Mitä olette antaneet lahjaksi omalle rippilapselle?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:16"]
Ai rippijuhlistakin on tullut lahjaparaati?
[/quote]
Tokkopa. Tällä hetkellä rippijuhiin panostetaan koska ne edustavat henkisiä arvoja kovan materialistisuuden keskellä :)
[/quote]Ai mun rippilapsi lupasi erota kirkosta heti kun on ripiltä päässyt ja niin kuulemma muutkin.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:16"] Ai rippijuhlistakin on tullut lahjaparaati? [/quote] Tokkopa. Tällä hetkellä rippijuhiin panostetaan koska ne edustavat henkisiä arvoja kovan materialistisuuden keskellä :) [/quote]Ai mun rippilapsi lupasi erota kirkosta heti kun on ripiltä päässyt ja niin kuulemma muutkin.
[/quote]
Jep, kunhan ensin on saatu lahjat sukulaisilta.
Meillä lapsi saa kummitädiltä rippiristin ja puun/pensaan minkä saa istuttaa omalle pihalle juhlissa. Puun juurelle kaadetaan sitten lapsen kastevesi. Kastevettä on säilötty kaikki nämä vuodet ja nyt tuli oiva tilaisuus sen "hävittämiseen". Isovanhemmilta tulee saamaan (arvokkaan) rannekellon.
Kummin saapuminen kirkkoon ja juhliin olisi ollut paras lahja... Kummilla vaan sattui olemaan muita menoja samana sunnuntaina, vaikka 6 kuukautta etukäteen oltiin päivä ilmoitettu :( Lapsen puolesta harmittaa kovasti edelleen.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:50"]
Kyllä tietokoneet ja ulkomaanmatkat aika hulppeilta rippilahjoilta kuulostaa.. mut kukin antaa mitä tahtoo. Aika helpolla saadut "palkinnot" vrt ylioppilaaksikirjoittaminen tai ammattiin valmistuminen joihin pitää itse panostaa että sellaisen saa. Rippileirin "koe" ei taida olla kovin vaativa :)
Onhan se kai jonkinlainen aikuistumisriitti tms mutta silti..oppiiko nuori arvostamaan yksinkertaisia tai rahallisesti halpoja asioita jos tuohon on menty ja mennään? Kohta mikään ei tuo enää iloa eikä ole tärkeää kun liian helpolla saa kaiken.
[/quote]
Täh? Meinaat, että kun oma lapsi pääsee ripille, sille ei saa antaa mitään kallista? Entäpä, kun perhe on hyvätuloinen, ja ulkomaanmatkoja jne. harrastetaan muutenkin? Meinaatko, että siinäkin tapauksessa pitää nuukailla, ettei vaan köyhemmille tule av-palstalla paha mieli?
Pöh.
Kukin antaa oman varallisuutensa mukaan. Meillä minä ajattelin ostaa lapselleni hänen toivomansa Ipadin. Hänellä on jo hyvä pöytäkone, mutta Ipad olisi mukava mukana kannettava videoiden katseluun ja piirtelyyn. Sori, jos tämä nyt on sinusta olennaisesti materialistisempaa kuin jonkun köyhemmän antamat lahjat - minusta se ei sitä ole. Materiaa kuin materiaa, eri hintaista vain.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:50"]
Kyllä tietokoneet ja ulkomaanmatkat aika hulppeilta rippilahjoilta kuulostaa.. mut kukin antaa mitä tahtoo. Aika helpolla saadut "palkinnot" vrt ylioppilaaksikirjoittaminen tai ammattiin valmistuminen joihin pitää itse panostaa että sellaisen saa. Rippileirin "koe" ei taida olla kovin vaativa :)
Onhan se kai jonkinlainen aikuistumisriitti tms mutta silti..oppiiko nuori arvostamaan yksinkertaisia tai rahallisesti halpoja asioita jos tuohon on menty ja mennään? Kohta mikään ei tuo enää iloa eikä ole tärkeää kun liian helpolla saa kaiken.
[/quote]
Täh? Meinaat, että kun oma lapsi pääsee ripille, sille ei saa antaa mitään kallista? Entäpä, kun perhe on hyvätuloinen, ja ulkomaanmatkoja jne. harrastetaan muutenkin? Meinaatko, että siinäkin tapauksessa pitää nuukailla, ettei vaan köyhemmille tule av-palstalla paha mieli?
Pöh.
Kukin antaa oman varallisuutensa mukaan. Meillä minä ajattelin ostaa lapselleni hänen toivomansa Ipadin. Hänellä on jo hyvä pöytäkone, mutta Ipad olisi mukava mukana kannettava videoiden katseluun ja piirtelyyn. Sori, jos tämä nyt on sinusta olennaisesti materialistisempaa kuin jonkun köyhemmän antamat lahjat - minusta se ei sitä ole. Materiaa kuin materiaa, eri hintaista vain.
[/quote] tottakai, mutta luulisi, että varakkaassa perheessä jossa on mahdollista annella kalliita tavaroita lahja olisi jotain erityistä.
Itsellä ei ole varaa juuri mihinkään. Kyllä, käyn töissä ja maksan asuntolainaa. Tiedän että kaverit saa mautoja, i phoneja , matkoja ym. Surettaa, kun on oikeesti hyvä ja kunnollinen tyttö, eikä varaa "kunnon" lahjaan.
Kummin läsnäolo paras lahja. Rahaa ja tavaraa voimme antaa itsekin lapselle.
Annettiin kummipojalle teräksinen rippiristi+ketju, ruusu ja 20 € rahaa. Oli poika hyvin otettu lahjastaan. :)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:31"]
Kummin läsnäolo paras lahja. Rahaa ja tavaraa voimme antaa itsekin lapselle.
[/quote]
Mä luin kysymyksen kyllä niin, että mitä aiotte antaa omalle lapsellenne rippilahjaksi. Ei siis kysytty mitä kummin pitäisi antaa.
Annoin perinteisen ristiriipuksen ja ketjun, koska arvasin että muut eivät sellaisia antaisi kuitenkaan. Etsin monen monta liikettä ennen kuin löysin kivan valkokultaisen mallin, jonka uskon miellyttävän sekä minua että teiniä :) Piti olla jotain jännää, muutakin kuin sileä risti, mutta ei turhia krumeluureja. Rahaa meni päälle 200, viime kesänä. Sen kalliimpaa ei olisi ollut varaakaan. Risti oli kivoin mitä kaupoista löysin ja ketju ihan ok sille ristille.
Enkä oikeastaan haluaisi antaa matkaa tai tietokonetta, koska haluaisin että ripille pääsystä jää joku pysyvämpi muistoesine. Äitinä yritin arvioida, mitä muut ehkä antavat (ja muiden läheisimpien kanssa toki puhuinkin) ja kun tiesin että yksi risti olisi mieluinen lahja eikä sitä luultavasti kukaan muu anna, halusin itse antaa sen.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:27"]
Itsellä ei ole varaa juuri mihinkään. Kyllä, käyn töissä ja maksan asuntolainaa. Tiedän että kaverit saa mautoja, i phoneja , matkoja ym. Surettaa, kun on oikeesti hyvä ja kunnollinen tyttö, eikä varaa "kunnon" lahjaan.
[/quote]
Minustakin tuntui teininä, että muut saivat vaikka mitä. Mutta näin jälkikäteen ajatellen niitä varakkaita perheitä oli tietenkin vain osalla kavereista. Tietenkin ne huomattiin ja muistettiin, kun joku sai jotain kallista ja matkusteli ties missä, mutta suurin osa varmaan sai ihan maltillisia lahjoja ja eiköhän siellä ollut joukossa niitäkin, joiden perheissä oli rahat ihan yhtä tiukilla kuin omassakin..
Sain rippilahjaksi koruja ja rahaa, rippiristiä käytän edelleen ja se on tärkeä muisto paitsi ripille pääsystä myös isästäni, jolta sen sain. Sain toisenkin ristin mutta valitettavasti se on kadonnut johonkin vuosien varrella, se harmittaa :-/ Muista koruista en enää muista, mitä sain rippilahjaksi ja mitä ylioppilaslahjaksi.
Raha on varmaan paras. 100-50€ riippuukuinka kuinka hyvin tunnet lapsen. Itse sain kaikilta sukulaisilta ja tuttavilta rahaa. Vanhemmilta sitten LV laukku, timanttikorvikset ja järjestelmäkamera, kun pääsi itse kauppaan valitsemaan mieluisat. Haukkumaan lellityksi, mutta jos vanhemmillani oli varaa kyseisiin lahjoihin niin miksi ei?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:50"] Kyllä tietokoneet ja ulkomaanmatkat aika hulppeilta rippilahjoilta kuulostaa.. mut kukin antaa mitä tahtoo. Aika helpolla saadut "palkinnot" vrt ylioppilaaksikirjoittaminen tai ammattiin valmistuminen joihin pitää itse panostaa että sellaisen saa. Rippileirin "koe" ei taida olla kovin vaativa :) Onhan se kai jonkinlainen aikuistumisriitti tms mutta silti..oppiiko nuori arvostamaan yksinkertaisia tai rahallisesti halpoja asioita jos tuohon on menty ja mennään? Kohta mikään ei tuo enää iloa eikä ole tärkeää kun liian helpolla saa kaiken. [/quote] Täh? Meinaat, että kun oma lapsi pääsee ripille, sille ei saa antaa mitään kallista? Entäpä, kun perhe on hyvätuloinen, ja ulkomaanmatkoja jne. harrastetaan muutenkin? Meinaatko, että siinäkin tapauksessa pitää nuukailla, ettei vaan köyhemmille tule av-palstalla paha mieli? Pöh. Kukin antaa oman varallisuutensa mukaan. Meillä minä ajattelin ostaa lapselleni hänen toivomansa Ipadin. Hänellä on jo hyvä pöytäkone, mutta Ipad olisi mukava mukana kannettava videoiden katseluun ja piirtelyyn. Sori, jos tämä nyt on sinusta olennaisesti materialistisempaa kuin jonkun köyhemmän antamat lahjat - minusta se ei sitä ole. Materiaa kuin materiaa, eri hintaista vain. [/quote] tottakai, mutta luulisi, että varakkaassa perheessä jossa on mahdollista annella kalliita tavaroita lahja olisi jotain erityistä.
[/quote]
Mikä sitten sinusta olisi tarpeeksi erityistä? Minusta itse tapahtumasta jää kuitenkin ikuinen muisto lapselle, se ei ole lahjasta kiinni. Ja meillä - vaikka hyvätuloisia ollaankin - budjetti on kumminkin siinä alle tonnin verran. Toki jos joku on rikas, ostanee ehkä erityisemmän lahjan, mitä se sitten itse kullekin on.
Aika ikävää tulla tällaiseen ketjun narisemaan ja arvostelemaan toisten lahjoja. Osta sinä mitä haluat, minä ostan sitä, mitä mun muksuni toivoo. Ihan evvk mitä sinä tai joku muu siitä sanoo.
Meillä ovat saaneet protulahjaksi läppärin.
Mennään Kreetalle. Mutta sinne mentäisiin jokatapauksessa. Ostetaan vielä uusi puhelin. Ja ehkä joku koru. Mummo ostaa 200 € korun
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 16:54"]
Alusvaatteet. En siis mitään halpoja, vaan vähän laadukkaammat. Olin sattunut sivukorvalla kuulemaan kun kyseinen tyttö sanoi kaverilleen haluavansa tietynmerkkiset alusvaatteet, niin toive oli helppo toteuttaa. Ilme oli myös näkemisen arvoinen :)
[/quote]Mua ärsyttää nämä alapeukut. Jos lahjansaaja on iloinnut lahjasta se on ollut onnistunut vaikka peukuttajat halveksisivatkin.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:50"] Kyllä tietokoneet ja ulkomaanmatkat aika hulppeilta rippilahjoilta kuulostaa.. mut kukin antaa mitä tahtoo. Aika helpolla saadut "palkinnot" vrt ylioppilaaksikirjoittaminen tai ammattiin valmistuminen joihin pitää itse panostaa että sellaisen saa. Rippileirin "koe" ei taida olla kovin vaativa :) Onhan se kai jonkinlainen aikuistumisriitti tms mutta silti..oppiiko nuori arvostamaan yksinkertaisia tai rahallisesti halpoja asioita jos tuohon on menty ja mennään? Kohta mikään ei tuo enää iloa eikä ole tärkeää kun liian helpolla saa kaiken. [/quote] Täh? Meinaat, että kun oma lapsi pääsee ripille, sille ei saa antaa mitään kallista? Entäpä, kun perhe on hyvätuloinen, ja ulkomaanmatkoja jne. harrastetaan muutenkin? Meinaatko, että siinäkin tapauksessa pitää nuukailla, ettei vaan köyhemmille tule av-palstalla paha mieli? Pöh. Kukin antaa oman varallisuutensa mukaan. Meillä minä ajattelin ostaa lapselleni hänen toivomansa Ipadin. Hänellä on jo hyvä pöytäkone, mutta Ipad olisi mukava mukana kannettava videoiden katseluun ja piirtelyyn. Sori, jos tämä nyt on sinusta olennaisesti materialistisempaa kuin jonkun köyhemmän antamat lahjat - minusta se ei sitä ole. Materiaa kuin materiaa, eri hintaista vain. [/quote] tottakai, mutta luulisi, että varakkaassa perheessä jossa on mahdollista annella kalliita tavaroita lahja olisi jotain erityistä.
[/quote]Omko se "oma rippilapsi" siis perheen jälkikasvua vai tarkoitetaanko kummilasta?
Keräsin kaikista päivä- ja vuosikirjoista ajatuksiaan ja väläytyksiään vuosien varrelta, ja valokuvien kanssa tein niistä kirjan. Sai rahaa myös tietokoneeseen. Oli mieleiset.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 17:16"]
Ai rippijuhlistakin on tullut lahjaparaati?
[/quote]
Tokkopa. Tällä hetkellä rippijuhiin panostetaan koska ne edustavat henkisiä arvoja kovan materialistisuuden keskellä :)
[/quote]
Ketjussa lueteltuja henkisiä arvoja: Macbook, järkkäri, iPhone6, 2 viikon matka Espanjaan, viikonloppu Lontoossa, ostosreissu Tukholmaan, LV-laukku (oletan ettei kyse ole LV-saippusta)....