Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljen 3-vuotiaalla pojalla vielä vaipat :O

Vierailija
24.06.2015 |

Eivät pidä ollenkaan ilman vaippaa eikä poika käy edes potalla. Poika on kotihoidossa kun veljen vaimo on äitiyslomalla.

Oma tyttäreni oli jo 2-vuotiaana päivä- ja yökuiva. Oli silloin jo päiväkodissa, oli ilman vaippaa ja kävi pöntöllä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:58"]

Meillä on 2,5-vuotias poika, joka ei vain suostu menemään potalle. Olen yrittänyt palkita tarroilla (tätäkään tuskin edes suositellaan), mutta ei halua siltikään. En minä oikein pysty pakottamaankaan, jos houkuttelu ei toimi. Ilman vaippaa en ala pitämään ja pesemään sohvaa ja mattoja. Oletan että jossain vaiheessa kokee itsensä niin isoksi, että pottailu alkaa kiinnostamaan. Neuvoja toki otan vastaan, ei se kakkapyllyn peseminen noin isolta mitenkään kivaa ole.

[/quote]

Meillä on 4.5v joka ei uskalla kakata muualle kuin vaippaan... Kakkasi vielä 2-vuotiaana pottaan, mutta kerran ei ihan ehtinyt vaan kakka putosi lattialle, ja sen jälkeen ei jostain syystä (me ei todellakaan tehty siitä numeroa, ei edes mainittu sitä) ei ole potalle suostunut - VUOSIEN JÄLKEENKÄÄN. 

Lääkärit sanovat vaan että ei saa pakottaa ettei tule traumoja. No ei pakoteta, yritetään palkita, kehua ja kannustaa, kertoa faktoja ja täältä olen lukenut muille annettuja vinkkejä, mutta mikään ei tehoa. Jos vaippoja ei ole, panttaa vaikka viikon. 

Tuliko yhtään parempi mieli :)

[/quote]

No ei oikein, mutta voin kertoa että meillä on kyllä ongelmia 6-vuotiaan vessassa käynnin kanssa myös. Ei suostu kokeilemaan itse kakan pyyhkimistä, vaikka pian menee eskariin. Ja pyyhkiä saa vain äiti tai isä, josta syystä myös panttaa vaikka monta päivää. Vessassa pitää myös olla aina joku seurana kotonakin, pelkää mennä yksin vessaan, pissaa vaikka housuun jos ei lähdetä mukaan. En tiedä mitä tuonkaan kanssa tekisi. Tuliko sulle parempi mieli? Neuvolassa ei osata sanoa juuta eikä jaata ja päiväkodin hoitajat on myös ihan hätää kärsimässä.

Vierailija
22/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:17"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:58"]

Meillä on 2,5-vuotias poika, joka ei vain suostu menemään potalle. Olen yrittänyt palkita tarroilla (tätäkään tuskin edes suositellaan), mutta ei halua siltikään. En minä oikein pysty pakottamaankaan, jos houkuttelu ei toimi. Ilman vaippaa en ala pitämään ja pesemään sohvaa ja mattoja. Oletan että jossain vaiheessa kokee itsensä niin isoksi, että pottailu alkaa kiinnostamaan. Neuvoja toki otan vastaan, ei se kakkapyllyn peseminen noin isolta mitenkään kivaa ole.

[/quote]

Meillä on 4.5v joka ei uskalla kakata muualle kuin vaippaan... Kakkasi vielä 2-vuotiaana pottaan, mutta kerran ei ihan ehtinyt vaan kakka putosi lattialle, ja sen jälkeen ei jostain syystä (me ei todellakaan tehty siitä numeroa, ei edes mainittu sitä) ei ole potalle suostunut - VUOSIEN JÄLKEENKÄÄN. 

Lääkärit sanovat vaan että ei saa pakottaa ettei tule traumoja. No ei pakoteta, yritetään palkita, kehua ja kannustaa, kertoa faktoja ja täältä olen lukenut muille annettuja vinkkejä, mutta mikään ei tehoa. Jos vaippoja ei ole, panttaa vaikka viikon. 

