Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bordercollie kotikoiraksi?

Vierailija
21.06.2015 |

Sopiiko bordercollie kotikoiraksi? Ei huvittaisi mitään tolkutonta koiraharrastusta alottaa. Iso piha olisi ja lenkille pääsisi. Ei kiinnosta näyttelyt eikä koirapiirit. Bordercollie miellyttää silmää ja on todella söpö

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"] Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym [/quote]   Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä. [/quote] Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää.

[/quote]

Totta kai työ ja muu elämä on koiraa tärkeämpää. Koira ei ole koko elämä, ja sen takia en varmaan ymmärräkään näitä henkeen ja vereen koiraihmisiä. Lenkkeillä enemmän tai vähemmän tarkoittaa sitä, että jos oikeasti omistaja on sairaana, ei varmaan vedetä normaaliin tyyliin pitkiä lenkkejä ja treenejä päälle. Eikö se ole ihan normaalia? Tai jos on tosi kova pakkanen, sama juttu. Ei koira siitä rikki mene.

Sädekehän kiillottamiselta kuulostaa joidenkin kohdalla, tai halutaan liioittelemalla varmistaa, ettei koira mene ainakaan mihinkään pullamössökotiin, jossa omistajat makaavat vain sohvalla.
[/quote]
Ja älä kuvittelekaan, että pentu oppii itse sisäsiistiksi, osaa heti olla sen työpäivän yksin tuhoamatta mitään eikä ala ulvoa. Joko käytät lomasi siihen, että opetat koiran olemaan yksin tai saat koko koiran loppuiäksi eroahdistuksesta kärsivän koiran, joka yksin ollessaan huutaa, syö paikloja ja tekee tarpeet hädissään ja ahdistuksissaan sisälle.

Vierailija
42/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 on niin oikeassa! Oman koirani kanssa olen harrastanut aktiivisesti sen pentuiästä saakka, mutta nyt koira on sairastunut eikä sen kanssa voi enää harrastaa rankkoja lajeja. Koirahan tätä ei ymmärrä vaan vaatii yhtä lailla toimintaa kun ennenkin, joten on ollut PAKKO keksiä sille aktiviteettiä, joka ei rasita liikaa - nyt, kun pitkät lenkitkin ovat pannassa. Minä olen itse koiran otettuani sitoutunut pitämään siitä hyvää huolta sen elämän loppuun saakka, joten on aivan luonnollista käyttää sen 8h työpäivän jälkeen useampia tunteja koiran aktivoimiseen ja kuntouttamiseen. Jos et ole valmis sitoutumaan koiraan ja pitämään sitä onnellisena, älä ota sitä. On aivan ihmisen oma valinta ottaako lemmikkiä vaiko ei. Minä olen sen valinnan tehnyt ja nyt kannan rakkaasta lemmikistäni vastuun ja hoidan sen sairautta niin hyvin, kun vain ikinä pystyn, ammattilaisten avulla toki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan kääntää tämän keskustelun nyt ihan päälaelleen. Meillä Bordercollie 5v., ei harrasteta agilityä muuta kuin leikkimielessä omalla pihalla opeteltu kaikenmoisia temppuja. Emme käy näyttelyissä..normit lenkittelyt pallon/kepin heittelyt..kesäisin rakastaa uimista ja vedestä noutamista. Minäpä luulen kuitenkin, että koira loppujen lopuksi sopeutuu kotiin kuin kotiin jos siellä saa pennusta asti kasvaa. Pojallani myos Bordercollie 3v. ja sama juttu ei mitään ongelmia. Perheessämme on myös lapsia ja hyvin kaikki mennyt, eikä ole mitään tuhonnut muuta kuin silloin ihan pienenä pentuna mikä kuuluu melkein joka koiran luonteeseen (syödä parit kengät ja leluja yksin jäädessään). :) Jokaisesta koirastahan saa sekopään kasvattamalla ;)

Vierailija
44/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:18"]Taidan kääntää tämän keskustelun nyt ihan päälaelleen. Meillä Bordercollie 5v., ei harrasteta agilityä muuta kuin leikkimielessä omalla pihalla opeteltu kaikenmoisia temppuja. Emme käy näyttelyissä..normit lenkittelyt pallon/kepin heittelyt..kesäisin rakastaa uimista ja vedestä noutamista. Minäpä luulen kuitenkin, että koira loppujen lopuksi sopeutuu kotiin kuin kotiin jos siellä saa pennusta asti kasvaa. Pojallani myos Bordercollie 3v. ja sama juttu ei mitään ongelmia. Perheessämme on myös lapsia ja hyvin kaikki mennyt, eikä ole mitään tuhonnut muuta kuin silloin ihan pienenä pentuna mikä kuuluu melkein joka koiran luonteeseen (syödä parit kengät ja leluja yksin jäädessään). :) Jokaisesta koirastahan saa sekopään kasvattamalla ;)
[/quote]

Onhan jokainen koira yksilö, mutta se ei tarkoita etteikö monelle tulisi käytösongelmia kun rodunomaisia tarpeita ei oteta huomioon. Sen takia monilla roduilla (dopermann, saku etc). On huono maine, kun moni on ottanut niitä eikä tarjoa niille oikeanlaisia aktiviteetteja. Ei aktiivista koiraa voi laiskaksi opettaa, teillä varmaan vaan on rennompi yksilö.

Rotuja on sadoittain, alottajan kannattaisi valita joku mikä sopii paremmin omiin tarpeisiin. Suomessa on välillä viikkotolkulla kovia pakkasia, ei koira voi sitä aikaa vaan lojua.

Vierailija
45/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"] Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym [/quote]   Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä. [/quote] Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää. [/quote]   Totta kai työ ja muu elämä on koiraa tärkeämpää. Koira ei ole koko elämä, ja sen takia en varmaan ymmärräkään näitä henkeen ja vereen koiraihmisiä. Lenkkeillä enemmän tai vähemmän tarkoittaa sitä, että jos oikeasti omistaja on sairaana, ei varmaan vedetä normaaliin tyyliin pitkiä lenkkejä ja treenejä päälle. Eikö se ole ihan normaalia? Tai jos on tosi kova pakkanen, sama juttu. Ei koira siitä rikki mene. Sädekehän kiillottamiselta kuulostaa joidenkin kohdalla, tai halutaan liioittelemalla varmistaa, ettei koira mene ainakaan mihinkään pullamössökotiin, jossa omistajat makaavat vain sohvalla. [/quote] Kai sulla menee työ ja muu elämä lastenkin edelle? Se koira on laumaeläin ja tarvitsee niitä aktiviteettejä sekä yhdessä puuhailua muutenkin, kun tunnin lenkki joka päivä kahdeksan tunnin yksin olon jälkeen. Ja ne ihmiset jotka on ottaneet sellaisen koiran, joka vaatii sitä treeniö ja toimintaa niin ovat sitoutuneet koiraan ja hankkivat sit jonkun sijaisen viemääb koiraa treeneihin ja lenkille, hos eivät itse pysty, koska sellainen koira joka on tottunyt monta kertaa viikossa treenaamaan menee ihan sekaisin, kun ei pariin päivään pääse edes sille pitkälle lenkille, kun omistaja on kipeä. Älä oikeasti hanki sitä koiraa, kun sun tekstistä huomaa ettei sen hyvinvointi kiinnosta sua ollenkaan ja et ole valmis aikaa ja rahaa siihen käyttämään vaan haluaisit sen vaan lapsille ja itselle kaveriksi silloin kun itsestä siltä tuntuu ja muutoin koira jäisi yksin pihalle masentuneena ja turhautuneena haukkumaan.

[/quote]

Koira ja lapset ovat eri asia. Koira on koira, lemmikki, ei perheenjäsen. Lapsi on ihminen ja perheenjäsen. Vain totaalisen koiriin hurahtaneelle lause "sairaana lenkkeillään ja treenataan normaalia vähemmän" tarkoittaa että "koiran hyvinvointi ei kiinnosta ollenkaan". Kiinnostaa se, siksi yritänkin ottaa asioista selvää ja aivan varmasti harkitsen tarkkaan, otanko pennun vai en. En hanki koiraa lapsille (ei ole) enkä itselle kaveriksi, vaan myös työkoiraksi. Mutta otan sen sellaiselta kasvattajalta, jonka maailmaan mahtuu muutakin kuin koirakoirakoira. Kyllä niitäkin on.

Vierailija
46/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"] Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym [/quote]   Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä. [/quote] Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää. [/quote]   Totta kai työ ja muu elämä on koiraa tärkeämpää. Koira ei ole koko elämä, ja sen takia en varmaan ymmärräkään näitä henkeen ja vereen koiraihmisiä. Lenkkeillä enemmän tai vähemmän tarkoittaa sitä, että jos oikeasti omistaja on sairaana, ei varmaan vedetä normaaliin tyyliin pitkiä lenkkejä ja treenejä päälle. Eikö se ole ihan normaalia? Tai jos on tosi kova pakkanen, sama juttu. Ei koira siitä rikki mene. Sädekehän kiillottamiselta kuulostaa joidenkin kohdalla, tai halutaan liioittelemalla varmistaa, ettei koira mene ainakaan mihinkään pullamössökotiin, jossa omistajat makaavat vain sohvalla. [/quote] Kai sulla menee työ ja muu elämä lastenkin edelle? Se koira on laumaeläin ja tarvitsee niitä aktiviteettejä sekä yhdessä puuhailua muutenkin, kun tunnin lenkki joka päivä kahdeksan tunnin yksin olon jälkeen. Ja ne ihmiset jotka on ottaneet sellaisen koiran, joka vaatii sitä treeniö ja toimintaa niin ovat sitoutuneet koiraan ja hankkivat sit jonkun sijaisen viemääb koiraa treeneihin ja lenkille, hos eivät itse pysty, koska sellainen koira joka on tottunyt monta kertaa viikossa treenaamaan menee ihan sekaisin, kun ei pariin päivään pääse edes sille pitkälle lenkille, kun omistaja on kipeä. Älä oikeasti hanki sitä koiraa, kun sun tekstistä huomaa ettei sen hyvinvointi kiinnosta sua ollenkaan ja et ole valmis aikaa ja rahaa siihen käyttämään vaan haluaisit sen vaan lapsille ja itselle kaveriksi silloin kun itsestä siltä tuntuu ja muutoin koira jäisi yksin pihalle masentuneena ja turhautuneena haukkumaan.

[/quote]

Koira ja lapset ovat eri asia. Koira on koira, lemmikki, ei perheenjäsen. Lapsi on ihminen ja perheenjäsen. Vain totaalisen koiriin hurahtaneelle lause "sairaana lenkkeillään ja treenataan normaalia vähemmän" tarkoittaa että "koiran hyvinvointi ei kiinnosta ollenkaan". Kiinnostaa se, siksi yritänkin ottaa asioista selvää ja aivan varmasti harkitsen tarkkaan, otanko pennun vai en. En hanki koiraa lapsille (ei ole) enkä itselle kaveriksi, vaan myös työkoiraksi. Mutta otan sen sellaiselta kasvattajalta, jonka maailmaan mahtuu muutakin kuin koirakoirakoira. Kyllä niitäkin on.
[/quote]
Koira on perheenjäsen ja se pitää ihmisiä sen ympärillä laumana. Jos sitä ei huomioida laumassa se masentuu.

Vierailija
47/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"] Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym [/quote]   Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä. [/quote] Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää. [/quote]   Totta kai työ ja muu elämä on koiraa tärkeämpää. Koira ei ole koko elämä, ja sen takia en varmaan ymmärräkään näitä henkeen ja vereen koiraihmisiä. Lenkkeillä enemmän tai vähemmän tarkoittaa sitä, että jos oikeasti omistaja on sairaana, ei varmaan vedetä normaaliin tyyliin pitkiä lenkkejä ja treenejä päälle. Eikö se ole ihan normaalia? Tai jos on tosi kova pakkanen, sama juttu. Ei koira siitä rikki mene. Sädekehän kiillottamiselta kuulostaa joidenkin kohdalla, tai halutaan liioittelemalla varmistaa, ettei koira mene ainakaan mihinkään pullamössökotiin, jossa omistajat makaavat vain sohvalla. [/quote] Kai sulla menee työ ja muu elämä lastenkin edelle? Se koira on laumaeläin ja tarvitsee niitä aktiviteettejä sekä yhdessä puuhailua muutenkin, kun tunnin lenkki joka päivä kahdeksan tunnin yksin olon jälkeen. Ja ne ihmiset jotka on ottaneet sellaisen koiran, joka vaatii sitä treeniö ja toimintaa niin ovat sitoutuneet koiraan ja hankkivat sit jonkun sijaisen viemääb koiraa treeneihin ja lenkille, hos eivät itse pysty, koska sellainen koira joka on tottunyt monta kertaa viikossa treenaamaan menee ihan sekaisin, kun ei pariin päivään pääse edes sille pitkälle lenkille, kun omistaja on kipeä. Älä oikeasti hanki sitä koiraa, kun sun tekstistä huomaa ettei sen hyvinvointi kiinnosta sua ollenkaan ja et ole valmis aikaa ja rahaa siihen käyttämään vaan haluaisit sen vaan lapsille ja itselle kaveriksi silloin kun itsestä siltä tuntuu ja muutoin koira jäisi yksin pihalle masentuneena ja turhautuneena haukkumaan. [/quote] Ja miten pakkanen tai sade siihen lenkkeilyyn vaikuttaa? Osta kunnon ulkoiluvarusteet niin ei sääolosuhteet haittaa. Toki ihan paukkupakkasilla se ottaa koirallakin henkeen, mutta kyllä se silti sitä liikuntaa tarvitsee eikä voi vaan koko päivää maata kotona viltin alla kun ei huvitakaan mennä ulos kylmään.

[/quote]

Kuka on puhunut kotona viltin alla makaamisesta? Naurettavaa, ettei kukaan muka myönnä, etteikö paukkupakkanen tai joku myrskykeli tippaakaan vaikuttaisi ulkona liikkumiseen. Tämä ei tarkoita sitä, että maattaisi vaan sisällä, vaan sitä että ulkona ollaan ehkä vähän lyhyemmän aikaa tai lyhyempiä lenkkejä. En tiedä, menettääkö Hyvä Koiranomistaja jonkun tähden, jos myöntää tämän.

En pelkää sadetta tai kuraa, osaan pukeutua säänmukaisesti, mutta aivan varmaan tulee päiviä, jolloin ei juosta metsässä kolmea-neljää tuntia.

Vierailija
48/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pennun luonne on olennainen asia tuossa. Katson aina onko minulla pentua ihmiselle joka sitä kyselee. Aktiiviset pennut menevät ehdottomasti koteihin joissa pääsevät paimennukseen eli esim.lammas tilalle työkoiraksi. Vähemmän aktiivisia pentuja voin harkita harrastuskoteihin tilanteesta riippuen mutta etusijalla ovat karjatilalliset kodit joissa koira pääsee työskentelemään oman luontonsa mukaan jolloin aktiviteetti on taattu. Rotu on aktiivinen joten olen tehnyt monelle perheelle palveluksen kun en ole pentua antanut. Ensimmäiseksi koiraksi en suosittele koska koiran kasvatuksen voi rinnastaa lapsen kasvatukseen jolloin virheet tehdään aina ensimmäisen koiran /lapsen kanssa. Vain kokemus opettaa ja näidenkin koirien älykkyys monesti tulkitaan väärin ja yleensä positiivisena asiana vaikka asia ei näin ole. Jos haluavat kaapille niin ovi otetaan vaikka saranoillaan irti jotta sinne pääsee. Aktiivisina koirina keksivät kyllä itselleen aktiviteettia jos eivät sitä muuten tarpeeksi saa.Ovat miellyttämishaluisia ja nopeita oppimaan mutta yhtä nopeasti omaavat ne huonot tavat mitä ei koiraltaan haluta. Työkoirat on työkoiria, seurakoirat on seurakoiria, lintukoirat on lintukoiria, rekikoirat on rekikoiria jne.. Mikäköhän olisi ihan oikeasti teille se sopivin koira? Mieti loppuun asti...

Vierailija
49/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"] Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym [/quote]   Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä. [/quote] Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää. [/quote]   Totta kai työ ja muu elämä on koiraa tärkeämpää. Koira ei ole koko elämä, ja sen takia en varmaan ymmärräkään näitä henkeen ja vereen koiraihmisiä. Lenkkeillä enemmän tai vähemmän tarkoittaa sitä, että jos oikeasti omistaja on sairaana, ei varmaan vedetä normaaliin tyyliin pitkiä lenkkejä ja treenejä päälle. Eikö se ole ihan normaalia? Tai jos on tosi kova pakkanen, sama juttu. Ei koira siitä rikki mene. Sädekehän kiillottamiselta kuulostaa joidenkin kohdalla, tai halutaan liioittelemalla varmistaa, ettei koira mene ainakaan mihinkään pullamössökotiin, jossa omistajat makaavat vain sohvalla. [/quote] Kai sulla menee työ ja muu elämä lastenkin edelle? Se koira on laumaeläin ja tarvitsee niitä aktiviteettejä sekä yhdessä puuhailua muutenkin, kun tunnin lenkki joka päivä kahdeksan tunnin yksin olon jälkeen. Ja ne ihmiset jotka on ottaneet sellaisen koiran, joka vaatii sitä treeniö ja toimintaa niin ovat sitoutuneet koiraan ja hankkivat sit jonkun sijaisen viemääb koiraa treeneihin ja lenkille, hos eivät itse pysty, koska sellainen koira joka on tottunyt monta kertaa viikossa treenaamaan menee ihan sekaisin, kun ei pariin päivään pääse edes sille pitkälle lenkille, kun omistaja on kipeä. Älä oikeasti hanki sitä koiraa, kun sun tekstistä huomaa ettei sen hyvinvointi kiinnosta sua ollenkaan ja et ole valmis aikaa ja rahaa siihen käyttämään vaan haluaisit sen vaan lapsille ja itselle kaveriksi silloin kun itsestä siltä tuntuu ja muutoin koira jäisi yksin pihalle masentuneena ja turhautuneena haukkumaan. [/quote] Ja miten pakkanen tai sade siihen lenkkeilyyn vaikuttaa? Osta kunnon ulkoiluvarusteet niin ei sääolosuhteet haittaa. Toki ihan paukkupakkasilla se ottaa koirallakin henkeen, mutta kyllä se silti sitä liikuntaa tarvitsee eikä voi vaan koko päivää maata kotona viltin alla kun ei huvitakaan mennä ulos kylmään.

[/quote]

Kuka on puhunut kotona viltin alla makaamisesta? Naurettavaa, ettei kukaan muka myönnä, etteikö paukkupakkanen tai joku myrskykeli tippaakaan vaikuttaisi ulkona liikkumiseen. Tämä ei tarkoita sitä, että maattaisi vaan sisällä, vaan sitä että ulkona ollaan ehkä vähän lyhyemmän aikaa tai lyhyempiä lenkkejä. En tiedä, menettääkö Hyvä Koiranomistaja jonkun tähden, jos myöntää tämän.

En pelkää sadetta tai kuraa, osaan pukeutua säänmukaisesti, mutta aivan varmaan tulee päiviä, jolloin ei juosta metsässä kolmea-neljää tuntia.
[/quote]No näin sä et ole tuolla aikaisemmin ilmaissut asioita vaan niistä on hyvin jyrkästi paistanut läpi sellainen asenne, että minä en ainakaan mene ulos jos ei paista auri ko ja ole lämmin, joten mieti myös omaa ulosantiasia ja sitä, millaisen käsityksen siitä saa.

Vierailija
50/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"] Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym [/quote]   Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä. [/quote] Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää. [/quote]   Totta kai työ ja muu elämä on koiraa tärkeämpää. Koira ei ole koko elämä, ja sen takia en varmaan ymmärräkään näitä henkeen ja vereen koiraihmisiä. Lenkkeillä enemmän tai vähemmän tarkoittaa sitä, että jos oikeasti omistaja on sairaana, ei varmaan vedetä normaaliin tyyliin pitkiä lenkkejä ja treenejä päälle. Eikö se ole ihan normaalia? Tai jos on tosi kova pakkanen, sama juttu. Ei koira siitä rikki mene. Sädekehän kiillottamiselta kuulostaa joidenkin kohdalla, tai halutaan liioittelemalla varmistaa, ettei koira mene ainakaan mihinkään pullamössökotiin, jossa omistajat makaavat vain sohvalla. [/quote] Kai sulla menee työ ja muu elämä lastenkin edelle? Se koira on laumaeläin ja tarvitsee niitä aktiviteettejä sekä yhdessä puuhailua muutenkin, kun tunnin lenkki joka päivä kahdeksan tunnin yksin olon jälkeen. Ja ne ihmiset jotka on ottaneet sellaisen koiran, joka vaatii sitä treeniö ja toimintaa niin ovat sitoutuneet koiraan ja hankkivat sit jonkun sijaisen viemääb koiraa treeneihin ja lenkille, hos eivät itse pysty, koska sellainen koira joka on tottunyt monta kertaa viikossa treenaamaan menee ihan sekaisin, kun ei pariin päivään pääse edes sille pitkälle lenkille, kun omistaja on kipeä. Älä oikeasti hanki sitä koiraa, kun sun tekstistä huomaa ettei sen hyvinvointi kiinnosta sua ollenkaan ja et ole valmis aikaa ja rahaa siihen käyttämään vaan haluaisit sen vaan lapsille ja itselle kaveriksi silloin kun itsestä siltä tuntuu ja muutoin koira jäisi yksin pihalle masentuneena ja turhautuneena haukkumaan. [/quote]   Koira ja lapset ovat eri asia. Koira on koira, lemmikki, ei perheenjäsen. Lapsi on ihminen ja perheenjäsen. Vain totaalisen koiriin hurahtaneelle lause "sairaana lenkkeillään ja treenataan normaalia vähemmän" tarkoittaa että "koiran hyvinvointi ei kiinnosta ollenkaan". Kiinnostaa se, siksi yritänkin ottaa asioista selvää ja aivan varmasti harkitsen tarkkaan, otanko pennun vai en. En hanki koiraa lapsille (ei ole) enkä itselle kaveriksi, vaan myös työkoiraksi. Mutta otan sen sellaiselta kasvattajalta, jonka maailmaan mahtuu muutakin kuin koirakoirakoira. Kyllä niitäkin on. [/quote] Koira on perheenjäsen ja se pitää ihmisiä sen ympärillä laumana. Jos sitä ei huomioida laumassa se masentuu.

[/quote]

Kuka sanoi, ettei koiraa huomioida? Tietysti koira on mukana eikä sitä pidetä yksin missään loukossa ja eristyksissä. "Koira ei ole perheenjäsen" tarkoittaa ainakin minulle sitä, että suhtaudun siihen kuin koiraan ja lemmikkiin, enkä varsinkaan viittaa koiraan hän-pronominilla.

Vierailija
51/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:04"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"] [quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"] Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym [/quote]   Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä. [/quote] Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää. [/quote]   Totta kai työ ja muu elämä on koiraa tärkeämpää. Koira ei ole koko elämä, ja sen takia en varmaan ymmärräkään näitä henkeen ja vereen koiraihmisiä. Lenkkeillä enemmän tai vähemmän tarkoittaa sitä, että jos oikeasti omistaja on sairaana, ei varmaan vedetä normaaliin tyyliin pitkiä lenkkejä ja treenejä päälle. Eikö se ole ihan normaalia? Tai jos on tosi kova pakkanen, sama juttu. Ei koira siitä rikki mene. Sädekehän kiillottamiselta kuulostaa joidenkin kohdalla, tai halutaan liioittelemalla varmistaa, ettei koira mene ainakaan mihinkään pullamössökotiin, jossa omistajat makaavat vain sohvalla. [/quote] Kai sulla menee työ ja muu elämä lastenkin edelle? Se koira on laumaeläin ja tarvitsee niitä aktiviteettejä sekä yhdessä puuhailua muutenkin, kun tunnin lenkki joka päivä kahdeksan tunnin yksin olon jälkeen. Ja ne ihmiset jotka on ottaneet sellaisen koiran, joka vaatii sitä treeniö ja toimintaa niin ovat sitoutuneet koiraan ja hankkivat sit jonkun sijaisen viemääb koiraa treeneihin ja lenkille, hos eivät itse pysty, koska sellainen koira joka on tottunyt monta kertaa viikossa treenaamaan menee ihan sekaisin, kun ei pariin päivään pääse edes sille pitkälle lenkille, kun omistaja on kipeä. Älä oikeasti hanki sitä koiraa, kun sun tekstistä huomaa ettei sen hyvinvointi kiinnosta sua ollenkaan ja et ole valmis aikaa ja rahaa siihen käyttämään vaan haluaisit sen vaan lapsille ja itselle kaveriksi silloin kun itsestä siltä tuntuu ja muutoin koira jäisi yksin pihalle masentuneena ja turhautuneena haukkumaan. [/quote] Ja miten pakkanen tai sade siihen lenkkeilyyn vaikuttaa? Osta kunnon ulkoiluvarusteet niin ei sääolosuhteet haittaa. Toki ihan paukkupakkasilla se ottaa koirallakin henkeen, mutta kyllä se silti sitä liikuntaa tarvitsee eikä voi vaan koko päivää maata kotona viltin alla kun ei huvitakaan mennä ulos kylmään. [/quote] Kuka on puhunut kotona viltin alla makaamisesta? Naurettavaa, ettei kukaan muka myönnä, etteikö paukkupakkanen tai joku myrskykeli tippaakaan vaikuttaisi ulkona liikkumiseen. Tämä ei tarkoita sitä, että maattaisi vaan sisällä, vaan sitä että ulkona ollaan ehkä vähän lyhyemmän aikaa tai lyhyempiä lenkkejä. En tiedä, menettääkö Hyvä Koiranomistaja jonkun tähden, jos myöntää tämän. En pelkää sadetta tai kuraa, osaan pukeutua säänmukaisesti, mutta aivan varmaan tulee päiviä, jolloin ei juosta metsässä kolmea-neljää tuntia. [/quote]No näin sä et ole tuolla aikaisemmin ilmaissut asioita vaan niistä on hyvin jyrkästi paistanut läpi sellainen asenne, että minä en ainakaan mene ulos jos ei paista auri ko ja ole lämmin, joten mieti myös omaa ulosantiasia ja sitä, millaisen käsityksen siitä saa.

[/quote]

Ei paistanut jyrkästi läpi tuollainen asenne, mutta jos haluaa lukea tekstin niin, että joku on sydämetön koirankiusaaja, niin sittenhän sen lukee niin. Asun maalla ja teen töitä ulkonakin joka päivä säällä kuin säällä, enemmän täällä on tilaa liikkua ja telmiä kuin kaupungissa.

Jos jollekin on epäselvää, en ole ap..

Vierailija
52/127 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:59"]Luin keskustelun ja tulin sanomaan että kaverini on just antamassa pois 14 viikkosta bordercollieta. Tulee meille. Ja on ihan oikeelta kasvattajalta ja niinki kauheeta kun on musta jolla valkonen naama. Et nii
[/quote]

Miksi 14vko koira vaihtaa kotia?
[/quote]

No ku pentu otettiin kaverille mis on nuori poika (ei tarvii olla koulun jälkeen yksin kotona) ja otettiin ns kaverille harrastuskoiraks(näin sanottiin kasvattajalle) . Mut pentu puree niin paljon sitä poikaa et ne myy sen meille ku ties et mies haluu semmosen. Niillä kasvattajilla miltä kysyttiin ei ollu "sopivaa koiraa" tarjota
[/quote]

Eli kasvattajalle on valehdeltu?!
[/quote]

Joo mutta en minä vaan mun kaveriperhe. Eipä se kasvattaja oo ees laittanu kaverille mitään sähköpostii tai soittanu tai mitään. Tulee maanantaina

Vierailija
53/127 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla on noin vuoden ikäinen bordercollie. Harrastaa sen kanssa tokoa ja agilityä. Vaikka koira oli käytetty aamulla tokossa ja päivällä agilityssä, joiden lisäksi vielä parilla lenkillä ja koirapuistossa niin silti oli vielä koiralla iltapäivällä liikaa energiaa ja se söi seinään reiän kun mitään muuta tuhottavaa ei löytänyt

Vierailija
54/127 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois australianpaimenkoira bc:n sijaan?

Vierailija
55/127 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:59"]Luin keskustelun ja tulin sanomaan että kaverini on just antamassa pois 14 viikkosta bordercollieta. Tulee meille. Ja on ihan oikeelta kasvattajalta ja niinki kauheeta kun on musta jolla valkonen naama. Et nii
[/quote]

[/quote]

No ku pentu otettiin kaverille mis on nuori poika (ei tarvii olla koulun jälkeen yksin kotona) ja otettiin ns kaverille harrastuskoiraks(näin sanottiin kasvattajalle) . Mut pentu puree niin paljon sitä poikaa et ne myy sen meille ku ties et mies haluu semmosen. Niillä kasvattajilla miltä kysyttiin ei ollu "sopivaa koiraa" tarjota
[/quote]
Valehtelivat kasvattajalle ja pistävät parin viikon päästä kiertoon, koska tuli yllätyksenä että pentu puree. Karma will get them.

Vierailija
56/127 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:18"]Maatilalla oleva bortsu on pikkasen eri juttu, kun bortsu kaupunkiin! EI todellakaan kyseistä rotua teille, siitä tulee vaan korttelin kauhu!  Ja vois vähän katsoa muutakin, kun vaan sitä, että ulkonäkö miellyttää silmään. Kyllä ne muut asiat menevät ulkonäön ohi sopivaa rotua valitessa. Valitettavasti. [/quote] Ei olla kaupungissa. Pikku kylässä et nii

[/quote]

No olkoot vaikka perähikiällä, mutta siitä huolimatta bortsu ei ole teidän rotu! Joko se vaatii työtä eli sitä paimennusta tai sitten kunnon treenailua ym. ei vaan pari lyhyttä lenkkiä päivässä.

Vierailija
57/127 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:12"]

Miten ois australianpaimenkoira bc:n sijaan?

[/quote]

Eipä taida sopia auspaikaan apeelle. Myös tuo tarvitsee paljon aktiviteettia ja sen lisäksi jämäkän koulutuksen. Koska auspai saattaa olla todella täpäkkä ja haastava rotu, varsinkin ensimmäiseksi koiraksi.

Vierailija
58/127 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:59"]Luin keskustelun ja tulin sanomaan että kaverini on just antamassa pois 14 viikkosta bordercollieta. Tulee meille. Ja on ihan oikeelta kasvattajalta ja niinki kauheeta kun on musta jolla valkonen naama. Et nii
[/quote]

[/quote]

[/quote]
Valehtelivat kasvattajalle ja pistävät parin viikon päästä kiertoon, koska tuli yllätyksenä että pentu puree. Karma will get them.
[/quote]

Huhhuh. Kasvattajaan yhteyttä ja kerrotte miten käy. Kasvattajan pitää olla perillä mihin pentu on mennyt. Jos joskus pentueessa ilmenee jotain ongelmia pitää kasvattajan pystyä infoamaan muille..

Vierailija
59/127 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:59"]Luin keskustelun ja tulin sanomaan että kaverini on just antamassa pois 14 viikkosta bordercollieta. Tulee meille. Ja on ihan oikeelta kasvattajalta ja niinki kauheeta kun on musta jolla valkonen naama. Et nii
[/quote]

[/quote]

[/quote]
[/quote]

Ei ollu pelkkä pureminen. Haukku kokoaika pojalle ja vanhemmille eikä niil ollu aikaa siihe

Vierailija
60/127 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:59"]Luin keskustelun ja tulin sanomaan että kaverini on just antamassa pois 14 viikkosta bordercollieta. Tulee meille. Ja on ihan oikeelta kasvattajalta ja niinki kauheeta kun on musta jolla valkonen naama. Et nii
[/quote]

[/quote]

[/quote]
[/quote]

Huhhuh. Kasvattajaan yhteyttä ja kerrotte miten käy. Kasvattajan pitää olla perillä mihin pentu on mennyt. Jos joskus pentueessa ilmenee jotain ongelmia pitää kasvattajan pystyä infoamaan muille..
[/quote]

No kai se infoo sit kaverille ni voi kaveri laittaa mulle sit viestii. Ku en ainakaa laita mihkään koirajuttuihin nimee tai numeroo en haluu et mitkää oudot lähtee soittelee mulle koirasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän