Eikö omia taidetöitä voi lahjoittaa pois jos joku haluaa sellaisen? Mikä on esteenä kun ei ole edes rahallista arvoa?
Eikö omia taidetöitä voi lahjoittaa pois jos joku haluaa sellaisen? Mikä on esteenä kun ei ole edes rahallista arvoa?
Kertokaa! Onko tässä muka jopa joku verottajajuttu vai missä tökkii?
Mitä te harrastelijat teette töillenne kun niistähän syntyy vain säilytysongelma - koskee myös muita töitä kuin seinille ripustettavia. Itse lopetin keramiikkaharrastuksen kun ei ollut mitään paikkaa/käyttöä kaikille syntyville töille. Näyttelyt eivät ole mikään ratkaisu tämmöiseen.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
keramiikan suhteen on sellainen ratkaisu että annat vasaran heilua ja sitten keramiikan sirpaleet sekajätteisiin.
Keramiikka on kyllä ongelmajätettä, varsinkin lasitettu.
Tussityöt: sujauta kirjaston kirjan väliin, löytäjä saa pitää. Itse ainakin ilahtuisin!
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen taidetyön arvon määrittelee? Jos on joku surkea vesivärituherrus ja maalari väittää sitä 2000€:n arvoiseksi, niin pitääkö lahjan saajan muka maksaa lahjavero sen mukaan?
Mahtaa olla melkoinen maalari, jos lahjaa antaessaan ilmoittaa samalla sen "hinnan"...
Juuri tuon säilyttämisongelman takia olen hylännyt tietyt harrastusmuodot: keramiikan, öljyväri- ja akryylityöt ja ompelun, josta jälkimmäisestä valmiiden ompelutöiden ohella kertyy kaikkea muuta tavaraa koneiden, ylimääräisten kankaiden ja tarvikkeiden myötä. Olen siirtynyt piirustuksiin ja akvarellitöihin, joille paras säilytyspaikka olisi kunnon piirustuslaatikosto. Sekin vie tilaa ja on painava mutta samalla huomattavasti rauhoittavampi näky kuin paljon erilaisia kippoja tai pystyssä säilytettävät maalaukset. Minulla on kyllä onneksi työ/harrastushuone, mutta en sielläkään halua pitää tekemiäni piirustuksia/akvarellitöitä näkyvillä. Tärkeintä on että työvälineet ja paperit ovat heti saatavilla hyllyssä ja piirustuspöydällä ja luonnokset heitän usein suoraan roskiin.
Toi että sujauttaa kirjastokirjan väliin kuulostaa kivalta. Ongelma on vain, että kirjoilla niin eri koko. Minne muualle voisi sujauttaa???
Onneksi en ryhtynyt posliinimaalariksi, vaikka nuorena muistan tehneeni yhden posliinimaalaustyön, jolle oli kovasti ottajia - mutta se oli silloin kun harrastajiakin oli vähän harvemmassa tai he eivät ainakaan olleet mitenkään esillä...
Mitä keramiikkatöihini tulee niin en viitsi niitä kyllä vasaran alle laittaa... osa töistäni varastettiin eräältä kurssilta... jolle osallistui myös muinoinen kuvismaikkani lukiosta... kun kysyin häneltä, että etkö muista minua niin hän sanoi ensin haluavansa nähdä mitä teen??? Ihan ufoa!!! Häntä en ikinä unohda koska meni laskemaan taiteilijaopemme antaman kuvisnumeroni 10:stä, vaikka siitä koulusta sanottiin muinoin, että ihmisten numerot päin prinkkalaa ja siis ihan vääriä annettu... Semmoisia koulunumeroita on varmaan monella vieläkin... ja jotka jopa estävät harrastamisen...
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon säilyttämisongelman takia olen hylännyt tietyt harrastusmuodot: keramiikan, öljyväri- ja akryylityöt ja ompelun, josta jälkimmäisestä valmiiden ompelutöiden ohella kertyy kaikkea muuta tavaraa koneiden, ylimääräisten kankaiden ja tarvikkeiden myötä. Olen siirtynyt piirustuksiin ja akvarellitöihin, joille paras säilytyspaikka olisi kunnon piirustuslaatikosto. Sekin vie tilaa ja on painava mutta samalla huomattavasti rauhoittavampi näky kuin paljon erilaisia kippoja tai pystyssä säilytettävät maalaukset. Minulla on kyllä onneksi työ/harrastushuone, mutta en sielläkään halua pitää tekemiäni piirustuksia/akvarellitöitä näkyvillä. Tärkeintä on että työvälineet ja paperit ovat heti saatavilla hyllyssä ja piirustuspöydällä ja luonnokset heitän usein suoraan roskiin.
Tässä on paljon samaa... Minulta ei enää kuitenkaan tule paljon sellaista, jonka panisin suoraan roskiin vaan nekin ovat sellaisia, että saattavat saada myöhemmin uuden elämän ja niistä löytyy jotakin... Joku sanoi, että varmaan osaa piirtää kun on tehnyt jotain 5000 piirustusta... alkaakohan homman loppu siis näkyä jo??? Käytän vain tiettyjä paperikokoja, jotta säilyttäminen on helpompaa ja ehkä voin jo sanoa, että jokunen kasa on syntynyt... Minusta on tullut sellainen, että en tee luonnoksia - en ole niitä oikein koskaan harrastanut jostain syystä enkä kulje piirustuslehtiö mukanani ja 'tuherra' mitä vain ja missä vain... Mikä on säilytyspaikkana tämä piirustuslaatikosto? Sopivan kokoiset pahvilaatikot ovat enemmänkin minun juttu...
Vierailija kirjoitti:
Tussityöt: sujauta kirjaston kirjan väliin, löytäjä saa pitää. Itse ainakin ilahtuisin!
Minkä kirjan aiot lainata seuraavaksi - sujautan sinne sen tussityön, vaikka voit saada ihan pyytämällä ja vielä itse valitsemasi... jonkin ajan kuluttua... ei vielä tänään...
Tietysti voi lahjoittaa. Ei sille ole mitään estettä jos löytyy joku halukas ottamaan niitä vastaan. Anna kuitenkin mukaan todistus allekirjoituksella ja todistajien allekirjoittamana teosten aitoudesta vaikka niillä ei olisikaan tällä hetkellä mitään arvoa. Kun joskus delaat, ei voi tietää vaikka niille tulisikin arvoa.
Laita keramiikkatyöt yms ei-digitalisoitavat huuto.nettiin.