Tuliko yhtään parempi mieli :)

[/quote]

No ei oikein, mutta voin kertoa että meillä on kyllä ongelmia 6-vuotiaan vessassa käynnin kanssa myös. Ei suostu kokeilemaan itse kakan pyyhkimistä, vaikka pian menee eskariin. Ja pyyhkiä saa vain äiti tai isä, josta syystä myös panttaa vaikka monta päivää. Vessassa pitää myös olla aina joku seurana kotonakin, pelkää mennä yksin vessaan, pissaa vaikka housuun jos ei lähdetä mukaan. En tiedä mitä tuonkaan kanssa tekisi. Tuliko sulle parempi mieli? Neuvolassa ei osata sanoa juuta eikä jaata ja päiväkodin hoitajat on myös ihan hätää kärsimässä.

[/quote]

Ei tule parempi mieli siitä että jonkun toisen lapsella on tuollainen :( Tsemppiä, toivottavasti kasvaa pian ulos siitä. Voi toista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli kolmevuotias kun jätettiin vaipat kokonaan pois, pissavahinko on käynyt tasan kaksi kertaa tähän mennessä (nyt 5v). Miksi pitäisi väkisin olla ilman vaippaa ja sitten siivota vahinkoja, jos lapsen pidätyskyky ei ole vielä kehittynyt? Mielestäni teimme meidän tapauksessa oikein kun annoimme lapsen olla vaipoissa pidempään. Joku toinen voi pitää oikeana ratkaisuna jättää vaipat pois aiemmin, kukin tyylillään. Samankin perheen lapset voivat olla täysin erilaisia: Meidän 2vee käy potalla ahkerasti ja ilmoittaa hädästään siinä missä esikoinen lorotteli tyytyväisenä vaippaan saman ikäisenä.

Toki lasta pitäisi kannustaa käymään potalla, mitä ap:n veljen perheessä ei tehdä. Eiköhän neuvolassa viimeistään ohjata vanhempia kuivaksi opettamiseen.

Vierailija
24/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oppii tekeen pissit ja kakat pönttöön ennen kuin lähtee sotaväkeen. Älä murehdi suotta.

Vierailija
25/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:54"]

Meillä tyttö on 2,5v.... käy potalla monta monta kertaa päivässä, mutta ei tee sinne mitään :( Kakat tekee mieluummin vaippaan vaikka kaikkemme on yritetty. Siskonsa oli samanlainen - oppi kuivaksi yli 3-vuotiaana ja uskokaa pois, yritimme kyllä. On satukirjoja ja telkkaria minkä edessä istuvat potalla... mutta kun ei niin ei. Eihän se ole kivaa mutta minkäs teet. Nyt kun tulisi vähän lämpimämmät kelit niin pelkissä pikkareissa ja trikoissa ulos niin eiköhän se oppi menisi perille kun muutaman kerran tulisi pissat housuun. Vielä on niin kaukana kuivana olo että en sisällä lähde pelleilemään ilman vaippoja - menisi matot ja sohvat ja kaikki :(

[/quote]

saanko kysyä että miksi alapeukku? Oikeasti, yritän vanhempana kaikkeni.... on lahjottu, on tarroja, ostettu hienoja pikkareita ja vaikka mitä. Istutaan monta kertaa päivässä potalla, aamulla herätessä, ruokien jälkeen. Illalla. Mutta kun ei niin ei.... Enhän minä itsekkään tästä tykkää, mutta minkäs teet! Jos pakotan, niin traumojahan siitä tulee toiselle..... Itse olin päiväkuiva kuulemma 1v7kk ikäisenä eli omena on siinä mielessä pudonnut valitettavan kauas. :( Kerro mitä voisin vielä tehdä? Kehutaan, kerrotaan että vauvat käyttää vaippoja, ei isot tytöt jne. Mulla on keinot lopussa....

Vierailija
26/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:23"]Esikoinen oli kolmevuotias kun jätettiin vaipat kokonaan pois, pissavahinko on käynyt tasan kaksi kertaa tähän mennessä (nyt 5v). Miksi pitäisi väkisin olla ilman vaippaa ja sitten siivota vahinkoja, jos lapsen pidätyskyky ei ole vielä kehittynyt? Mielestäni teimme meidän tapauksessa oikein kun annoimme lapsen olla vaipoissa pidempään. Joku toinen voi pitää oikeana ratkaisuna jättää vaipat pois aiemmin, kukin tyylillään. Samankin perheen lapset voivat olla täysin erilaisia: Meidän 2vee käy potalla ahkerasti ja ilmoittaa hädästään siinä missä esikoinen lorotteli tyytyväisenä vaippaan saman ikäisenä.

Toki lasta pitäisi kannustaa käymään potalla, mitä ap:n veljen perheessä ei tehdä. Eiköhän neuvolassa viimeistään ohjata vanhempia kuivaksi opettamiseen.
[/quote]
Mistä tiedät, ettei ap:n perheessä tehdä asian eteen mitään? Mulla on jalkasieni, koska mulla on se, en hoida sitä? Jo lapsen takia vaipasta ei voi tehdä numeroa vieraiden kuullen!

Vierailija
27/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat pojat ovat tässä asiassa kypsyneet hitaasti. Potta on tullut tutuksi 1-vuotiaana ja viimeistään 2-vuotiaana siihen on tehty säännöllisesti pissoja. Päiväkoti on aloitettu 2-vuotiaana ja siellä on se pakkopotatus, joten ei ainakaan yrittämisestä voi syyttää. Tämän lisäksi kumpikin on noin 2,5-vuotiaana otettu vaipattomiksi pariksi viikoksi, ja kyllä vaan on lattiat lainehtinut. Vanhempi oppi kuivaksi kokonaan 2v9kk ja nuorempi 3v3kk mutta nuoremmalla tulee edelleen öisin vahinkoja (noin kerran kuussa).

Siksi sanonkin, ettei asialla kannata stressata. Kyse ei ole vanhempien laiskuudesta muuta kuin silloin, jos lapsi haluaa pissata pottaan mutta vanhemmat kieltävät. Tottakai joku sinnikäs vanhempi voi istuttaa sitä lasta potalla vuorokaudet läpeensä (oma äitini) ja väittää, että lapsi on kuiva (tein pissavahinkoja jatkuvasti), mutta lapset oppivat homman omaa tahtiaan eikä siihen auta muu kuin odottaa.

Ehkä ap:n veljen vaimo voisi tosiaan ahkerammin tutustuttaa lasta pottaan/pönttöön, kun kyse on jo 3-vuotiaasta mutta meillä se kuopus teki pissoja usein jopa potan viereen niin, että nousi potalta ja oli vääntänyt sinne pari tippaa ja se varsinainen pissa tuli sitten vauhdilla ja kontrolloimatta siihen potan viereen. Ei vain kyennyt tunnistamaan pissahädän tunnetta, vaikka ikää oli jo tuolloin 3 vuotta. 3 kk myöhemmin sitten homma jo onnistui.

Vierailija
28/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3v8kk poika. Oppi päiväkuivaksi viime kesänä. Ikää oli tuolloin reilu 2,5v. Yökuiva ei ole vieläkään ja toisinaan tulee päivisinkin vielä pissavahinkoja. Pitkille automatkoille laitan aina vaipan, koska nukahtaa autoon joka kerta ja pissaa housuun.

Esikoinen (tyttö) oli 2v päiväkuiva ja 2,5v yökuiva. Samat "temput" tehty molempien kohdalla, mutta ei poika vaan näytä oppivan yökuivaksi. En jaksa stressata. Oppii, kun on valmis.

Vierailija
29/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap yritti kalastella maailman paras äiti titteliä! :'D

Vierailija
30/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2-vuotias uhmistyttö vihaa pottaa ja vaikka ennen uhmaa suostuikin käymään sillä, nyt ei onnistu ollenkaan. En viitsi lasta pakottaa istumaan, kun toinen huutaa pää punaisena ja itkee hysteerisesti aina kun kokeillaan. :/

Vierailija
31/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:23"]Esikoinen oli kolmevuotias kun jätettiin vaipat kokonaan pois, pissavahinko on käynyt tasan kaksi kertaa tähän mennessä (nyt 5v). Miksi pitäisi väkisin olla ilman vaippaa ja sitten siivota vahinkoja, jos lapsen pidätyskyky ei ole vielä kehittynyt? Mielestäni teimme meidän tapauksessa oikein kun annoimme lapsen olla vaipoissa pidempään. Joku toinen voi pitää oikeana ratkaisuna jättää vaipat pois aiemmin, kukin tyylillään. Samankin perheen lapset voivat olla täysin erilaisia: Meidän 2vee käy potalla ahkerasti ja ilmoittaa hädästään siinä missä esikoinen lorotteli tyytyväisenä vaippaan saman ikäisenä.

[/quote]
Mistä tiedät, ettei ap:n perheessä tehdä asian eteen mitään? Mulla on jalkasieni, koska mulla on se, en hoida sitä? Jo lapsen takia vaipasta ei voi tehdä numeroa vieraiden kuullen!
[/quote]
Aloitusviestissä tuo luki.

Vierailija
32/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:23"]Esikoinen oli kolmevuotias kun jätettiin vaipat kokonaan pois, pissavahinko on käynyt tasan kaksi kertaa tähän mennessä (nyt 5v). Miksi pitäisi väkisin olla ilman vaippaa ja sitten siivota vahinkoja, jos lapsen pidätyskyky ei ole vielä kehittynyt? Mielestäni teimme meidän tapauksessa oikein kun annoimme lapsen olla vaipoissa pidempään. Joku toinen voi pitää oikeana ratkaisuna jättää vaipat pois aiemmin, kukin tyylillään. Samankin perheen lapset voivat olla täysin erilaisia: Meidän 2vee käy potalla ahkerasti ja ilmoittaa hädästään siinä missä esikoinen lorotteli tyytyväisenä vaippaan saman ikäisenä.

[/quote]
[/quote]
[/quote]
Luin aloitusviestin, eikä siinä ollut muuta kuin että äiti on tällä hetkellä kotona. En ainakaan itse puhelisi ap:n kaltaiselle juoruämmälle perheeni sisäisiä asioita.

Vierailija
33/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oppi parivuotiaana ihan itsestään. Oli päiväkodissa tosin jo silloin, varmaan otti sieltä mallia

Vierailija
34/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:23"]Esikoinen oli kolmevuotias kun jätettiin vaipat kokonaan pois, pissavahinko on käynyt tasan kaksi kertaa tähän mennessä (nyt 5v). Miksi pitäisi väkisin olla ilman vaippaa ja sitten siivota vahinkoja, jos lapsen pidätyskyky ei ole vielä kehittynyt? Mielestäni teimme meidän tapauksessa oikein kun annoimme lapsen olla vaipoissa pidempään. Joku toinen voi pitää oikeana ratkaisuna jättää vaipat pois aiemmin, kukin tyylillään. Samankin perheen lapset voivat olla täysin erilaisia: Meidän 2vee käy potalla ahkerasti ja ilmoittaa hädästään siinä missä esikoinen lorotteli tyytyväisenä vaippaan saman ikäisenä.

[/quote]
[/quote]
[/quote]
Luin aloitusviestin, eikä siinä ollut muuta kuin että äiti on tällä hetkellä kotona. En ainakaan itse puhelisi ap:n kaltaiselle juoruämmälle perheeni sisäisiä asioita.
[/quote]
"Eivät pidä ollenkaan ilman vaippaa eikä poika käy edes potalla. " Taidat itse olla kastelevan kouluikäisen vanhempi kun noin suutuit? Ainakin minun perhe- ja ystäväpiirissä on ihan luonnollista että kuivaksi opettelevat lapset käyvät potalla silloinkin kun on vieraita tai jos kyläillessä on mahdollisuus käydä potalla tai pöntöllä. Kuivaksi opettelusta myös puhutaan siinä missä muistakin aiheista, jaetaan kokemuksia ja annetaan vinkkejä puolin ja toisin.

Vierailija
35/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se on nii et ku itsel o useempi laps, ni todellaki huomaa et sisaruksetki o hyvinki erilaisii, kehityski saattaa heitel erilai. Mul oli kans poika yökuivaki jo 3v, nyt tyttö 2,5v, enpä tiedä onko 3v vielä yökuiva. Riippuu nii paljo lapsest itsestä ja kyl ainaki äiti huomaa onks laps valmis alottaa pottailut

Vierailija
36/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:15"]

No hieman outo asenne teillä minusta, kyllähän se vanhemmilta hiukan panostusta vaatii että lapsi oppii kuivaksi. Ei kuulosta siltä että ap:n veljen perhe tekisi asialle yhtään mitään, kyllä nyt tuon ikäistä pitäisi jo tutustuttaa pottaan/pönttöön ja pitää ilman vaippaa. Lapsen aliarvioimista tuollainen, että täysin pidetään vaipoissa eikä jakseta opetella kuivaksi. Tottakai se vaatii sen että lapsi on kypsä ja yökastelu onkin asia erikseen, mutta kyllä 3-vuotiaan kanssa jo pitäisi alkaa luopumaan päivävaipoista. Ap varmaan tarkoitti, että veljen vaimolla olisi aikaa kuivaksiopetteluun, kun on kotona lapsen kanssa. Päiväkodissa moni oppii kun siellä ahkerasti potattavat ja lapsi katsoo muista mallia.

[/quote]

Kuitenkin täällä palstalla saa lukea säännöllisesti, miten lapsella pidetään 5 vee vaippoja ja sitten yhtenä päivänä jätetäänkin ne vaan  pois ja voilá, lapsi on päivä- ja yökuiva ilman mitään potta- tai pyttytreenejä. Eli mitä ilmeisimmin pottatreenaukset on täysin turhia ja itse asiassa voivat saada aikaiseksi elinikäiset traumat ja kauheat yhteenotot kotona, jos lapsi EI HALUA ja vanhemmat on yhtä jääräpäisiä.

(Meillä on treenattu ja lapset täyskuivia 1 v 7 kk - 2 v paikkeilla)

Vierailija
37/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa tuollainen poika joka ei tuntunut oppivan kuivaksi millään. Hirveästi työtä ja stressiä käytin opettamiseen - ja ihan turhaan. Lapsi oppi päiväkuivaksi 3v3kk iässä, yökuivaksi 5-vuotiaana. Hälytin tarvittiin yöksi. Nyt tuo on ihan normaali ja ihana 9 - vuotias. Älkää suotta sressatko asialla, kyllä kaikki oppivat :)

Vierailija
38/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikois poika on ollut päiväkuiva 2,5 vuotiaasta asti, mutta käytti tähän kevääsen asti yövaippaa. Ikää nyt 6,5 vee ja hälytyslakanan kera päästiin myös yökuivaksi. Yökastelu on hormonaalinen juttu, johon yleensä auttaa aika, sitten tuo hälytyslakana ja sitten lääke myöskin.

Pikku-sisko on ollut yökuiva 1-vuotiaasta asti, jolloin en tosin uskaltanut luopua yövaipasta. :) Päiväkuiva tyttö on ollut reilu 1,5 vuotiaasta asti. Olimme pottaileet pienestä asti ja tuolloin 1,5 vuotiaasta lähtien tyttö halusi selkeästi itse pois vaipoista. Meni itsekseen potalle ja vaippa selkeästi ärsytti. Alun jälkeen vahinkoja ei ole tullut. Yövaipasta "uskalsin" luopua vähän tuon päiväkuivuuden jälkeen, kun en turhaan viitsinyt enää vaippoja ostella. :)

Oma mielipide on, että harjoittelua lapsiystävällisellä tavalla sekä antaa asialle sen vaatima aika (joillakin lyhyt ja toisilla pitkä). Kyllä se siitä. Kaikki oppivat ajallaan homman!

Vierailija
39/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kuusivuotiaani on vaipoissa

Vierailija
40/40 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli meidän poitsullakin vaikka oli potatettu vuoden ikäisestä.

Oppi sitten kesällä kuivaksi vaikka vielä keväällä, kun täytti 3v ei märkä vaippa haitannut menoa yhtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi