Mitä ostan kotivaraan? Asiallisesti kiitos.
Olen lähdössä ostamaan kotivaraa, aikaisemmin ei ole sellaista ollut. Mitä ostan??? Wc-paperia, kynttilöitä, paristoja.... Ja kuinka paljon?
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Otsalamppu on parempi kuin taskulamppu, se vapauttaa kädet.
Jos ei ole puulämmitteistä takkaa tai kiuasta, kannattaa miettiä, miten onnistuu kypsentämään ruokaa, ja ottaa se huomioon valinnoissa.
Meillä on kunnon kotivara etupäässä siksi, että maalla on pitkä matka kauppaan ja kauppaan voi olla hankala päästä, jos on kunnolla kipeänä, hurjan lumentulon takia tiet auraamatta tai myrskyn takia teille kaatunut puita. Turvallisempi olo, kun tietää, että ei ole mikään kiire kauppaan, vaikka mitä tapahtuisi. Hätätapauksessa pärjättäisiin todennäköisesti jopa kuukausi, tosin viimeiset päivät eivät enää olisi kovin mukavia.
Kyllä, juurikin näin. Pågen.
Mutta, itse en tykkää ollenkaan otsalampusta, minua häiritsee se, että se sohottaa aina katseen suuntaan, ja joskus tarvitsisin sitä valoa eri suuntaan. Käytän siis taskulamppua, silloin kun ylipäätään lisävaloa tarvitsen ulkotiloissa (sisällä kynttilöitä). Minulla on esimerkiksi puuvajassa hylly, johon asetan taskulampun, niin se valaisee koko vajan riittävän hyvin. Metsässä kulkiessa lisävaloa tarvitsee nykytilassa lähinnä syksyn pimeillä, kun ei ole yhtään lunta ja vettä tulee taivaan täydeltä. Mutta jos koko maa on pimeänä, niin silloin ei kaukaistenkaan kaupunkien kajo auta, ja metsässä on aika pimeää...
Olen useamman kerran laskeskellut, että meidän talous pärjää 2-3kk ilman pelkoa nälän näkemisestä, myös lemmikeille löytyy ruokaa tuoksi ajaksi (ja sitten onkin jo kesä ja kissat saa jahdata osan ruuastaan itse, tai on jo valmiiksi sulan maan aika). Lihaa, kalaa, kanaa riittäisi tiukalla annosjaolla (MINÄ annostelen ruuat lautasille, ja mitään välipaloja ei käydä napsimassa ilman lupaani) noin 2kk ajaksi, ja sen jälkeen olisi kuitenkin vielä kasvisproteiineja. Kananmunat ja maito loppuisivat parissa viikossa, ja tuoreet vihannekset.
(+sähkökatkoon on varauduttu monin eri tavoin ja talo lämpiää puilla, ja käyttövettäkin saa lämmitettyä).
Mulla on terassilla vanha Pentikin ripustettava tuikkukruunu.
Hätätilanteessa siirtäisin sen sisälle.
Makuupussi korvautuu, täydennys toimii vaatteilla, Kankaanpäillä, kernillä.
Soijajauhe ehdoton, kaura hiutaleita, pika.
Linnunauringonkukka voi säilyä vuodenkin?
Munat kylmänä.
ALKALIpatterit kestää vuosia.
Molotovin yskänlääke.
Käpyjä pieneen kotiin.
Polkupyörä
Ehkäiseviä keinoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivattuja herneitä
Kuivien herneiden saattaminen syöntikuntoon vaatii aika paljon energiaa ja jos on sähköt poikki, ja sinulla sattuu olemaan Trangia tai vastaava retkikeitin, niin siinä kuluu sitä polttoainetta huomattava määrä kun keittelet hernekeittoa sen puolitoista tuntia. Suurimmalla osalla väestöstä kun ei ole asunnossaan mahdollisuutta polttaa puita.
Hernarin ja muunkin pidemmän kypsennyksen vaativan evään voi kypsyttää alkukuumennuksen jälkeen aromipesässä,eli joku styroxloota tms missä lämpö pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Ensin miettisin miten kypsennän ruuan, jos sähköt ovat poikki: onko takkaa, leivinuunia tai trangiaa? Sitten varmistaisin, että on polttoainetta tarpeeksi, trangiaan sinolia tai kaasukeittimeen kaasua, liiterissä puita.
Seuraavaks miettisin ruuat ja reseptit valmistusmetodin mukaan: leivinuunissa pitkään haudutettavia ruokia (hernekeitto) ja keittimissä 10 minuutissa kypsyviä ruokia (pasta, pikariisi, tomaattikastikkeet). Jne.
Leipää ei hädän hetkellä pidä kuvitella leipovansa, jos saatavilla on vain kaasukeitin, joten jauhoja on turha varastoida.
Saahan jauhoista velliä ja puuroa,eikä vaadi pitkää kypsennystä
Zombiepidemiaa varten on hyvä miettiä jotain suojuksiakin.
Ostat kaikkea pitkään huoneen lämmössä säilyvää ruokaa.
Paristoja.
Vessapaperia kai sitten myös.
Kuka jaksaa pitää jatkuvasti isoa varastoa vessapaperia?
Naapurustossasi saat apua hyvin jos on antaa jotakin kriisiaikana tarpeellisia hyödyllistä.
Ja olet hyvissä väleissä...
Pyyhkeiksi kelpaa lehdistön tv-ohjelmasivut sieltä ylähyllyltä.
Sammuttimena toimii veskanisteri.
Mihin te niitä kynttilöitä ja tulitikkuja tarvittaessa. Tänäpäivänä on sähkölamput daijut 😂
Vierailija kirjoitti:
Makuupussi korvautuu, täydennys toimii vaatteilla, Kankaanpäillä, kernillä.
Aiemmin neuvottiin väestönsuojeluohjeissa menemään vaikka viltillä peitetyn pöydän alle nukkumaan jos menee lämpö. Jyskissä on halpoja makuupusseja outletissa ja sieltä saa hankittua yhden pöydän päälle ja toisen itselle nukkumiseen. Kannattaa varata jokaiselle perheenjäsenelle siis ainakin yksi täkin kokoiseksi avautuva makuupussi ja yksi mieluisa makuupussi. Sen lisäksi lämpimät vaatteet jne käsien ulottuville. Meillä ne ovat ihan kuistilla olevassa puuarkussa, jonka päällä istutaan kun puetaan kenkiä jalkaan.
Joditabletit ihan muutenkin ydinvoimaonnettomuuden varalle.
Yksi auton wanha akku kestää pitkään, vaikka lataisi useaa kännykkää. Johtoa hyvä olla myös valoa, radiota varten.
Paljon puhuttu vcpaperi vie tilaa. Valikoitu sanomalehden sivusto toimii kosteana mukavasti.
Talliosakkeeseen pääsisi äkkiä suojaan. Tietysti on hyvä muistaa historia ja paikat, missä on ennenkin pärjätty.
Kuivatut/ korpuiksi paistaen pannulla kypsennetyt sienet, kalat...
Kortsuja ja tummelia