Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten isä ei huolehdi lapsista

Vierailija
28.02.2025 |

8-11 v lapset meillä vuoroviikoin. Isän viikolla isä ei huolehdi esimerkiksi, että lapset söisivät oikeaa ruokaa, vaan lapset saattavat elää useita päiviä viikossa pelkillä naposteltavilla ja välipaloilla. Lasten kanssa ei isäviikoilla tehdä mitään yhdessä. Ei yhteisiä ruoka-aikoja, lautapelejä, uimahallia, hiihtoretkeä tms normaalia. Nukkumaanmenosta ei huolehdita, lapset saattavat arkisin valvoa aamuyölle saakka puhelinten kanssa. Lapsilla jokaisella isäviikolla useita läksyjä tekemättä, eli niistäkään ei huolehdita.

Isä ei huolehdi lasten ja näiden vaatteiden puhtaudesta. Usein lapset tulevat luokseni samoissa vaatteissa, missä lähtivät isälleen. Siis sukkia ja alushousuja myöten. Vaatteet haisevat, ovat likaisia ja tahraisia, joten selvää on, että niitä ei ole pesty välissä. Etenkin vanhempi lapsi yleensä myös haisee voimakkaasti hielle ja hiuksensa ovat rasvaiset.

Olen puhunut näistä isän kanssa, sitä mukaa kun olen huomannut. Lapset ovat minun luo tullessa likaisia, ylikierroksilla, nälkäisiä, väsyneitä ja kestää useita päiviä että pääsee palaamaan ns normaaliin ja keksivät ilman ohjaamista muutakin tekemistä kuin telkkari tai puhelin. Myöntää itsekin tämän kaiken, eli näin hänen luonaan tapahtuu, mutta kokee olevansa keinoton koska kuulemma tuon ikäisten lasten nukkumiseen ja peseytymiseen ei hänen mielestään pitäisi tarvita puuttua ja siksi ei myöskään puutu. Ruokaakin kuulemma on kaapissa, mutta lapset eivät sitä itse ota. Kokee elämänsä olevan niin kiireistä, että ehtii tehdä lasten kanssa vähemmän kuin haluaisi, mutta toisaalta kokee, että tuon ikäiset voivat jo itse keksiä itselleen tekemistä eikä heidän kanssaan ole välttämätöntä tehdä yhdessä. Ei ole kuitenkaan valmis luopumaan vuoroviikoista siten, että lapset olisivat hänellä vähemmän.

Mitä vaihtoehtoja minulla on? Onko tuo laiminlyönti sen tasoista, että asiaa voisi hoitaa esimerkiksi lastensuojelun kautta? Voiko vaikka lastenvalvoja tehdä mitään ilman, että mies itse on suostuvainen tekemään radikaalin muutoksen tavoissaan tai vaihtoehtoisesti vaihtamaan vuoroviikoin muunlaiseen järjestelyyn?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsilla vaatetta isän luona vai pakkaavatko itse vaatteita isän luo? Jos on vaatetta isän luona, niin sano lapsillesi, että tulevat puhtaissa vaatteissa kotiin. Jos pakkaavat itse vaatteensa mukaan, niin sano, että vaihtavat vaatetta isän luona JA myös pesevät siellä likaantuneet vaatteet. Kai isänsäkin pyykkää edes kerran kahdessa viikossa?? Voit tietty varata teille neovotteluajan sossuun, jossa tuot esille huolesi lasten hyvinvoinnista. Olet jo puhunut asiasta kuuroille korville, ehkäpä kuuntelee paremmin, kun sossu on läsnä?? 

Vierailija
2/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä lastensuojelullinen asia. Jos isä ei ota sun sanoman vakavasti niin sitten lastenvalvoja huolehtii että sanoma menee perille. Isä ei selvästi ymmärrä mitään lapsen ikätasoisesta osaamisesta eikä huolehdi  lasten perustarpeista.  Soita lastenvalvojallesi tai lastensuojeluun. Jos ei homma toimi niin sitten lapset ei voi enää mennä isälleen ainakaan niin pitkäksi aikaa. Ikävää että mies on tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä lastensuojelullinen asia. Jos isä ei ota sun sanoman vakavasti niin sitten lastenvalvoja huolehtii että sanoma menee perille. Isä ei selvästi ymmärrä mitään lapsen ikätasoisesta osaamisesta eikä huolehdi  lasten perustarpeista.  Soita lastenvalvojallesi tai lastensuojeluun. Jos ei homma toimi niin sitten lapset ei voi enää mennä isälleen ainakaan niin pitkäksi aikaa. Ikävää että mies on tyhmä.

No joo, järki sanoo, että lastensuojelullinen asia, mutta käytäntö voi olla jotain ihan muuta, koska Suomessa biologisella vanhemmuudella on aivan järjetön painoarvo. Siitä viis, että lähi on stressaantunut esim. sen takia, että joutuu huolehtimaan huomattavasti enemmän kuin puolet, koska etä ei viitsi/ osaa/ halua ym ym. 

Vierailija
4/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma täälläkin. 9v lapsi. Onneksi vain joka toinen vkloppu isällä. Taitaa olla yleistä miesten laiskuus. Vaadi tuota että ovat vaan joka toinen viikonloppu siellä. Ei ole vastuullinen kasvattaja tai turvallinen aikuinen.. lastenvalvojalle soitto heti.

Vierailija
5/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako ne lapset edelleen olla isällään joka toisen viikon? Tämä lasten tasajako on varmaan aikuisten mielestä hieno juttu, mutta lasten tahdollahan ei ole mitään väliä.

Vierailija
6/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsilla vaatetta isän luona vai pakkaavatko itse vaatteita isän luo? Jos on vaatetta isän luona, niin sano lapsillesi, että tulevat puhtaissa vaatteissa kotiin. Jos pakkaavat itse vaatteensa mukaan, niin sano, että vaihtavat vaatetta isän luona JA myös pesevät siellä likaantuneet vaatteet. Kai isänsäkin pyykkää edes kerran kahdessa viikossa?? Voit tietty varata teille neovotteluajan sossuun, jossa tuot esille huolesi lasten hyvinvoinnista. Olet jo puhunut asiasta kuuroille korville, ehkäpä kuuntelee paremmin, kun sossu on läsnä?? 

Vaatetta on molemmissa kodeissa, lisäksi pakataan tarvittavat mukaan. Ei ole nimettyjä vaatteita isän ja äidin luona, vaan kulkevat ristiin, mutta molemmissa kodeissa on. 

Mielestäni ei ole pikkukoululaisen tehtävä hoitaa pyykkäystä. Olen yrittänyt opettaa omatoimisuutta siinä, että alusvaatteet ja sukat vaihdetaan joka päivä ja nyrkkisääntönä että muut vähintään joka toinen, mutta tarvitsevat tässä ohjausta.

Seuraava askel tosiaan on yhteydenotro johonkin viralliseen tahoon, mietin vielä että mikä on oikea taho tässä asiassa.

Vierailija
7/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, järki sanoo, että lastensuojelullinen asia, mutta käytäntö voi olla jotain ihan muuta, koska Suomessa biologisella vanhemmuudella on aivan järjetön painoarvo. Siitä viis, että lähi on stressaantunut esim. sen takia, että joutuu huolehtimaan huomattavasti enemmän kuin puolet, koska etä ei viitsi/ osaa/ halua ym ym. 

Tätä juuri pelkään. Kynnys siihen että lastensuojelu mitenkään konkreettisesti puuttuu, on todella korkea. Pahoin pelkään, että ainoa mitä tilanteeseemme on tarjota on keskustelu. 

Vierailija
8/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko lisääntyä jännäjoonaksen kanssa?

Vierailija
9/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat sen ikäisiä että heidänkin kanssa voi asiasta puhua. Ihan siis peseytymisestä ja vaatteiden vaihtamisesta. Alkaahan se olla noloakin, jos koulussakin haisee pahalle - kaverit kaikkoavat ja alkavat nimitellä haisuliksi. Voisiko soittaa isäviikolla näille lapsille ja muistuttaa suihkussa käymisestä. Ainakin olisi keskuteltu ja muistutettu, vaikka muuten ovat siellä isällään.

Tuo ruokapuoli ja valvomispuoli vaativat tietysti isältä itseltään enemmän läsnäoloa.

Mitä lapset itse kertovat isän luona olevista viikoista? Miten siellä muuten sujuu.

Vierailija
10/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha valittaa jos pelkästään kalun koon mukaan olet siittäjän valinnut.

Vierailija
11/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluavatko lapset todella olla isällään vuoroviikoin? Tuon ikäiset saavat jo päättää itse.

Keskustelisin lasten kanssa ja viestittelisin/soittelisin heille isä viikoilla, kyselisin läksyistä, muistuttelisin suihkuun menosta, puhtaiden vaatteiden vaihtamisesta, isän jääkaapin sisällöstä, ideoita mitä sieltä voisivat syödä. 

Vierailija
12/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset lapset käyvät jo oma-aloitteusesti suihkussa joka päivä kuin myös ymmärtävät vaihtaa vaatteet päivittäin.

He ovat myös tarkkoja siitä, että koulussa ovat puhtaita, siistejä eivätkö haise pahalle.

Tuon ikäiset myös vievät ihan itse pyykit koneeseen ja osaavat sen pyörittää jos se heille on opetettu.

Kuin myös tuon ikäiset osaavat lämmittää ruokaa mikrossa, sitä tekee kymmenettuhannet läiset päivittäin.

Nukkumaanmeno on auktoriteetti asia. Se on opetettava lapsille pienestä pitäen, mikä on se nukkumaanmeno aika ja kännyt pois silloin. Samoin läksyjen teko.

Yksinkertaisuus sääntöjä, mikä vaatii vanhemmilta, molemmilta panostamista asiaan

Tosin jos tuon ikäisillä ei ole ollut johdonmukaista kasvatusta pienestä pitäen, niin nyt korjaatte sitä hedelmää.

Jo se, että kysyt täällä mitä sinun pitää tehdä, osoittaa sen, että et ole jämpti kasvattaja. 

Ilmeisesti menee teillä molemmilla vanhemmilla itselle mukavammin, kun saatte olla lapsivapaalla joka toinen viikko.

Jo ainoastaan se asia, että kumpikaan teistä ei puutu siihen, että lapset tosiaan ovat likaisina, haisevina ja samoissa vaatteissa viikon koulussa joka toinen viikko on anteeksiantamatonta, molemmilta.

Vierailija
13/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin yhteyttä alkuun lastenvalvojaan. Jos siitä ei ole apua, sitten lastensuojeluun. Kyllä se on sen isän tehtävä huolehtia niistä lapsista myös, jos ne sinne luokseen haluaa. Eikä niin että äiti soittelee pitkin viikkoa ja huolehtii että lapset käy pesulla jne. Kun ei ne lapset silti välttämättä käy, ne voi toki sanoa niin, mutta mistä sen tietää käykö oikeasti. 

Meillä vähän vastaavaa, ei onneksi noin pahana. Vielä joku aika sitten lapset kävi vain 2 kertaa viikon aikana suihkussa, nyt edes joka toinen päivä. Yhden lämpimän ruuan saavat, tosin sekin yleensä jotain nakkeja tai nugetteja tms. No, lapset itse eivät enää halua olla siellä koko viikkoa, kun isä ei tee heidän kanssaan mitään. Ja kämppä haisee aika karulta, kun ex itse ei peseydy kovin usein. Onneksi meillä pari vuotta vanhemmat lapset kuin AP lla. Joten voidaan vedota siihen että itse saavat päättää. Nyt ovat täällä 8 päivää, isällä 6 päivää. Varmaan jossain vaiheessa lisääntyy vielä nuo täällä olot. 

Vierailija
14/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole uutta tuo. Lasteni isä ei tehnyt lapsille ruokaa silloin, kun lapset olivat hänen luonaan. Kysyin lapsilta, tekikö isä ruokaa teille. Vastaus oli, että ei tehnyt.

Vierailija
15/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ainakin 11 -vuotias osaa jo käydä itsenäisesti suihkussa ja vaihtaa vaatteet? Kai heillä nyt jotain vaatteita siellä isän luona on kun siellä oikein asuvatkin?

Jos lapset joutuvat olemaan nälässä niin kyllä se on lasun paikka.

Mitä tulee siihen, mitä heidän pitää isän kanssa touhuta vapaa-ajalla, ei ole muiden asia puuttua. Ei isän ole mikään pakko lähteä uimaan tai pyöräilemään ja onko sanottu, että lapset haluavat uimaan?

Vierailija
16/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tarvitse käydä joka päivä suihkussa. Onkohan lapset tulleet aika vahvasti isäänsä kun eivät osaa yhtään huolehtia itsestään? Lapset kuitenkin elävät sinun kanssa puolet ajasta, niin jotain on vialla jos eivät ole oppineet sielläkään vaihtamaan vaatteitaan. Voit toki tehdä lasun, tee vain, niin sitten tarkistetaan se lastenkin ikäkypsyys, että mitä on tapahtunut ja missä vaiheessa kun vanhemmat eivät ole saaneet lapsiaan opetettua.

Vierailija
17/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei tarvitse käydä joka päivä suihkussa. Onkohan lapset tulleet aika vahvasti isäänsä kun eivät osaa yhtään huolehtia itsestään? Lapset kuitenkin elävät sinun kanssa puolet ajasta, niin jotain on vialla jos eivät ole oppineet sielläkään vaihtamaan vaatteitaan. Voit toki tehdä lasun, tee vain, niin sitten tarkistetaan se lastenkin ikäkypsyys, että mitä on tapahtunut ja missä vaiheessa kun vanhemmat eivät ole saaneet lapsiaan opetettua.

Tämä! Lasu tarkistaa sitten tosiaan lasten kokonais tilanteen, myös siellä äidin luona.

Vierailija
18/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos soittaisin lapsille, en kyselisi onko käyty suihkussa ym vast, vaan ihan kuulumisia. En todellakaan ottaisi isän vastuuta! Sillä hänenhän niistä lapsista kuuluu huolehtia kun ovat siellä. Jos olet huolissasi lasten hyvinvoinnista isäviikolla, niin lasua kehiin.

Vierailija
19/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi alunperinkään suostuit viikko-viikko-systeemiin. Varmasti tiesit jo erotessasi, millainen isä on. Nykyään viikko-viijkko-systeemistä on tullut joku hyve ja normi vaikka ei se todellakaan ole aina lasten etu.

Vierailija
20/27 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Lasu tarkistaa sitten tosiaan lasten kokonais tilanteen, myös siellä äidin luona.

Tottakai tarkistaa, olen erittäin tietoinen. Lastensuojelussa ei ole mitään pelättävää, omien tekojeni, kotini ja sen olosuhteiden ja kasvatukseni takana kyllä voin seistä täysin.

Mies kyllä huolehtii itsestään oikein hyvin, sehän tässä ihmetyttää, kun sama huolehtiminen ei näy lapsissa. Lapsista vanhemmalla on erityistarpeita, joiden myötä tältä ei täysin voi odottaa ikätasoistansa käytöstä ja osaamista. Mielestäni on ihan normaalia, että juuri 8-vuotta täyttänyt ekaluokkalainen ei kykene täysin omatoimisesti ilman mitään ohjausta huolehtimaan omasta hygieniastaan viikkoa putkeen. Sitä toki ihan normaalisti harjoitellaan ja on harjoiteltu tähänkin saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi