Voiko oksennustauti olla psykosomaattista?
Eli voiko taustalla olla henkiset syyt, vaikka stressi?
Kommentit (9)
Oksentelu, kyllä. Oksennustauti, ei.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 07:16"]Oksentelu, kyllä. Oksennustauti, ei.
[/quote]
No siis juuri näin, sitä yritin vajavaisesti selittää.
-Se eka vastaaja
Mulla menee maha sekaisin stressaantuneena, ja saatan oksentaa pahasta olosta. Mutta tiedän kyllä itse mistä on kyse, en epäile tautia.
Mietitkö omaa vai toisen ihmisen oksentamista nyt?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 07:18"]Mulla menee maha sekaisin stressaantuneena, ja saatan oksentaa pahasta olosta. Mutta tiedän kyllä itse mistä on kyse, en epäile tautia.
Mietitkö omaa vai toisen ihmisen oksentamista nyt?
[/quote]
Omaani :( töissä ahdistava tilanne (ollut jo pidemmän aikaa), käytännössä teen yksin kaiken. Eilen mietin, että ei tästä taida pelastaa kun sairasloma, ja tänä aamuna heräsin sitten siihen, että oksennan. Voihan se tietty olla, että juhannuksena tarttui joku tauti, mutta ois kai se aiemmin oireillu? En yleensä oksenna, vaikka olisi huonokin olo, ja stressi ilmenee tavallisesti lämpöilynä. Nyt vaan pää pöntössä tulee mietittyä kaikenlaista... Ap
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 07:18"]Mulla menee maha sekaisin stressaantuneena, ja saatan oksentaa pahasta olosta. Mutta tiedän kyllä itse mistä on kyse, en epäile tautia. Mietitkö omaa vai toisen ihmisen oksentamista nyt? [/quote] Omaani :( töissä ahdistava tilanne (ollut jo pidemmän aikaa), käytännössä teen yksin kaiken. Eilen mietin, että ei tästä taida pelastaa kun sairasloma, ja tänä aamuna heräsin sitten siihen, että oksennan. Voihan se tietty olla, että juhannuksena tarttui joku tauti, mutta ois kai se aiemmin oireillu? En yleensä oksenna, vaikka olisi huonokin olo, ja stressi ilmenee tavallisesti lämpöilynä. Nyt vaan pää pöntössä tulee mietittyä kaikenlaista... Ap
[/quote]
Varmaan juhannuksen aikana tarttunut, mulla kun lapsi ollut oksennustaudissa niin itselläni on oireet alkaneet aina n. 4 päivää myöhemmin, samoin muilla tartunnan saaneilla perheenjäsenillä. Eli oksutauti voi itää päiväkausia!
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 07:40"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 07:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 07:18"]Mulla menee maha sekaisin stressaantuneena, ja saatan oksentaa pahasta olosta. Mutta tiedän kyllä itse mistä on kyse, en epäile tautia. Mietitkö omaa vai toisen ihmisen oksentamista nyt? [/quote] Omaani :( töissä ahdistava tilanne (ollut jo pidemmän aikaa), käytännössä teen yksin kaiken. Eilen mietin, että ei tästä taida pelastaa kun sairasloma, ja tänä aamuna heräsin sitten siihen, että oksennan. Voihan se tietty olla, että juhannuksena tarttui joku tauti, mutta ois kai se aiemmin oireillu? En yleensä oksenna, vaikka olisi huonokin olo, ja stressi ilmenee tavallisesti lämpöilynä. Nyt vaan pää pöntössä tulee mietittyä kaikenlaista... Ap
[/quote]
Varmaan juhannuksen aikana tarttunut, mulla kun lapsi ollut oksennustaudissa niin itselläni on oireet alkaneet aina n. 4 päivää myöhemmin, samoin muilla tartunnan saaneilla perheenjäsenillä. Eli oksutauti voi itää päiväkausia!
[/quote]
Ai voi? Okei, hyvä tietää! Ap
Harvoin tosiaan oksennustauti alkaa välittömästi tartunnan jälkeen.Itse tosin saatan oksennella jo lapsen oksennuksen hajusta, mutta sellaisen ja tautioksennuksen erottaa ainakin omalla kohdallani siitä, että vatsataudissa tulee yllättäen ja paineella, muulloin nousee vähitellen yököttävä olo.
Periaatteessa kai kyllä? Stressi voi aiheuttaa pahoinvointia ja oksentelua, ja se voi myös laittaa mahan sekaisin ja aiheuttaa ripulia. Itsellä on pahoinvointi ja pahimmassa tapauksessa oksentelu.