Työnhakija, miksi et lue sähköpostiasi?
Olen rekrytoinut aika aktiivisesti kevään aikana. Haastattelukutsut lähtevät aina sähköpostitse, koska soittelemiseen menee aikaa. Kevään aikana on käynyt useamman kerran niin, että työnhakija ei ole lukenut sitä sähköpostiaan, jonka on hakemukseen ilmoittanut. On ollut lomaa tai muuta - "luen sähköpostiani satunnaisesti" oli yksikin selitys. Hädissään sitten palaavat asiaan myöhemmin, kun valinnat on jo tehty tai haastatteluajat ohitse.
Jotenkin uskomatonta, että ihmiset eivät seuraa sitä sähköpostia, jonka työhakemuksiinsa ilmoittavat. Valinnat on saatu tehtyä, kun hakijoita onneksi riittää, mutta on tämä silti aika erikoista. Valitettavasti jos haastattelut on jo pidetty ja henkilö huomaa sähköpostinsa vasta sen jälkeen, juna on jo mennyt.
Kommentit (49)
Pyydätkö varmistuksen sähköpostiisi? Onko yrityksessäsi varattu riittävästi aikaa rekrytoinitprosessiin ja mahdollisesti perehdyttämiseen?
Itse kun olen rekrytoinut, niin aina olen soittanut haastatteluun päässeille. Hyvän kuvan saa ihmisen käyttäytymisestä puhelimessa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:09"]Meillä ei todellakaan ole aikaa alkaa soitella hakijoille. Mikäli hakija on ilmoittanut sähköpostiosoitteensa (pakollinen tieto, joka käy ilmi työpaikkailmoituksesta), tällöin oletan, että tätä sähköpostia luetaan. Ihan sama, onko se muotoa isopili@urpo.com vai matti.jarvinen@asiaposti.fi. Soittelemiseen menee pirusti aikaa, joten siitä on luovuttu.
Jos sitten henkilöllä ei ole sähköpostia tai hän ei sitä seuraa, vedämme siitä omat johtopäätöksemme. Okei, jos rekrytoisin johonkin konepajateollisuuteen, tilanne voisi olla ihan eri. Mutta tässä tapauksessa kyse on ns. siististä sisätyöstä.
[/quote]
Eikös s-postin kirjoittamiseen (ellei ole valmis pohja) mene kauemmin? Ja vaikka olisikin niin etsitte ensin hakijan email osoitteen ja laitatte sisällön. Helpommalla kyllä pääset kun otat puhelimen, näppäilet numeron ja sanot "päivää, sinut on valittu haastatteluun. Saavu 31.3 klo 12 osoitteeseen *****, kiitos" menee varmaan max 1-2min, vaikka hakija esittäisikin muutamia kysymyksiä.
Ei ole varmaan kovin ihmeellistä työtä ap:lla tarjolla, jos tehdään tuollaisia massarekrytointeja... Puhelinmyyntiä, siivousta vai kaupankassojako etsit?
Miten hitossa sähköpostilla sovitaan työhaastattelusta? Ja jos aika annetaan vain suoraan, niin eikö sen meilin naputtelu kestä vähintään yhtä kauan kuin soitto? Soittaessa voi kuitenkin tehdä muita hommia jos ottaa handsfreen käyttöön.
En ole koskaan saanut meiliä potentiaaliselta työnantajalta, siis liittyen haastattelukutsuun.
Massaposteja menee myös spämmi-osastoon. Mulla meni sinne myös Monsterin lähettämät soveltuvuustestit. Onneksi soittivat perään.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:29"]
Enemmän näpyttelyyn menee aikaa. Mitä jos työnhakijalle ei sovi määräämäsi aika, siinäpä sitten vaihdellaan kymmeniä sähköposteja puolin ja toisin että koska sopisi. Puhelimessa tän voisi hoitaa minuutissa kun taas sähköpostilla voi hyvin mennä vaikka viikko.
[/quote]
Just näin. Ihan käsittämätöntä selittelyä tuo, että soitteluun menee pidempi aika. Ilmeisesti kyseinen ihminen vaan kärsii jostain puhelinfobiasta? Taitaa olla melko tehotonta työskentely keskimäärin muutenkin kyseisessä firmassa.
[/quote]
Teillä ei näköjään ole kovin paljon kokemusta viestitämisestä suuerlle ihmisjoukolle. En tiedä ap:n roolia rekrytoinnissa, mutta suuren ihmisjoukon saavuttaminen puhelmella muuten vie aikaa todella paljon. Olisihan se homma helppoa, jos kaikki vastaisivat siihen puhelimeen heti, mutta näinhän ei ole.
Ajattele, että olet rekrytointikonsultti ja sinulla olisi kymmnenen rekryprosessia meneillään. Jokaisessa haastatteluun kutsutaan vaikka 6 - eli yhteensä 60 ihmistä. Kuinka nopeasti oletat, että nämä kaikki saadaan kiinni puhelmella? Sitten kun henkilöt eivät vastaa, ne alkavat soitella takaisin. Rekrykonsulttinakin joudut käyttämään huomattavan osan päivää asiakaspalavereissa, lukemaan hakemuksia jne. eli et ole vastaamassa koko ajan puhelimeen. Sitten siis soittelet takaisin niihin vastauspuheluihin, joihin et ole saanut vastusta. Tämä kestää.
Noin puolessa tunnissa saat lähetetyt nuo 60 viestiä. Kaikkea ei tarvitse kirjoitaa moneen kertaan niin kuin puhelimessa täytyy sanoa. Voit olettaa, että viesti on mennyt perille ja siihen reagoidaan. Sitten toki tulee ne, joiden kanssa ajankohtia yms. pitää säätää - nämä soittavat sähköpostiviestin saatuaan ja heidän kanssaan jutellaan pidemmpään.
Kannataa myös muistaa, ettei rekrykonsultin huolena ole sinun työllisytmisesi vaan oman asiakasprosessin läpivetäminen. Jos tuotekuvauskessa on luvattu esim. 5 haastattelua ennen valintnaa, niin näin tehdään. Jos sinua ei saada kiinni, niin otetaan seuraava jonosta.
[/quote]
Amatööritouhua. Teen nimenomaan työtä, jossa minun pitää jatkuvasti koordinoida suuren ihmisjoukon työtä. Ei siitä tule mitään, jos jokaiselle alan näpytellä sähköpostiviestejä. Tässä tilanteessa ei riitä, että näpyttelet sen lähtevän viestin. Jos vastaanottaja ei sitä saa/ ei vastaa, aikaa tuhraantuu moninkertaisesti, kun alat koordinoida aikoja ja asioita uudelleen.
Toisekseen, vaikuttaa myös jokseenkin ammattitaidottomalta, ellei niiden cv:iden perusteella saada jo rajattua joukkoa niin pieneksi, että sitä kyetään käsittelemään.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:52"]Ei ole sähköpostia. Miksi et lähetä normi postia?
[/quote]
Sepä vasta on halpaa ja nopeaa.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä, sähköpostia pitäisi ehdottomasti lukea.
Itse kuitenkin soitan haastatteluun pyydettävät aina puhelimitse. Muille laitan sähköpostia. Mielestäni henkilökohtainen kontakti on kiva siinä kohtaa kun kutsutaan haastatteluun. Todennäköisesti haastateltavalla on jotain kysymyksiäkin vielä.
t. henkilöstöpäällikkö
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:13"]Minustakaan sähköposti ei ole paras tapa sopia haastattelusta. Vaikka itse luenkin sähköpostia usein, ja saan puhelimeen ilmoituksen uusista viesteistä, en aina pääse vastaamaan sähköpostiin nopeasti. Kosketusnäytöllä kun ei ole kovinkaan kätevää naputella pikaviestejä pitempiä tekstejä. Puheluun sen sijaan vastaan aina tai soitan takaisin jos olen estynyt vastaamaan.
Sen ymmärrän, että vahvistus sovitusta haastatteluajasta ja - paikasta lähetetään puhelun jälkeen sähköpostitse.
[/quote]
Aika opetella näpyttämään. Onhan se paljon kätevämpää meilillä, voi vaikka heti vastata kahdella sanalla, ei tarvii puhelimessa jaaritella ja menee vaan saakelisti aikaa joku vahvistus lähettää kaikille. Ihmiset pelkää muutosta, en ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:24"]
Olen ap:n kanssa samaa mieltä, sähköpostia pitäisi ehdottomasti lukea.
Itse kuitenkin soitan haastatteluun pyydettävät aina puhelimitse. Muille laitan sähköpostia. Mielestäni henkilökohtainen kontakti on kiva siinä kohtaa kun kutsutaan haastatteluun. Todennäköisesti haastateltavalla on jotain kysymyksiäkin vielä.
t. henkilöstöpäällikkö
[/quote]
Ja vielä lisäyksenä, haastatteluihin emme todellakaan kutsu massoittain hakijoita. Siinä vasta aikaa kuluukin! Mitä jos tarjottu aika ei hakijalle sovi? Kyllä sähköpostien eestaas lähettely vie enemmän aikaa kun ajan sopiminen puhelimitse...
t. henkilöstöpäällikkö
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:52"]Ei ole sähköpostia. Miksi et lähetä normi postia? [/quote] Sepä vasta on halpaa ja nopeaa.
[/quote]
Mutta voitko liittää muihin tapoihin suihkauksen parfyymiä tai kuivatun kukkasen, näetkö kauniisti kirjoitetun käsialan tai kyyneleen jäljet paperilla.. maailmasi on kylmä halpa ja nopea.
Mieheni on hakenut tammikuusta alkaen useaan kymmeneen työhön valtiolle, kunnalle ja yksityisille. Kaikissa vaaditaan netin kautta hakemista. Vastaus tulee heti sähköisesti postiin, ja siinä todetaan, että hakemus on tullut perille ja prosessin jatkuessa palataan asiaan joko haastattelukutsulla tai muulla ilmoituksella. Ei yhden yhdeltä työnantajalta ole tullut alkuilmoituksen jälkeen mitään postia. On katsottu ihan joka päivä pariinkin kertaan. No, mies sai kyllä vakituista työtä, kun meni itse suoraan yhteen yritykseen kysymään, vaikkei siellä ollut edes paikkaa auki.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:27"]"Outoa nykyisin koska minulla sähköposti on aina auki puhelimessa ja uusista maileista tulee ilmoitus.."
Ei ole mitenkään outoa, sillä monella tuntemallani ei ole edes sellaista puhelinta tai liittymää, josta voisi lukea sähköpostia, eikä ole muuten omassakaan. On muuten ihan kustannuskysymys, koska puhelimet ja liittymät kalliita.
[/quote]
Älypuhelimia saa alle sadalla eurolla ja kaikissa Saunalahden liittymissä on netti. Halvimmillaan pari euroa kuussa. Huhu.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:29"]Enemmän näpyttelyyn menee aikaa. Mitä jos työnhakijalle ei sovi määräämäsi aika, siinäpä sitten vaihdellaan kymmeniä sähköposteja puolin ja toisin että koska sopisi. Puhelimessa tän voisi hoitaa minuutissa kun taas sähköpostilla voi hyvin mennä vaikka viikko.
[/quote]
Ei mene. Lähes saman tekstin voi kopioida kaikille ja tuskin nyt niin paljon menoja on et viikko menee. Siihen voi laittaa listan vapaista ajoista ja sanoa et valitse joku. Ja soittaminen maksaa, aina joutuu höpistä et kuka soittaa ja miksi. Osoitteet ja kellon ajat täytyy kirjoittaa ylös.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:29"]
Enemmän näpyttelyyn menee aikaa. Mitä jos työnhakijalle ei sovi määräämäsi aika, siinäpä sitten vaihdellaan kymmeniä sähköposteja puolin ja toisin että koska sopisi. Puhelimessa tän voisi hoitaa minuutissa kun taas sähköpostilla voi hyvin mennä vaikka viikko.
[/quote]
Just näin. Ihan käsittämätöntä selittelyä tuo, että soitteluun menee pidempi aika. Ilmeisesti kyseinen ihminen vaan kärsii jostain puhelinfobiasta? Taitaa olla melko tehotonta työskentely keskimäärin muutenkin kyseisessä firmassa.
[/quote]
Teillä ei näköjään ole kovin paljon kokemusta viestitämisestä suuerlle ihmisjoukolle. En tiedä ap:n roolia rekrytoinnissa, mutta suuren ihmisjoukon saavuttaminen puhelmella muuten vie aikaa todella paljon. Olisihan se homma helppoa, jos kaikki vastaisivat siihen puhelimeen heti, mutta näinhän ei ole.
Ajattele, että olet rekrytointikonsultti ja sinulla olisi kymmnenen rekryprosessia meneillään. Jokaisessa haastatteluun kutsutaan vaikka 6 - eli yhteensä 60 ihmistä. Kuinka nopeasti oletat, että nämä kaikki saadaan kiinni puhelmella? Sitten kun henkilöt eivät vastaa, ne alkavat soitella takaisin. Rekrykonsulttinakin joudut käyttämään huomattavan osan päivää asiakaspalavereissa, lukemaan hakemuksia jne. eli et ole vastaamassa koko ajan puhelimeen. Sitten siis soittelet takaisin niihin vastauspuheluihin, joihin et ole saanut vastusta. Tämä kestää.
Noin puolessa tunnissa saat lähetetyt nuo 60 viestiä. Kaikkea ei tarvitse kirjoitaa moneen kertaan niin kuin puhelimessa täytyy sanoa. Voit olettaa, että viesti on mennyt perille ja siihen reagoidaan. Sitten toki tulee ne, joiden kanssa ajankohtia yms. pitää säätää - nämä soittavat sähköpostiviestin saatuaan ja heidän kanssaan jutellaan pidemmpään.
Kannataa myös muistaa, ettei rekrykonsultin huolena ole sinun työllisytmisesi vaan oman asiakasprosessin läpivetäminen. Jos tuotekuvauskessa on luvattu esim. 5 haastattelua ennen valintnaa, niin näin tehdään. Jos sinua ei saada kiinni, niin otetaan seuraava jonosta.
[/quote]
Ainoa fiksu täällä, mutta alapeukkuja satelee. Huomaa taas kuin tyhmää porukkaa tääl on.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:27"]
"Outoa nykyisin koska minulla sähköposti on aina auki puhelimessa ja uusista maileista tulee ilmoitus.."
Ei ole mitenkään outoa, sillä monella tuntemallani ei ole edes sellaista puhelinta tai liittymää, josta voisi lukea sähköpostia, eikä ole muuten omassakaan. On muuten ihan kustannuskysymys, koska puhelimet ja liittymät kalliita.
[/quote]
On ihan kustannuskysymys saada työpaikka!!! Mulle ainakin maksetaan siitä 3000 kuussa ja meilin luin 200 euron osamaksu Lumialla. Tienasin rahat takaisin kun sain uuden duunin parin kuukauden sisällä edellisen menettämisestä.
[/quote]
No eiköhän sen meilin voi lukea muullakin kuin älypuhelimella. Katson sähköpostin päivittäin, paitsi reissussa ollessa, ja en omista puhelinta jolla sähköpostia voisi lukea.
Voisitte te arvon rekrytoijat myös vastata meille työnhakijoille. Kohteliaampa on vaikka vastata: "valintamme ei osunut teihin", se on parempi kuin ei mitään.
Aika omituista olisi laittaa haastattelukutsu sähköpostilla. Itse en ainakaan suhtautuisi vakavasti, vaikka viestin ajoissa lukisin.
Jos ei ole aikaa soittaa haastateltaville, se tarkoittaa etteivät haastateltavat ole mitään oikeasti harkittavia ehdokkaita. Esim. rekryfirma voi haastatella ihan kaikki jotka sinne hakemuksen laittavat. Odotetaan ihmisten käyttävän tunteja ryhmähaastatteluun, vaikka työpaikkaa ei ole edes olemassa.
Jos kutsutaan oikeaan työhaastatteluun, ehdokkaita on kourallinen. Heille ehtii kyllä soittaa. Joskus rekrytoinnista voi toki vastata henkilö joka pelkää puhelimella soittamista, näitäkin on.
Outoa nykyisin koska minulla sähköposti on aina auki puhelimessa ja uusista maileista tulee ilmoitus..
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:52"]Varsinkaan nuoret ei käytä sähköpostia.
[/quote]
Varsinkin nuoret käyttävät spostia koska älypuhelimet....