14-vuotiaan pojan arki
Mitä teidän pojat tekee kesälomalla? Moneltako heräävät,mitä sitten?Istuvat koneella,tapaavat kavereitaan?
Kommentit (73)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:28"]
Herää 8-9 välillä. Syö aamiaisen, ja nyt kun leiri on loppu, varmaan pelailee pleikkaa/ kännykkää hetken, lähtee pihalle trampalle ja pelaamaan futista pikkuveljen kanssa, rakentelee legoilla. Saattaa jotain akkariakin lukea välillä. Yhden päivän on ollut kavereidensa kansa leffassa ja hengailemassa, viime kesänä kävi uimassa kun oli lämpimämpää. Ei paljon halua mihinkään kotoa lähteä. Ja seuraahan tuossa noista pikkusisaruksista tietty on.
[/quote]
Pikkusisaruksista "seuraa" 14-vuotiaalle pojalle? Tuossa iässä olisi kyllä hyvä olla oman ikäistä seuraa.
[/quote]
Kai 14 -vuotias tietää jo itse kenen seurassa haluaa aikaansa viettää? Ei se ikä vielä kerro onko seuraa hyvää tai hyväksi.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:28"]
Herää 8-9 välillä. Syö aamiaisen, ja nyt kun leiri on loppu, varmaan pelailee pleikkaa/ kännykkää hetken, lähtee pihalle trampalle ja pelaamaan futista pikkuveljen kanssa, rakentelee legoilla. Saattaa jotain akkariakin lukea välillä. Yhden päivän on ollut kavereidensa kansa leffassa ja hengailemassa, viime kesänä kävi uimassa kun oli lämpimämpää. Ei paljon halua mihinkään kotoa lähteä. Ja seuraahan tuossa noista pikkusisaruksista tietty on.
[/quote]
Pikkusisaruksista "seuraa" 14-vuotiaalle pojalle? Tuossa iässä olisi kyllä hyvä olla oman ikäistä seuraa.
[/quote]
Pikkusisar on 2v nuorempi veli, jolla on saat harrastukset kun isoveljellään. Eivät juurikaan talvella vietä aikaa keskenään kun kumpikin on omissa menoissaan ja nyt juuri lähtevät taas viikoksi kumpikin omaan turnaukseensa, toinen Suomessa toinen Ruotissa eli ovat viikon erossa toisistaan JA oman ikäisessään seurassa kumpikin. Toinen "sisar" on 5v nuorempi veli, ja oho, on ihan puhe ja pelailuväleissä hänenkin kanssaan:o
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:30"]14v rakentelee Legoilla? Onko jotenkin jälkeenjäänyt?
[/quote]
Oletko tosissasi? Monissa noissa legoissa on suositus ikärajat. Jopa yli +12
14 vuotias ei suistu syömään kuin huoneessaan? Miksi äiti suostuu viemään sen ruoan?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:30"]14v rakentelee Legoilla? Onko jotenkin jälkeenjäänyt?
[/quote]
Ihan oikeasti, ootko sä ite jälkeenjäänyt? Mä ainakin leikin ja kasasin pikkuveljelleni aikoinaan todella paljon legoja ja olin varmasti yli 14 silloin, koska meillä on kuitenkin yli 6 vuotta ikäeroa. Ja nyt vasta vähän aikaan sitten, kun laitoin legoja säilöön vinttiin, niin mulle tuli kauhee halu alkaa kokoamaan niitä hienoja isoja rakennelmia ehjiksi, mutta silloin ei aika antanut periksi, mutta kyllä mä vielä joku päivä ne kasaan :) Ja varmastikaan en oo ainoa, joka tykkää koota legoja!
N21
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:47"] Kai 14 -vuotias tietää jo itse kenen seurassa haluaa aikaansa viettää? Ei se ikä vielä kerro onko seuraa hyvää tai hyväksi.
[/quote]
Jos minä olisin 14-vuotiaan pojan äiti ja poika ei juurikaan haluaisi poistua kotoa viettämään aikaa kavereiden kanssa, niin pyrkisin kannustamaan häntä siihen enemmän. Ja kuuntelisin herkällä korvalla, miten reagoi tähän. Olkoon vain pikkusisarukset kuinka hyvää seuraa tahansa, tuossa iässä pojat oppivat muodostamaan ihmissuhteita perheen ulkopuolella tai sitten eivät opi. Oma veljeni ei oppinut ja on edelleen, yli kolmekymppisenä, äidin vaivoina. Onhan se joistakin äideistä varmasti ihanaa kun lapset eivät pyri itsenäistymään ja roikkuvat päivästä toiseen perhepiirissä, mutta lapsen parhaaksi sellainen ei ole.
Jää aamuisin nukkumaan, syö jääkaapin tyhjäksi, katoaa jonnekin kavereiden kanssa, pelaa yömyöhään... Kavereita pyörii myös meillä ja välillä pyydetään rahaa. Joku videointiprojekti niillä on menossa.
Kiva kuulla, että muillakin aika samanlaista.
Eikä minulla ole varaa jäädä töistä pois vahtimaan, että ravinto ja ulkoilu olisi jossain balanssissa tuon pelaamisen kanssa. Tai että unirytmi pysyisi jonkinlaisena. Olkoon, otetaan kuri käyttöön sitten joskus elokuun alussa.
Pikkusisar = naispuolinen. Pikkusisarus = kumpi vain. Ole hyvä :D
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:47"] Kai 14 -vuotias tietää jo itse kenen seurassa haluaa aikaansa viettää? Ei se ikä vielä kerro onko seuraa hyvää tai hyväksi.
[/quote]
Jos minä olisin 14-vuotiaan pojan äiti ja poika ei juurikaan haluaisi poistua kotoa viettämään aikaa kavereiden kanssa, niin pyrkisin kannustamaan häntä siihen enemmän. Ja kuuntelisin herkällä korvalla, miten reagoi tähän. Olkoon vain pikkusisarukset kuinka hyvää seuraa tahansa, tuossa iässä pojat oppivat muodostamaan ihmissuhteita perheen ulkopuolella tai sitten eivät opi. Oma veljeni ei oppinut ja on edelleen, yli kolmekymppisenä, äidin vaivoina. Onhan se joistakin äideistä varmasti ihanaa kun lapset eivät pyri itsenäistymään ja roikkuvat päivästä toiseen perhepiirissä, mutta lapsen parhaaksi sellainen ei ole.
[/quote]
Mutta sinä et ole 14-vuotiaan äiti. Nykyisin heillä saattaa olla vaikka kuinka paljon kavereita somessa. Ehkä kaverit ovat mökillä tai ulkomailla. Toiset ovat erakko luonteisia tai heitä ei kiinnosta ryyppäävien ja rällästävien kavereidensa seura. Et sinä äitinä 14 vuotiaalle kaveriporukoita kehitä, jos sellaista ei ole tai hän itse ei halua siihen liittyä.
On kotiarestissa eikä näe kavereitaan ennen elokuuta. Joutuu myös lähteen meidän kanssa Tukholmaan vaikka ei yhtään haluais, kotiin en jätä. Jäi kiinni huumeista, kuulemma "kaverit yllytti".
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:15"]On kotiarestissa eikä näe kavereitaan ennen elokuuta. Joutuu myös lähteen meidän kanssa Tukholmaan vaikka ei yhtään haluais, kotiin en jätä. Jäi kiinni huumeista, kuulemma "kaverit yllytti".
[/quote]
Pojan isä on siis poliisi eikä todellakaan katso tätä hyvällä.
-22
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:15"]
On kotiarestissa eikä näe kavereitaan ennen elokuuta. Joutuu myös lähteen meidän kanssa Tukholmaan vaikka ei yhtään haluais, kotiin en jätä. Jäi kiinni huumeista, kuulemma "kaverit yllytti".
[/quote]
Sano nyt vielä että nämä "huumeet" olivat kannabista?
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:55"]Jos minä olisin 14-vuotiaan pojan äiti ja poika ei juurikaan haluaisi poistua kotoa viettämään aikaa kavereiden kanssa, niin pyrkisin kannustamaan häntä siihen enemmän. Ja kuuntelisin herkällä korvalla, miten reagoi tähän. Olkoon vain pikkusisarukset kuinka hyvää seuraa tahansa, tuossa iässä pojat oppivat muodostamaan ihmissuhteita perheen ulkopuolella tai sitten eivät opi. Oma veljeni ei oppinut ja on edelleen, yli kolmekymppisenä, äidin vaivoina. Onhan se joistakin äideistä varmasti ihanaa kun lapset eivät pyri itsenäistymään ja roikkuvat päivästä toiseen perhepiirissä, mutta lapsen parhaaksi sellainen ei ole. [/quote] Mutta sinä et ole 14-vuotiaan äiti. Nykyisin heillä saattaa olla vaikka kuinka paljon kavereita somessa. Ehkä kaverit ovat mökillä tai ulkomailla. Toiset ovat erakko luonteisia tai heitä ei kiinnosta ryyppäävien ja rällästävien kavereidensa seura. Et sinä äitinä 14 vuotiaalle kaveriporukoita kehitä, jos sellaista ei ole tai hän itse ei halua siihen liittyä.
[/quote]
En sanonutkaan että taikoisin kavereita tyhjästä, vaan että kannustaisin viettämään aikaa muuallakin kuin kotona ja kuuntelisin/tunnustelisin, miten poika tähän reagoi. Oma äitini teki sen virheen, että oli niin ikionnellinen kotona viihtyvästä pojasta, että ongelmat jäivät tunnistamatta ajoissa.
Jos pojan reaktio kannustukseeni olisi normaali, eli hänellä olisi kaveriasiat ihan hyvin mutta jostain järkevästä syystä ei vain juuri silloin haluaisi heidän kanssaan hengailla, niin ok. Mutta jos poika ahdistuisi tästä kannustuksestani, alkaisin selvittää tarkemmin ahdistuksen lähdettä. Mitä varhaisemmassa vaiheessa kehityksen saa takaisin oikeille raiteille, sitä helpompaa se korjausliike on tehdä. 14-vuotias poika on mielestäni juuri siinä iässä, että tähän asiaan kannattaa vanhempien kiinnittää huomiota. Maassa on paljon yksinäisiä peräkammarin poikia, jotka eivät ole itsenäistyneet vanhemmistaan eivätkä saa itselleen naista. Veljeni on heistä vain yksi.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:47"] Kai 14 -vuotias tietää jo itse kenen seurassa haluaa aikaansa viettää? Ei se ikä vielä kerro onko seuraa hyvää tai hyväksi.
[/quote]
[/quote]
No et ole tämän 14 vuotiaan äiti, joten rauhoitu vaan. Riittääkö tämä: herralla oli puhelin takavarikossa 24h (syy jääköön mainitsematta), niin sinä aikana oli tullut yli 800 whatsup viestiä OMAN IKÄISILTÄ KAVEREILTA, noin 10 eri ryhmässä johon hän kuuluu: luokkakaverit, vanhat luokkakaverit, harrastusryhmät, vanhat päiväkotikaverit, naapurin lapset yms. Ja näitä samoja tyyppejä nähdään irl monta kertaa viikossa kouluaikaan..
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:30"]
14v rakentelee Legoilla? Onko jotenkin jälkeenjäänyt?
[/quote]
Mitä helvettiä? Meillä töissä 30-40v insinöörimiehet rakentelee varmaan joka toinen kotona ties mitä legojuttuja, joissa moottoreita ja sellaista ja aina puhuvat tauoilla niistä. Isoja monimutkaisia rakennelmia ja robotteja, joissa on tietokone tms kiinni ja ohjataan niitä. Kuulemma yhdellä hakee kaljan pienestä jääkaapista robottikouralla.
Täältäkin löytyy keskustelua aiheesta:
http://www.vauva.fi/keskustelu/1740589/ketju/onko_normaalia_kaverini_kertoi_ostavansa_miehellee
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 01:07"]
Herää joskus klo 14-16, on omassa huoneessaan koneella kuulokkeet korvilla. Vien ruoat huoneen ovelle, ei suostu syömään muiden kanssa. Liikunta ja urheilu on nyt jäänyt.
[/quote]
Kuulostaa mieheni pojalta.
En tiedä onko vain tämän paikkakunnan ongelma vai yleinenkin mutta minun mielestäni tuon ikäiset keksivät niin paljon tyhmyyksiä, että ihan hyvä jos ei pyöri paljon siinä seurassa vaan viihtyy kotona.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 01:07"]
Herää joskus klo 14-16, on omassa huoneessaan koneella kuulokkeet korvilla. Vien ruoat huoneen ovelle, ei suostu syömään muiden kanssa. Liikunta ja urheilu on nyt jäänyt.
[/quote]
Melkein kuin meillä, tosin meidän 14v poika voi herätä ihan mihin vuorokauden aikaan tahansa... Ruuan vien kyllä huoneeseen asti, ettei koira syö sitä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:30"]
14v rakentelee Legoilla? Onko jotenkin jälkeenjäänyt?
[/quote]
Ääliö.
Ihan tiedoksi, moni aikuinen rakentelee legoilla. Ja tekee palapelejä. Tekee hyvää mm. hahmottamiskyvylle. Paljon fiksumpaa ajanvietettä kuin telkkarin töllääminen tai tappopelien pelaaminen, jota sinä varmaankin harrastat.
Herää riippuen siitä monelta on harjoitukset (ovat välillä aamusta klo 9 ja välillä vasta iltapäivästä jos on vain yhdet sinä päivänä). Käy harkoissa, hengailee kotona, hyppii trampalla, tekee kotitöitä, lueskelee, pelaa tietokoneella tai pleikalla jne. On myöskin innostunut pitkän tauon jälkeen rakentelemaan pikkuveljen kanssa legoilla eli on näitä muitakin legoilla leikkiviä 14 vuotiaita olemassa :)
Ensi viikonloppuna on kauden tärkeimmät kisat, niiden jälkeen viikko tai kaksi vielä harkkoja ja sitten kesätauko. Harrastaa kilpauintia siis. Mökille lähdetään sitten kun meillä miehen kanssa alkaa loma. Siellä poika sitten kalastaa yms.