Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ÄO on ”selvästi yli keskitason”

Vierailija
12.02.2022 |

Psykologin virallisessa älykkyystestissä siis.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matemaattis-loogisessa päättelyssä, et muussa. Ei ÄO kerro mistään muusta. t. ÄO 134

Wais testi mittaa kaikkia osioita, eli kertoo todellisesta älykkyydestä toisin kuin mensan testi.

"Kaikkia osioita". Pikaisesti googletin, ja "WAIS-IV:n tulos muodostuu neljästä indeksistä: kielellinen ymmärtäminen VCI (Verbal Comprehension Index), visuaalinen päättely PRI (Perceptual Reasoning Index), työmuisti WMI (Working Memory Index) sekä prosessointinopeus PSI (Processing Speed Index)." Kuulostaa paremmalta kuin Mensan testi, mutten sanoisi, että älykkyys ei tyhjene näihin neljään osa-alueeseen. Mutta joo, semantiikkaahan tää vaan on, yleensä älykkyydellä nyt tarkoitetaan tollasta. En vaan tykkää ÄO:illa (vaikka vaan itselleen) brassailevista, kun sitten se on vaan ylemmyydentuntoa jostain synnynnäisestä aivojen prosessointinopeudesta. Ei tee meistä sen parempia ihmisiä kuin muista.

Vierailija
22/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ÄO selvästi yli keskitason, niin tuskinpa joutuu täältä kyselemään asiaa. Eikä jonkin aikakauslehden testiin ehkäpä kannata kovin luottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

50, koska 100 on täydet.

Vierailija
24/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa, että suoriutuu jostain osiosta "tasaisemmin" jos tämän osion eri tehtävien välillä on paljon eroa? Pitäisikö siinä lukea paremmin?

Luultavammin siellä on sinulla jossain jokin piikki ylös tai alas. Myön saman älykkyystyypin sisällä voi olla suuriakin vaihteluja silloin kun suoriutuminen ei ole tasaista.

Vierailija
25/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ÄO selvästi yli keskitason, niin tuskinpa joutuu täältä kyselemään asiaa. Eikä jonkin aikakauslehden testiin ehkäpä kannata kovin luottaa.

Kyseessä psykologin virallinen WAIS-älykkyystesti eikä mikään Mensan nettitesti. T: AP

Vierailija
26/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matemaattis-loogisessa päättelyssä, et muussa. Ei ÄO kerro mistään muusta. t. ÄO 134

Wais testi mittaa kaikkia osioita, eli kertoo todellisesta älykkyydestä toisin kuin mensan testi.

"Kaikkia osioita". Pikaisesti googletin, ja "WAIS-IV:n tulos muodostuu neljästä indeksistä: kielellinen ymmärtäminen VCI (Verbal Comprehension Index), visuaalinen päättely PRI (Perceptual Reasoning Index), työmuisti WMI (Working Memory Index) sekä prosessointinopeus PSI (Processing Speed Index)." Kuulostaa paremmalta kuin Mensan testi, mutten sanoisi, että älykkyys ei tyhjene näihin neljään osa-alueeseen. Mutta joo, semantiikkaahan tää vaan on, yleensä älykkyydellä nyt tarkoitetaan tollasta. En vaan tykkää ÄO:illa (vaikka vaan itselleen) brassailevista, kun sitten se on vaan ylemmyydentuntoa jostain synnynnäisestä aivojen prosessointinopeudesta. Ei tee meistä sen parempia ihmisiä kuin muista.

ÄO:lla ei ole kuulemma merkitystä niille jotka tekevät älyllään jotain. Mutta johtuuko se siitä, että he ovat vähemmän ylimielisiä, vai eikö heillä vain ole samalla tavalla tarvetta ajatella asiaa? Jos joukko on valmiiksi valikoitunutta, ei sillä ole enää väliä saako joku testissä 125 vai 135.

Vierailija
27/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen ainakin tulee mieleen, että on osattava kirjoittaa kysymyslauseet oikein.

Miten tuo liittyi kysymykseeni?

Voi juma 🤭🤭

Vierailija
28/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieteen kuvalehden testi on kyllä ihan tunnustettu ja hyväksytty hyväksi online testiksi jos haluaa osviittaa. Se mukailee Wais testiä. 

Vierailija
29/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on psykologi testannut, niin kannattais varmaan sieltä kysyä niitä tarkempia tietoja, jos niillä nyt on merkitystä.

Vierailija
30/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se julmetun iso äo taida elämää yhtään sen ihanammaksi tehdä...

Pikemminkin päinvastoin ☹️

Vierailija
31/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vissiin 110-120. Itse sain joskus saman vastauksen ja kysyin psykologituttavalta mitä se numeroissa tarkoittaa.

Olen aina pitänyt itseäni aika hölmönä. Kokeilin Mensan nettitestiä, ja sain siitä tulokseksi 123.

En sitten tiedä, onnistuinko arpaonnella lottoamaan oikein, vaikka yritinkin hahmottaa jokaisesta tehtävästä logiikan, ja mielestäni osassa jopa ymmärsinkin sen.

Vierailija
32/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla huono itsetunto, kun tällaista pitää tulla palstalta kyselee? En kyllä usko, että ymmärryksessä on vikaa, jos testi tulos pitää paikkaansa eli "SELVÄSTI" --> olet selvästi älykkäämpi kuin ihmiset keskimäärin eli mensatasoa luultavasti tai lähellä sitä..

Itse olen hiukan/jonkun verran ylikeskitason. Hoksaan asioita, suoritan yliopistotutkintoja...mut mikään huippuälykäs en ole.

Vierailija
33/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dr.Einstein kirjoitti:

130 ei ole mitenkään julmetun iso äo :D Minä ainakin olen ihan tuskastuttavan tyhmä päivittäin, vaikka on olevinaan julmetun iso äo sinun kriteereilläsi.

Vierailija
34/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dr.Einstein kirjoitti:

130 ei ole mitenkään julmetun iso äo :D Minä ainakin olen ihan tuskastuttavan tyhmä päivittäin, vaikka on olevinaan julmetun iso äo sinun kriteereilläsi.

Mainitsinko minkä verran on julmetun iso äo?

Vierailija
35/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äo kertoo YLEISälykkyydestä, ei vain matemaattis-looogisesta, joka on vain yksi alue.

Vierailija
36/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomen Mensa ry:n käyttämän älykkyystestin keskihajonta on 15. Jotta älykkyystestin tulos olisi parempi kuin 98 % väestöstä, tulee testissä saavutetun älykkyysosamäärän eli ÄO:n olla suurempi kuin 130."

Vierailija
37/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äo kertoo YLEISälykkyydestä, ei vain matemaattis-looogisesta, joka on vain yksi alue.

Matemaattis-looginen älykkuus korreloi erittain vahvasti muiden älykkyyden alueiden kanssa. Erittäin harva joka vetää huippupisteet matemaattis-loogisesta testistä menestyy huonosti missään muussakaan älykkyystestissä.

Vierailija
38/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dr.Einstein kirjoitti:

Minusta siinä vaiheessa jos on älykkäämpi kuin 98 % väestöstä voi ihan hyvällä omalla tunnolla sanoa olevansa julmetun älykäs. Siihen kahden prosentin kerhoon ei kovin moni mahdu mukaan.

Vierailija
39/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa, että suoriutuu jostain osiosta "tasaisemmin" jos tämän osion eri tehtävien välillä on paljon eroa? Pitäisikö siinä lukea paremmin?

Luultavammin siellä on sinulla jossain jokin piikki ylös tai alas. Myön saman älykkyystyypin sisällä voi olla suuriakin vaihteluja silloin kun suoriutuminen ei ole tasaista.

Niin, tuloksissa oli piikki. Mitä silloin voi tarkoittaa "tasainen"? Testaajalla kenties käynyt virhe ja olisi pitänytkin sanoa sitä toista osiota tasaiseksi? Testit arvioi psykologi ja vaikka olisi siihen koulutettu, voi ilmeisesti käydä inhimillisiä virheitä.

Vierailija
40/65 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vissiin 110-120. Itse sain joskus saman vastauksen ja kysyin psykologituttavalta mitä se numeroissa tarkoittaa.

Olen aina pitänyt itseäni aika hölmönä. Kokeilin Mensan nettitestiä, ja sain siitä tulokseksi 123.

En sitten tiedä, onnistuinko arpaonnella lottoamaan oikein, vaikka yritinkin hahmottaa jokaisesta tehtävästä logiikan, ja mielestäni osassa jopa ymmärsinkin sen.

Mensan nettitestistä nyt kaikki saa aina sellaisen 120+ lukeman. Muistan kun itse sen tein, niin sain jotain 130.

Mulla on tehty älykkyystesti, sellainen laaja missä mitataan useampaa aluetta. Olen sanallisesti muiden alapuolella, kuin taas visuaalisesti ja matemaattisesti taas huomattavasti muiden yläpuolella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme