Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Se on liekö petti, ei liekö pettänyt

Vierailija
22.06.2015 |

Liekö petti se on.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Preesens: pettänee.

Perfekti: lie (tai lienee) pettänyt. Kysymys: liekö (tai lieneekö) pettänyt.

Muut potentiaaliaikamuodot eivät ole mahdollisia. Ei siis voi sanoa "liekö petti".

Vierailija
2/41 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:34"]

[quote author Eli "liekö petti" voi ihan hyvin SANOA koska se on yleinen puhelikielinen ilmaus. En ymmärrä näitä kielinatseja joiden mielestä keskustelupalstalla voi kirjoittaa vain kirjakieltä. [/quote] No ei todellakaan voi! Johan normaalia kielikorvaa riipii - ja silmiäkin kirveltää -tuollainen muoto.

[/quote]Missä maassa on yleinen? Tein kyselytutkimuksen sadalle eri ikäiselle ihmiselle, ja kukaan ei tiennyt mitä ko ilmaus tarkoittaa. Yleensä luultiin, että se on jonkun nimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:27"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:00"]

Ei kukaan sano liekö petti. Ei suomen kieltä nyt voi kuitenkaan itse keksiä.

[/quote]

Kyllähän me sitä kokoajan keksitään. Suurin osa on onneksi keksitty, joten keskustelun rungon voi hyvin ymmärtää ja uudet keksinnöt elävöittää sitä vähän.

[/quote]

Kieli ja etenkin puhekieli kehittyy toki koko ajan (sic!) mutta omien sääntöjensä mukaan. Mikään kielimuoto ei kehity säännöttömästi.

"Liekö petti" ei ole keksintö eikä kielen elävöittämistä vaan yksiselitteisesti (väärinkäsityksestä syntynyt) virhe. Lie(kö) on olla-verbin potentiaalimuoto, jota kukaan suomen kieltä äidinkielenään puhuva ei yhdistä pääverbin imperfektimuotoon, edes puhekielessä.

Kielellä voi - ja on sallittua - leikkiä, mutta sen syvärakenteet ovat olemassa joka tapauksessa.

[/quote]

Juuri tuo on se syy, jonka takia tuollaista kuullaan, etenkin nuorten puheessa. Jos joku on ehdottoman väärin, se kapinoiva henki nauttii vielä enemmän, kun saa vähän ärsytettyä niitä yliherkkiä kielikorvia.

[/quote]

^ Nuorten puheessa kuuluu usein oivaltavaa leikittelyä.

"Liekö petti" on kuitenkin keski-ikäisten ja sitä vanhempien kouluttamattomien ihmisten teksteissä esiintyvä virhe, ei nuorten puhetyyliä. Potentiaali ei ylipäätään kuulu puhekieleen, vaan asia ilmaistaan siinä toisin, esimerkiksi "mahto(i)ko pettää", "onkohan pettäny(t)" tai "on ehkä pettäny(t)".

[/quote]Olen paljon puheissa eri-ikäisten ihmisten kanssa ja etenkin vamhempien ihmisten, ja ei todellakaan heistä kukaan ole tuollaista muptoa ikinä käyttänyt. Oma sukupolveni, jopa äitini sukupolvi kyllä potentiaalia osasi käyttää ihan suvereenisti.(jos tiedätte, mitä suvereeni tarkoittaa?)

T. 65 mummeli

Vierailija
4/41 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:17"]

[/quote]

Kyllähän me sitä kokoajan keksitään. Suurin osa on onneksi keksitty, joten keskustelun rungon voi hyvin ymmärtää ja uudet keksinnöt elävöittää sitä vähän.

[/quote]

Kieli ja etenkin puhekieli kehittyy toki koko ajan (sic!) mutta omien sääntöjensä mukaan. Mikään kielimuoto ei kehity säännöttömästi.

"Liekö petti" ei ole keksintö eikä kielen elävöittämistä vaan yksiselitteisesti (väärinkäsityksestä syntynyt) virhe. Lie(kö) on olla-verbin potentiaalimuoto, jota kukaan suomen kieltä äidinkielenään puhuva ei yhdistä pääverbin imperfektimuotoon, edes puhekielessä.

Kielellä voi - ja on sallittua - leikkiä, mutta sen syvärakenteet ovat olemassa joka tapauksessa.

[/quote]

Juuri tuo on se syy, jonka takia tuollaista kuullaan, etenkin nuorten puheessa. Jos joku on ehdottoman väärin, se kapinoiva henki nauttii vielä enemmän, kun saa vähän ärsytettyä niitä yliherkkiä kielikorvia.

[/quote]

Hassua että tämä "kapina" esiintyy sellaisissa yhteyksissä, joissa monet ilmiselvästi luulevat kyseessä olevan oikea muoto. Yhtäkkiä voisi luulla, että se kapina on vain keksittyä ja oikeasti oli kyse tietämättömyydestä.

Vierailija
5/41 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettiköhän

Vierailija
6/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista muotoa käytetä kyllä puhekielessäkään, koskaan en ole kuullut, että turha ehkä yleisyydestä puhua.

Vierailija
7/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan voi sanoa. Ei puhekielikään säännöistä vapaata ole, säännöt vaan ovat erilaiset kuin kirjakielessä. 

Vierailija
8/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suattaap olla että on pettännä, vua suattaaha tuo olla ettei oukkaa. Onneksi meillä savolaisilla on helpompaa.

Vierailija
9/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pettää, ei mulle ensimmäinen ajatus ole miten sen kieliopillisesti oikein sanoisin

Vierailija
11/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
12/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuolla pimeässä loistavalla lieköllä jotain tekemistä palautettavan lampaanpaistin kanssa?

Vierailija
13/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 21:52"]

No ei todellakaan voi sanoa. Ei puhekielikään säännöistä vapaata ole, säännöt vaan ovat erilaiset kuin kirjakielessä. 

[/quote]

Todellakin voi sanoa. Sen kun sanoo vaan. On Suomi vielä sen verran liberaali, ettei puheen tarvitse kulkea kaavojen mukaan kuin sen verran, kuin jokainen itse pitää tarpeellisena tullakseen ymmärretyksi. Eri asia on opettajilla ja juontajilla, joiden kuuluu näyttää mallia.

Vierailija
14/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki puhekielessä voi sanoa mitä haluaa ja tuleehan tuolla tavalla ymmärretyksi. Eri asia on sitten, mitä kaikkea puheellaan haluaa viestiä. Jos puhujalle riittää se, että viesti menee perille, vaikka itse vaikuttaa tyhmältä sen takia ettei osaa normimuotoja käyttää, ei asiassa liene mitään ongelmaa.

T. Lingvisti

Vierailija
15/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:03"]

Oliko tuolla pimeässä loistavalla lieköllä jotain tekemistä palautettavan lampaanpaistin kanssa?

[/quote]

Ei kai kiulukaan voi enää niin lujaa riuhtaista, että liekakaan pettäisi, miten paisti ilman koipia onnistuisi?

Vierailija
16/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
17/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:01"]Jos pettää, ei mulle ensimmäinen ajatus ole miten sen kieliopillisesti oikein sanoisin
[/quote]

Etkö ole kirjoittanut päiväkirjaa nuorena?
Minä ainakin luonnostelin pitkään ennen kuin kulloisenkin tunne-elämän draaman puhtaaksikirjoitin sille soveltuvaan kultivoituneeseen muotoon... :-D

Vierailija
18/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 22:01"]Jos pettää, ei mulle ensimmäinen ajatus ole miten sen kieliopillisesti oikein sanoisin [/quote] Etkö ole kirjoittanut päiväkirjaa nuorena? Minä ainakin luonnostelin pitkään ennen kuin kulloisenkin tunne-elämän draaman puhtaaksikirjoitin sille soveltuvaan kultivoituneeseen muotoon... :-D

[/quote]

Elikkäs olet paatunut pettäjä. Tietääkö miehesi?

Vierailija
19/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
20/41 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittakaa tästä joku FAQ tälle palstalle jotta kaikki pettämiskeskustelut menevät oikeaoppisesti eikä enää tarvitse paneutua lillukan varsiin kuten kielioppiin ja päästään haukkumaan pettäviä AV-mammoja - ja heidän miehiään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä