Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisin viestillä kertoa äitille että alko menkat

Vierailija
11.02.2022 |

Alko eilen menkat ja pitäis kertoo äitille että alko, koska jotenki ahdistaa kokoajan olla sen kanssa ilman että se tetää. En kuitenkaa uskalla sanoo sille face to face niin miten laittaisin viestillä. Onko jotain muita ideoita ku vaan että tarviin siteitä tai alko kuukautiset/menkat

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita viesti: "Tuo mulle kaupasta terveyssiteitä"

Liian raskas ponnistus mennä itse sinne kauppaan?

Vanhempion velvollinen elättämään alaikäisen lapsensa, siihen sisältyy myös kuukautissuojien hankkiminen.

Vierailija
22/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No äitinä olen sitä mieltä, että ei ole nuoren tehtävä kustantaa terveyssiteitään itse, oletettavasti muutenkin pienistä rahoistaan. Kuuluu mun mielestä sarjaan hammasharjat, saippuat ja vessapaperi, jotka nekin vanhempana tarjoan kotona asuville lapsilleni. Ja kyllä siinä ekojen menkkojen kohdalla saattaa muutenkin sidehyllyllä mennä sormi suuhun, kun ei välttämättä tiedä, mitä sieltä kannattaisi valita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisista aloitteita tehtailevakin herännyt taas.  

Vierailija
24/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miäs kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kertoa.

Ei ole pakko, mutta onhan äidin hyvä tietää, että kuukautissuojia pitää tästä lähtien ostaa enemmän varastoon. Nuori tyttö ei varmaan tajua, että äiti on kokenut saman asian. Ja äidin ollessa teini oltiin ehkä häveliäitä (tuntui nololta puhua menkoista tai seksistä).  Tyttö voisi muuten kysyä äidiltä minkä ikäisenä ne alkoivat hänellä. Slloin on helpompi kertoa, että ne ovat nyt alkaneet itsellä.  Ymmärrän, että teini ei halua isää lähelle, kun juttelee äidin kanssa. Mutta teinin on hyvä muistaa tämä: isä on ollut monta vuotta yhdessä naisen kanssa, jolla on menkat kerran kuussa. Isä on itse ollut nuori poika, jolla oli poikien jutut. Molemmat vanhemmat ovat siis olleet nuoria joskus ja tietävät millaista se on.

Minä ainakin seurustelin 14 vuotiaasta asti tyttöjen kanssa ja kuukautiset tuli ihan selväksi jo silloin, eikä vasta sitten kun naiset tuli kuvioihin..

Kyllä pojatkin tietävät menkoista, ihan totta. Minä pidin siteet ja tamponit näkyvillä wc:n kaapissa niin kun kerran kysyivät mitä ne ovat, niin ”ai jaa” oli vastaus. Ikää oli n. 10vuotta heillä.

Vierailija
25/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap voi olla vaikka 10-vuotias lapsi. Omilla viikkorahoillako pitäisi siteet ostaa? 🙄

Vierailija
26/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä voisi samontein ostaa koko vuoden tarpeiksi, ei ne niin paljon maksa.

Paitsi tarve voi vaihdella hyvinkin paljon. Itse pärjäsin pikkuhousunsuojilla 39-vuotiaaksi asti.

Sitten jouduttiinkin jo poistamaan kohtu. Yöllä voi olla erilainen tarve jne.

Vierailija
27/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan hyvä, että laitat vaan viestinä toteamuksen alkaneista menkoista ja sanot tarvitsevasi siteitä. Äitisi tietänee ihan tasan tarkkaan, mitä menkat on ja eiköhän hänkin muista, miten nololta se aikoinaan tuntui kun omat menkat alkoivat.

Lyhyt viesti tyyliin: Mulla alko menkat.

Tulee sulle halvemmaksi. Äiti saattaa tuoda suojia kauppareissulta.

Vierailija
28/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautisista aloitteita tehtailevakin herännyt taas.  

Ei sinun ole pakko lukea.

Vierailija
29/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ap nyt varautua tästä lähtien menkkojen alkamiseen joka kuukausi noin 24-35 päivien aikaan menkkojen alkupäivästä laskien. Eli siteitä mukaan reissuun ja kouluun, kannattaa käyttää varuilta sidettä jo vähän etukäteen, ettei käy nolosti.

Minä en tajunnut nuorena varautua, kun äiti ei neuvonut. Kantapään kautta opin itse.

Vierailija
30/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan iteki nuorena ku "hävetti" kertoa. Hommahan meni niin että samana päivänä ku oltiin menossa kaverin kans uimaan, niin mulla alko menkat. Oli vähän pakko kertoa :D Mutta ei siinä oo mitään noloa, äitilläs on menkat ollu jo vuosikausia.

Vierailija
31/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista ap nyt varautua tästä lähtien menkkojen alkamiseen joka kuukausi noin 24-35 päivien aikaan menkkojen alkupäivästä laskien. Eli siteitä mukaan reissuun ja kouluun, kannattaa käyttää varuilta sidettä jo vähän etukäteen, ettei käy nolosti.

Minä en tajunnut nuorena varautua, kun äiti ei neuvonut. Kantapään kautta opin itse.

Kierto voi olla ainakin alkuun niin epäsäännöllinen, että suojat on hyvä pitää mukana ihan koko kuukauden.

Vierailija
32/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti, tuo kakkua, nyt pidetään juhlat! Mulla alkoi menkat :)

Vierailija
33/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipulääkkeitä, jos tarvitset niin löytyy kodin lääkekaapista.

Pyydä että vanhempi antaa sen lääkkeen.

Vierailija
34/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti, tuo kakkua, nyt pidetään juhlat! Mulla alkoi menkat :)

Mun lapseni näytti minulle verisen lakanansa ja vei sen pyykkikoriin. Sitten kerrattiin jo monesti jutellut menkka-asiat ja miten side kiinnitetään, lapsi sai särkylääkettä kipuihinsa ja mentiin "tyttöjen kesken" menkkakakulle kahvilaan.

Vierailija
35/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerroin itkien, että kuukautiset varmaan alkoivat. Äiti tietenkin ymmärsi, mutta siitä se naiseuden helvetti sitten alkoi. Vaihdevuosia odotellessa.

Vierailija
36/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vaan rohkeasti. Kyllä vanhemmat asian ymmärtää eikä siinä asiassa ole eikä pidä olla yhtään mitään hävettävää. 

Omalla tyttärelläni menkat alkoivat, kun olimme lasten kanssa kyläilemässä poissa kotikaupungista eikä matkalla ollut mukaan äiti, joka oli töissä silloin eikä pääsyt mukaan. Tytär soitti ensin äidille ja sen jälkeen puhui mínulle asiasta. Olen todella tyytyväinen siihen, että ollaan lapsen kasvatuksessa onnistuttu siten, että tällaisestakin asiasta voi puhua myös isän kanssa. Enhän minä tietenkään siinä voi auttaa kokemusten osalta siinä, miltä se asia tuntuu naisesta mutta kyllä isäkin pystyy sentään kaupasta ne siteet yms. ostamaan ja maksamaan tai rahat antamaan niiden hakemiseksi, jos mieluummin hakee itse. Ja ennen kaikkea pystyy suhtautumaan asiaan ihan luonnollisena asiana. 

Vierailija
37/37 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista lukea millä tasolla on lapsen ja vanhemman välinen keskusteluyhteys. No, toisessa ketjussa opin, että hyvään vanhemmuuteen riittää ettei ryyppää ja hakkaa lapsiaan.

Minulla kuukautisten alkamisesta on jo yli 20 vuotta, enkä halunnut silloin enkä edelleenkään puhua äidin kanssa intiimiasioista, vaikka meillä on muuten hyvät välit ja voidaan puhua kaikenlaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän