinulle tällaista mallia, kun tämä on naisellinen." Näiden kanssa kun pitäisi olla loppuelämä, eikä paljon hymyilytä.