Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suupielten tulehdus

Vierailija
11.02.2022 |

Diagnosoin itselläni tämän (luin terveyskirjastoa). Muutaman viikon sykleissä tulee ensin kirvelyä ja hiukan kutinaa suupieliin, sitten rupeutuu ja iho hilseilee. Viikon pari hyvä ja taas toistuu. Purentavikaa ei ole. Onko joku saanut ihan tähän vaivaan lääkäriltä täsmälääkkeet? Olen voidellut hydrocortisonvoiteella muttei auta, samoin sienivoiteilla. Vai onko tätä jatkuvaa tulehdusta vain kestettävä?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä säännöllisesti kortisonia, se heikentää ihoa. Sieni ei myöskään käyttäydy noin.

Vierailija
2/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neutropenia? Cyclic neutropenia (CyN)

Jos sinua kuitenkin kiinnostaa ainoastaan mainitsemasi vaivat (ei syyn selvittäminen, vaan pelkkien oireiden hoitaminen), niin parhaimmat lääkkeet - ja todella täsmähoitoa - ovat tietysti Betadine infektion torjuntaan, sekä Bepanthene ihon paranemisen nopeuttamiseen. Nämä ovat ihan perusjutut, jotka jokaisen kodin kaapista tulisi löytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIV:iin liittyy tuontyyppisiä vaivoja ja esim. sitkeitä sienitulehduksia. Kannattaa testauttaa varmuuden vuoksi.

Onko varmaa, ettei kyseessä ole esim. sitkeä huuliherpes tai B-vitamiinin puute?

Vierailija
4/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuliherpes käyttäytyy noin. Menisin sinuna lääkärille, kun vaiva on noin paha.

Vierailija
5/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinua kuitenkin kiinnostaa ainoastaan mainitsemasi vaivat (ei syyn selvittäminen, vaan pelkkien oireiden hoitaminen), niin parhaimmat lääkkeet - ja todella täsmähoitoa - ovat tietysti Betadine infektion torjuntaan, sekä Bepanthene ihon paranemisen nopeuttamiseen. Nämä ovat ihan perusjutut, jotka jokaisen kodin kaapista tulisi löytyä.

kiinnostaa kaikki. Toisaalta syiden selvittäminen olisi parasta niin ei aina toistuisi tämä. Betadinea on, olen jopa laimennettuna käyttänyt sitä bakteerivaginoosiin. Pitääkin sillä tupsutella suupieliä. 

Vierailija
6/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HIV:iin liittyy tuontyyppisiä vaivoja ja esim. sitkeitä sienitulehduksia. Kannattaa testauttaa varmuuden vuoksi.

Onko varmaa, ettei kyseessä ole esim. sitkeä huuliherpes tai B-vitamiinin puute?

voiko herpes tulla molempiin suupieliin? Eikö siihen tule rakkula itse huuleen? Ainakin tuon Terveyskirjaston kuvan perusteella mulla on juuri tuo suupielen toistuva tulehdus. ap

Vierailija
7/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan Basibact-voidetta kevyesti suupieliin. Mulla se auttaa.

Vierailija
8/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla ruoka-aineallergiaa?

Vierailija
9/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan Basibact-voidetta kevyesti suupieliin. Mulla se auttaa.

olen tuotakin kokeillut. Mitä tarkoitat auttamisella? Nytkin olen monena päivänä laittanut kortisonia, perusvoidetta jne. Aina aamulla suupielet korppukuivat ja halki. Huoh. Vitamiineja ja rautaa on syöty.

Vierailija
10/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa käsidesi, kirvelee aluksi mutta vie vaivat pois. Nykyään rupean käyttämään sitä heti kun ensimmäiset kutinat ja punoitukset ilmestyy.

Vierailija
11/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiva.

Vierailija
12/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon auttaa b-vitamiini ja ennen kaikkea SINKKI. Sinkki on lähes tärkein ihon ja limakalvojen ”hoitaja-vitamiini”. Lisäksi kannattaa suupieliin laittaa sinkkivoidetta. Ei kortisonia, joka vaan pitkittää ongelmaa ja ohentaa ihoa. Sinkkivoide on vauvojen osastolla ja on hajusteeton, maksaa 3-4e. Sitä yöksi suupieliin. Sillä myös aknearvet ja ruvet jne korjaantuu ja haalistuu nopeasti.

Vierailija
13/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei saa todennäköisesti tarpeeksi RASVAA. Lisää päivittäin 2rlk oliiviöljyä ruokaan tai suoraan lusikalla suuhun.

Vierailija
14/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono hygienia. Eli harjaa hampaat aamulla ja illalla.

Pese kasvot myös suupielet päivittäin ja kuivaa kunnolla. Nyt kun ne on rikki pese ihan saippualla muutomia kertoja päivässä , kuivaa hyvin, ihoa painaen ja rasvaa päälle.

Vierailija
15/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos katsottu D-vitamiini ja kalsium arvot? Entä saatko sinkkiä?  Jos vaikka niistä lähtisi liikkeelle eikä diagnoisi mitään sairauksia itselleen.

Vierailija
16/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kiinnostaa kaikki. Toisaalta syiden selvittäminen olisi parasta niin ei aina toistuisi tämä. Betadinea on, olen jopa laimennettuna käyttänyt sitä bakteerivaginoosiin. Pitääkin sillä tupsutella suupieliä. 

Oiskohan hiiva tulehdus kuitenkin syy, mee lääkäriin.

Vierailija
17/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda hammastahna! Hammastahnoissa on sitä sodium laureth sulfatea mikä rikkoo limakalvot ja tekee aftoja. Esim Zendium on hammastahna josta tuo vaahdotusaine puuttuu. Mulla moni suuongelma katosi kun vaihdoin pepsodentit tuohon vaahtoamattomaan.

Vierailija
18/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile B-vitamiinia (B6, B12). Itselläni oli aikanaan samanlaista. Esim runsaampi alkoholin käyttö voi aiheuttaa vitamiinivajausta.

Vierailija
19/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla suupielten iho hilseilee ja kuoriutuu perioraalidendriitin takia. Sen aiheuttajaksi arvellaan herkistymistä joillekin nykyajan kemikaaleille.

Lääkäristä saa antibioottikuurin, jolla ihottuma paranee. Se kuitenkin uusiutuu, jos altistuminen jatkuu.

Itselläni herkistävät:

- markettihammastahna, vaihdoin luomuun

- tehoviljellyt tomaatit

- useimmat markettisampoot, taaskin on auttanut vaihto luomumpaan ja kemiallisesti yksinkertaisempaan tuotteeseen

Kannattaa käväistä ihotautilääkärillä.

Vierailija
20/27 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

B - vitamiinin puute.

Myös Bepanthen voide auttaa tosi nopeasti ja ei kirvele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme