Ei tunnesidettä vauvaan
Hävettää kirjoittaa edes mutta ahdistaa taas niin kovasti. Mulla on 2kk vauva ja tuntuu etten edes pidä siitä. Se vaan huutaa ja kiemurtelee, neuvolasta sanoivat että ehkä koliikkia ja aika auttaa.
No alkaa vtuttamaan kun koko päivän kuuntelee samaa huutamista ja mikään ei auta. Mitään vuorovaikutusta ei pysty rakentamaan koska vauva ei osaa olla ikinä hyvällä tuulella vaan huutaa vaan silmät kiinni. Ei hymyile ja harvoin on hereillä hyvällä tuulella.
Ei myöskään nuku ei päivällä ei yöllä paitsi 10-30min pätkissä (no yöllä nukkuu 2x2h pätkän ja sitten loppuyön huutaa.
Tuntuu että vauva pilasi mun kivan elämän mikä meillä oli esikoisen (3v) kanssa. Nyt sekin sanoo ettei tykkää olla isoveli koska vauva vaan huutaa. Yritetään lukea kirjaa tai jutella tai leikkiä niin ei siitä tule mitään tän vauvan kanssa.
Esikoiseenkin mulla kehittyi rakkaudentunne sen ollessa ehkä 4kk, mutta vuorovaikutus ja tunneside meillä kuitenkin oli heti syntymästä. Nyt tuntuu että mut on nakitettu hoitamaan jotain ikävää vauvaa joka ei pidä musta enkä mä siitä. Hävettää että edes tunnen näin saati sanon ääneen. Yöt ja päiväunet menee kun yritän pitää vauvaa hiljaisena että esikoinen saisi nukkua. Nyt taas kiroilin vauvalle että ole vtu nyt hiljaa. Tuntuu niin pahalta ja syylliseltä olla näin huono.
Ja joo mies osallistuu kyllä koko sen ajan kun ei ole töissä ja hoitaa alkuyön että saan nukkua edes silloin, tosin yleensä en saa unta koska se vauva huutaa. Mies kuitenkin pitää vauvasta mikä on tietty tosi hyvä koska mä äitinä oon näin huono etten edes pidä siitä.
Kommentit (25)
Koliikki se on.
Voisko isompi lapsi olla jo päiväkodissa tai kerhossa?
Onko sulla ystäviä ja sukulaisia jotka vois auttaa, ihan vaikka viedä lapset ulos niin että saat nukkuu hetken.
Osta sellainen koliikkikeinu vauvalle jos ei vielä ole, meillä se toimi parhaiten.
Jos sulla edellisestä lapsesta meni se 4kk kiintyä kunnolla, niin varmasti tästäkin samoja aikoja.
Vauva ei mene rikki vaikka sille kiroilee. Ihan samassa tilanteessa ollut omien lasten kanssa.
Aina ei ole mahdollista edes saada lapsia eri huoneisiin nukkuu, että se vauvan itku ei herättäisi.
Vie hermoja kyllä, mutta usko pois se helpottaa, 6kk on meillä ollut sellainen ikä että on saanut vauvalle edes hitusen unirytmiä.
Miehen on helpompi jaksaa vauvan itkua, koska hän ei kuuntele sitä koko päivää. Et ole huono äiti, väsynyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Koliikki se on.
Onko sulla ystäviä ja sukulaisia jotka vois auttaa, ihan vaikka viedä lapset ulos niin että saat nukkuu hetken.
Osta sellainen koliikkikeinu vauvalle jos ei vielä ole, meillä se toimi parhaiten.
Koliikkikeinu meillä on mutta en ole huomannut eroa. Luulin myös että koliikki-itku olisi vain iltoihin liittyvää kun kaikkialla netissä lukee että iltaisin itketään kovasti ja meillä kyllä itketään koko vuorokauden ympäri. Mutta varmaan se sitä sitten on ja voin lohduttautua sillä että ehkä se sitten joskus loppuu ja ehkä selviän edes osittain järjissäni sinne asti.
Esikoinen on parina päivänä muutaman tunnin hoidossa. Sekin tuntuu pahalta että "työnnän" sen pois jaloista uuden vauvan takia. Tää kuulostaa varmaan hullulta mutta myös se ahdistaa jos joku tulee hoitamaan lapsia, koska silloin hylkään esikoisen ja toisekseen sitten vauva varmaan alkaa tykkäämään kaikista muista ja mä oon ainut josta se ei pidä. Tiedän järjellä ajateltuna että ei se asia ehkä niin ole mutta siltä musta tuntuu. Ap
Et ole huono äiti, vaan normaali ihminen, joka kärsii valtavasta unenpuutteesta ja vakavasta stressitilasta. (Jatkuvat keskeytykset + vauvan itku. Vauvan itku on yksi stressaavimpia ääniä ja juuri synnyttäneenä naisena olet biologisesti virittynyt äärimmilleen vastaamaan juuri tähän ääneen) Ei ihme, jos on vaikea kokea positiivisia tunteita (ylipäänsä tai vauvaa kohtaan). On myös ihan normaalia, että joillekin tunneside vauvaan kehittyy vasta vähän myöhemmin. Yritä siis antaa itsellesi armoa ja jätä itsesyytökset pois.
Yritä pitää itsestäsi huolta. Ota asia puheeksi neuvolassa ja pyydä kartoittamaan synnytyksen jälkeisen masennuksen mahdollisuus. Yritä käyttää korvatulppia silloin aamuyöstä, kun yrität nukkua (vaikkei sekään aina auta, voin kokemuksesta sanoa). Sovi miehesi kanssa hänen vapaapäivikseen sinulle mahdollisuus pidempään yhtenäiseen uneen. Ja puhu siellä neuvolassa myös lapsen koliikista ja sano, että tarvitsette siihen apua.
Paljon voimia sinulle!
Ensinnäkin kuulostat masentuneelta. Etsi itsellesi apua: neuvolasta, ystävistä, perheenjäsenistä, lääkäristä. Sinun on tärkeä saada tukea itsellesi. Pyydä puolisoasi auttamaan tässä avun hakemisessa, jos et itse jaksa. Toisekseen hakekaa apua vauvalle. Minulla on ollut kaksi paljon itkevää vauvaa, mutta kumpikaan niistä ei itkenyt koko ajan. Vauvan jatkuva, helpottamaton itku ei ole normaalia. Koliikki-itkuunkin on monenlaisia syitä, joihin voi yrittää etsiä helpotusta. Ehdotan, että yritätte poissulkea kaikki lääketieteelliset syyt, esim. refluksin, allergiat, sairaudet, mitä kaikkea voikaan olla. Jos neuvolassa levitellään käsiä, varatkaa aika lastenlääkärille. Jos vauva itkee jatkuvasti, sillä on joku hätänä. Olipa se sitten hermoston kehittymättömyyttä tai suolisto-oireita, itku on viesti. En sano tätä syyllistääkseni, vaan luodakseni toivoa. Jos itkun syy selviää, tilanne helpottuu. Paljon paljon tsemppiä teille <3 Tärkeintä on ottaa ensimmäinen askel ja hakea apua teidän perheelle, sekä sinulle että vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koliikki se on.
Osta sellainen koliikkikeinu vauvalle jos ei vielä ole, meillä se toimi parhaiten.Koliikkikeinu meillä on mutta en ole huomannut eroa. Luulin myös että koliikki-itku olisi vain iltoihin liittyvää kun kaikkialla netissä lukee että iltaisin itketään kovasti ja meillä kyllä itketään koko vuorokauden ympäri. Mutta varmaan se sitä sitten on ja voin lohduttautua sillä että ehkä se sitten joskus loppuu ja ehkä selviän edes osittain järjissäni sinne asti.
Esikoinen on parina päivänä muutaman tunnin hoidossa. Sekin tuntuu pahalta että "työnnän" sen pois jaloista uuden vauvan takia. Tää kuulostaa varmaan hullulta mutta myös se ahdistaa jos joku tulee hoitamaan lapsia, koska silloin hylkään esikoisen ja toisekseen sitten vauva varmaan alkaa tykkäämään kaikista muista ja mä oon ainut josta se ei pidä. Tiedän järjellä ajateltuna että ei se asia ehkä niin ole mutta siltä musta tuntuu. Ap
Kyllä sitä koliikkia vauva itkee pitkin päivää.
Se että lapsi on hoidossa ei ole hylkäämistä. Se on siellä siks että sä itse jaksat paremmin. Se on myös lapselle hyväksi, sosiaalisia taitoja ei opi jos niitä ei voi opetella. Lapsen pitää itsenäistyä, hän ei voi olla täysin riippuvainen äidistä, silloin on todella vaikeaa lähteä esim kouluun jos ei ole ollut mitään muuta kuin äidin hoidossa, näistä lapsista kyllä huomaa että kehitys ei ole samalla tavalla edistynyt kun muilla ikäisillä.
Miksi sitten olet sellaisen hankkinut?
Ehdottomasti tarvitset nyt enemmän lepoa ja hoitoapua. Kysy perhetyöntekijää neuvolasta? Saisit välillä huilia päivisin ja se voisi mennä vauvan kanssa vaikka kävelylle. Imetätkö? Voisiko olla jotain allergiaa, että sen takia huutaa? Itse vaatisin jotain tutkimuksia, jos apua voisi saada niiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koliikki se on.
Osta sellainen koliikkikeinu vauvalle jos ei vielä ole, meillä se toimi parhaiten.Koliikkikeinu meillä on mutta en ole huomannut eroa. Luulin myös että koliikki-itku olisi vain iltoihin liittyvää kun kaikkialla netissä lukee että iltaisin itketään kovasti ja meillä kyllä itketään koko vuorokauden ympäri. Mutta varmaan se sitä sitten on ja voin lohduttautua sillä että ehkä se sitten joskus loppuu ja ehkä selviän edes osittain järjissäni sinne asti.
Kyllä sitä koliikkia vauva itkee pitkin päivää.
Se että lapsi on hoidossa ei ole hylkäämistä. Se on siellä siks että sä itse jaksat paremmin. Se on myös lapselle hyväksi, sosiaalisia taitoja ei opi jos niitä ei voi opetella. Lapsen pitää itsenäistyä, hän ei voi olla täysin riippuvainen äidistä, silloin on todella vaikeaa lähteä esim kouluun jos ei ole ollut mitään muuta kuin äidin hoidossa, näistä lapsista kyllä huomaa että kehitys ei ole samalla tavalla edistynyt kun muilla ikäisillä.
Minun sisaruksista kaksi oli ainoastaan kotihoidossa eskariin saakka. Kummasti he ovat meidän perheestä fiksuimmat lapset :D ei se aina niin mene, että on jotenkin jälkeen jäänyt. Esikoinen voisi kyllä käydä muutamana päivänä päiväkodissa jokusen tunnin, niin saisi seuraa ja ei tarvitsisi kuunnella huutoa koko aikaa.
Turhaan valitat ja keksit satuja. Ei kukaan vauva jaksa koko ajan huutaa. Ihan provoa koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti tarvitset nyt enemmän lepoa ja hoitoapua. Kysy perhetyöntekijää neuvolasta? Saisit välillä huilia päivisin ja se voisi mennä vauvan kanssa vaikka kävelylle. Imetätkö? Voisiko olla jotain allergiaa, että sen takia huutaa? Itse vaatisin jotain tutkimuksia, jos apua voisi saada niiden kautta.
Masennus testi ainakin kannattaa pyytää neuvolassa. Vauvan vatsavaivoja ei kyllä noin pienestä tutkita, allergiat näkyy yleensä myös iholla. Vauvan elimistö on vaan tosi kehittymätön ja siksi osa vauvoista kipuilee enemmän. Imettäessä kannattaa välttää tiettyjä tuotteita, vahvoja mausteita yms. mitkä voi ärsyttää vauvan vatsaa. Korvikkeissa on eri merkkien välillä laatu eroja, niitä kannattaa testata ihan rohkeasti.
Vie lastenlääkärille, jokuha vauvalla on hätänä.
Jos lapsi huutaa ja kiemurtelee koko ajan, voiko lapsen viedä yksityiselle lastenlääkärille. Lapseen voi sattua jos huutaa. Onko koliikkia hoidettu oikein? Allergia? Korvatulehdus, kurkku? Muuta?
No sinua ei tosiaan ole tehty äidiksi. Miksi teit lapsia, jos suhtaudut niihin noin?
Vierailija kirjoitti:
Vie lastenlääkärille, jokuha vauvalla on hätänä.
Sulla ei taida olla lapsia tai ainakaan itkuisia vauvoja. Se itku on noin pienelle normaalia. Ei lääkärit sitä pois saa. Neuvolassa ois kyllä sanottu jos ois jotain normaalista poikkeavaa, siks siellä käydään...
Juttele asiasta neuvolassa, jospa sulla on synnytksen jälkeistä masennusta? Hae apua. Tsemppiä.