Työnhakija, miksi et lue sähköpostiasi?
Olen rekrytoinut aika aktiivisesti kevään aikana. Haastattelukutsut lähtevät aina sähköpostitse, koska soittelemiseen menee aikaa. Kevään aikana on käynyt useamman kerran niin, että työnhakija ei ole lukenut sitä sähköpostiaan, jonka on hakemukseen ilmoittanut. On ollut lomaa tai muuta - "luen sähköpostiani satunnaisesti" oli yksikin selitys. Hädissään sitten palaavat asiaan myöhemmin, kun valinnat on jo tehty tai haastatteluajat ohitse.
Jotenkin uskomatonta, että ihmiset eivät seuraa sitä sähköpostia, jonka työhakemuksiinsa ilmoittavat. Valinnat on saatu tehtyä, kun hakijoita onneksi riittää, mutta on tämä silti aika erikoista. Valitettavasti jos haastattelut on jo pidetty ja henkilö huomaa sähköpostinsa vasta sen jälkeen, juna on jo mennyt.
Kommentit (49)
Ei ole sähköpostia. Miksi et lähetä normi postia?
Varsinkaan nuoret ei käytä sähköpostia.
Luen sähköpostin kerran päivässä mutta hakemuksessani lukee että minut saa parhaiten kiinni puhelimitse.
Outoa joo, ettei joku seuraa spostiaan... Itse seurasin työnhaun aikana ihan sen takia, että aina tuli niitä "sinua ei valittu" -viestejä.
mutta ikinä ei tullut haastattelukutsua spostilla. Aina soittivat ja niin mielestäni pitääkin. Sähköposti ei sovi tommosille asioille. Työnhakija voi laittaa työnantajalle sähköpostia ja olettaa, että se luetaan ajallaan, koska kyseessä on työsähköposti, jonka lukeminen ja siihen vastaaminen kuuluu oletettavasti työnkuvaan. Työnantajan ei kannata laittaa työnhakijalle sähköpostia, koska työnhakija saattaa lukea sen kerran viikossa tai kerran kuussa.
kaikilla ei ole tietokonetta tai edes älypuhelinta ja kaikki ei tosiaan roiku siinä sähköpostissaan kiinni, koska yleensä tärkeät asiat hoidetaan puhelimella! Ihmisillä on myös monia eri sähköposteja ja sitä "virallista" ei välttämättä tarkisteta yhtä usein kuin jeboumuija69@hotmail.comia.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:52"]
Ei ole sähköpostia. Miksi et lähetä normi postia?
[/quote]
Ja ulooooos...
Meillä ei todellakaan ole aikaa alkaa soitella hakijoille. Mikäli hakija on ilmoittanut sähköpostiosoitteensa (pakollinen tieto, joka käy ilmi työpaikkailmoituksesta), tällöin oletan, että tätä sähköpostia luetaan. Ihan sama, onko se muotoa isopili@urpo.com vai matti.jarvinen@asiaposti.fi. Soittelemiseen menee pirusti aikaa, joten siitä on luovuttu.
Jos sitten henkilöllä ei ole sähköpostia tai hän ei sitä seuraa, vedämme siitä omat johtopäätöksemme. Okei, jos rekrytoisin johonkin konepajateollisuuteen, tilanne voisi olla ihan eri. Mutta tässä tapauksessa kyse on ns. siististä sisätyöstä.
Minustakaan sähköposti ei ole paras tapa sopia haastattelusta. Vaikka itse luenkin sähköpostia usein, ja saan puhelimeen ilmoituksen uusista viesteistä, en aina pääse vastaamaan sähköpostiin nopeasti. Kosketusnäytöllä kun ei ole kovinkaan kätevää naputella pikaviestejä pitempiä tekstejä. Puheluun sen sijaan vastaan aina tai soitan takaisin jos olen estynyt vastaamaan.
Sen ymmärrän, että vahvistus sovitusta haastatteluajasta ja - paikasta lähetetään puhelun jälkeen sähköpostitse.
Ei niitä työpaikkoja ole. Helppohan se on täällä huudella, mutta totuus on toinen. Luen silti sähköpostini, en välttis joka päivä mutta jos odotan jotain viestiä niin sitten tietysti vähintään kerran päivässä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:09"]
Meillä ei todellakaan ole aikaa alkaa soitella hakijoille. Mikäli hakija on ilmoittanut sähköpostiosoitteensa (pakollinen tieto, joka käy ilmi työpaikkailmoituksesta), tällöin oletan, että tätä sähköpostia luetaan. Ihan sama, onko se muotoa isopili@urpo.com vai matti.jarvinen@asiaposti.fi. Soittelemiseen menee pirusti aikaa, joten siitä on luovuttu.
Jos sitten henkilöllä ei ole sähköpostia tai hän ei sitä seuraa, vedämme siitä omat johtopäätöksemme. Okei, jos rekrytoisin johonkin konepajateollisuuteen, tilanne voisi olla ihan eri. Mutta tässä tapauksessa kyse on ns. siististä sisätyöstä.
[/quote]
Omapa on häviösi, kun ei kiinnosta OIKEAST hyvät työntekijät. Kellään ei voi olla NIIN kiire, ettei ehdi soittaa lyhyttä puhelua. Toinen vaihtoehto on lyhyt massatekstiviesti, mutta sekin lienee tässä tapauksessa liikaa vaadittu, koska ei ole tietenkään aikaa tällä työnantajalla. Eipä hirvesäti edes kiinnosta työskennellä tuollaisessa nyrkkipajassa.
Itse taas haluan ehdottomasti työttömänä haastattelukutsun sähköpostiini, koska jos työkkärin kanssa tulee kränää siitä olenko edes hakenut töitä yms. niin pystyn kätevästi osoittamaan ns. paper trailin avulla että olen jopa saanut haastattelukutsuja. Puhelimen kanssa asia olisi eri.
"Outoa nykyisin koska minulla sähköposti on aina auki puhelimessa ja uusista maileista tulee ilmoitus.."
Ei ole mitenkään outoa, sillä monella tuntemallani ei ole edes sellaista puhelinta tai liittymää, josta voisi lukea sähköpostia, eikä ole muuten omassakaan. On muuten ihan kustannuskysymys, koska puhelimet ja liittymät kalliita.
Oikeasti hyvät työntekijät antavat oikeat yhteystiedot. Jos ei kykene lukemaan sähköpostia, täytyy työhakemuksessa selkeästi ilmaista, ettei sähköpostiosoitetta ole tai muulla tavoin tehdä selväksi oma kyvyttömyytensä sähköpostiviestintään.
Ja siitä voi sitten työnantaja tehdä omat johtopäätöksensä, tosiaankin. Tällainen henkilö ei luonnollisesti sovellu työtehtäviin, jossa edes osa kommunikoinnista on sähköpostiviestintää. :-D
Enemmän näpyttelyyn menee aikaa. Mitä jos työnhakijalle ei sovi määräämäsi aika, siinäpä sitten vaihdellaan kymmeniä sähköposteja puolin ja toisin että koska sopisi. Puhelimessa tän voisi hoitaa minuutissa kun taas sähköpostilla voi hyvin mennä vaikka viikko.
Jos maksat sähköpostien lukemisestä on luonnollisesti asia eri. Logiikka hoi!!
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:45"]
Olen rekrytoinut aika aktiivisesti kevään aikana. Haastattelukutsut lähtevät aina sähköpostitse, koska soittelemiseen menee aikaa. Kevään aikana on käynyt useamman kerran niin, että työnhakija ei ole lukenut sitä sähköpostiaan, jonka on hakemukseen ilmoittanut. On ollut lomaa tai muuta - "luen sähköpostiani satunnaisesti" oli yksikin selitys. Hädissään sitten palaavat asiaan myöhemmin, kun valinnat on jo tehty tai haastatteluajat ohitse.
Jotenkin uskomatonta, että ihmiset eivät seuraa sitä sähköpostia, jonka työhakemuksiinsa ilmoittavat. Valinnat on saatu tehtyä, kun hakijoita onneksi riittää, mutta on tämä silti aika erikoista. Valitettavasti jos haastattelut on jo pidetty ja henkilö huomaa sähköpostinsa vasta sen jälkeen, juna on jo mennyt.
[/quote]
Kuule sama se on verkkokaupan tilauksissa! Jotkut jopa kirjoittavat sellaisen säpon, joka ei edes ole käytössä. Pelkäävät, että verkkokauppias hakkeroi tilin. Sitten onkin tylsää, kun yrittää lähettää viestiä, että kuulkaas rouva, nyt tätä tuotetta ei valitettavasti ollut lainkaan. Voidaanko vaihtaa? Sitten ainoat tiedot, jotka ovat tilauksessa oikeita, ovat toimitusosoite ja nimi. Puhelinnumero ja säpo keksittyjä.
Ei tätä enää niin paljon ole, mutta varsinkin joskus 8-10v sitten ihmiset olivat (kai varoittelun seurauksena) niin hulluja, etteivät uskaltaneet kirjoittaa edes tilaukseen omia oikeita tietoja. Ja tietysti noi numerot salaisina, ettei tiedustelustakaan saanut.
Vielä yleisempää on tosiaan ne mammat, jotka eivät postiaan hae että saisivat lähetyksen - eivät sähköpostia lue. Ihan mahdotonta.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:52"]
[/quote]
Sitten nuoret eivät taida saada töitä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:27"]
"Outoa nykyisin koska minulla sähköposti on aina auki puhelimessa ja uusista maileista tulee ilmoitus.."
Ei ole mitenkään outoa, sillä monella tuntemallani ei ole edes sellaista puhelinta tai liittymää, josta voisi lukea sähköpostia, eikä ole muuten omassakaan. On muuten ihan kustannuskysymys, koska puhelimet ja liittymät kalliita.
[/quote]
On ihan kustannuskysymys saada työpaikka!!! Mulle ainakin maksetaan siitä 3000 kuussa ja meilin luin 200 euron osamaksu Lumialla. Tienasin rahat takaisin kun sain uuden duunin parin kuukauden sisällä edellisen menettämisestä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:52"]
[/quote]
Sitten nuoret eivät taida saada töitä.
[/quote]
Kuka tänä päivänä edes saa töitä?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:29"]
Enemmän näpyttelyyn menee aikaa. Mitä jos työnhakijalle ei sovi määräämäsi aika, siinäpä sitten vaihdellaan kymmeniä sähköposteja puolin ja toisin että koska sopisi. Puhelimessa tän voisi hoitaa minuutissa kun taas sähköpostilla voi hyvin mennä vaikka viikko.
[/quote]
Just näin. Ihan käsittämätöntä selittelyä tuo, että soitteluun menee pidempi aika. Ilmeisesti kyseinen ihminen vaan kärsii jostain puhelinfobiasta? Taitaa olla melko tehotonta työskentely keskimäärin muutenkin kyseisessä firmassa.
Minä katsoin varmaan 50 kertaa päivässä silloin kun olin työtön. Ihan kuin se mitään olisi auttanut, mutta silti se vaan tuli tehtyä. Kerran sitten tuli se ratkaiseva posti joka johti nykyiseen työhöni. En edes ollut hakenut tätä työtä, vaan tuli tarjous.