Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muumeissa

Vierailija
24.06.2015 |

Eli siis salkkari-kejun innoittamana kerätään hauskoja/outoja huomioita muumeista :D Voin aloittaa: miksi muumit ovat muuten alasti, mutta mennessään uimaan laittavat uimahousut?

Kommentit (1308)

Vierailija
1181/1308 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muumimamma käryttää filmirullaa? Taikatalvi-tarinassa, keväällä herättyään.

Vierailija
1182/1308 |
31.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni aina kiinnostanut Kuningasrubiini ja sen tausta. Mistä Mörkö oli kyseisen rubiinin saanut ja ennenkaikkea miten Tiuhti&Viuhti pystyivät sen varastamaan? :D He eivät kuitenkaan liiku kovin nopeasti, niin luulisi Mörön saavuttavan heidät aika nopeasti. Sekä miten Mörkö tiesi heidän olevan Muumeilla yötä :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1308 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin perustuu väite siittä, että mörkö olis naaras? Tuli vaan mieleen, kun yhdessä alkuperäisessä sarjakuvassa häneen viitattiin sanalla honom

Vierailija
1184/1308 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin perustuu väite siittä, että mörkö olis naaras? Tuli vaan mieleen, kun yhdessä alkuperäisessä sarjakuvassa häneen viitattiin sanalla honom

Tätä olen itsekin miettinyt. Ainut, mistä olen tästä kuullut, on ollut instagramin joku nippelitietosivusto.

Vierailija
1185/1308 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin miettinyt. Ainut, mistä olen tästä kuullut, on ollut instagramin joku nippelitietosivusto.

Englanniksikin häntä kutsutaan "she". Muumilaakson tarinoissa sanottiin jopa Mrs. Groke.

Vierailija
1186/1308 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska huomio! Muumit saattavat olla alasti muissa tilanteissa, mutta kun he menevät uimaan, he käyttävät uimahousuja varmasti siksi, että Muumilaakson rannassa on muitakin hahmoja, kuten Nipsu ja Pikku Myy, jotka voivat olla arkoja näkemään muumien alastomuutta. Uimahousut auttavat heitä varmistamaan mukavan ja kunnioittavan yhteisen uimahetken! 😄

Vierailija
1187/1308 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju tietenkin keskityy näihin piirrettyihin, tämä on ohis, mutta...

Oletteko lukeneet Toven Muumi kirjoja? Esimerkiksi Muumipappa ja meri oli minusta pienen pelottava ja ahdistava, hui!

Minun ensimmäinen muumikirjani jota luettiin ääneen ja sitten luin itse oli kerrassaan Jännä Muumipeikko ja pyrstötähti. Suorastaan apokalyptiset tunnelmat!

Olen lukenut ne kaikki, ne on aikuisena hankittu. Suosikkini on Taikatalvi jonka aikana muumi herää. Tunnistan tästä jollain tavalla Muumin (kenties Toven) murrosiän ja itsenäistymisen. Talvi on kauhean kylmä ja Muumi palelee, mutta hänen turkkinsa on tehnyt päätöksen: se alkaa kasvamaan ja tuuhentumaan. Muumi (Tove) karaistuu kestämään ulkomaailman!

Mamma ei herää vaikka Muumi yrittää herättää vaan käpertyy penseäksi palloksi (mainio ilmaisu) ja Muumi joutuu itse tekemään ratkaisuja mm taloudenpidossa ja myös sosiaalisissa suhteissaan.

Kuten nuori aikuinen, Muumi kohtaa erikoisiakin hahmoja ja oppii tulemaan niiden kanssa toimeen, ja myös päättämään mitä js kuinka paljon antaa itsestään.

Hän löytää viisaan ystävän Tuu Tikin (viittaus elämänkumppaniin Tuulikkiin).

Ja hän päästää vapaaksi esi-isän. Freudilaisittain tämä voisi olla hieman hillitön id, muumin (Toven) persoonan salattu viettipohja, joka on olemassa eikä suostu enää piilottelemaan kaapissa (!) vaan tunkee väkisin olohuoneeseen jossa antaa välillä merkkejä itsestään mutta ei kuitenkaan tule esille - siis vaiettu salaisuus jostq kaikki tietävät.

Ja lohdullinen loppu - kun Muumi (Tove) kertoo kaiken heränneelle äidille, äiti suhtautuu rauhallisesti.

Vierailija
1188/1308 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englanniksikin häntä kutsutaan "she". Muumilaakson tarinoissa sanottiin jopa Mrs. Groke.

Niin, englantikäännöksessä, mutta alkuperäinen ruotsiksi oli poikaan viittaava sana. En toki tiedä onko tämä myöhemmin muuttunut, kun tuo luki siis ensimmäisessä muumisarjakuvassa

Vierailija
1189/1308 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aivan huippu ketju, 5/5. Ihanaa vaihtelua näille joillekin jutuille täällä.

Vierailija
1190/1308 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

NipsuFani kirjoitti:

Itseäni aina kiinnostanut Kuningasrubiini ja sen tausta. Mistä Mörkö oli kyseisen rubiinin saanut ja ennenkaikkea miten Tiuhti&Viuhti pystyivät sen varastamaan? :D He eivät kuitenkaan liiku kovin nopeasti, niin luulisi Mörön saavuttavan heidät aika nopeasti. Sekä miten Mörkö tiesi heidän olevan Muumeilla yötä :O

Möröllä voi olla todella hyvä hajuaisti jolla on jäljittänyt kaksikon.

Vierailija
1191/1308 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muumimamma käryttää filmirullaa? Taikatalvi-tarinassa, keväällä herättyään.

Eikö kukaan tiedä?

Vierailija
1192/1308 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuuskamuikkunen palasi sarjan toisenakin keväänä myöhässä matkaltaan, viikko sen jälkeen kun muut (paitsi Muumitalon porukka noidan takia) olivat heränneet. Tuliko jälleen etelässä katumapäälle?

Vierailija
1193/1308 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan tiedä?

Entisvanhaan oli ainakin lapsilla tapana käryttää filmiä suurennuslasilla, oli varmaan niin tylsää. En tiedä liittyikö tämä sähäkästi palavien selluloidifilmien aikaan vai sen jälkeiseen. Filmi ottaa tummana helposti lämpöä ja on sikäli kiitollinen kohde poltettavaksi.

Vierailija
1194/1308 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso jysäys-jaksossa Myy väittää nähneensä seinän reiästä Muhvelin kaatavan ainettaan tankkiin, mutta tankkihan oli aluksen sisäpuolella.

Vierailija
1195/1308 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin toimii myös Aku Ankka - aina ilmanhousuja mutta kun menee uimaan niin heittää paidan pois ja vetää uikkarit jalkaan :D

Vierailija
1196/1308 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjakuvissa muumit käyttivät nukkuessaan jopa pyjamia. Jos joku vieras tuli yöllä, pappa oli vaan että "anteeksi, pukeudun heti" ja ei muuta kuin ilkosilleen :D

Vierailija
1197/1308 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Nuuskamuikkunen on niin vanhan oloinen, vaikka on Pikku Myyn pikkuvelipuoli?

1198/1308 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkukielisenä hän on Mårran, ja loppupääte -an viittaa selvästi naissukupuoleen. Ja Tove käyttää hänestä pronomina "hon".

Vierailija
1199/1308 |
06.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Nuuskamuikkunen on niin vanhan oloinen, vaikka on Pikku Myyn pikkuvelipuoli?

Nuuskis on päättänyt seurata isänsä polkua ja pitää itse huolta itsestään. Sitä kautta on tullut maailman ymmärrystä kun Myy on jäänyt muun lapsilauman tasolle. Isoksi kasvanut Mymmeli (kirjojen Mymmelin tytär) on jossain vaiheessa päättänyt Nuuskiksen tavoin itsenäistyä ja ottaa samalla Myyn mukaansa ehkä toivoen tästä aikuisempaa.

Vierailija
1200/1308 |
04.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan ettei Muumilaaksossa ole sähköä, mutta ainakin poliisiasemallahan on puhelin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi