Kaverin lapset eivät nuku päiväunia
Mikä mahtaa olla syynä? Aika ihmeellistä ettei 4-vuotias muka tarvitse päiväunia. Varmaan raskasta sen ikäiselle olla valveilla koko päivä ilman päikkäreitä. Eivätkö neuvolassakaan neuvo vai valehteleekohan kaveri siellä?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 02:06"]
Mene kysymään ihan henkilökohtaisesti kaveriltasi, niin saat vastauksen. Asiahan ei tosin sinulle kuulu.
[/quote]
Lasten hyvinvointi on kaikkien asia.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 02:10"]
Mene kysymään ihan henkilökohtaisesti kaveriltasi, niin saat vastauksen. Asiahan ei tosin sinulle kuulu.
[/quote]
ap
[/quote]
No mitä sitten täällä ihmettelet? Parantaako av:lla kaverista kirjoittaminen jollakin tapaa lapsen hyvinvointia? Kysy suoraan siltä kaveriltasi.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 02:12"]
[/quote]
ap
[/quote]
No mitä sitten täällä ihmettelet? Parantaako av:lla kaverista kirjoittaminen jollakin tapaa lapsen hyvinvointia? Kysy suoraan siltä kaveriltasi.
[/quote]
Kaveri on ihmeellisesti selitellyt ettei lapsi tarvitse unta enempää kun olen kysynyt asiaa. Luulen että vanhempien runsaat menot ovat syynä, vaikka tätähän ei tietysti myönnettäisi. Koko ajan kauhea kiire, eikä lapsi ehdi levätä.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 02:13"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 02:12"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Kaveri on ihmeellisesti selitellyt ettei lapsi tarvitse unta enempää kun olen kysynyt asiaa. Luulen että vanhempien runsaat menot ovat syynä, vaikka tätähän ei tietysti myönnettäisi. Koko ajan kauhea kiire, eikä lapsi ehdi levätä.
ap
[/quote]
Kuulostaa ihan normaalilta. Lapset on erilaisia.
Päiväunien tarve vähenee niin, että 2-vuotiaana päiväunta tarvitaan keskimäärin pari tuntia, 3-vuotiaana tunnin verran ja 4-vuotias pärjää useimmiten ilman päiväunia.http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00536
Miten ihmeessä sinä olet elänyt tuohon ikään tietämättä, että ei kaikki lapset nuku päiväunia. Olisitpa seurannut tämänkin palstan päiväkotien pakkonukutusta koskevia keskusteluja, niin tietäisit asiasta jotain.
Oikeasti on olemassa lapsia, jotka tavallisesti menevät iltaisin nukkumaan joskus klo 20-21, mutta jos nukkuvat päiväunet, vasta puolen yön aikaan. Minullakin on ollut sellainen lapsi, nyt jo aikuinen.
Täällä 3v lapsi, joka ei ole vuoteen nukkunut päiväunia. Yöllä nukkuu 12-13h.
Ei mulla kumpikaan ole 4v iässä nukkunut päikkäreitä. Kerhokin on täällä tuon ikäisille klo 12-15 eli ei olla ilmeisesti ainoita. Nukkuvat 21-8 yöllä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 02:13"]Kaveri on ihmeellisesti selitellyt ettei lapsi tarvitse unta enempää kun olen kysynyt asiaa. Luulen että vanhempien runsaat menot ovat syynä, vaikka tätähän ei tietysti myönnettäisi. Koko ajan kauhea kiire, eikä lapsi ehdi levätä.
ap
[/quote]
Eli oikeasti huolesi syy onkin vanhempien kiire eikä päiväunien puute? Vai oletko sinä itse päiväkodissa töissä ja siksi niin fanaattinen päiväunien puolustaja?
Oikeasti tavalliset kotihoidossa olevat lapset lakkaavat usein nukkumasta päiväunia jo parivuotiaina. Siksi ollaankin vaikeuksissa, jos 3-vuotiaina hoitovapaan jälkeen menevät päivähoitoon ja joutuvat siellä nukkumaan.
Minun kaverini nuorempi tyttö lopetti 2-vuotiaana päiväunet. Ei vaan enää nukkunut. Ja saman kaverin esikoinen nukkuu vielä 8-vuotiaana päiväunet. Oma tyttöni nukkuu vielä 4-vuotiaana päiväunet. Itse olen aina nukkunut ja nukun aina kun mahdollista. Veljeni taas ei ole kuulema 1 ikävuoden jälkeen nukkunut päiväunia. Vaikka unentarve on ikäluokan mukaan, niin myös lapsilla se on yksilöllistä. Myös fyysinen aktiivisuus ja ravinto vaikuttavat. Itse olen aina treenin, lenkin ja työpäivän jälkeen väsynyt.
Vaikuttaako kaverisi lapsi väsyneeltä iltapäivällä?
Unien tarve vaihtelee - meillä 4,5 v nukkuu semmoset kaksi tuntia ja joskus pidempäänkin ja todellakin tarvitsee unensa, eikä kyllä saa pysymään hereillä, jos on nukahtaakseen. Meillä ainakin nukahtaa myös helposti autoon, jos ei ole nukkunut päikkäreitä, joten siinä mielessä ne omat ja perheen paljot menemiset ei nukkumista estä, lapsi nukahtaa halusin tai en! Toisaalta lapsemme menee nukkumaan aika myöhään eli menemme yöunille usein klo 21 jälkeen ja joudun hoitoaamuina herättämään klo 6 aikaan. Siinä on vähän kierteen poikasta mukana - herätetään aikaisin, niin tarvii päikkärit ja sitten taas valvoo illalla, mutta meidän rytmiin on toistaiseksi passannut näin! Toisaalta tiedän lapsia, jotka jättävät unet jopa alle 2 vuotiaana.
Eli se mikä on normaalia teillä ei naapurissa ole ja päinvastoin! Näkeehän ja kuuleehan sen lapsista, jos ovat väsyneitä!
Useimmat kotihoidetut lapset lopettavat päiväunet 2-3v ikäisenä, ihan normaalia, koska kotona olo ei ole lapselle yhtä rankaa kuin päiväkotiarki. Joissakin päiväkodeissa päikkärit vaihtuvat lepohetkeen, kun siirrtytään pienten ryhmästä isompien ryhmään, 4v ei siis nuku sielläkään. Toisaalta useimmissa päiväkodeissa nukkuu vielä moni 5-vuotiaskin päikkärit, eskarissakaan ei ole tietääkseni kielletty nukahtamasta lepohetken aikana. Ihan yhtä normaaleja kaikki lapset ovat eikä neuvolassa todellakaan puututa siihen, etteivät lapset nuku 4v iässä päiväunia. Ei ole tarvinnut selitellä tai valehdella neuvolassa, vaikka omat lapset ovat lopettaneet päikkärit reilusti ennen 3v ikää.
Ei kaikki nuku. Meidän esikoinen lopetti päikkärit jo 1,5-vuotiaana. Ei vaan nukkunut, vaikka mitä yritettiin. Toka lapsi taas nukkui vielä 4-vuotiaana monen tunnin päikkärit ja tarvitsisi vielä 6-vuotiaanakin unet, mutta ei vain kotihoidossa malta nukkua. Pienin tuntuuolevan myös nukkuja. Tosin loolopettanee päiväunet siihen, kun enää jaksa sylissä nukuttaa.
No meillä lopetti lapsi päikkärien ottamisen noin kaksivuotiaana. Homma meni sellaiseksi, että kahden tunnin nukuttamisen jälkeen lapsi nukahti kyllä - noin varttitunniksi. Ja sitten oli ilta yhtä lekkeripeliä. Totesin, että lapsi ei tarvitse enää päikkäreitä ja jätettiin ne pois. Lapsi jaksoi hyvin koko päivän ja kävi illalla vaivatta nukkumaan. Oli siis kotihoidettu, hyvin meillä olis ollu aikaa nukkua päikkärit (äitikin ois voinu mieluusti ne ottaa, heh), eli mistään vanhempien kiireestä ei tosiaan ollut kyse.
Täytyykin varata ajat lapsille terapiaan tai jotain. Niiden on pakko olla jotekin rikki, kun eivät ole päiväunia nukkuneet enää sen jälkeen, kun eivät ole vaunuihin mahtuneet.
En minäkään nukkunut enää tuon ikäisenä päikkäreitä ja muistan elävästi kuinka kamalaa oli päiväkodissa kun tuli päiväunien aika ja pakotettiin makaamaan liikkumatta hiljaiseen huoneeseen vaikka ei yhtään väsyttänyt. Tilanne oli niin ahdistava, että sain paniikkikohtauksia ja lopulta äiti sopi päiväkotitätien kanssa että minun ei tarvitse nukkua päikkäreitä. Luojan kiitos.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 01:59"]
Mikä mahtaa olla syynä? Aika ihmeellistä ettei 4-vuotias muka tarvitse päiväunia. Varmaan raskasta sen ikäiselle olla valveilla koko päivä ilman päikkäreitä. Eivätkö neuvolassakaan neuvo vai valehteleekohan kaveri siellä?
[/quote]
Höhhöh, mun lapset jättivät päikkärit heti 2v täytettyään. Nukahtamisesti ei tullut mitään. Jättivät toiset päikkärit, kun olivat 5 kk ikäisiä. En itsekään meinannnut nukahtaa tarhassa unille. Että sillai. Ei olllut kyse siitä, ettenkö ois halunnu heidän nukkuvan päikkäreitä.
Jahas. Taas näitä besserwissereitä, joiden mielestä kaikkien muiden tällä pallolla pitää elää just kuin he itse. Mikään muu ei ole sallittua eikä soveliasta. :D
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:39"]
Täytyykin varata ajat lapsille terapiaan tai jotain. Niiden on pakko olla jotekin rikki, kun eivät ole päiväunia nukkuneet enää sen jälkeen, kun eivät ole vaunuihin mahtuneet.
[/quote]
Juu kannattaa ehdottomasti. :D
Jospa ihmiskunta jossakin vaiheessa ymmärtäisi olla lukematta niitä neuvolan pamfletteja kuin piru raamattua, ja ymmärtäisi, ettei neuvolan suositus ole lakisääteinen pakko. AP:lle tiedoksi: ratkaisevaa on kunkin henkilön yksilöllinen unentarve ja sen tyydyttäminen vuorokausi- ja viikkotasolla.