Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

150€/kk yläasteikäiselle, vähän, paljon?

Vierailija
22.06.2015 |

Onko mielestänne 150€/kk vähän yläasteikäiselle? Nuorelle joka tienaa sen rahan tekemällä töitä? Tai vaikka saisi sen vanhemmiltaan? Ylipäätään onko se vähän vai paljon? Tai jotain siltä väliltä.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että joissakin perheissä harjoitellaan rahan käyttöä niin, että nuorelle maksettava kuukausiraha on tosi iso, mutta siitä on sitten itse maksettava kaikki lukuunottamatta asumiskuluja ja ruokaa. Itse näen tässä sen ongelman, että jos sitten nuori törsääkin turhuuteen ja kuun lopussa ei olekaan rahaa johonkin aidosti tarpeelliseen, niin mitä vanhemmat tekevät? Jos maksavat sen tarpeellisen jutun, niin osoittavat, että ei se mitään, vaikka törsäät, vanhemmat maksavat kuitenkin (eli ei kuitenkaan aidosti opetella, mitä seuraa siitä, että ei osaa käyttää rahaa). Ja jos jättävät maksamatta, niin ei sekään ole oikein, koska tuon ikäisestä vanhemmat ovat vielä vastuussa ja rahan riittämistä kaikkeen tarpeelliseen ei voi jättää yksin lapsen vastuulle.

Vierailija
22/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 15:34"]

Jos ei ajatella työn määrää, vaan tuon rahan arvoa yläasteikäiselle, niin se on paljon, oli kyse työllä ansaitusta tai lahjana saadusta rahasta. Tietenkin asiaan vaikuttaa sekin maksaako nuori millä tavalla omia menojaan tuosta rahamäärästä, esim. puhelinlasku?

Kuitenkin 150€/kk on 37,5€ per viikko. Jos tämä on puhdasta käyttörahaa, jonka nuori saa laittaa säästöön tai käyttää ihan mielensä mukaan, niin on se mielestäni suuri summa. Eihän tuon ikäisellä (ainakaan kun itse olin yläasteella, nyt 22v) ole yleensä sellaisia menoja, joihin rahaa oikeasti palaisi.

[/quote]

Nämä ovat perheiden arvovalintoja miten he kasvattavat vastuulliseen rahan käyttöön. Minä yleensä vähän järkytän sillä, että lapsemme saavat elatusmaksun, minun osuuden elatuksesta, palkansa ja lapsilisän. Eli puhutaan yli tuhannesta eurosta per lapsi kuukaudessa. Että miten nuori voi käyttää niin paljon rahaa. Mutta se tuo myös vastuuta on puhelinlaskut, vakuutukset, mopot, tuleva ajokortti, kaupassa käynnit, jne...Eikä todellakaan koko summaa laiteta siliäksi sen siliäntien kun sitä tulee vaan harjoitellaan myös sitä säästämistä. 

[/quote]

Jos he saavat kaiken elatukseensa käytettävän rahan itselleen, pitäisi heidän myös maksaa osuutensa asumismenoista, sähköstä, lämmöstä, roskien viennistä jne. Muuten vääristyy käsitys siitä, mitä rahankäyttöön oikeasti kuuluu, ja tosielämä voi olla rankka kohdata. Ellet sitten ole niin rikas, että lapsesi voivat aina elää etuoikeutettua elämää.
[/quote]
Kyllä heille on opetettu että elatusmaksut sisältää myös heidän osuutensa elatuksesta en kaikkea vaan eritellyt. Eikä todellakaan koskaan ole kotitöistä maksettu ne on ollut osa lapsen kasvatusta pienestä pitäen että ketään ei täällä yksin asu niin ei myöskään ketään yksin siivoa ja vie niitä roskia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 7.luokalle asti 20e/kk äidiltäni. Sen jälkeen menin töihin joita oli aina koulun jälkeen jolla tienasin ns. taskurahaa. 150e/kk kuulostaa paljolta jos se tulee vanhemmilta, töistä tienattuna aika vähältä paitsi jos töitä on todella vähän viikossa.

Vierailija
24/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 15:49"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 15:41"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 15:34"] Jos ei ajatella työn määrää, vaan tuon rahan arvoa yläasteikäiselle, niin se on paljon, oli kyse työllä ansaitusta tai lahjana saadusta rahasta. Tietenkin asiaan vaikuttaa sekin maksaako nuori millä tavalla omia menojaan tuosta rahamäärästä, esim. puhelinlasku? Kuitenkin 150€/kk on 37,5€ per viikko. Jos tämä on puhdasta käyttörahaa, jonka nuori saa laittaa säästöön tai käyttää ihan mielensä mukaan, niin on se mielestäni suuri summa. Eihän tuon ikäisellä (ainakaan kun itse olin yläasteella, nyt 22v) ole yleensä sellaisia menoja, joihin rahaa oikeasti palaisi. [/quote] Nämä ovat perheiden arvovalintoja miten he kasvattavat vastuulliseen rahan käyttöön. Minä yleensä vähän järkytän sillä, että lapsemme saavat elatusmaksun, minun osuuden elatuksesta, palkansa ja lapsilisän. Eli puhutaan yli tuhannesta eurosta per lapsi kuukaudessa. Että miten nuori voi käyttää niin paljon rahaa. Mutta se tuo myös vastuuta on puhelinlaskut, vakuutukset, mopot, tuleva ajokortti, kaupassa käynnit, jne...Eikä todellakaan koko summaa laiteta siliäksi sen siliäntien kun sitä tulee vaan harjoitellaan myös sitä säästämistä.  [/quote]   Jos he saavat kaiken elatukseensa käytettävän rahan itselleen, pitäisi heidän myös maksaa osuutensa asumismenoista, sähköstä, lämmöstä, roskien viennistä jne. Muuten vääristyy käsitys siitä, mitä rahankäyttöön oikeasti kuuluu, ja tosielämä voi olla rankka kohdata. Ellet sitten ole niin rikas, että lapsesi voivat aina elää etuoikeutettua elämää. [/quote] Kyllä heille on opetettu että elatusmaksut sisältää myös heidän osuutensa elatuksesta en kaikkea vaan eritellyt. Eikä todellakaan koskaan ole kotitöistä maksettu ne on ollut osa lapsen kasvatusta pienestä pitäen että ketään ei täällä yksin asu niin ei myöskään ketään yksin siivoa ja vie niitä roskia

[/quote]

Roskien viennillä en tarkoittanut konkreettista roskien vientiä, vaan jäteyhtiön laskutusta. Eli sitä, että lapset oikeasti maksavat sitten osuutensa kaikesta. 

Vierailija
25/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä sillä rahalla pitää ostaa. Karkkirahaksi on paljon. Mutta jos ostaa tuosta rahasta myös kaikki vaatteensa, niin sitten se on vähän.

Yksi lapsi osti itse meikkinsä ja hygieniatuotteensa, hän sain 100€/kk. Toinen taas käy joskus elokuvissa ja ostaa joskus herkkuja ja hän saa 40€, eikä kyllä oiken saa sitäkään käytettyä, vaan säästää ja ostaa sillä jotain kalliimpaa. Vaatteisiin ja muihin suurempiin hankintoihin on aina annettu rahaa erikseen tai oltu mukana ostamassa.

Vierailija
26/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut itse ysärillä noin paljoa kuukausirahaa. Tuohan on noin 650mk.

Vierailija
27/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 16:03"]

Tiedän, että joissakin perheissä harjoitellaan rahan käyttöä niin, että nuorelle maksettava kuukausiraha on tosi iso, mutta siitä on sitten itse maksettava kaikki lukuunottamatta asumiskuluja ja ruokaa. Itse näen tässä sen ongelman, että jos sitten nuori törsääkin turhuuteen ja kuun lopussa ei olekaan rahaa johonkin aidosti tarpeelliseen, niin mitä vanhemmat tekevät? Jos maksavat sen tarpeellisen jutun, niin osoittavat, että ei se mitään, vaikka törsäät, vanhemmat maksavat kuitenkin (eli ei kuitenkaan aidosti opetella, mitä seuraa siitä, että ei osaa käyttää rahaa). Ja jos jättävät maksamatta, niin ei sekään ole oikein, koska tuon ikäisestä vanhemmat ovat vielä vastuussa ja rahan riittämistä kaikkeen tarpeelliseen ei voi jättää yksin lapsen vastuulle.

[/quote]

Minusta tuossa opetetaan lapsi sossupummiksi. Opetetaan miten raha käytetään, mutta ei sitä miten se tienataan. Parempi kuin antaa pientä tarkurahaa ja jos lapsi haluaa jotain suurempaa, niin pitää keksiä miten sen ansaitsee.

Vierailija
28/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 16:19"]

En saanut itse ysärillä noin paljoa kuukausirahaa. Tuohan on noin 650mk.

[/quote]

No ysärillä oli kaikki puolet halvempaa kuin nyt. Minä sain 80-90 lukujen vaihteessa viikkorahaa 100mk.

Vierailija
29/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo sanoi isälleni, että lapsille olisi hyvä antaa viikkorahaa. Isäni on aina ollut todella tarkka rahoistaan, aikoo kai ne viedä hautaan mukanaan. Lopulta kauhean väännön kanssa summaksi sovittiin 10€/vko, mutta sitä rahaa piti penätä joka viikko erikseen. Välillä koitti pimittää rahat, jos ei satuttaisi muistamaan.

Vierailija
30/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut koulunkäynnistä rahaa mutta edellytyksenä että tulosta tulee. Onhan sitä tullut. Tuhat euroa sai yo lahjana.

Vierailija
31/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 16:03"]

[/quote]

Minusta tuossa opetetaan lapsi sossupummiksi. Opetetaan miten raha käytetään, mutta ei sitä miten se tienataan. Parempi kuin antaa pientä tarkurahaa ja jos lapsi haluaa jotain suurempaa, niin pitää keksiä miten sen ansaitsee.
[/quote]
Taitaa ne sossupummit kuitenkin tulla ihan verenperintönä vähävaraisista sossuperheistä jossa ei esim ole ollut esimerkkinä työssä käyviä vanhempia!

Vierailija
32/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on yläasteelta lähtien saanut keskimäärin 250€/kk, joskus enemmän, joskus vähemmän ja saanut käyttää mihin haluaa. Ei edes olla rikkaita tai edes keskituloisia. Saa kyllä kulutettua rahan, meneehän sitä.

Vierailija
33/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa jos saa tuon rahan pelkistä kotihommista. Parempi jos rahaa annetaan tarpeen mukaan mutta siihen laitetaan joku maksimiraja per kuukausi ja pitää olla fiksu syy mihin rahaa pyytää.

Vierailija
34/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kysymyksen taustalla oli sellainen juttu kun 5 henkisen perheen, jonka vanhemmat työttömiä ja saavat toimeentulotukea, lapsi alkoi jakamaan mainoksia ja tienasi kuussa noin 150€, työtunteja noin 20/kk. Perheen äiti piti tuota summaa niin pienenä tuon ikäiselle ja työmäärään nähden, että piti parempana, että lapsi ei työskentele.
.
Itse pidän summaa hyvänä työmäärään nähden ja isona rahana myös tuon ikäiselle.
.
Aloin vain epäilemään, että olenko niin pihalla mikä on paljon ja mikä on vähän kun pienituloinen väittää sen olevan vähän. Itse kuitenkin suht hyvätuloinen ja omat lapset "pakotan" hakemaan kesätöitä eivätkä muutenkaan saa lähellekään noin paljon suoraan minulta kk-rahaa. Mutta vastauksista päätellen en ole ihan pihalla.
ap

Vierailija
35/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 150 euroa kuussa on paljon, sai sen ihan miten tahansa. Itse lopetin juuri nyt keväällä yläasteen ja sain tuon saman jakamalla mainoksia. Lisäksi minulle kuului kotona asunnon imurointi, astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys, roskien vienti sekä pyykkien hoitaminen koneeseen ja koneesta narulle ja viikonloppuisin vähintään kahden lämpimän aterian tekeminen. Näistä kotitöistä sain tuohon päälle 15 euroa kuussa eli yhteensä 165 euroa.

Tuosta summasta minun piti maksaa kaikki, mikä ei ollut koulunkäynnin ja hengissäpysymisen kannalta välttämätöntä eli harrastukset, mopokortti ja skootteri, kaikki viihteet jne.

Vierailija
36/36 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:12"]

Tämän kysymyksen taustalla oli sellainen juttu kun 5 henkisen perheen, jonka vanhemmat työttömiä ja saavat toimeentulotukea, lapsi alkoi jakamaan mainoksia ja tienasi kuussa noin 150€, työtunteja noin 20/kk. Perheen äiti piti tuota summaa niin pienenä tuon ikäiselle ja työmäärään nähden, että piti parempana, että lapsi ei työskentele. . Itse pidän summaa hyvänä työmäärään nähden ja isona rahana myös tuon ikäiselle. . Aloin vain epäilemään, että olenko niin pihalla mikä on paljon ja mikä on vähän kun pienituloinen väittää sen olevan vähän. Itse kuitenkin suht hyvätuloinen ja omat lapset "pakotan" hakemaan kesätöitä eivätkä muutenkaan saa lähellekään noin paljon suoraan minulta kk-rahaa. Mutta vastauksista päätellen en ole ihan pihalla. ap

[/quote]

Tässä näkyy miksi köyhyys periytyy. Fiksummassa perheessä työnteon, työkokemuksen ja rahan arvon merkitys ymmärrettäisiin, ja lapsi tulevaisuudessakin menestyisi paremmin. Nyt lapselle opetetaan työtä tekemättömyys ja tuilla eläminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi