"nelikymppisenä pitäisi odotella lapsenlapsia eikä kuskata lapsia päiväkotiin"
Mitä helvettiä? Ei kai kukaan oikeesti oo tuota mieltä?
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:21"]Mitä helvettiä? Ei kai kukaan oikeesti oo tuota mieltä?
[/quote]
Minä olen kyllä vähän sitä mieltä. Jos mennään sata vuotta taaksepäin niin asiat ovat olleet juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 07:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 07:39"]
Omat lapset nuorena (22-28v) ja 4kymppisenä saatte nauttia omasta elämästä jälleen ennenkuin lapsenlapset kuvioissa. Yli 35v tehneet lapset,no,Siinäpä sitte tuskailette vaihdevuosioireidenne kanssa sen teidän teinin kanssa,on varmasti oikein mukavaa kunnon hormonimyrskyissä kumpikin. Mutta kukin tavallaan :)
[/quote]
Minä kyllä olen nauttinut omasta elämästäni ihan kokoajan. Lapset ovat ilo, eivät mikään välttämätön paha mikä pitää vaan hoitaa alta pois. Lapset on tehty 18-39v ja ihan omaa tämä elämä on kokoajan ollut.
[/quote]
Juuri näin. Nuorena lapsensa tehneet asennoituu, että tehdään tämä paska alta äkkiä pois, että päästään nelikymppisinä vihdoin elämään. Lapset ovat riesa ja velvollisuus, mikä pitää väkisin tehdä ja odotetaan kiihkeästi, että ne lähtisi kotoa, että vihdoin pääsisi elämään...niin siinä vaihdevuosien hormoonimyrskyssä.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 07:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:35"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:34"]AP:han tässä itse osoittaa aivan samanlaista suvaitsemattomuutta kuin tuon kommentin kirjoittaja. Mikäpä sinä olet määrittelemään kenenkään isovanhemmaksi tuloikää? Aika onnellistakin voi olla, että isovanhemmilla ja lapsenlapsilla on pitkä elämäntaival yhdessä, jopa 40-50 vuotta. [/quote] Tuo mielipide oli aika törkeä. Se tässä on ongelma. [/quote] Sinä siis loukkaannuit siitä. Miksi? Kyllähän se on totta, että nelikymppinen tarhaikäisten vanhempi on iäkäs. Jos lapset ovat tuossa iässä kovin pieniä, on vanhempi viisikymppinen ala-asteen vanhempainilloissa. Tuossa iässä monet tulevat isovanhemmiksi, joten sikäli kommentti oli aika totuudenmukainen. [/quote] Missä asut ja millainen tuttavapiiri sinulla on? Ainakin pääkaupunkiseudulla on yleistä, että akateemisesti koulutettu, työssäkäyvät naiset saavat lapsia 35-40-vuotiaina. Mummoilta he eivät yleensä näytä, vaan kauniilta, hoikilta ja tyylikkäiltä äideiltä. :)
[/quote]
No ehkä nämä nuorena lapsensa tehneet rupsahtaa jo nelikymppisinä ja ovat viisikymppisinä jo eläkekunnossa raihnaisia.
Itse olen saanut kuopuksen 36 vuotiaana ja nyt viisikymppisenä olen elämäni vedossa vielä. Työvuosiakin vielä 15 edessä ja fyysisesti hyvässä kunnossa. Tarkotus vielä eläkkeelle pääsyn jälkeenkin olla siinä kunnossa, että pystyy harrastamaan liikuntaa ja elämään täyttä elämää, kuten omat vanhempanikin, jotka vielä päälle 80vuotiaina lähtevät ulkomaille pakoon Suomen kylmää talvea ja kesät viettävät mökillä tehden itse puutyöt ja nauttien elämästä.
Tulee kurja loppuelämä, jos viisikymppisenä on jo päästänyt itsensä siihen kuntoon, että on vanhus.
[/quote]
Tämä on kuin mun kirjoittamaa ☺
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:08"]
Omat lapset nuorena (22-28v) ja 4kymppisenä saatte nauttia omasta elämästä jälleen ennenkuin lapsenlapset kuvioissa. Yli 35v tehneet lapset,no,Siinäpä sitte tuskailette vaihdevuosioireidenne kanssa sen teidän teinin kanssa,on varmasti oikein mukavaa kunnon hormonimyrskyissä kumpikin. Mutta kukin tavallaan :)
[/quote]
Minä kyllä olen nauttinut omasta elämästäni ihan kokoajan. Lapset ovat ilo, eivät mikään välttämätön paha mikä pitää vaan hoitaa alta pois. Lapset on tehty 18-39v ja ihan omaa tämä elämä on kokoajan ollut.
[/quote]
Juuri näin. Nuorena lapsensa tehneet asennoituu, että tehdään tämä paska alta äkkiä pois, että päästään nelikymppisinä vihdoin elämään. Lapset ovat riesa ja velvollisuus, mikä pitää väkisin tehdä ja odotetaan kiihkeästi, että ne lähtisi kotoa, että vihdoin pääsisi elämään...niin siinä vaihdevuosien hormoonimyrskyssä.
[/quote]
"Nuorena lapsensa tehneet asennoituu". Voi mitä katkeraa yleistämistä!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 07:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:35"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:34"]AP:han tässä itse osoittaa aivan samanlaista suvaitsemattomuutta kuin tuon kommentin kirjoittaja. Mikäpä sinä olet määrittelemään kenenkään isovanhemmaksi tuloikää? Aika onnellistakin voi olla, että isovanhemmilla ja lapsenlapsilla on pitkä elämäntaival yhdessä, jopa 40-50 vuotta. [/quote] Tuo mielipide oli aika törkeä. Se tässä on ongelma. [/quote] Sinä siis loukkaannuit siitä. Miksi? Kyllähän se on totta, että nelikymppinen tarhaikäisten vanhempi on iäkäs. Jos lapset ovat tuossa iässä kovin pieniä, on vanhempi viisikymppinen ala-asteen vanhempainilloissa. Tuossa iässä monet tulevat isovanhemmiksi, joten sikäli kommentti oli aika totuudenmukainen. [/quote] Missä asut ja millainen tuttavapiiri sinulla on? Ainakin pääkaupunkiseudulla on yleistä, että akateemisesti koulutettu, työssäkäyvät naiset saavat lapsia 35-40-vuotiaina. Mummoilta he eivät yleensä näytä, vaan kauniilta, hoikilta ja tyylikkäiltä äideiltä. :)
[/quote]
No ehkä nämä nuorena lapsensa tehneet rupsahtaa jo nelikymppisinä ja ovat viisikymppisinä jo eläkekunnossa raihnaisia.
Itse olen saanut kuopuksen 36 vuotiaana ja nyt viisikymppisenä olen elämäni vedossa vielä. Työvuosiakin vielä 15 edessä ja fyysisesti hyvässä kunnossa. Tarkotus vielä eläkkeelle pääsyn jälkeenkin olla siinä kunnossa, että pystyy harrastamaan liikuntaa ja elämään täyttä elämää, kuten omat vanhempanikin, jotka vielä päälle 80vuotiaina lähtevät ulkomaille pakoon Suomen kylmää talvea ja kesät viettävät mökillä tehden itse puutyöt ja nauttien elämästä.
Tulee kurja loppuelämä, jos viisikymppisenä on jo päästänyt itsensä siihen kuntoon, että on vanhus.
[/quote]
Millä se elämän kurjuus määritellään? Silläkö, että on alle 50-vuotisena mummo?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 07:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:53"]Sellainen, jonka mielestä oman lapsen ja sisaruksen ei kuulu olla saman ikäisiä. [/quote] Yök!! Toisella palstalla oli äiti joka oli imettänyt omaa veljeään. Veli oli saman ikäinen kuin sen äidin oma lapsi. [/quote]
[/quote]
Minä ja anoppi saatiin aikoinaan muksut samaan aikaan:) Minä olin 21v ensisynnyttäjä ja anoppi 39v. Mua luultiin lasten siskoksi kun olimme porukalla liikkeellä, poikani oli ihan isoäitinsä näköinen ja minä näytin teiniltä:)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 08:05"]
[/quote]
[/quote]
No jaa, mä aloitin lasten teon 21v:nä, toinen syntyi kun olin 23v, kolmas kolmikymppisenä ja kuopus 42v:nä. Olen säilynyt (ehkä juuri lasten ansiosta?) todella nuorekkaana ja hyväkuntoisena vaikka olen "jo" 55v.
Miten lasten saanti ja kasvatus vie rapakuntoon? Kyllä se on ihan muut asiat, moni nuori äiti on paljon huonommassa kunnossa kuin minä:D Treenaan, syön hyvin ja terveellisesti, olen hoikka ja lihaksikas, teen pitkää päivää töissä, matkustan paljon työssä ja vapaa-ajalla, vuosien mittaan rakennettu itse pari taloakin miehen kanssa jne.
Ja jos epäilet tuota nuorekkuutta - 25v tyttäreni ystävätär ei tunnistanut mua kaupungilla parin metrin päästä. Liian nuori ollakseen sun äiti - oli kommentti;D
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eli nyt 39v äidiksi tullut on nuorena lapset tehnyt?? Ok, ota nyt näistä selvää....
Taas tää aihe. Miksi pitää paheksua toisten elämänvalintoja tai eihän ne aina valintoja edes ole. Jos törmää elämänsä rakkauteen nuorena ja tuntuu sopivalta hetkeltä perustaa perhe, niin miksi siitä pitää saada paskaryöppy niskaansa niiltä, jotka ovat perustaneet perheen syystä tai toisesta vasta vanhemmalla iällä? Ihan sama pätee myös toisin päin. Live and let live, please!
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:35"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:34"]AP:han tässä itse osoittaa aivan samanlaista suvaitsemattomuutta kuin tuon kommentin kirjoittaja. Mikäpä sinä olet määrittelemään kenenkään isovanhemmaksi tuloikää? Aika onnellistakin voi olla, että isovanhemmilla ja lapsenlapsilla on pitkä elämäntaival yhdessä, jopa 40-50 vuotta. [/quote] Tuo mielipide oli aika törkeä. Se tässä on ongelma. [/quote] Sinä siis loukkaannuit siitä. Miksi? Kyllähän se on totta, että nelikymppinen tarhaikäisten vanhempi on iäkäs. Jos lapset ovat tuossa iässä kovin pieniä, on vanhempi viisikymppinen ala-asteen vanhempainilloissa. Tuossa iässä monet tulevat isovanhemmiksi, joten sikäli kommentti oli aika totuudenmukainen. [/quote] 40 ei todellakaan ole niin vanha, että olisi isovanhempi-ikäinen.
[/quote] Olin 38 tullessani mummoksi. Sen jälkeen sain vielä 3 omaakin lasta. Olin sopivan ikäinen molempiin.
Mulle oikea ikä tulla äidiksi oli 25-vuotiaana. Toinen syntyy hetki sen jälkeen kun olen täyttänyt 28 vuotta. Ei se silti poista sitä, että jollain toisella oikea ikä tulla äidiksi on 40-vuotiaana.
Mua huvittaa tämä nuoret äidit vs. vanhat äidit. Jokainen ihminen on yksilö, enkä mä koe tarvetta arvostella sitä 40-vuotiasta ensisynnyttäjää, vaikka itse en enää sen ikäisenä haluaisi olla pikkulapsen äiti.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:32"]
Minä voisin aivan hyvin saada lapsenlapsia esim. 46-vuotiaana, jos lapseni saisi samaan aikaan esikoisensa kuin minä sain hänet. Ehkä nelikymppinen on aika nuori isovanhemmaksi, mutta aika iäkäs myös vasta tarhaikäisten lasten vanhemmaksi. Kumpikaan ei mielestäni ole paha asia. Ihmiset tekevät lapsia, kun ovat siihen valmiita.
[/quote] Olen 46v ja kuskaan nelivuotiastani tarhaan. En koe itseäni ollenkaan mummoksi, esikoinen on 21v. eikä onneksi näkyvillä lapsenlapsia vuosiin.
Onhan se naurettavaa katsoa näitä pareja, joista emäntä näyttää.. noh, mummolta, ja miehellä on jo lähes kokonaan harmaat hiukset - ja sitten työnnetään taaperoa kärryssä. Sori vaan mutta todella vastuuntunnotonta tehdä enää lapsia kun ikää on lähemmäs 40 vuotta. Lapsi on paljon todennäköisemmin täysorpo ennen täysi-ikäisyyttään, tai ainakin saa jo opiskeluiässä mahdollisesti hoitaa dementoituneita vanhempiaan. Esim. yksi eksä sai 25-vuotiaana hommata äidilleen dementiakotipaikkaa, kun tauti iski reilu 6-kymppisenä. Ei ollut nuoren miehen elämää se, kun kaverien vanhemmat oli vielä reippaita työssäkäyviä 5-kymppisiä.
Ja joojoo, osa vanhuksistakin on ihan virkeitä - kyse onkin TODENNÄKÖISYYKSISTÄ! 70v kuolee ja sairastelee ja väsyy paljon todennäköisemmin kuin 50v, se vain on fakta. Jos ei lapsia ole ehtinyt/kerennyt/halunnut tehdä ennen kuin ikää on jo 35+, niin pitäisi hyväksyä että se juna meni jo ja keskittyä muihin asioihin.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:59"]
Onhan se naurettavaa katsoa näitä pareja, joista emäntä näyttää.. noh, mummolta, ja miehellä on jo lähes kokonaan harmaat hiukset - ja sitten työnnetään taaperoa kärryssä. Sori vaan mutta todella vastuuntunnotonta tehdä enää lapsia kun ikää on lähemmäs 40 vuotta. Lapsi on paljon todennäköisemmin täysorpo ennen täysi-ikäisyyttään, tai ainakin saa jo opiskeluiässä mahdollisesti hoitaa dementoituneita vanhempiaan. Esim. yksi eksä sai 25-vuotiaana hommata äidilleen dementiakotipaikkaa, kun tauti iski reilu 6-kymppisenä. Ei ollut nuoren miehen elämää se, kun kaverien vanhemmat oli vielä reippaita työssäkäyviä 5-kymppisiä.
Ja joojoo, osa vanhuksistakin on ihan virkeitä - kyse onkin TODENNÄKÖISYYKSISTÄ! 70v kuolee ja sairastelee ja väsyy paljon todennäköisemmin kuin 50v, se vain on fakta. Jos ei lapsia ole ehtinyt/kerennyt/halunnut tehdä ennen kuin ikää on jo 35+, niin pitäisi hyväksyä että se juna meni jo ja keskittyä muihin asioihin.
[/quote] Ja sun eksä on sitä mieltä että olisi mielummin jäänyt syntymättä, kun elää ja hoitaa vanhempiaan? Vai mikä oli sun pointti?
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:59"]
[/quote] Ja sun eksä on sitä mieltä että olisi mielummin jäänyt syntymättä, kun elää ja hoitaa vanhempiaan? Vai mikä oli sun pointti?
[/quote]
Eipä kukaan syntymätön osaa syntymättömyyttään surra. Jos ei noin suorista sanoista tullut pointti selville, niin alleviivaan sen vielä. Lapsia ei pidä tehdä jos on suuri todennäköisyys että niistä ei kykene normaalisti huolehtimaan. Oli syynä sitten ikä, päihdeongelma tai jokin muu syy.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:35"] [quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:34"]AP:han tässä itse osoittaa aivan samanlaista suvaitsemattomuutta kuin tuon kommentin kirjoittaja. Mikäpä sinä olet määrittelemään kenenkään isovanhemmaksi tuloikää? Aika onnellistakin voi olla, että isovanhemmilla ja lapsenlapsilla on pitkä elämäntaival yhdessä, jopa 40-50 vuotta. [/quote] Tuo mielipide oli aika törkeä. Se tässä on ongelma. [/quote] Sinä siis loukkaannuit siitä. Miksi? Kyllähän se on totta, että nelikymppinen tarhaikäisten vanhempi on iäkäs. Jos lapset ovat tuossa iässä kovin pieniä, on vanhempi viisikymppinen ala-asteen vanhempainilloissa. Tuossa iässä monet tulevat isovanhemmiksi, joten sikäli kommentti oli aika totuudenmukainen. [/quote] 40 ei todellakaan ole niin vanha, että olisi isovanhempi-ikäinen.
[/quote] Olin 38 tullessani mummoksi. Sen jälkeen sain vielä 3 omaakin lasta. Olin sopivan ikäinen molempiin.
[/quote]
Teiniäitiys periytyy. Kuinka monelle miehelle olet ehtinyt rakkauslapsen tehdä
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 23:21"]Mitä helvettiä? Ei kai kukaan oikeesti oo tuota mieltä? [/quote] Minä olen kyllä vähän sitä mieltä. Jos mennään sata vuotta taaksepäin niin asiat ovat olleet juuri näin.
[/quote]
Jos mennään sata vuotta taaksepäin, niin lapsia saatiin kun saatiin. Alle kaksikymppisenä, yli 40-vuotiaana, ja siinä välissä. 20 vuoden tai isompikin ikäero täyssisarusten kesken oli paljon yleisempää kuin nykyisin.
Omasta äidistäni tuli mummo 40-vuotiaana, kun isoveljeni 21-vuotiaana tuli isäksi.
Minä olen nyt 35v ja lapseni ovat 12v, 8v ja 5v. Joten nelikymppisenä en kuskaa enää lapsia päiväkotiin mutta en kyllä toivottavasti odota lapsenlapsiakaan.
Mun vanhemmat on molemmat viisikymppisiä...
t. Teini
[/quote]