Kuka uskoo ettei niitä kaikkia lupiineja saada Suomesta karsittua?
Ihan mahdoton urakka. Ja ne on vielä kauniita kukkia!
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua lupiinit haittaa. Mukava että teiden varsillakin kasvaa jotain kauniita kukkia.
Kissankellot, kurjenkellot jne. ovat paljon kauniimpia kuin lupiinit.
Tienvarret niitetään ennenkuin kissankellot, niittynätkelmät, päivänkakkarat ym.ehtii kukkimaan. Ikävä kyllä. Lupiinit kukkivat aikaisemmin. Silloin vasta viikatteita hiotaan.
*viitakkeita
Ei, kyllä se on viikate. 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua lupiinit haittaa. Mukava että teiden varsillakin kasvaa jotain kauniita kukkia.
Tienvarret niitetään ennenkuin kissankellot, niittynätkelmät, päivänkakkarat ym.ehtii kukkimaan. Ikävä kyllä. Lupiinit kukkivat aikaisemmin. Silloin vasta viikatteita hiotaan.
*viitakkeita
Kyllä sillä niitetään viitaa, joten viitake.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on jo usko mennyt. Helvetillinen urakka odottaa taas kesällä.
Sama, mutta en luovuta, haluan lupiinit pois mökiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*viitakkeita
Kyllä sillä niitetään viitaa, joten viitake.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, mutta en luovuta, haluan lupiinit pois mökiltä.
Ja minä sukulaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö kuinka kauan niitä on jo ollut Suomessa?
Puutarhakasvina vaikka kuinka kauan. Mutta ei siitä ole montaa kymmentä vuotta kun päättivät ihastuttaa tienvarsia heittelemällä sinne siemeniä. Siitä se sitten lähti. Meni vuosia ennen kuin tajuttiin niiden olevan haitaksi alkuperäislajistolle.
Mistä vuodesta on päätetty raja ns alkuperäislajistolle vs vieraslajeille?
Eihän täällä tuhansia vuosia sitten kasvanut mitään. Kaikki uudet kasvit olivat vieraslajeja.
Outoa että joku pyrkii määräilemään tällaisessa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhakasvina vaikka kuinka kauan. Mutta ei siitä ole montaa kymmentä vuotta kun päättivät ihastuttaa tienvarsia heittelemällä sinne siemeniä. Siitä se sitten lähti. Meni vuosia ennen kuin tajuttiin niiden olevan haitaksi alkuperäislajistolle.
Eihän täällä tuhansia vuosia sitten kasvanut mitään. Kaikki uudet kasvit olivat vieraslajeja.
Melko lapsellinen näkökulma. Vähän kuin susiharrastelijoilla.
"Lupiini on vieraslaji, joka saapui Suomeen koristekasviksi jo 1800-luvulla."
Mitäs sitten siihen sanotte, kun meidän asuinpaikan läheisyyteen tuli muutama vuosi sitten uusi kevyen liikenteen väylä. Eipä ollut aikaisemmin lupiineita.
Nyt sitten kukoistaa lupiinit koko kolmen kilometrin matkan tien pientareella. Kenen vika ja kenen kuuluu poistaa? Eli saarnataan toista ja tehdään toista.
Onneksi Mikkonen on nyt saanut Valkoposkihanhet menemään oikealle pellolle ja sinne hän varmaan osaa lähettää ne lupiinitkin.
Minä teen osani levittämällä elämänlankaa joka paikkaan. Se on lupiinia kierompi kasvi, joka tukahduttaa muut kietoutumalla ympärille ja sen juuristoa on mahdoton poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko lapsellinen näkökulma. Vähän kuin susiharrastelijoilla.
Keitä ovat susiharrastelijat? Ovatko ne näitä villieläinten teurastusta harrastavia, jotka suhteilla hankkii itselleen suojeltujen eläinten kaatolupia, että pääsevät harrastamaan omaa hassunhauskaa hupailuaan, eli villieläinten lahtaamista?
Miten musta jotenkin tuntuu, että lupiinit ei ole ihan se suurin ongelma tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa enää niitä leikata viikatteella. Ensi keväänä saavat sellaisen annoksen glyfosaatia, että sen jäljiltä näyttää kuin napalmin jäljiltä.
Kai huomaat, että kaikilla lupiinien puolustajilla on sama kirjoitustyyli, eli "sankka joukko" on oikeasti vain yksi, joka jankkaa samaa juttua eri sanoin.