Tutkitteko lastenne kännykät?
Kaksitoistavuotias tyttäreni on otettu huostaan pari vuotta sitten minuun liittyvien syiden takia. Sijaisperhe on muuten ihan ok, mutta ihmetyttää perheen tapa toimia lasten kännyköiden kanssa. He ottavat omilta ja sijaislapsilta iltaisin kännykät keittiöön lataukseen ja samalla tutkivat ne. Näytön lukitusta ei saa käyttää.
Samoin perheen äiti tutkii lasten koulukirjat ja kaikki henkilökohtaiset tavarat, esim. päiväkirjat ja kirjeet. Onkohan tällainen edes laillista? Itse en ole koskaan tonkinut lasten tavaroita, joku yksityisyys se on mielestäni heillekin suotava.
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Miten te, joilta on lapset viety, olettekin aina tarkkoja lastenne oikeuksista? Ei tullut mieleen olla huolissaan silloin, kun sait vielä olla vanhempi lapsellesi?
Eiköhän se äidinrakkaus säily, vaikka ei täydellisesti olisi onnistunutkaan vanhemmuudessa. Onko lapselle jotain haittaa siitä, että äiti huolehtii sijoitettuna olevan lapsen oikeuksista? Ei tuo puhelimen ja päiväkirjan tutkiminen ole lasta kohtaan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te, joilta on lapset viety, olettekin aina tarkkoja lastenne oikeuksista? Ei tullut mieleen olla huolissaan silloin, kun sait vielä olla vanhempi lapsellesi?
Eiköhän se äidinrakkaus säily, vaikka ei täydellisesti olisi onnistunutkaan vanhemmuudessa. Onko lapselle jotain haittaa siitä, että äiti huolehtii sijoitettuna olevan lapsen oikeuksista? Ei tuo puhelimen ja päiväkirjan tutkiminen ole lasta kohtaan oikein.
Anteeksi mikä?
Ja kyllä, siitä voi olla paljonkin haittaa, että sijaisperheessä/laitoksessa laitetaan lapsille rajoja, ja sitten oma äiti tulee sekoittamaan pakkaa ja manipuloimaan ja sanomaan, että hänen lastaan pitäisi kasvattaa jotenkin toisin.
Päiväkirjan tutkiminen ei ole ok, mutta puhelimessa voi olla paljonkin sellaista joka on lapselle/nuorelle vahingollista (kiusaaminen, groomin, muut vastaavat).
Jos he ovat sopineet sen olevan ok?
Todella hyvä, monelta ongelmalta voitaisiin välttyä tai saada ajoissa apua jos vanhemmat toimisi näin. Lapset ja nuoret saavat kuvata ja lähettää kiusaamis videoita toisistaan, somen välityksellä moni etsii lapsia hyväksikäyttön kohteeksi, netissä käydään jopa huumekauppaa...
Aikuinen on aina vastuussa lapsen koulussa käynnistä, joten läksyt pitäisi tarkistaa aina.
Päiväkirjat on tosi henkilökohtainen juttu, itse en lukisi, ellei sitten ole joku todellinen syy miksi näitä seuraa esim lapsi on itsetuhoinen yms. ja huoli hänestä on todella kova.
Postit on ihan hyvä käydä jollakin tavalla läpi sitä tulee välillä kaikenlaista huijaus yritystä missä neuvotaan jakamaan pankki ja henkilötietoja ja tosiaan niin huumeita saa nykyään tilattua kotiin asti ja silloin vanhemmat ovat siitäkin vastuussa.
Mä luulen että huostaanottoon on ollut hyvä syy ja nää touneenpiteet on varmasti aiheesta, lasta suojelemaan.
Totta kai tutkin. Pojalta löytyy ainakin hyviä herutuskuvia!
M42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mikä?
Ja kyllä, siitä voi olla paljonkin haittaa, että sijaisperheessä/laitoksessa laitetaan lapsille rajoja, ja sitten oma äiti tulee sekoittamaan pakkaa ja manipuloimaan ja sanomaan, että hänen lastaan pitäisi kasvattaa jotenkin toisin.
Päiväkirjan tutkiminen ei ole ok, mutta puhelimessa voi olla paljonkin sellaista joka on lapselle/nuorelle vahingollista (kiusaaminen, groomin, muut vastaavat).
Äidinrakkaus. Uskon, että suuri osa epätäydellisistäkin vanhemmista tuntee sitä. Tiedän, mistä puhun, sillä olen itse kasvanut monin tavoin hankalissa olosuhteissa. Vanhemmillani oli sekä päihde-, että mielenterveysongelmia, mikä oli haitaksi lapsille. Sittemmin he ovat toipuneet ongelmistaan ja näen, että rakastavat meitä kaikkia lapsia syvästi, kaikesta aiheuttamastaan vahingosta huolimatta. Asiat eivät ole aina kovin mustavalkoisia.
Säännöt on myös oltava samat kaikille lapsille, sun lapsi tuskin on ainoa sijoitettu tähän paikkaan, vaikka teillä syy ois sinussa, niin joillakin se voi olla esim lapsen mielenterveys. Kannattaa omalle lapselle kertoa että näin toimitaan siksi että yritetään olla tasa-arvoisia, ei siksi että juuri tätä lasta epäiltäisiin jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mikä?
Äidinrakkaus. Uskon, että suuri osa epätäydellisistäkin vanhemmista tuntee sitä. Tiedän, mistä puhun, sillä olen itse kasvanut monin tavoin hankalissa olosuhteissa. Vanhemmillani oli sekä päihde-, että mielenterveysongelmia, mikä oli haitaksi lapsille. Sittemmin he ovat toipuneet ongelmistaan ja näen, että rakastavat meitä kaikkia lapsia syvästi, kaikesta aiheuttamastaan vahingosta huolimatta. Asiat eivät ole aina kovin mustavalkoisia.
Rakkaus on tyhjä sana, jos teot ovat muuta. Jotkut lyövät lapsiaan vedoten siihen, että teen tämän, koska rakastan sinua.
No tässä kysyttiin tutkinto minä. En siis ota kantaa noihin sijoituskoteihin ym.
Itselläni on neljä jo aikuista lasta. En ole koskaan tutkinut kenenkään kännykkää kertaakaan, kun olivat alaikäisiä.