Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hampaiden korjaus nukutuksessa, kokemuksia?

Vierailija
22.06.2015 |

Saattelin 16-vuotiaani nukutuksessa tehtävään hammasoperaatioon. Tuli vähän yllätyksenä, että se kestää 4-5 h. Toki paljon on korjattavaakin, mutta silti pelottaa tuo nukutuksen pituus... Kertokaa nyt jotain lohdullista, että tässä ei tarvis niin hermoilla turhaan!

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joudun käymään vuoden välein hammaslääkärissä purukalustoni takia ja aina löytyy jotain pientä. Harjaan hampaat enkä syö tolkuttomasti nameja tai muita herkkuja. Hammaslääkärini totesi että perimässä voi olla osuutta tuohon. Toiset voivat syödä miten paljon tahansa kaikkea ja joskus ehkä unohtaakkin hammaspesut ja niille ei tule mitään hampaisiin. Toisin kuin minä. Veden juontikin tuntuu niitä hajottavan. En ole tästä yhtään iloinen mutta en minä tälle mitään voi. Pyrin tekemään sen minkä pystyn.

Vierailija
2/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on hampaiden kiilteessä sellainen rakenteellinen ominaisuus, että kiille ei ole yhtä kestävää kuin normaalisti. Silloin reikiintyminen voi alkaa jo maitohampaista ja pysyvissä hampaissa olla reikiä hyvin varhain. Ihan turha moralisoida kun ei tiedä taustoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutus saattaa lyhentää koiran elinikää vuodella. Ei ihmisen. On myös äärimmäisen harvinaista kuolla nukutukseen tai saada vakavia komplikaatioita, lopettakaa tuo idioottimainen lietsonta ja panikointi.Minua nukuteltiin syöpäkasvaimen vuoksi taaperoiästä nuoruuteen niin tiheään tahtiin, että minun olisi pitänyt jo kuolla jo vuosia sitten tuon teidän elinikä-huhunne mukaan, puhumattakaan niistä vakavista komplikaatioista, joita ei myöskään ikinä kuulunut. Tervettä ja pitkää elämää on minullekin tiedossa nukutuksista huolimatta.

Vierailija
4/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko nyt oikeasti totta että nukutus lyhentää elinikää vuodella??

Suunnittelen meneväni nukutuksessa tehtävään useamman hampaan juurihoitoon, jotta saisin hampaat kerralla kuntoon. Kärsin aivan lamaannuttavasta hammaslääkäripelosta, ja pehmeämmät keinot on jo kokeiltu, tuloksetta.

Vierailija
5/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ole huoleti yleensä nukutuksessa tehtävät toimenpiteet menevät hyvin. Meidän poika on nukutettu kaksi kertaa hammastoimenpiteen vuoksi. Molemmilla kerroilla oli salissa pari tuntia ja heräämössä myös. Palasi osastolle siis neljän tunnin kuluttua. Leikkauksen jälkeen jätskiä ja juotavaa. Tsemppiä!

Vierailija
6/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehelle (yli 30v) tehtiin iso hammasremontti viime vuoden lopulla ja oikein hyvin meni. Täytyi maksaa vain omavastuu, joka oli jotain 500€. Kivasti rakensivat muovista tynkien päälle muutaman hammastakin.

Kuvasin hauskan videon kun hän oli heräilemässä ja sille on naurettu monet kerrat, vaikka mies onkin pahin hammaslääkärinpelkääjä, mitä tunnen.

Vierailija
7/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:14"]Siis onko nyt oikeasti totta että nukutus lyhentää elinikää vuodella??

Suunnittelen meneväni nukutuksessa tehtävään useamman hampaan juurihoitoon, jotta saisin hampaat kerralla kuntoon. Kärsin aivan lamaannuttavasta hammaslääkäripelosta, ja pehmeämmät keinot on jo kokeiltu, tuloksetta.
[/quote]onko sillä väliä elätkö 88 vai 87 vuotiaaksi? Itse ajattelen, että elämä pitää elää elämisen arvoisena. Mielummin siis eläisin vuoden vähemmän ilman hammaskipua kuin kipeän suun ha voimakkaan pelin kanssa vuoden enemmän.
.
Minut on nukutettu yli kymmenen kertaa. Lisäksi joudun syömään lääkkeitä, jotka nostavat mm. syöpäriskiä huomattavasti. Olen siis joutunut kovasti pohtimaan tätä elämän pituus / elämän mielekkyys kysymystä.

Vierailija
8/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelin = pelon

Vierailija
9/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eIKÖ NIITÖÄ LEEKOJA VOI PESTÄ HYI HELVETTI ETTÄ 16 V PITÄÄ LAITTAA HAMPAITA

Vierailija
10/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne Zylitolipastillit ovat? Enpä ole koskaan sattunut kuulemaankaan! Xylitolipurkkaa sen sijaan olen joskus mäystänyt.

Vierailija
11/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:28"]

Mun miehelle (yli 30v) tehtiin iso hammasremontti viime vuoden lopulla ja oikein hyvin meni. Täytyi maksaa vain omavastuu, joka oli jotain 500€. Kivasti rakensivat muovista tynkien päälle muutaman hammastakin. Kuvasin hauskan videon kun hän oli heräilemässä ja sille on naurettu monet kerrat, vaikka mies onkin pahin hammaslääkärinpelkääjä, mitä tunnen.

[/quote]

Siis nukutushoito tehtiin miehellesi julkisella puolella? Kertoisitko, miten tuo onnistui?? Vai jokin vakuutusko sen maksoi?

t. 33

Vierailija
12/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saa nukutuksen?Ite pelkään hammaslääkäriä ihan hirveesti...

Vierailija
13/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä hammaslääkärissä ihmisiä niin kauheasti pelottaa? Siis joo, eihän se missään nimessä mukavaa ole kun hampaita ronkitaan ja joskus sattuukin aivan perkeleesti, ja tietysti ikävä tilanne kaikin puolin jne. jne, mutta kyllä kai sen kestää? Minä keksin monia muita paljon epämiellyttävimpiä tilanteita kuin hammaslääkärissä käynti. Esim. raiskaus, pahoinpitelyn uhriksi joutuminen, auto-onnettumuus jne. Hammaslääkärikäynti sentään on ohi korkeintaan muutamassa tunnissa ja pahimpaan pelkoon tosiaan saa vaikka rauhoittavia joiden siivillä menee koko käynti melko mukavasti. 

Itse olen melko neuroottinen ihminen, diagnosoitu on kaikenlaista häiriötä ja olen mm. kärsinyt emetofobiasta mutta hammaslääkäriä en ole ikinä pelännyt.  Tai no... Ihan ykkösluokalta asti olin todella rohkea hammaslääkärissä kävijä, en koskaan itkenyt enkä pelännyt mitään. Sitä ihmettelivät niin vanhempani kuin hammaslääkärit ja opettajat, sillä yleensä tuon ikäiset lapset itkevät varsinkin ensikäynneillä. Minua ei tuo koskaan pelottanut kunnes sitten josksu kolmannella luokalla se pelko iski hetkellisesti. En suostunut menemään hammaslääkäriin millään ja itkin hysteerisesti. Mutta pari kertaa siellä käytyä tuli taas peloton olo kun huomasi ettei siinä mitään pahempaa käynytkään. Kotona vanhemmilta turpaan ottaminen oli paljon pahempaa. Yläasteella jopa toivottiin aina että saataisiin hammaslääkäriaika samaan aikaan kuin ärsyttävimmät tunnit ja sillä oikein ylpeiltiin, että kuka sai "parhaimman" ajan. :--D 

Hammaslääkärifoobikot; kertokaa, mikä siinä pelottaa niin paljon? 

Vierailija
14/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti nukutus lyhentää elinikää kymmenellä vuodella.

Vierailija
15/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoidattanut hampaani nukutuksessa useamman kerran. Ongelmitta.  Hammaslääkäripelkoni on lähtöisin ihan kouluajoilta.  Nukutushoito on ainoa keino hoidattaa hampaani. Yksityiselle pääsee helposti ja kela korvaa jotain.

Varaa aika yksityiselle, saat ajan tarkastukseen ja hampaiden rontgen. Tarkastuksessa saat myös kustannusarvion. Ja siinä voi itse sanoa sanan esim et budjetti on xxx summa mitä on varaa.

Nukutuslääkärin palkkio on se isoin osa. Jossain on kiinteät tuntitaksat ja toisaalla taas tuntitaksa tippuu tunneittain. Itse olin puolisen vuotta sitten hoidottamassa hampaani. Koko hoito+ hammaskiskot 3200€. Ja tuossa kävin usemman kerran tarkistuttamassa kiskojen asettuvuutta. Kela korvasi tuosta noin 550€.

Vierailija
16/52 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 12:12"]Kumma ap kun ei "halua avata syitä enempää" oot pelotellut lastas koko iän ni ei uskalla mennä?Hammaslääkäri pahoinpidellyt/hyväksikäyttänyt lasta joskus?Down-syndrooma?Kehitysvammainen?Miksei muka voi avata,jotku vois saada apua tästä ketjusta.
[/quote]
Varmasti joku on jo saanutkin apua tästä ketjusta. Minä sain siihen mihin pyysinkin. En tiedä miten tämän minun lapseni nukutukseen johtaneiden syiden tarkempi avaaminen olisi helpottanut vastaamista. Vaikka ymmärrän kyllä että se herättää uteliaisuutta ja sitten ärtymystä kun ei saa enempää yksityiskohtia. Ehkä jossain on joku samanlainen, muttei vaan tiedä sitä. Harmi sitten, ettei tämä ketju häntä tavoita ja ehkä luulee olevansa ainoakin. Mutta se ei ollut tämän ketjun tarkoitus aloittaessani. Onhan moni kuitenkin vastannut ketjuun asiallisesti ja kertonut hammaslääkärikammoon johtaneita syitä, kiitokset heille!

Olen kuitenkin oppinut varovaiseksi netissä, enkä halua paljastaa liikaa tunnistettavia tietoja, varsinkaan kun on kyse lapsesta. En voi/saa tehdä hänen puolestaan päätöstä paljastaa niin paljon että tunnistetaan.
-ap

Vierailija
17/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:39"]Miten saa nukutuksen?Ite pelkään hammaslääkäriä ihan hirveesti...
[/quote]
Hammaslääkärin lähetteellä, mutta muita lempeämpiä keinoja yleensä kokeillaan ensin. Esim ilokaasu ja rauhoittavat. Varaat ajan hammaslääkäriin ja kerrot heti varausta tehdessä että et tiedä onnistuuko koska pelko (varaavat vähän pidemmän ajan) ja sitten vain kerrot h.lääkärille asiasi. Yhdessä suunnittelette jatkot. Älä pelkää!

Ja h.lääkärifoobikoiden ihmettelijä, joskus pelkoja on vain vaikea edes selittää. Ja ne voivat liittyä eri asioihin. Hyvä, että olet selvinnyt ilman h.lääkärikammoa, monien pelkojen kanssa eläminen ei ole helppoa. Onneksi nykyään tiedetään asioista enemmän ja niihin saa halutessaan apua.

Meillä toimenpide on ohi. Kesti 4, 5h plus 4 h heräämössä. Hyvin meni kaikki, turhaan pelkäsin. Tällaistahan tämä äitielämä kuitenkin joskus on :)
-ap

Vierailija
18/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:22"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:11"]

Kiitos 11 että kertoit kokemuksesi! Tarkoitus on myös meillä, että jatkohoito onnistuisi sitten ihan normaalisti vastaanotolla. Muutama hammas otetaan pois kokonaan ja jos jotain säästettäviä pitää juurihoitaa, niin sitä sitten jatketaan ihan perus puudutuksessa. Rauhoittavia ei suostu ottamaan.

[/quote]

Siis onko kyseessä ihan tavan nuori ?

Eikö osaa pestä hampaitaan ?

Mitä syö ja etenkin juo ????

Mehut limut yms ehdottomasti pois ja heti !

Zylitol pastillit joka aterioiden jälkeen, ja niita aterioita vain ne 5 normia terveellistä, ei puputeta kaiken aikaa.

Pois koneelta , ei jatkuvaa istumista koneella karkkien ja limun kera , herkkuja max kerta viikossa.

Mikäli ei tottele, niin rangauistus, viikkorahat pois, tietokone pois jne jne 

Nyt AP otat vastuuta vanhemapana !!

Lapset kun asuu kotona, on vastuu VANHEMMILLA !

Sitten kun asuvat omillaan ja maksavat kaiken itse, voivat tehdä mitä lystäävät

Järjetöntä tuollainen normi teinin nukuttaminen hampaiden vuoksi. Eri asia jos on vammainen ja ymmärrys ei riitä

Ja kaikille hoitakaa ne hampaanne !! Pesut kunnolla sähkähammasharjalla aamuin illoin. ne zylitolpastillit. jne jne jokaiselle opetetaan kaikki jo ihan lastentarhasta alkaen....

[/quote]

Voi jeesus. Kyllä ne hampaat voi muutenkin olla huonossa kunnossa kuin limppareitten takia! Sinun xylitol saarna ei auta jos on syntymästä asti hampaat virheasennoissa tai muuta vastaavaa!

Vierailija
19/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

42, vastaanpa kysymykseesi.

Olen lapsesta asti sietänyt poikkeuksellisen paljon epämukavuutta ja myös kipua tarvittaessa. Tämän johdosta olen päätynyt ottamaan elämässäni monenlaisia riskejä, ja elän sen seurauksena erittäin kuormittavaa ja huomattavan paljon itsekuria vaativaa elämää. Viime vuosina olen lisäksi ollut huono-onninen ja joutunut mm. synnyttämään esikoiseni kuolleena, käymään käpi kaksi keskenmenoa sen jälkeen, sietämään huomattavaa taloudellista epävarmuutta ja tällä hetkellä myös parisuhteeni rakoilee pahasti. Haluan laittaa kaiken käytettävissäni olevan energian siihen, että saisin suhteeni vielä pelastettua.

Koska olen konkreettisesti saanut huomata, että huono onni voi kohdata myös minua henkilökohtaisesti, pelkään huonoa tuuria myös hammaslääkärissä nykyään aiempaa enemmän (peloista mainittakoon mm. se, että pelkään puudutuspiikin osuvan hermoon, josta voi seurata kasvohalvaus). Tässä tilanteessa minulta riittää jaksamista ja kestävyyttä vielä pinnistellä parisuhteeni eteen, mutta ei enää hammashoitoon liittyvän kivun ja pelkojen sietämiseen, joten pyrin hoitamaan sen asian pois alta tavalla, jonka ansiosta voin suunnata jäljellä olevan jaksamiseni parisuhteen hoitamiseen. Lisäksi olen erittäin kiireinen ja hoito ilman nukutusta vaatisi useita käyntejä hammaslääkärissä työaikana (lomaa minulla ei tule olemaan koko kesänä). Jo sen järjestäminen tuntuu liian ylivoimaiselta suoritukselta. Kertapoissaolo on paljon helpompaa järjestää, vaikka se veisikin sitten koko päivän.

Ainoa, mitä vielä pohdin, ovat nukutukseen liittyvät riskit ja se, millä todennäköisyydellä siinä voi käydä jotenkin köpelösti.

t. 33

Vierailija
20/52 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäripelko on aivan yhtä todellinen pelko kuin vaikka lentopelko. Pelkoja on mahdotonta selittää rationaalisesti toiselle kun ne tunteet eivät ole järjellä rakennettuja vaan pelkoja. Itse olen saanut hammaslääkärillä pelkoreaktion joka oli postraumaattinen kokemus toisesta tapahtumasta. Luulin kuolevani hammaslääkärin tuoliin ja revin kaikki välineet pois suusta ja kiljuin. Tämän jälkeen olen pelännyt hammaslääkäriä hulluna vaikka alun perin en kyseisestä pelosta kärsinyt,