Kuuluuko taksissa mennä istumaan etu- vai takapenkille?
Kuuluuko taksissa mennä istumaan etupenkille siihen kuskin viereen, vai takapenkille? Jos siis matkustaa yksin. Entäs, jos joku tuttu jota ei kovin hyvin tunne, esim. uusi työkaveri, heittää jonnekin. Kuuluuko silloin mennä eteen vai taakse?
Olen asperger enkä ymmärrä tätä. Tuntuu, että molemmat on väärin. Jos menee eteen, viereen istumaan niin on liian tungetteleva, mutta jos menee taakse niin on epäkohteliasta kun menee liian "kauas" + takaa on vaikea puhua kun ei kuule mitä toinen sanoo musiikin ja liikenteen äänien takia.
Mikä on oikea tapa?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:33"]Itse olen aina ajanut jos taksin kuljettajana on ollut nainen. Tai vaatinut toisen taksin.
[/quote]
Voit taksin tilatessa vaatia mieskuljettajan.
Apua, mulla on mennyt ihan päinvastoin! :D Oon mennyt aina taksissa eteen ja yrittänyt väkisin keksiä jotain puheen tynkää. Vähemmän tuttujen kavereiden kanssa taas mennyt aina taakse. :D
Takapenkille. Jos on kaksi kyydissä niin yleensä teen niin, että toinen menee etu- ja toinen takapenkille, maksaminen on simppelimpää.
Ei taksissa tartte sanoa muuta kuin osoite, mahdollinen reittitoive ja kiitos lopulta. Älä nyt vain puhu ainakaan säästä. Tuttu taksari kertoi, että välillä olo on kuin meteorologilla, kun joka toinen asiakas aloittaa "onpas kyllä kiva, että tuli vihdoin lämmin. Mitähän ne on luvanut?" tms.
Taksissa mennään takapenkille. Kyllä se kuski sieltä kuulee sen verran kuin tarttee. Jotkut taksikuskit on järjettömän puheliaita, toiset ei sano sanaakaan. Mutta takapenkille siis, jos yksin tai kaksin on liikkeellä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:44"]
Ei taksissa tartte sanoa muuta kuin osoite, mahdollinen reittitoive ja kiitos lopulta. Älä nyt vain puhu ainakaan säästä. Tuttu taksari kertoi, että välillä olo on kuin meteorologilla, kun joka toinen asiakas aloittaa "onpas kyllä kiva, että tuli vihdoin lämmin. Mitähän ne on luvanut?" tms.
[/quote]
Onpa typerä neuvo. Tottakai saa puhua säästä, mistäs muusta sä tuntemattoman kanssa keskustelua aloitat, jos et oo maailman supliikein tyyppi. Sää on helppo tapa aloittaa, siitä voi sitten jatkaa muilla aiheilla, jos jutunjuurta irtoaa. Saa myös olla hiljaa. Taksikuskia voi tympiä säästä puhuminen, mutta hän on sosiaalisessa ammatissa, joten hän juttelee just siitä aiheesta, mistä asiakas haluaa, ellei sitten ole niin umpijörö, ettei vastaa mitään.
Taksissa menen takapenkille, koska ei kiinnosta keskustella ja jos alkaa kiinnostaa niin se onnistuu kyllä sieltä takaakin. Kaverin kyytiin etupenkille tottakai, oletuksena on että ollaan läheisempiä ja jutellaan matkan aikana.
MInkä vitun takia tuntemattoman kanssa pitäisi ehdottomasti väkisin koittaa vääntää jotain juttua?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 11:58"]MInkä vitun takia tuntemattoman kanssa pitäisi ehdottomasti väkisin koittaa vääntää jotain juttua?
[/quote] juntti
Itse ainakin menisin takapenkille. Tosin taksilla matkustan vain jos olen jossain vieraassa kaupungissa ja pitää ehtiä johonkin tai hätätilanteessa tulisi tarve mennä päivystykseen sellaiseen aikaa jolloin busseja huonosti ja on pakko turvautua taksiin jos välitöntä hengenvaaraa ei ole. Voi olla että yöaikaan jotkut taksikuskit eivät ota asiakkaita eteen jos se ei ole pakko.
Maalaiset menee istumaan etupenkille.
Muutin Helsingistä pienelle paikkakunnalle Itä-Suomeen (työn takia). Menin taksiin istumaan takapenkille, mutta taksikuskin mielestä olisi pitänyt tulla eteen istumaan. Nykyään Helsingissä menen taksissa takapenkille ja Itä-Suomessa etupenkille. Tutun kyydissä menen aina eteen.
Ihan käsittämätön kysymys.
Matkustaja 1 istuu takapenkille oikealle puolelle, matkustaja 2 hänen vasemmalle puolelleen, matkustaja 3 eteen kuljettajan viereen.
Nykyisin, kun kortilla maksetaan, ihan sama missä maksaja istuu.
Oletteko ajatelleet, että kuljettajan vieressä edessä istuva isokokoinen henkilö saattaa merkittäväst huonontaa kuljettajan näkyvyyttä oikealle? Sieltä kun saattaa tulla pyöräilija siihen auton kylkeen kovaa vauhtia ja huomaamatta. Ainakin täällä Helsingissä. Ja onhan niitä tullutkin.
Jotenkin kauhean maalaismaista valita istumapaikka sen mukaan, miten hyvin kuljettajan tuntee. Keskustelu sujuu vaivattomasti sieltä takapenkiltäkin käsin, jos keskustelulle ylipäätään on tarvetta.
Taksissa takapenkille ainakin itse menen, työkaverin kyydissä menisin etupenkille vaikka en hyvin tuntiskaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse hyppään etupenkille. Jotenkin luonnollisempaa. Mutta ei sillä varmaan väliä Suomessa.
Jännänä nippelitietona kerrottakoon, että Australiassa on loukkaavaa mennä taksissa takapenkille.
Ja Jenkeissä sit taas ei edes pääse etupenkille aina, ja jos yrittäisit niin pidettäis sekopäänä. Esim. New Yorkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hyppään etupenkille. Jotenkin luonnollisempaa. Mutta ei sillä varmaan väliä Suomessa.
Jännänä nippelitietona kerrottakoon, että Australiassa on loukkaavaa mennä taksissa takapenkille.Ja Jenkeissä sit taas ei edes pääse etupenkille aina, ja jos yrittäisit niin pidettäis sekopäänä. Esim. New Yorkissa.
Ei varmaan Suomessakaan nyt kun takseissa on pleksit etu- ja takaosan välillä.
Itse olen aina ajanut jos taksin kuljettajana on ollut nainen. Tai vaatinut toisen taksin.