Vapaaehtoisesti lapsettomien välinpitämättämyys ympäristöstä ja maapallosta:
Moni vela julistaa tekevänsä ekoteon omalla lapsettomuuspäätöksellään. Suhtautuminen ympäristöasioihin on todellisuudessa kuitenkin aivan toista luokkaa. Lainaus toisesta ketjusta:
"Minua ei lisäksi ne tulevaisuuden ihmiset kiinnosta pätkääkään, kun ei ole lapsiakaan tullut tehtyä (enkä enää tässä iässä tule tekemäänkään). Minä aion elää oman elämäni nautiskellen, ekoasioista viis. Jos sen jälkeen maailma tuhoutuu, niin ihan sama."
Kommentit (15)
Velat elementissään. Toisaalta todella hyvä etteivät lisäänny (:D)
Vapaaehtoinen lapsettomuus näemmä yksi perustelu kuluttaa useamman ihmisen edestä :(
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:51"]
Kamalaa. :( Mikä on omassa lapsuudessa mennyt niin pahasti pieleen ettei halua omia jälkeläisiä?? Vähän säälittää kun eivät ikinä tule ymmärtämään mitä menettävät. Tänään rukoilen heidän ja syntymättömien lapsiensa puolesta.
[/quote]
Rukoile itsellesi mieluummin lisää järkeä. Ehkä sitten ymmärrät, että kaikki eivät koe lapsia elämänsä tarkoitukseksi. Kaikki eivät sovi vanhemmiksi. On paljon reilumpaa, etten anna geenieni periytyä kenellekään. En halua, että kukaan joutuu kärsimään psyykkisistä sairauksista. Lapsesta voisi tulla kaltaiseni.
Pidän lapsista, ne ovat aivan ihania. Lasten hoitaminen on mukavaa. Omia en kuitenkaan halua, ja olen tyytyväinen elämääni näin. Voisitko siis edes yrittää ymmärtää, että kaikki eivät halua elämältään samoja asioita kuin sinä? Äläkä sääli, sillä enhän minä tiedä mitä menetän, joten en osaa kaivatakaan sitä ''tuntematonta''.
Olen vela ja ajattelen juuri noin. En kyllä tuhoa maapalloa mitenkään keskivertoa ihmistä enempää. En esim matkustele ollenkaan, tosin mulla on oma hevonen, kai siitä jotain metaanipäästöjä tulee.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:51"]Kamalaa. :( Mikä on omassa lapsuudessa mennyt niin pahasti pieleen ettei halua omia jälkeläisiä?? Vähän säälittää kun eivät ikinä tule ymmärtämään mitä menettävät. Tänään rukoilen heidän ja syntymättömien lapsiensa puolesta.
[/quote]
Ole kiltti ja säästä säälisi vaikka sellaiselle joka niitä lapsia haluaisi muttei voi saada.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:52"]Velat elementissään. Toisaalta todella hyvä etteivät lisäänny (:D)
[/quote]
Ja lapselliset yleistäjät elementissään. Kaikki velat sun mielestä ajattelee noin?
No ihan tottahan tuo on. Enemmän maailmaa kuluttaa se ekoileva ihminen, joka antaa luvan olemassaoloon jälkeläisilleen ja näiden jälkeläisille maailman tappiin saakka, kuin se vähän vähemmän ekologisesti elävä vela.
Itse olen kuitenkin järkeillyt, että lasteni avulla saan ehkä ujutettua tulevaisuuden maailmaan hippusen omia arvojani. Tai sitten ei. Tunnesyistähän niitä lapsia tehdään, ei maailman pelastamisen takia.
No, minä olen lapseton, enkä todellakaan ajattele noin. Päin vastoin murehdin maapallon tulevaisuutta ihan liikaa. Älkää antako näiden empatiakyvyttömien sekopäiden leimata kaikkia... Lisäksi uskon, että samanlaista ajattelua esiintyy myös ''lapsellisten'' keskuudessa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:51"]
Kamalaa. :( Mikä on omassa lapsuudessa mennyt niin pahasti pieleen ettei halua omia jälkeläisiä?? Vähän säälittää kun eivät ikinä tule ymmärtämään mitä menettävät. Tänään rukoilen heidän ja syntymättömien lapsiensa puolesta.
[/quote]
Jos olet joskus päättänyt, että nyt sinulla on riittävästi jälkeläisiä, silloin sinullakin on syntymättömiä lapsia! Kuuletko niiden itkun? Jeesus kuulee.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:52"]Velat elementissään. Toisaalta todella hyvä etteivät lisäänny (:D)
[/quote]
Just. Kaikki me velat ajatellaan noin, vai? Mä olen ainakin aina pyrkiny kuluttamaan mahdollisimman vähän. Jotenkin vaan tällaiset tekstit pistää miettii että miks helvetissä mä sen teen. Parempi tulevaisuus sun kaltaisille pikkusieluisille lastentekokoneille? Ei taida kiinnostaakaan enää. Joo sori, ehkä vähän ikävästi sanottu mutta katsopa ensin peiliin, jos vaikka syy näkyis siellä.
Minusta on aika lopettaa lisääntymisen tuomitseminen epäekologisena. Mitä järkeä on olla huolissaan ihmiskunnan tulevaisuudesta ja samaan aikaan tuomita uusien lasten syntyminen? Oleellista on lisääntyminen maltilla, ja jälkipolven kasvattaminen paremmaksi edeltäjäänsä. Jokainen voi tehdä lapsen, jos tavoitteena on samalla pitää huolta lapsesta ja tämän tulevaisuudesta. Velat eivät ole parempia ihmisiä tässä suhteessa, vaan kuten kyseinen lainaus osoittaa, lisääntymättä jättäminen voi johtaa jopa välinpitämättömyyteen.
Mä olen se joka kirjoitti aloitukseen lainatun kommentin. En kyllä minä ainakaan julista tekeväni mitään ekotekoa lapsettomuuspäätökselläni. Itse asiassa en koskaan tehnyt lapsettomuuspäätöstä. Kukaan mies ei vaan huolinut minua, joten jäin lapsettomaksi. Ja koska näin on, eipä paljon kiinnosta tulevaisuus sen jälkeen kun itse olen kuollut.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:03"]Aika moni teini ajattelee näin.
[/quote]
... Miksi yleistys?
N16