Kela suunnittelee historiallista uudistusta - A i k o o l o p e t t a a K E L A - K o r t i t
https://yle.fi/uutiset/3-12307701
Vanhuksia, vammaisia ja muita erityisryhmiä ei taaskaan ole ajateltu.
Kommentit (131)
Siinä on myös todistus eläkeläisyydestä sillä siis saa eläkeallennuksen. Itse en ole vielä niin luottavainen puhelimiin, että se kortti toimisi sillä. Ei toimi bussikortit, ei toimi kpronapassi yms. Noilla molemmilla olen joutunut pulaan ja siirtynyt kortti tai paperiversioon.
Mikä oli testitulos kirjoitti:
Joo siis miten kuvaton henkkari käy terveysasioissa. Tai sama se, olen monesti käyttänyt ajokorttia, kun Kela korttia en kanna mukana. Ja kun viivakoodi luetaan, ei kukaan mitään kuvaa katso. Olisi tosi helppoa jonkun käydä jonkun toisen puolesta. Tarvitsisi vaan kortti mukaan. Kuulin tällaista tapahtuneenkin. Joku meni koronatestiin väärällä kela kortilla. No ei kai sit niin vakavaa tuokaan.
Kuvaton henkkari ei tule kelpaamaan ainakaan apteekissa. Sitä korttia ei katsota sen tarkemmin siksi, että kuka hyvänsä voi hakea toisen lääkkeet hänen henkkarillaan, jos tietää lisäksi, mitä lääkkeitä otetaan.
Siinä farmaseutti tekee lain vastaisesti, jos kertoo asiakkaalle, mitä lääkkeitä tällä on.
Tietojen antamista varten pitää se henkilöllisyys oikeasti katsoa.
Niin mites ne lapset? Niille pitää järjestää sitten maksuton henkilötodistus ja yli 10 vuotiaan terveystietoihin ei ole vanhemmilla asiaa niin niitä ei voi liittää vanhemmankaan korttiin.
Mikä oli testitulos kirjoitti:
Joo siis miten kuvaton henkkari käy terveysasioissa. Tai sama se, olen monesti käyttänyt ajokorttia, kun Kela korttia en kanna mukana. Ja kun viivakoodi luetaan, ei kukaan mitään kuvaa katso. Olisi tosi helppoa jonkun käydä jonkun toisen puolesta. Tarvitsisi vaan kortti mukaan. Kuulin tällaista tapahtuneenkin. Joku meni koronatestiin väärällä kela kortilla. No ei kai sit niin vakavaa tuokaan.
Voihan kuvallisellakin henkkarilla huijata, mutta vaikeampaa. Siru vaan ranteeseen niin ei voi vääränä henkilönä esiintyä. Paitsi no, olettaen että sirun tiedot on oikein.
Kiva silleen että on povattu että ihan lähiaikoina voi tulla niin suuri aurinkomyrsky että se kaataa järjestelmiä. Tästä on kyllä jo puhuttu vuosia että mahdollisuus on..miksi siis tämän uhan alla KAIKKI tärkeät henkilön tiedot ja palvelut pitäisi muuttaa vain digiksi? Eihän tuossa ole mitään järkeä..ja jos/kun kaikki kaatuu..
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkeläinen. Kelakortti on käytössä apteekissa. Älypuhelinta ei ole käytössä. Ei ajokorttia eikä henkilöllisyystodistusta. Kyllä sitä hieman miettii kun maailma digitalisoituu, että pysyvätkö kaikki tässä menossa mukana?
Miten hoidat pankkiasiat tai haet vaikka paketit jos sinulla ei ole henkilöllisyystodistusta? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tarvinnut kyseistä korttia missään. Miksi se on olemassa?
Sillähän ne lääkkeet apteekista saadaan.Jos menet silmäleikkaukseen näytetään kelakorttia ja saadaan alennus hintaan jos käy yksityisellä silmälääkärillä .
Ne saa myös ajo- tai henkilökortilla tai passilla. Mullakaan ei ole ollut kelakorttia vuosiin kun ei sitä ole tarvinnut.
Itse olen tarvinnut kela korttia koko ajan. Vähän väheni, kun kuvallinen kelakortti ei enää kelvannut henkilötositukseksi. Mutta eläkeallennus pitää sillä aina todistaa. Tai se on kätevin tapa todistaa se alennus. Se käy joka paikassa, muuten pitää hakea palvelun tuottajan oma maksullinen eläkekortyi. Ja sitten niitä on kasa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkeläinen. Kelakortti on käytössä apteekissa. Älypuhelinta ei ole käytössä. Ei ajokorttia eikä henkilöllisyystodistusta. Kyllä sitä hieman miettii kun maailma digitalisoituu, että pysyvätkö kaikki tässä menossa mukana?
Älä puhu paskaa. Tottakai sulla on henkilöllisyystodistus tai sit sä et ole koskaan poistunut kotoa.
Miten sitä pois kotoa poistumiseen vaadittaisiin? :D
Vierailija kirjoitti:
Niin mites ne lapset? Niille pitää järjestää sitten maksuton henkilötodistus ja yli 10 vuotiaan terveystietoihin ei ole vanhemmilla asiaa niin niitä ei voi liittää vanhemmankaan korttiin.
Jos sun lapsilla ei vielä ole henkkareita, niin kipinkapin nyt hankkimaan. Onko muuten sun lasten tiedot liitetty sun Kela-korttiin? Aivan
Vierailija kirjoitti:
Entä lapset?
"Kelassa pohditaan muun muassa sitä, voisiko Kela-kortti olla jatkossa esimerkiksi matkapuhelimessa oleva sovellus, jota voisi tarvittaessa näyttää vai voidaanko Kela-korvaukset toteuttaa muullakin tavalla ilman nykyistä korttia."
On työn alla. Kukaan ei tiedä, vähiten ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu paskaa. Tottakai sulla on henkilöllisyystodistus tai sit sä et ole koskaan poistunut kotoa.
Sulla tulee olla henkkarit näyttää aina jos viranomainen (siis kuka vain) niitä kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun lapsilla ei vielä ole henkkareita, niin kipinkapin nyt hankkimaan. Onko muuten sun lasten tiedot liitetty sun Kela-korttiin? Aivan
Miksi ne siellä pitäisi olla? Lapsillahan on omat kelakortit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tarvinnut kyseistä korttia missään. Miksi se on olemassa?
Sillähän ne lääkkeet apteekista saadaan.Jos menet silmäleikkaukseen näytetään kelakorttia ja saadaan alennus hintaan jos käy yksityisellä silmälääkärillä .
Ne saa myös ajo- tai henkilökortilla tai passilla. Mullakaan ei ole ollut kelakorttia vuosiin kun ei sitä ole tarvinnut.
Itse olen tarvinnut kela korttia koko ajan. Vähän väheni, kun kuvallinen kelakortti ei enää kelvannut henkilötositukseksi. Mutta eläkeallennus pitää sillä aina todistaa. Tai se on kätevin tapa todistaa se alennus. Se käy joka paikassa, muuten pitää hakea palvelun tuottajan oma maksullinen eläkekortyi. Ja sitten niitä on kasa.
Höpö höpö. Jokainen eläkeläinen saa TYÖELÄKEKORTIN. Ei Kela-kortissa eläketietoja näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla tulee olla henkkarit näyttää aina jos viranomainen (siis kuka vain) niitä kysyy.
Eihän tarvii. Sulla pitää, jos olet ulkomaalaisen näköinen. Meillä kan tiksilla ei ole velvollisuutta omistaa henkkareita.
Toimii vain meillä sirutetuilla. Neljännen rokotuksen jälkeen kun meet apteekkiin niin siellä on jo lääkkeet valmiina.
NO, tämä ihan lpl, olen kyllä ottanut rokotukset ja otan lisää jos se koronaa estää. Apteekissa tosiaan käy ajokortti kuten kirjastossakin. Mitä vähemmän noita tarttee mukanaan kantaa....ja tietysti jos joku ei saa millään aikaiseksi minkään valtakunnan henkkaria niin ehkä ne saavat pitää oman kuvattoman korttinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postissa koskaan käynyt? Kaupassa? Nostanut tiskiltä rahaa? Baarissa? Passin hankkinut? (Passikin on muuten henkilöllisyystodistus) jne. jne.
"Kelassa pohditaan muun muassa sitä, voisiko Kela-kortti olla jatkossa esimerkiksi matkapuhelimessa oleva sovellus, jota voisi tarvittaessa näyttää"
Odotan innolla päivää, kun kotiovikin avataan QR-koodilla, ja takapuolen pyyhkiminenkin ratkaistaan "näppärällä" matkapuhelinsovelluksella.
Toivottavasti siirtymäaika on pitkä. Kela-kortti kuitenkin toimii ja on ilmainen. Siirretäänkö ihmisen koko elämä pikkuhiljaa johonkin älykkääseen appi-maailmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hoidat pankkiasiat tai haet vaikka paketit jos sinulla ei ole henkilöllisyystodistusta? 🤔
Itse olen saanut paketit kuvallisella kelakortilla. Vähän aikaa sitten se kävi myös pankissa. Nyt ei enää. Mutta jos on tunnukset eikä sössi niitä, ei henkkareita tarvita. Itse olin ilman passia ja henkkaria, koska ei ollut tarvetta eikä rahaa hankkia kumpaakaan. Mutta sitten sössin pankkitinnutset. Tai tietokoneen näppis hajosi ja teki omiaan ja piti avata ja hakea uudet tunnukset. Ensin piti hakea passi. Onneksi tuli nopeasti ja onnistuin hakemaan sen netissä, koska vanhat sormenjäljet kävi vielä.