Miten tehdään täyteläistä lohikeittoa?
Haluaisin että keiton liemi olisi oikein täyteläinen/kermainen. Vinkkaa hyvä lohikeiton ohje!
Kommentit (67)
Ja aina tuoretta tilliä, ei ikinä kuivattua.
Vierailija kirjoitti:
Kuullota sipuli reilussa voissa kattilassa, lisää perunat, veden keittämisestä vettä niin että perunat nippanappa peittyvät, lisää suola ja maustepippuri, kun perunat on melkein kypsiä lisää lohi noin 5 minuutiksi ja purki kuohukermaa, kiehauta ja lisää tilli.
Hyvä idea paistaa sipuli ja perunat.
Olen tehnyt hiukan samantapaisesti kuin sinä, pippurina mustapippuri.
Merilohta, perunaa ja kuohukermaa (Pirkka) 1:1:1!
Tilliä ainoastaan lautasella, ettei liemi juoksetu.
kuohukerman pätkii mennen tullen Koskenlaskija.
Eikö keitot maistu muuten kuin kermalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos haluaa hifistelöä niin kannattaa panostaa aina siihen, että keittää kalaliemen itse. Se ei kuitenkaan tainnut nyt se kalaliemi olla tässä pääosassa vaan herkullinen ja kermainen liemi.
Lohi itsessään on niin voimakas ja maukas kala, että on todella hyvää ihan nopeammallakin tavalla valmistettuna.
Tottakai saa ne liemet keitellä ja valkoviinit heittää sekaan jos oikein gurmeeta haluaa. Ap kuitenkin taitaa nyt hakea jotain muuta.
Keitosta ei saa täyteläistä vaikka sen kokonaan keittäisi kermassa. Maku jää ilman runkoa. Siksi tarvitaan se liemi.
Mielummin itsekeitetty, ei tarvitse viiniä. Tai sitten laadukas liemivalmiste.Hyvänmakuinen liemi tulee siitä lohesta itsessään. Keittojuurekset tuo myös oman maukkaan säväyksen. Kasvikset ylipäänsä täytelöittää liemen.
Vois tehdä kalasoppaa viikonloppuna :)
Niin tulee, jos sitä keittää tarpeeksi kauan. Mutta jos ei halua kalaansa keittää hiutaleiksi, niin sitten keitetään perkeistä se liemi. Tai käytetään valmista lientä, vaikka Puljongin, jos haluaa välttää lisäaineita ja palmurasvaa.
Yhdestä kokonaisesta lohesta/kirjolohesta saa liemen kahteen-kolmeen keittoon, joten sitä ei tarvitse joka kerta keittää, kun pakastaa ylimääräiset.
Lohi fileen leveimmästä päästä, jossa liha rasvaisempaa. Ja täytyy olla suuri file.
Lohipalat suuria, vähintään kananmunan kokoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullota sipuli reilussa voissa kattilassa, lisää perunat, veden keittämisestä vettä niin että perunat nippanappa peittyvät, lisää suola ja maustepippuri, kun perunat on melkein kypsiä lisää lohi noin 5 minuutiksi ja purki kuohukermaa, kiehauta ja lisää tilli.
Hyvä idea paistaa sipuli ja perunat.
Olen tehnyt hiukan samantapaisesti kuin sinä, pippurina mustapippuri.
Merilohta, perunaa ja kuohukermaa (Pirkka) 1:1:1!
Tilliä ainoastaan lautasella, ettei liemi juoksetu.
Tuohan on kermaperunakeitto lohipaloilla.
Vierailija kirjoitti:
kuohukerman pätkii mennen tullen Koskenlaskija.
Tämä on totta. Koskenlaskijalla tuöee parempaa kuin kermalla.
Kuohukerma ja rasvainen lohi ei vaadi enää erikseen voita. Perunat kannattaa keittää sen verran kypsiksi, että eivät ihan hajoa mutta tärkkelystä irtoaa liemeen , jolloin se sakeuttaa keiton mukavan paksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kermaa ja voita. Ostat niitä fond du chef liemikuutioita. Tilliä, hyvä suola.
Kai tämä oli vitsi?
Fond du chef liemikuutiot on tosi hyviä. Ihan ravintolatasoa 👌Tietysti liemen saa haudutella itsekin lohen roippeista jos jaksaa ja viitsii. Mä en kotiruokaa jaksa tuntikausia valmistella.
T: kokki
Ravintolatasoista. Mutta jos haluaa hyvää niin nuo liemet voi jättää sille ravintoloitsijalle
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/44322/Keisarinnan%20Lohikeitto/
Tämähän on se kaikista paras lohikeitto-ohje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jos haluaa hifistelöä niin kannattaa panostaa aina siihen, että keittää kalaliemen itse. Se ei kuitenkaan tainnut nyt se kalaliemi olla tässä pääosassa vaan herkullinen ja kermainen liemi.
Lohi itsessään on niin voimakas ja maukas kala, että on todella hyvää ihan nopeammallakin tavalla valmistettuna.
Tottakai saa ne liemet keitellä ja valkoviinit heittää sekaan jos oikein gurmeeta haluaa. Ap kuitenkin taitaa nyt hakea jotain muuta.
Keitosta ei saa täyteläistä vaikka sen kokonaan keittäisi kermassa. Maku jää ilman runkoa. Siksi tarvitaan se liemi.
Mielummin itsekeitetty, ei tarvitse viiniä. Tai sitten laadukas liemivalmiste.Hyvänmakuinen liemi tulee siitä lohesta itsessään. Keittojuurekset tuo myös oman maukkaan säväyksen. Kasvikset ylipäänsä täytelöittää liemen.
Vois tehdä kalasoppaa viikonloppuna :)
Tuoreita juureksia pitää olla, pakasteista ei tuu mitään makua.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan tällä ohjeella hyvää?
Ainekset
1 kg perunaa
1 sipulia
2 porkkanaa
1 l vettä
1 kalaliemikuutio
10 maustepippuria
5 valkopippuria
1-2 laakerinlehteä
1 kg lohifileetä
3 dl kuohukermaa
25-50 g voita
suolaa
1 ruukku tuoretta tilliä
Jos saat hyvää merilohta, älä pilaa sitä liemikuutiolla ja laakerinlehdellä... makuasia tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö keitot maistu muuten kuin kermalla?
Ei jos täyteläistä haluaa.
Makuja on monenlaisia - itse en käyttäisi kuohukermaa, vaan jotakin kevyempää , enkä voita - minulle täyteläisyys ei merkitse rasvaisuutta. Kalaliemi joko kuutiosta tai itsekeitettynä antaa keiton maulle syvyyden. Mausteet kannattaa valita oman maun mukaan - itse en voi käyttää pippuria lainkaan - lisään sitä juustoa, mitä jääkaapissa on, olipa se tuore- tai sulatejuustoa. Minä pidän kevyestä savun mausta ja lisään aina Kipparia, sitä jääkaapissa pitää olla aina. Joskus saatan keittää keiton tekemällä perunamuusista keiton pohjan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on täyteläi?
Turha sitä on sinulle vajaaälyiselle alkaa selvittämään. Unoha.
Miksi te käytätte noin paljon kermaa?
Varmasti kaikki nämä ohjeet maistuvia. Ainahan oma resepti on se paras ;)
Vierailija kirjoitti:
Miksi te käytätte noin paljon kermaa?
Koska aitoon ja oikeaan lohikeittoon kuulu kuohukerma. Muut on jotain vetistä poronkusta.
Siirrytään kaupan valmisruokahyllylle ja nostetaan koriin Kokkikartanon lohikeitto. Sen jälkeen kotiin ja keitto mikroon. Laatuvaikutelmaa voi vielä parantaa laittamalla keiton kunnolliseen keittokulhoon ennen lämmitystä. Sitten vaan ruisleivän kanssa suuta kohti.