Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka uskoo ettei niitä kaikkia lupiineja saada Suomesta karsittua?

Vierailija
12.02.2022 |

Ihan mahdoton urakka. Ja ne on vielä kauniita kukkia!

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leviäminen voidaan onnistua pysäyttämään. Pienialaisesti hävittäminen myös onnistuu. Esimerkiksi Parolannummen varuskunnan Cooper-radan keskusta oli lupiinien valtaama. Nyt ne ovat poissa.

Vierailija
2/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että saadaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niin turhaa hommaa kuin vain voi olla. Tälläiseen sitä löytyy rahaa vaikka kuinka paljon.

Vierailija
4/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan ne jos unohdetaan kaikki muu. Koko työssä käyvä väestö ja armeija lupiinien perään viideksi vuodeksi. Maa-aines aumataan ja myrkytetään juuristojen tuhoamiseksi. Kymmenessä vuodessa olemme kehitysmaa, jossa ei ole lupiineja hetkeen...

Vierailija
5/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on jo usko mennyt. Helvetillinen urakka odottaa taas kesällä.

Vierailija
6/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä pyrkiä vähentämään.

Vierailija
7/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kaikkia, mutta kaikki mitkä saadaan pois, parantaa tilannetta.

Virossa ei edes yritetä. Eivät ymmärrä ollenkaan, miksi se on tarpeellista. Seuraukset näkyy jo, mutta ei ymmärretä vieläkään.

Vierailija
8/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua lupiinit haittaa. Mukava että teiden varsillakin kasvaa jotain kauniita kukkia.

Vierailija
9/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua lupiinit haittaa. Mukava että teiden varsillakin kasvaa jotain kauniita kukkia.

Niiden takia muut kauniit kukat eivät kasva teiden varsilla. Lupiinit tukahduttavat alleen kaiken.

Vierailija
10/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupiinien siitepöly on ilmeisesti haitallista kimalaisille. Lupiini kukkii alkukesästä, ja jättää kasvaessaan  myöhemmin kesällä kukkivia matalakasvuisia kasveja varjoonsa. Tästä syystä pölyttäjille ei riitä enää kukkia loppukesästä.

Tosi moni käyttää niitä tukehtuvia kasveja toukkiensa ravintona, ei pelkästään siis kukintoa. Lupiini vielä rehevöittää maan kun on typensitojakasvi, joka tappaa viimeisetkin karua maaperää suosivat niittykasvit :(

Vierailija
11/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis niin turhaa hommaa kuin vain voi olla. Tälläiseen sitä löytyy rahaa vaikka kuinka paljon.

Ai mitä rahaa? Paljon on yritetty poistaa talkootöinä.

Vierailija
12/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos junes lokka, anu (vai oliko se ano?) turtiainen, marco de wit ja kumppanit menisivät poimimaan lubiineja, niin heistäkin olisi Suomelle jotain hyötyä. sitä paitsi he niin tykkäävät vieraslajien hävittämisestä.

Vierailija
13/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan jos halutaan. Laajoille alueille talkoot ja juurineen pois. Olen puhdistanut useamman alueen. Maata pitää avata juuren myötäisesti, niin että juuri ei katkea. Ottaa ne kokonaisena maasta pois. Kerätä kaikki pudonneet osat pois maasta.

Vierailija
14/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissankellot, kurjenkellot jne. ovat paljon kauniimpia kuin lupiinit.

Vierailija
15/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta tontiltani ainakin kaivan jokikisen ylös.

Vierailija
16/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saadaan jos halutaan. Laajoille alueille talkoot ja juurineen pois. Olen puhdistanut useamman alueen. Maata pitää avata juuren myötäisesti, niin että juuri ei katkea. Ottaa ne kokonaisena maasta pois. Kerätä kaikki pudonneet osat pois maasta.

Tervetuloa vaan kaivamaan, täällä eteläisessä suomessa on joutomaat täysin lupiinin peitossa, puhutaan siis usean hehtaarin yhtenäisistä aloista eikä vaan pihanreunoista.

Ja ne kaikki lupiinit vie elintilaa meidän alkuperäislajeilta, jotka ois oikeasti pölyttäjille ja monelle muulle lajille elintärkeitä.

Vierailija
17/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat todella kauniita.

Vierailija
18/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että teiden pientareet ovat kauniita kesäisin kun lupiinit kukkivat. Monivärisinä vielä.

En kannata niiden poistamista.

Vierailija
19/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lupiinit pitäisi niittää monesti kesässä ja oikeaan aikaan etteivät ehdi siementämään. Ja vielä monta vuotta että saa kokonaan kitkettyä. Olisiko tässä työttömille hyvä kesätyö?

Vierailija
20/55 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissankellot, kurjenkellot jne. ovat paljon kauniimpia kuin lupiinit.

Tienvarret niitetään ennenkuin kissankellot, niittynätkelmät, päivänkakkarat ym.ehtii kukkimaan. Ikävä kyllä. Lupiinit kukkivat aikaisemmin. Silloin vasta viikatteita hiotaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi