Onko jollain muullakin mennyt oikomishoito pieleen?
Hammaslääkäri ehdotti minulle kolme vuotta sitten oikomishoitoa, sillä osa takahampaistani oli kääntynyt huonoon purentaan. Lisäksi yksi kulmahampaistani oli noussut hieman rivistä ylös. Itse pidin hymystäni, vaikka tuo pieni epäsymmetrisyys välillä harmittikin. Oikominen aloitettiin ja kolmen vuoden jälkeen sain raudat pois.
Lopputulos on hirveä. Osa hampaistani on hiottu ihan oudon mallisiksi kapeiksi puikuloiksi (ilmeisesti kun muka eivät olisi muuten mahtuneet - no nyt hammasvälit ovat suuremmat kuin ennen..), yksi takahammas kiskottiin pois ja tässä on nyt yhden hampaan mentävä aukko. Lisäksi viimeinen takahammas, jota yritettiin vetää joukon jatkoksi on harmaa (saattaa siis kuolla kokonaan ja joudutaan vetämään pois). Viisaudenhammas kun ei tykännyt niin kovasta liikuttelusta.. Hampaani työntyvät nyt voimakkaasti eteenpäin, en voi hymyillä ylä- ja alahampaat kiinni niin että hampaat näkyisivät, sillä alahuuleni työntyy idioottimaisesti eteenpäin.. Lisäksi ylähampaiden linja on epäsymmetrisempi, kuin aloittaessa.
Ennen paljastin mielelläni hymyni ja se oli yksi parhaita puolia kasvoissani. Nyt kun katson hymyäni peilistä tai kuvista, suututtaa ja itkettää. Ilme on täysin muuttunut.
Kaiken kukkuraksi oikoja sohaisi yhteen etuhampaaseeni brakettien irroitusvaiheessa reiän, eikä edes maininnut asiasta!!! Ihmettelin kotona tuota epätasaisuutta ja luulin, että siihen on tyyliin jäänyt puhdistamatta muovia yms. Kunnes tänään hammastarkastuksessa hammaslääkäri totesi, että tässä on kyllä reikä. Odotan nyt aikaa paikkaukseen ja toivon, että pinta saadaan ennalleen. Kokemuksia tällaisesta? Hoitovirhehän tuokin varmaan on? Ja jos joudun uusimaan paikkaa, niin omasta kukkarostako se pitäisi maksaa!! Aion kyllä antaa palautetta hoidostani.
Tämä tehtiin julkisella (oppilaiden terveydenhuolto). Lähdenkö nyt omaan piikkiin yksityiselle korjaamaan vahinkoa vai vaadinko korvausta..? Tämän oikojan tuoliin en kyllä enää koskaan istu.
Kommentit (60)
Mulla myös huono kokemus YTHS:n oikomishoidosta. Eikä todella tullut halvaksi sekään touhu!
Kunnallisella oiottiin... Aluksi tulos oli ihan hyvä, paha purentavika saatiin korjattua ja ristiin rastiin olleet hampaat suoristettua. Mutta, tulos ei ollut pysyvä, vaan etuhampaani ovat ihan vinksallaan jälleen. Kyseessä vain esteettinen haitta, joten en saa korjaavaa oiontaa ellen pulita sitä omasta pussista yksityiselle. Katselin että hinnat ovat 2000-4000e, eipä nyt ole opiskelijana varaa. Ehkä vielä joskus. Harmittaa kun vuosikaudet kärsin ties mistä rautahärpäkkeistä ja silti on rumasti vinot hampaat.
Tsemppiä täältäkin!Se hampaan kolo on mahdollista saada kyllä kokonaan näkymättömiin.Muistan kun yläasteella yhdeltä luokkalaiselta lähti kummastakin etuhampaasta puolet pois,mutta ei sitä huomannut ollenkaan että oli paikattu,näytti ihan normihampailta!Eli kyllä siihenkin löydetään ratkaisu.Hoida nyt ens in nuo paskahommat pois YTHS än kanssa ja sitten yksityisellä voisit käydä tuon hoitamassa.Tai vähintään eri hammaslääkärit kuin millä olet nyt käynyt!Kyllä ne sun hampaat oikeesti pystytään korjaamaan,pitää löytyä uskoa:) haleja!<3
Suomessa asuessani 9 vuotiaalle tyttärelleni laitettiin raudat, sanottiin että pari vuotta ainakin täytyy pitää. Kun tyttö oli 10, muutimme yhdysvaltoihin miehen työn takia. Siellä sitten varasin ajan hammaslääkärille ja lääkäri kauhistui tyttäreni hampaat nähdessään ja raudat irroitettiin välittömästi. Takahampaat aivan vinksallaan (alussa oli aivan suorat) ja etuhampaat jotenkin taittuneet sisäänpäin. Kun verrattiin 9v otettuun kipsivalokseen (tai mikä ikinä onkaan) oli hampaat mennyt vain pahempaan suuntaan. Raudat korvattiin hampaiden taakse menevällä kaarella ja nyt 13 vuotiaana tytöllä oikein nätti hymy jo.
Meidän perheessä kokemusta suomalaisen pikkukaupungin kunnallisesta oikomishoidosta. Kun muutettiin Helsinkiin, lääkärin (kunnallisen) reaktio vähän sama kuin tuon jenkkiläisen tuossa edellä.
Oikomishoito taitaa olla vaikea laji eikä sen harjoittajia ilmeisesti paljon valvota? Kun kunnallisella puolella asiakkaita ovat lapset ja kun hoito on ilmaista, ei siitä hevin valiteta. Tekevät mitä osaavat. Kaikki eivät osaa?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:58"]
Ei nyt pieleen varsinaisesti, mutta hampaat palautuivat melkein samanlaisiksi kuin alussa heti kun raudat otettiin pois.
[/quote]
Ihan sama mulla. Kolme vuotta kidutusta mitä ihmeellisimmillä härpäkkeillä (uskokaa mua, I've seen it all...). Ja kun "hoito" loppui, ei mennyt kauankaan, kun oltiin takaisin lähtöpisteessä. :(
Ja tämähän on se asia, mitä hammaslääkärit eivät mainosta ennen oikomishoitoihin ryhtymistä.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 11:00"]Tsemppiä täältäkin!Se hampaan kolo on mahdollista saada kyllä kokonaan näkymättömiin.Muistan kun yläasteella yhdeltä luokkalaiselta lähti kummastakin etuhampaasta puolet pois,mutta ei sitä huomannut ollenkaan että oli paikattu,näytti ihan normihampailta!Eli kyllä siihenkin löydetään ratkaisu.Hoida nyt ens in nuo paskahommat pois YTHS än kanssa ja sitten yksityisellä voisit käydä tuon hoitamassa.Tai vähintään eri hammaslääkärit kuin millä olet nyt käynyt!Kyllä ne sun hampaat oikeesti pystytään korjaamaan,pitää löytyä uskoa:) haleja!<3
[/quote] Jospa hänelle laitettiin kuoret? Tämä hammaslääkäri ainakin oli sitä mieltä, ettei näitä mun kapeiksi viilattuja hampaita kannata paikkausaineella lähteä "pullistamaan", koska lopputulos ei olisi järin hyvä. Kuori täytyy tietenkin laittaa koko hampaaseen, jolloin omaa hammasta hiotaan kunnolla pienemmäksi.
Nooh laitanpa nyt positiivistakin kokemusta oikomishoidosta! Mulla siis lapsena oli alahampaat ihan sikin sokin, siis todella hurjan näköinen hammasrivistö, joku hammas oli poikittain, joku toisen takana jne... 7 vuotta käytin jonkunlaisia rautoja, mutta tuloksena oli suora hammasrivi ja ok purenta. Yhtään hammasta ei tarvinut poistaa. Mulla on alahampaiden takana vieläkin rautalanka ja yksi alaetuhammas on ikävästi liikkunut eteenpäin siten, että se haittaa vähän purentaa, mutta en tiedä onko tää tarpeeksi iso syy näin opiskelijana kuitenkaan lähteä hammaslääkäriin... Voin laittaa kuvan siitä kipsimallista, mikä mulle aluksi, joskus ala-astelaisena tehtiin, jos löydän sen :)
[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 10:23"]
No, tänään yritettiin paikkausaineella fiksata oikojan aiheuttamaa reikää hampaan ulkopinnassa, eikä siitä kaunista saatu. Eihän paikkausaine kiillä samalla tavoin kuin hammas ja hampaasta erottuu nyt kurja läntti.
[/quote]
Huonosti kyllä tehty jos tuolla tavalla erottuu. Kyllä se paikkausainekin saadaan kiillotettua niin ettei erotu kyllä normaalisti mitenkään hampaasta. Itselläni meni pari vuotta sitten koiran kanssa leikkiessä 2 yläetuhammasta vähän poikki kun koira hyppäsi hampaat edellä päin naamaani, ja ne korjattiin muovipaikka-aineella. Ei kyllä mitenkään huomaa että hampaiden kärjet on muovia.
[/quote]
mulla kanssa korjattu yläetuhampaat eikä korjauksen rajaa huomaa,kielellä tuntee että ovat sisäpuolelta paksummat kuin alahampaat.
minkä ikäinen ap on?
Mulla kanssa huonoja kokemuksia oikomishoidosta. Ei ole varaa mennä uudestaan oiottavaksi.. Taso vaihtelee ihan hirveästi ja jotkut kyllä onnistuvat pilaamaan ihmisen hampaat loppuiäksi. Ja vielä saatana maksoin itseni kipeäksi.
Mulla ei muuta ole ollutkaan kuin ongelmia oikojapuoskareiden kanssa. Ala-asteella aloitettiin oikomishoito, kojeita monen moista, kuminauhaa vinksin vonksin jne. siis koko arsenaali varmaan käytössä vuorotellen ja yhtä aikaa. Revittiin ylimääräisiä. Lukiossa päätin, että nyt riitti. Olen koko elämäni kärsinyt hampaista johtuvia kipuja. Ensin kun oiottiin, sitten oikomisen jälkeen ajautuivat eri asentoon ja nyt kun ovat missä asennossa ovat. Osa hampaista heiluu ja tuurilla ehkä pysyvät kyydissä kuolemaan asti. Nykyinen purenta on aivan kamala, kun laitan hampaat yhteen osa hampaista menee kärjistään yhteen, osa ylähampaista menee alahampaiden yli ja osa taakse, poskihampaat eivät mene yhteen lainkaan, ellen vedä yhteen purressa alaleukaa taakse päin.
Mulla on retentiolanka ja tarkoitus oli pitää loppuelämä, mutta ehkä pitäisi otattaa pois jos edes hieman palautuisivat lähtötilanteeseen.
Paljonko oikomishoito maksaa suunnilleen? Mulla on ollut penskana raudat, ja nyt reilu kymmenen vuotta niiden poiston jälkeen hampaat on kohta samannäköiset kuin ennen rautoja... Tympii, tuntuu että nauraessa pitäisi laittaa käsi suun eteen kun en tykkää yhtään näistä legoista.
Sulla on ollut hampaat vinossa, olet saanut ilmaisen (!) hoidon, ja nyt vituttaa, kun tulos ei ole täydellinen? Voi kyynel. Maksa yksityiselle sitten, mutta tuskin lopputulos tyydyttää.
Mulla oli raudat ja yöhökötykset kuutisen vuotta lapsena/teininä ja muistan vieläkin että kun ne otettiin pois, niin ihmettelin sitä alkuperäitä kipsivalosta ja kysyin oikojalta että mitä ne oikein teki. :D Siis okei, mulla oli etuhampaat vähän ristissä ja enää ei ole, mutta tarvitsiko siihen käyttää kuutta vuotta? En tiedä, ehkä ne korjasi jotain purentavirhettä mikä ilman oikomishoitoa olisi tuonut sitten aikuisena ongelmia. No, he ovat ammattilaisia ja hampaat ovat edelleen paikallaan ja ihan nätit, joten en valita.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:39"]
Mulla oli raudat ja yöhökötykset kuutisen vuotta lapsena/teininä ja muistan vieläkin että kun ne otettiin pois, niin ihmettelin sitä alkuperäitä kipsivalosta ja kysyin oikojalta että mitä ne oikein teki. :D Siis okei, mulla oli etuhampaat vähän ristissä ja enää ei ole, mutta tarvitsiko siihen käyttää kuutta vuotta? En tiedä, ehkä ne korjasi jotain purentavirhettä mikä ilman oikomishoitoa olisi tuonut sitten aikuisena ongelmia. No, he ovat ammattilaisia ja hampaat ovat edelleen paikallaan ja ihan nätit, joten en valita.
[/quote]
Todennäköisesti kyseessä on ollut purentavirhe. Ei esteettinen oikomishoito kestä kuutta vuotta sitten millään.
Toivon todella, että sulla menee kaikki putkeen. Enhän mäkään voinut uskoa, että lopputulos tämä ja luotin ammattitaitoon. Toisaalta, eihän YTHS:llä tehdä oikomishoitoa esteettisin perustein, joten ehkä homma menee vaan niin, että raudat pois vaan kun purenta korjattu, vaikka muuten hampaat näyttäisi miltä sattuu... No, mulla oli ihan nätit hampaat ja luulin etten lähtisi oikojalta vuosien jälkeen rumemman suuvärkin kanssa.
Ei jumalauta! Tämän takia en käytä koskaan julkisia palveluita. Kävin oralilla oikomassa hampaat ja kaikko viimesen päälle. Hinta 6000e