Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela suunnittelee historiallista uudistusta - A i k o o l o p e t t a a K E L A - K o r t i t

Vierailija
10.02.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12307701

Vanhuksia, vammaisia ja muita erityisryhmiä ei taaskaan ole ajateltu.

Kommentit (131)

Vierailija
121/131 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla ei selkeästikään ole ollut tarvetta kelakortilla. Ja sitten ne ei tajua niitä, joille kelakortti on tarpeen. Itselläni kuvallinen kelakortti on ollut paras. Ja tosiaan sillä haetaan minulle lääkkeet , jos en itse pääse hakemaan. En muuta keinoa tiedä. Kotiinkuljetus ei toimi, niin kuin pitäisi. Olen sentään nettiajassa, toisin kuin moni vanhuksista.

Ja sä luulet ettei niitä lääkkeitä voi hakea samalla tavalla toisen puolesta muulla kortilla? Miksi se muuttuisi?

Vierailija
122/131 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kiitos ei. App on hyvä rinnalla, mutta ei ainoaksi vaihtoehdoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/131 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei saa edes pankkikorttia ilman henkkareita.

Onhan monilla voinut olla passi joskus kauan sitten kun pankkikortti on hankittu, ja se on sen jälkeen mennyt pois voimasta eikä uutta ole hankittu. Ei minulta ainakaan ole kukaan kysynyt pankkikorttia varten henkilöllisyystodistusta ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen.

Ja sen passin olet saanut millä?

No millä nyt passi yleensä hankitaan??

Henkkarilla

Kuten joku jo kertoi, passin saa kyllä, vaikkei olisi voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta.

Joo, toki saa, mutta silloin poliisi tarkistaa henkilöllisyyden muulla tavoin. Eiköhän ihan kaikki ole hankkinut passinsa henkkareilla.

No ei ole, esim. minä hankin passin ilman henkkareita vastaamalla kysymyksiin.

Vierailija
124/131 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla ei selkeästikään ole ollut tarvetta kelakortilla. Ja sitten ne ei tajua niitä, joille kelakortti on tarpeen. Itselläni kuvallinen kelakortti on ollut paras. Ja tosiaan sillä haetaan minulle lääkkeet , jos en itse pääse hakemaan. En muuta keinoa tiedä. Kotiinkuljetus ei toimi, niin kuin pitäisi. Olen sentään nettiajassa, toisin kuin moni vanhuksista.

Ja sä luulet ettei niitä lääkkeitä voi hakea samalla tavalla toisen puolesta muulla kortilla? Miksi se muuttuisi?

Miksi henkilökortista poistettiin kelatiedot? Ja miksi antaisin tunnusluvut ja muut, että toinen vois avata minun kela APPin apteekissa. Samalla hän varmaan näkisi kaikki tietoni. Ennen hän ei nähnyt kuin sairausluokituksen ja henkilötiedot jotka kelakortissa , kaikkien nähtävillä.

Vierailija
125/131 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei saa edes pankkikorttia ilman henkkareita.

Onhan monilla voinut olla passi joskus kauan sitten kun pankkikortti on hankittu, ja se on sen jälkeen mennyt pois voimasta eikä uutta ole hankittu. Ei minulta ainakaan ole kukaan kysynyt pankkikorttia varten henkilöllisyystodistusta ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen.

Ja sen passin olet saanut millä?

No millä nyt passi yleensä hankitaan??

Henkkarilla

Kuten joku jo kertoi, passin saa kyllä, vaikkei olisi voimassa olevaa henkilöllisyystodistusta.

Joo, toki saa, mutta silloin poliisi tarkistaa henkilöllisyyden muulla tavoin. Eiköhän ihan kaikki ole hankkinut passinsa henkkareilla.

Ei ihan kaikki. Esimerkiksi minua kuulusteltiin poliisilla parisen vuotta sitten, koska edellinen passini oli liian vanha, eikä henkkareitakaan ole. 

Vierailija
126/131 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla joku uusi kortti? Minulla on kaksi kelakorttia ja passi. Ne voisi yhdistää. Mutta App vain lisäksi.

Vierailija
127/131 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä kyllä tuolla kelakortilla ole tehnyt mitään varmaan kymmeneen vuoteen. Henkilökortilla pärjäillyt, apteekissakin.

Ihan turha kapistus. Jokaisella tulisi muutenkin olla se voimassaoleva virallinen henkilöllisyystodistus, niin eipä tuolla kelan läpyskällä mitään tee.

Merkataanko henkilökorttiin eläkeläisyys?

Itse olen elänyt kuvallisella kelakortilla jossa on kaunis kuva. (Otettu 90-luvun alussa) . Passi on hankalampia paikkoja varten eli pankki ja ulkomaanmatkailu. Kelakortti on muuten käynyt ihan hyvin.

Vierailija
128/131 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla joku uusi kortti? Minulla on kaksi kelakorttia ja passi. Ne voisi yhdistää. Mutta App vain lisäksi.

Näin se toteutetaankin. Ei suoraan siirrytä appiin, koska se on mahdottomuus.

Vierailija
129/131 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen systeemi toimii, joten onko tarkoitus rahastaa kansalla. Onko tämä muutos edes välttämätön. Kansalaisia viedään taas 1-0.  

Vierailija
130/131 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen sivuilla ei ole enää kommenttimahdollisuutta. Meniköhän viestikenttä tukkoon? Luin myös uutisen että monelle suomalaiselle ei ole saatu toimitettua kela-kortteja koska laminaatti loppu. What?

https://yle.fi/uutiset/3-12307412

Vierailija
131/131 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta saadaan siru.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan