Hankalat ihmiset lomasuunnitteluissa
Pitäis olla paras aika vuodesta, kun olis neljä viikkoa kesälomaa vielä edessäpäin heinäkuussa. Lomaan liittyy tietysti aina myös huolta ja stressiä ja ne alkoivat nyt. Oltiin sovittu läheisten ihmisten kanssa mun ja puolison loman alkuun pieni kotimaanmatka. Nyt sitten kun aloin kysymään tarkempaa ajankohtaa, ilmoittaakin puoliso, ettei lähde mihinkään heti loman alkajaisiksi. Ja jos tarvii useamman lunkipäivän loman aluksi, voi koko reissu jäädä aikataulujen takia tekemättä. Sikäli oli pettymys, kun porukkaan kuuluu yksi henkilö joka on täysin välinpitämätön ihminen muita kohtaan juuri tällaisissa tilanteissa. Pitää muita varpaillaan lupaamalla lähteä mukaan, mutta pidättää oikeuden keksiä jotain muuta aina viime metreille asti.
Harmittaa tällaset, kun tää olis ollu helppo ja halpa tapa aloittaa kesäloma. Nyt kun kaikki tekeytyy noin vaikeiksi, niin täytyy alkaa keksimään jotain muuta.
Sitten vielä sekin, että kesälomat kuitenkin menee lähipiirin kanssa ristiin todella helposti. En ole ihan varma, mutta olisiko niin että neljä parasta kaveriani lomailevat kaikki eri aikaan kuin minä.
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:43"]
Ap, miksi kirjoitat että kaikki tekeytyvät vaikeiksi, jos kyse oli vain yhdestä ihmisestä? Ja kenen puoliso tämä yksi on, sinunko?
[/quote]
Kaikki ja kaikki.. Meitä on neljä ihmistä lähdössä. Mun puoliso on siitä hankala, että hänen mielestä yksityiskohtia on turha vielä sopia (saati lyödä lukkoon) vaikka reissu on ihan piakkoin ja sen lisäksi hän hankaloittaa mahdollisia ajankohtia sillä, että heti loman alkajaisiksi ei voi lähteä.
Toinen hankala on mun puolison veli,joka on näissä jutuissa just sellanen, et se pitää sopia varmasti tai sit ei pidä sopia ollenkaan. Hän ei siis varsinaisesti ole heittäytynyt hankalaksi, mutta minä halua välttää kaikki ikävyydet siten, että sovittaisiin nyt ylipäätään olemmeko menossa silloin ja silloin vai emme.
Onko muiden mielestä kohtuutonta pyytää kaksi viikkoa ennen kesälomaa, että muut ihmiset kunnioittaisivat mun lomaa sen verran, etteivät pitäisi sitä täysin itsestäänselvyytenä? AP
Älä mene matkalle puolisosi veljen kanssa, ellet ole rakastunut häneen.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 22:15"]
Älä mene matkalle puolisosi veljen kanssa, ellet ole rakastunut häneen.
[/quote]
Olen hyvin kaukana siitä. Tulemme todella hyvin toimeen ja matkalla olemme olleet ennenkin. Hän vain sattuu olemaan itsekäs tyyppi oman vapaa-aikansa suhteen eikä pääse tuosta tavasta millään eroon. AP
Tuttua on. Lomailu ei todellakaan ole mitään helppoa hommaa. Sekin on ihme ilmiö, että vaikka miten asennoituu reissussa olemaan kaikelle avoin, välttää nipottamista ja ottaa kaikki muut huomioon, niin silti sinne pukkaa jotain riidan tynkää aina mukaan. Se riita sitten pilaa ilmapiiriä joko vähän tai ei niin vähän, mut jotain pientä aina tulee. Silti, kotiinkaan ei ole mitään järkeä loman ajaksi jäädä....
Eli puolisosi ei haluakaan lähteä suunnitellulle kotimaanmatkalle? Harvinaisen monimutkaisesti sait asiasi ilmaistua.
En kans nyt oikein ymmärtänyt, siis oletko puolisoosi pettynyt vai johonkin epämääräiseen "lähipiiriin"... kerros nyt uudestaan ja yritä selventää.
Enstekseen, se joka jättäytyy viime hetkillä pois kuvioista, vaan sit jää pois kuvioista. Muut menevät suunnitellullle lomalleen.
Exäni, mies, oli tuossa melko loistava. Meillä oli tammikuussa varattu lomaviikko kesäkuulle, mökki varattuna ja maksettunakin hyvissä ajoin. Tässä kohtaa painotan ettei kummallakaan ollut vaikeuksia saada lomaa haluamaansa ajankohtaan, mutta mies vetkutteli lomansa järkkäämisessä. Kunnes n. 2 viikkoa ennen lomaa ilmoitti ettei todellakaan halua lähteä just mun ja lasten kanssa ja on niin vaikeeta saada lomaa sun muuta paskaa.
Totesin vaan että asia on selvä, ja pyysin kaveriani lastensa kanssa messiin ja he suostuivat. Päivää ennen reissuun lähtöä mies alkoi ulisemaan sukulaisilleen KUN MÄ EN HUOLI HÄNTÄ MUKAAN!
Kerroin kyllä joka kerta miten tilanne oli, mutta ei sillä ollut mitään merkitystä miehen sukulaisille. Oli muuten paras mökkireissu mitä olin siihen mennessä ikinä tehnyt, lasten kanssa tai ilman.
hieno mies.
Harvoin sitä kavereiden kanssa pitää olla lomalla samaan aikaan. Minulle riittää, että voi olla puolison kanssa edes kaksi viikkoa lomalla samaan aikaan, ei siihen pysty enää kavereiden lomia miettiä. Tulee liika vaikeita kuvioita. Lasten hoitojen takia pitää lomittaa lomia, että toinen on kotona, kun koulu ja päiväkoti alkaa.
Ap, miksi kirjoitat että kaikki tekeytyvät vaikeiksi, jos kyse oli vain yhdestä ihmisestä? Ja kenen puoliso tämä yksi on, sinunko?
Pakko jatkaa avautumista.. Tilanne ei helpota yhtään. On nimittäin jokseenkin selvää, että yhteisiä ajankohtia tuolle reissullemme on todella rajoitetusti, mutta ketään ei kiinnosta ottaa selvää mitkä nuo ajankohdat voisivat olla. Tällaiset reissut olis mulle kuitenkin henkireikiä, kun arkeen tai viikonloppuihinkaan ei oikein koskaan ehdi mitään järjestää.
Sekava fiilis, kun loma vaan lähestyy lähestymistään ja tämän keissin lisäksi toinenkin kotimaan reissu on kuivumassa kasaan. Tämä toisen reissun toteutuminen/peruuntuminen on paljon reilumpaa peliä, kun tässä tapauksessa selkeästi ilmoitetaan käykö vai ei.
En ymmärrä mitään ap:n valituksesta. Jos haluaa lähteä reissuun niin lähtee, mies ja miehen veli voi jäädä kotiin. Enkä nyt ymmärrä, mikä ihmeen halpa tapa on 4 ihmisen reissata yhdessä jossain kotimaassa.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:54"]
En ymmärrä mitään ap:n valituksesta. Jos haluaa lähteä reissuun niin lähtee, mies ja miehen veli voi jäädä kotiin. Enkä nyt ymmärrä, mikä ihmeen halpa tapa on 4 ihmisen reissata yhdessä jossain kotimaassa.
[/quote]
Minä taas en ymmärrä miten joku toinen ei ymmärrä, että jos joku (eli minä) teen hyvin itsenäistä työtä läpi vuoden pelkällä koti-työ-akselilla ja sitten kesälomalla olisi kiva lähteä läheisten kanssa porukalla reissuun, niin ei todellakaan ole sama asia lähteä tuosta vaan yksin ilman niitä läheisiä.
Ja on mahdollista tehdä kotimaanmatkailua edullisesti.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 19:29"]
Eli puolisosi ei haluakaan lähteä suunnitellulle kotimaanmatkalle? Harvinaisen monimutkaisesti sait asiasi ilmaistua.
[/quote]
Pahoitteluni jos ilmaisin itseni epäselvästi :)
Puoliso haluaa kyllä lähteä, mutta alkuperäinen idea jonka mukaan lähdetään heti kun loma alkaa ei nyt käykään, vaan hän haluaa rauhassa aloittaa loman ja mennä sitten "jossain vaiheessa". Sanoin hänelle että sellaisia ajankohtia jotka käyvät kaikille lähtijöille ei välttämättä montaa ole, joten kyllä se pitäisi tarttua kiinni heti siihen alkuperäiseen kun se tuntui olevan sopiva.
Puolison veli on yksi mukaan lähtijöistä. Hän on sellainen ihminen, joka pitää yllä mahdollisuutta perua niin pitkään kuin mahdollista. Ei mitenkään sen takia ettei hän haluaisi lähteä mukaan, vaan puhtaasti itsekkäistä syistä. Kun tällainen ihminen on matkassa, olisi minusta tärkeää sopia näin joitain viikkoja etukäteen, että joko lähdetään tai ei lähdetä.
Nyt sitten mä olen ärsyyntynyt (ihan syystä mielestäni) kun mulle sanotaan, että kyllä sinne ollaan kaikki lähdössä joo, mutta sitten kun haluaisin tietää päiviä ja muuta speksiä niin turhaan kuulemma stressaan. Ap