Nettotulot 2800e/kk. En silti saa asuntolainaa tarpeeksi
Ei tulot riitä omistusasumiseen vieläkään. On tämä kummallinen maa.
N30
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
https://www.etuovi.com/kohde/1302428?haku=M1795257585
Tadaa!
Järkyttävä slummi keskellä metsää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten on liian kovat omistusasumistoiveet. Ostin oman ensiasuntoni 125000 lainalla pari vuotta sitten ja tuohon riitti 2300 BRUTTOtulot. Pari vuotta asuu vaikka päällään kun ensiasuntoa pari vuotta maksettuaan onkin sitten paljon paremmin varaa isompaan ja hienompaan.
Ensiasunnon ei tarvitse olla mikään 400 000 euron upouusi kultainen palatsi.
En etsi kultaista palatsia. Haluaisin kaksion, noin 50-60 neliötä. Ei riitä tuollaiseen tulot....
Varmasti riittää jos neliöhinta on kohdallaan. Itse maksoin 165k 90 neliön asunnosta Helsingissä
Joskus 90-luvulla?
2019. Tervetuloa pohjois Helsinkiin
Vierailija kirjoitti:
Käy koulut ja hanki pätevyys, them boomers said. Sitten saat hyväpalkkaisen työn, hienon talon, elämän, perheen. Noh, hyväpalkkainen työ on, mutta silläkään ei saa nykyään edes tavallista taloa. Perhettä et saa kun ei täällä opiskelupaikkakunnalla ole vapaita miehiä. Kiitti v*tusti boomerit näistäkin elämänohjeista :D
N32
Ilman koulutusta ja sitä hyväpalkkaista työtä olisit onnellisempi? Tunnet varmaan laajan valkoiman niitä kotipaikkakuntasi miehiä, joku heistä ehkä olisi valmis muuttamaan yhteen hyvätuloisen naisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Käy koulut ja hanki pätevyys, them boomers said. Sitten saat hyväpalkkaisen työn, hienon talon, elämän, perheen. Noh, hyväpalkkainen työ on, mutta silläkään ei saa nykyään edes tavallista taloa. Perhettä et saa kun ei täällä opiskelupaikkakunnalla ole vapaita miehiä. Kiitti v*tusti boomerit näistäkin elämänohjeista :D
N32
Ei kait ne boomerit voi sinulle miestä hommata. Vaikutat niin sitruunalta, ettei sinua kukaan huoli.
Osta uusi jossa iso yhtiölaina....Vai kaksio keskustassa on ainut vaihtoehto?Alk.300 000e...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vuositulot 54,500€ vuosi. Ei velkaa, ei luottoja eikä maksuhäiriöitä.
Vakituinen työpaikka. Lapset aikuisia.Pankissa olin päivittämässä yhteystietoja, kun toimihenkilö itse ehdotti luottokortin luoton nostoa 800€ —> 1000€!
Itse olin ihan, että mikäs siinä ja tämä toimihenkilö laittoi anomuksen eteenpäin. Tuli hylsy, luottorajaa ei nostettu.
Hän oli itsekin ihmeisssään ja sanoi, että sopiiko että hän selvittää asiaa?Noin kuukauden kuluttua soitti ja kertoi, ettei luottokunta antanut mitään selitystä miksei luottorajaa voinut nostaa.
Minä en tupakoi, en käy baareissa enkä juo alkoholia. En matkustele, en tilaile osamaksulla tuotteita.
Mmm jos en edes 1000€ luottokorttiluottoa saanut, niin minulla ei ole ikinä mahdollisuutta saada asuntoluottoja.
Aivan uskomatonta. Kuulostaa mielivaltaiselta suorastaan. Luulisin että sinun tuloilla saisi 3000€ rajan tuosta vaan.
Varmaan ei omaisuutta (esim. asuntoa), ei säästöjä, ei koskaan lainaa (takaisinmaksutodennäköisyyttä vaikea ennustaa). Vähän sellainen tili tuli, tili meni -meininki.
No eipä ole tarvinnut sitä 800€ luottoa nostella tai hyödyntää.
Elän kyllä palkkatuloilla.
Ja kyllä minä omien menojen huolehdin siitä, että omilla lapsillani on rahaa, avustan iäkästä äitiäni taloudellisesti.
-sama-
Vierailija kirjoitti:
N32
Boomerit eivät enää ole päättämässä lainoista. Ovat olleet jo vuosikausia eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Säästät.
Niin, käy Mäkkärillä, ja säästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten on liian kovat omistusasumistoiveet. Ostin oman ensiasuntoni 125000 lainalla pari vuotta sitten ja tuohon riitti 2300 BRUTTOtulot. Pari vuotta asuu vaikka päällään kun ensiasuntoa pari vuotta maksettuaan onkin sitten paljon paremmin varaa isompaan ja hienompaan.
En etsi kultaista palatsia. Haluaisin kaksion, noin 50-60 neliötä. Ei riitä tuollaiseen tulot....
Varmasti riittää jos neliöhinta on kohdallaan. Itse maksoin 165k 90 neliön asunnosta Helsingissä
Joskus 90-luvulla?
Minä ostin pk-seudulta ensiasunnoksi 83 000 euron asunnon, käsirahaa reilu kymppitonni ja olin silloin työtön. Ajat on muuttuneet älyttömästi, nyt ei irtoa lainaa kirveelläkään vaikka olen maksanut parikymmentä vuotta moitteettomasti ja netto on päälle 2000 euroa kuussa. Ärsyttäähän tuo.
Helsinki
73m2
20 min keskustaan
140k
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuriositeettina, saako kysyä paljonko on bruttotulosi?
Tuntuu, että tässä ei ole mitään logiikkaa. Minulla oli noin 2700 e nettotulot ja 30 000 e säästöjä kysyessäni pankkilainaa 165 000 euron asuntoon. Lainan tarve oli siis 135 000 e. Ei ollut minkäänlaisia ongelmia, sain valita, minkä pankin tarjouksen hyväksyn. Luottokortin raja on 4000 e, ja tämä minulle myönnettiin jo opiskeluaikana. Asuntolainaneuvottelun yhteydessä minulle tarjottiin luottorajan nostoa 10 000 euroon ja rinnalle toista luottokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla hinnalla saa Helsingin keskustasta kaksion vanhasta talosta.
Vierailija kirjoitti:
Älä asu pääkaupunkiseudulla. Älä asu pääkaupunkiseudulla. Älä asu pääkaupunkiseudulla.
Pääkaupunkiseudulla asuntojen hinnat nousevat. Älä ihmeessä omista asuntoa paikassa, jossa niiden arvo laskee.
Ite sain vastaavilla tuloilla lainan ihan heittämällä. Olin tosin realisti sen suhteen paljon saan ja mistä haluamani kokoisen asunnon sitä myöten voin ostaa. Itseasiassa otin vähemmän lainaa mitä olisi myönnetty, omaa pääomaa oli laittaa n 1/6 asunnon ostohinnasta (se riitti pankille, enemmänkin ois voinu irrottaa).
Vierailija kirjoitti:
Osta uusi jossa iso yhtiölaina....Vai kaksio keskustassa on ainut vaihtoehto?Alk.300 000e...
Silloin pitää olla käteisenä koko ostohinta. Ei tipu lainaa muuten
Noilla tuloilla tuossa tilanteessa ottaa vanha edullinen kaksio, vaikka noin 170.000 euroa ja siihen sellainen 30.000 euron remontti. Sitten asut siinä 3-5 vuotta ja myyt voitolla.
On kyllä jännä. Itsellä netto n. 3400e kk (brutto 4900), lainaa sain "hirveästi" ja luottokorttejakin on yht. 4000e edestä. Taitaa olla velkaa tällä hetkellä 220t, mutta myönsivät myös sijoituslainaa 120t päälle! En tosin ottanut.
Minulla on siis yhdet tulot ja kaksi lasta vuoroviikoin. Voi tosin olla, että sote-ala katsotaan niin riskittömäksi että töitä arvioidaan riittävän.
Mistä löytyy paikkakunta jossa ei ole vapaita miehiä?
Kuulostat myös enemmän 22 kun 32 vuotiaalta..