Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bordercollie kotikoiraksi?

Vierailija
21.06.2015 |

Sopiiko bordercollie kotikoiraksi? Ei huvittaisi mitään tolkutonta koiraharrastusta alottaa. Iso piha olisi ja lenkille pääsisi. Ei kiinnosta näyttelyt eikä koirapiirit. Bordercollie miellyttää silmää ja on todella söpö

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bordercolliehan ei nimen omaan ole mikään kovin söpö koira, se ei sillä tavalla leimaannu ja ole miellättymishaluinen kuten koirat yleensä.

Vierailija
22/127 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:31"]

Bordercolliehan ei nimen omaan ole mikään kovin söpö koira, se ei sillä tavalla leimaannu ja ole miellättymishaluinen kuten koirat yleensä.

[/quote]

37 kommentoi tähän, meidän bortsu on kyllä todella miellyttämishaluinen ja vahvasti leimautunut meihin eli laumaansa... en kyllä allekirjoita väitettäsi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"]

Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym

[/quote]

Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä.

Vierailija
24/127 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin minä hankkisin alaskanmalamuutin myyräkoiraksi. Voinhan se kouluttaa siihen... Tai Siperianhuskyn rauniokoiraksi. Koska voin kouluttaa sen siihen... Vaikka kasvattajakin minulle sanoi että siperianhuskyn miellyttämishalu on huono niin se oli kuitenkin pakko saada. Nyt ihmettelen miksi se aina kuitenkin karkaa vaikka olen kouluttanut sen ja opettanut sille sanan ei.

Vierailija
25/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Voisiko joku kommentoida eikä vain alapeukuttaa? :)

Vierailija
26/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"]

Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym

[/quote]

Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä.
[/quote]
Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää.

Vierailija
27/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"]

[/quote]

[/quote]
Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää.
[/quote]
Ja koiran kanssa lähdetään ulos oli keli mikä tahansa, jos koira vaan on sellanen että se lähtee säällä kuin säällä lenkille. Ja kipeänäkin sen lenkitykset vaan on jotenkin järjestettävä. Kuulostaa siltä, että sulla kaikki muuta asiat menis koiran hyvinvoinnin edelle, hoten älä ota koiraa.

Vierailija
28/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota mitään koiraa.

Vierailija
29/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:32"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:48"] En ole ap, mutta olen haaveillut aina koirasta. Saksanpaimenkoira, lyhytkarvainen belgianpaimenkoira ja bordercollie ovat olleet rotuina mielessä, mutta vaikuttaa siltä, ettei niistä mikään ole haastavuutensa takia sopiva aloittelevalle koiranomistajalle. Bordercollien aktiivisuudentarve oli yllätys, vaikka työkoiraksi sen tiesinkin. En välitä pikkuisista räksyttävistä seurakoirista, joten kääpiöpystykorvat, tiibetinspanielit, mopsit yms. eivät ole vaihtoehtoja. Samoin jättirodut, metsästyskoirat tai kovin pitkäkarvaiset koirat eivät innosta. Jääkö enää mitään jäljelle? [/quote] Villakoirat ovat hyviä kotikoiria, tykkäävät loikoilla, mutta nekin ovat aika fiksuja ja keksivät kyllä piruuksia kun ovat yksin kotona. [/quote] Millaista koiran etsit? Keskikokoisia aktiivisia, mutta ei ylihaastavia rotuja on aika paljon. Jos haluat harrastaa (mainitsemasi rodut on kumminkin käyttökoiria) mutta vähemmän haastavaa niin mm. Lk.collie (nahkat pärjää agilityssä aika hyvin, snadisti pkta aktiivisempi), portugalinvesikoira ( näitä ei ole paljon mutta vähemmän luonnevikoja kuin espanjalaisella), noutajista (sileä tai novaskotia esim) löytyy muutamia hyviä harrastukoiravaihtoehtoja myös ( lähinnä enemmän seura- kuin metsästyskoiria nykyään).

[/quote]

Kiitos kommenteista! Villakoirista, shetlanninlammaskoirista ja collieista  tykkään, kuten kaikista koirista yleensä, mutten itse halua ottaa em. rotuja. Labradorinnoutaja taitaa olla meikäläisille sopivin, mutta mitään koiraa emme tietenkään ota "mielenhäriössä." Meillä oli kissa 14 vuotta ja saattaa olla, että pysymme kissaihmisinä, joille koira jää haaveeksi. Kissakaan emme ota harkitsematta. Unelmissa meillä olisi sekä kissa että koira. :) Terveiset kaikille eläinystäville!

(Olen siis tuon "En ole ap, mutta olen haaveillut aina koirasta. Saksanpaimenkoira, lyhytkarvainen belgianpaimenkoira ja bordercollie ovat olleet rotuina mielessä,..." kirjoittaja.)

Vierailija
30/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bordercollie tarvitsee paljon liikuntaa ja aivotyötä. Kilometrin lenkki ja pihahyppely ei riitä. Vetää kierroksille yhdestäkin löhöilypäivästä. Meillä bortsu ja harrastetaan aktiivisesti, ilman jokapäiväistä kunnon tekemistä varmaan sekoaisi ihan täysin.

Bortsua ei ikinä kotikoiraksi! Aktiiviseen ja harrastavaan kotiin täydellinen.

Vierailija
31/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"]

[/quote]

[/quote]

Meillä käydään joka päivä vähintään 3h lenkillä, harrastellaan kotioloissa tokoa ja agia, treenataan 3x viikossa kunnolla. Vähemmällä tulee ihan sekopäiseksi. Pennusta asti vaatinut paljon. Uros. Nro 66 olen.

Vierailija
32/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:32"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:48"] En ole ap, mutta olen haaveillut aina koirasta. Saksanpaimenkoira, lyhytkarvainen belgianpaimenkoira ja bordercollie ovat olleet rotuina mielessä, mutta vaikuttaa siltä, ettei niistä mikään ole haastavuutensa takia sopiva aloittelevalle koiranomistajalle. Bordercollien aktiivisuudentarve oli yllätys, vaikka työkoiraksi sen tiesinkin. En välitä pikkuisista räksyttävistä seurakoirista, joten kääpiöpystykorvat, tiibetinspanielit, mopsit yms. eivät ole vaihtoehtoja. Samoin jättirodut, metsästyskoirat tai kovin pitkäkarvaiset koirat eivät innosta. Jääkö enää mitään jäljelle? [/quote] Villakoirat ovat hyviä kotikoiria, tykkäävät loikoilla, mutta nekin ovat aika fiksuja ja keksivät kyllä piruuksia kun ovat yksin kotona. [/quote] Millaista koiran etsit? Keskikokoisia aktiivisia, mutta ei ylihaastavia rotuja on aika paljon. Jos haluat harrastaa (mainitsemasi rodut on kumminkin käyttökoiria) mutta vähemmän haastavaa niin mm. Lk.collie (nahkat pärjää agilityssä aika hyvin, snadisti pkta aktiivisempi), portugalinvesikoira ( näitä ei ole paljon mutta vähemmän luonnevikoja kuin espanjalaisella), noutajista (sileä tai novaskotia esim) löytyy muutamia hyviä harrastukoiravaihtoehtoja myös ( lähinnä enemmän seura- kuin metsästyskoiria nykyään).

[/quote]

Kiitos kommenteista! Villakoirista, shetlanninlammaskoirista ja collieista  tykkään, kuten kaikista koirista yleensä, mutten itse halua ottaa em. rotuja. Labradorinnoutaja taitaa olla meikäläisille sopivin, mutta mitään koiraa emme tietenkään ota "mielenhäriössä." Meillä oli kissa 14 vuotta ja saattaa olla, että pysymme kissaihmisinä, joille koira jää haaveeksi. Kissakaan emme ota harkitsematta. Unelmissa meillä olisi sekä kissa että koira. :) Terveiset kaikille eläinystäville!

(Olen siis tuon "En ole ap, mutta olen haaveillut aina koirasta. Saksanpaimenkoira, lyhytkarvainen belgianpaimenkoira ja bordercollie ovat olleet rotuina mielessä,..." kirjoittaja.)
[/quote]
Jos joskus otatte molemmat niin ottakaa pennut yhtäaikaa, että tottuvat toisiinsa eivätkä ala tappaa toisiaan. Koirat ja kissat kun harvemmin aikuisena enää oppii olemaan keskenään jos eivät ole aikaisemmin eri lajin kanssa olleet.

Vierailija
33/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 23:32"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:28"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:48"] En ole ap, mutta olen haaveillut aina koirasta. Saksanpaimenkoira, lyhytkarvainen belgianpaimenkoira ja bordercollie ovat olleet rotuina mielessä, mutta vaikuttaa siltä, ettei niistä mikään ole haastavuutensa takia sopiva aloittelevalle koiranomistajalle. Bordercollien aktiivisuudentarve oli yllätys, vaikka työkoiraksi sen tiesinkin. En välitä pikkuisista räksyttävistä seurakoirista, joten kääpiöpystykorvat, tiibetinspanielit, mopsit yms. eivät ole vaihtoehtoja. Samoin jättirodut, metsästyskoirat tai kovin pitkäkarvaiset koirat eivät innosta. Jääkö enää mitään jäljelle? [/quote] Villakoirat ovat hyviä kotikoiria, tykkäävät loikoilla, mutta nekin ovat aika fiksuja ja keksivät kyllä piruuksia kun ovat yksin kotona. [/quote] Millaista koiran etsit? Keskikokoisia aktiivisia, mutta ei ylihaastavia rotuja on aika paljon. Jos haluat harrastaa (mainitsemasi rodut on kumminkin käyttökoiria) mutta vähemmän haastavaa niin mm. Lk.collie (nahkat pärjää agilityssä aika hyvin, snadisti pkta aktiivisempi), portugalinvesikoira ( näitä ei ole paljon mutta vähemmän luonnevikoja kuin espanjalaisella), noutajista (sileä tai novaskotia esim) löytyy muutamia hyviä harrastukoiravaihtoehtoja myös ( lähinnä enemmän seura- kuin metsästyskoiria nykyään). [/quote] Kiitos kommenteista! Villakoirista, shetlanninlammaskoirista ja collieista  tykkään, kuten kaikista koirista yleensä, mutten itse halua ottaa em. rotuja. Labradorinnoutaja taitaa olla meikäläisille sopivin, mutta mitään koiraa emme tietenkään ota "mielenhäriössä." Meillä oli kissa 14 vuotta ja saattaa olla, että pysymme kissaihmisinä, joille koira jää haaveeksi. Kissakaan emme ota harkitsematta. Unelmissa meillä olisi sekä kissa että koira. :) Terveiset kaikille eläinystäville! (Olen siis tuon "En ole ap, mutta olen haaveillut aina koirasta. Saksanpaimenkoira, lyhytkarvainen belgianpaimenkoira ja bordercollie ovat olleet rotuina mielessä,..." kirjoittaja.) [/quote] Jos joskus otatte molemmat niin ottakaa pennut yhtäaikaa, että tottuvat toisiinsa eivätkä ala tappaa toisiaan. Koirat ja kissat kun harvemmin aikuisena enää oppii olemaan keskenään jos eivät ole aikaisemmin eri lajin kanssa olleet.

[/quote]

Kiitos vinkistä! En haluaisi kotiin mitään "surmanajo-tivolia."

Vierailija
34/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"] Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym [/quote]   Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä. [/quote] Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää.

[/quote]

Totta kai työ ja muu elämä on koiraa tärkeämpää. Koira ei ole koko elämä, ja sen takia en varmaan ymmärräkään näitä henkeen ja vereen koiraihmisiä. Lenkkeillä enemmän tai vähemmän tarkoittaa sitä, että jos oikeasti omistaja on sairaana, ei varmaan vedetä normaaliin tyyliin pitkiä lenkkejä ja treenejä päälle. Eikö se ole ihan normaalia? Tai jos on tosi kova pakkanen, sama juttu. Ei koira siitä rikki mene.

Sädekehän kiillottamiselta kuulostaa joidenkin kohdalla, tai halutaan liioittelemalla varmistaa, ettei koira mene ainakaan mihinkään pullamössökotiin, jossa omistajat makaavat vain sohvalla.

Vierailija
35/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on seurakoirarotuinen koira, jonka kanssa kisaan agilityssä SM-tasolla ja treenaan&kisaan tokossa ja rallytokossa. Haaveilen myös bortsusta, mutten uskalla ottaa vielä tällä aktiviteettien määrällä. Nykyisin kanssa voi sentään päivän vaan makoilla esim. Kipeenä ollessa, bc:n kanssa ei onnistuisi.

Olen myös läheltä seurannut elämää ongelmakoiran kanssa (liian vaikea rotu ekaksi koiraksi ja koiralla oli huono tuurikin ja pari muuta koiraa kävi sen päälle) ja se on todella rankkaa! Koiraan menee ihan hirveesti aikaa ja rahaa, mutta pahinta on se päivittäinen stressi koirasta, eikä yhdessä tekeminen ole mukavaa. Pelkkä remmilenkki on todella stressaava ja vaatii ihmiseltä jatkuvaa koiran ja ympäristön tarkkailua ja työtä. Onneksi tämä yksilö on nykyisin oikein kiva, vaikka onkin vieraille koirille edelleen aggressiivinen. Omistaja on tehnyt ison työn ja nykyisinkin käy ohjatuissa treeneissä kaksi kertaa viikossa.

Vierailija
36/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:08"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:04"]Unohda. Rotu vaatii todella paljon aktiviteettiä.
[/quote]
Jeps ja aktiviteeteiksi ei niin fiksulle rodulle ihan pelkät pitkät lenkit riitä vaan myös aivojumppaa, tokoa, agilitya ym. Ja useimmiten kyllä, jos kunnon näyttely- tai harrastuskasvattajalta ostat koiraa niin hän kysyy, että aiotko harrastaa tai käydä näyttelyissä ja kun sanot, että et niin voipi jäädä pentu saamatta. Toki ehkä jonkun "viallisen" pennun vois ihan kotikoiraksi saada, joka ei näyttelyihin olis hyväksyttävä.
[/quote]

Ei sen tarttee olla mikään virallinen kasvattaja. Koiran kanssa käytäis pitkillä lenkeillä ja talvisin hiihtämässä järvellä. Iso piha missä voi heitellä palloa yms
[/quote] Saat koirasta vaan hullun maanisen pallon vaanijan, jos sen ainoa aktiviteetti elämässä on pallon heitto. Mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää? Bordercollie ei ole onnellinen, jos sillä ei ole tekemistä. Liikunta on hyvästä, mutta pidemmän päälle se kasvattaa koiran kuntoa, ja se alkaa vaatia yhä lisää toiminta. Harrastus- ja työkoiraksi jalostettu rotu TARVITSEE aivotyötä. Seurakoiria on moneen lähtöön, valitse niistä. Tosin kuulostat siltä, että ainoa oikea rotu sulle on lelukoira, kun et edes perusasioita ymmärrä.

Vierailija
37/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:31"]Bordercolliehan ei nimen omaan ole mikään kovin söpö koira, se ei sillä tavalla leimaannu ja ole miellättymishaluinen kuten koirat yleensä.
[/quote] miksi edes eksyn näihin koirakeskusteluihin, kun alkaa ärsyttää ihmisten tyhmyys. Bortsuilla nimenomaan on suuri tarve toimia yhdessä ihmisen kanssa.

Vierailija
38/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:10"] Minulla on bordercollie ja harrastetaan 4x viikossa ohjatusti tokoa, agilityä, jälkeä. Lenkkeillään noin 2h päivässä, treenivapaina päivinä enemmänkin (3-4h). Joka päivä myös kotitottista, temppujen opettelua ym. Vähemmällä niin alkaa heti huono käytös - tuhoaa tavaroita, käyttäytyy huonosti lenkillä ym [/quote]   Miltä muiden bc-omistajien viikko-ohjelma näyttää? Ei mulla ole aikaa harrastaa koiran kanssa noin paljon, ei todellakaan. Lenkkeilyä joka päivä, joskus enemmän ja joskus vähemmän (sairaana, paskakelit, -30 pakkasta), kursseilla ja koulutuksissa voitaisiin käydä ehkä kerta viikkoon. Lisäksi satunnaisia paimennustöitä. [/quote] Älä hanki sellaista koiraa, joka vaatii paljon ja tiedät jo nyt, ettet pysty sen vaatimia asioita tekemään, koska sulle työ ja muu elämä on sitä koiraa tärkeämpää.

[/quote]

Totta kai työ ja muu elämä on koiraa tärkeämpää. Koira ei ole koko elämä, ja sen takia en varmaan ymmärräkään näitä henkeen ja vereen koiraihmisiä. Lenkkeillä enemmän tai vähemmän tarkoittaa sitä, että jos oikeasti omistaja on sairaana, ei varmaan vedetä normaaliin tyyliin pitkiä lenkkejä ja treenejä päälle. Eikö se ole ihan normaalia? Tai jos on tosi kova pakkanen, sama juttu. Ei koira siitä rikki mene.

Sädekehän kiillottamiselta kuulostaa joidenkin kohdalla, tai halutaan liioittelemalla varmistaa, ettei koira mene ainakaan mihinkään pullamössökotiin, jossa omistajat makaavat vain sohvalla.
[/quote]
Kai sulla menee työ ja muu elämä lastenkin edelle? Se koira on laumaeläin ja tarvitsee niitä aktiviteettejä sekä yhdessä puuhailua muutenkin, kun tunnin lenkki joka päivä kahdeksan tunnin yksin olon jälkeen. Ja ne ihmiset jotka on ottaneet sellaisen koiran, joka vaatii sitä treeniö ja toimintaa niin ovat sitoutuneet koiraan ja hankkivat sit jonkun sijaisen viemääb koiraa treeneihin ja lenkille, hos eivät itse pysty, koska sellainen koira joka on tottunyt monta kertaa viikossa treenaamaan menee ihan sekaisin, kun ei pariin päivään pääse edes sille pitkälle lenkille, kun omistaja on kipeä. Älä oikeasti hanki sitä koiraa, kun sun tekstistä huomaa ettei sen hyvinvointi kiinnosta sua ollenkaan ja et ole valmis aikaa ja rahaa siihen käyttämään vaan haluaisit sen vaan lapsille ja itselle kaveriksi silloin kun itsestä siltä tuntuu ja muutoin koira jäisi yksin pihalle masentuneena ja turhautuneena haukkumaan.

Vierailija
39/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota bordercollie-pehmolelu.

Vierailija
40/127 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:45"]

[/quote]

[/quote]
Kai sulla menee työ ja muu elämä lastenkin edelle? Se koira on laumaeläin ja tarvitsee niitä aktiviteettejä sekä yhdessä puuhailua muutenkin, kun tunnin lenkki joka päivä kahdeksan tunnin yksin olon jälkeen. Ja ne ihmiset jotka on ottaneet sellaisen koiran, joka vaatii sitä treeniö ja toimintaa niin ovat sitoutuneet koiraan ja hankkivat sit jonkun sijaisen viemääb koiraa treeneihin ja lenkille, hos eivät itse pysty, koska sellainen koira joka on tottunyt monta kertaa viikossa treenaamaan menee ihan sekaisin, kun ei pariin päivään pääse edes sille pitkälle lenkille, kun omistaja on kipeä. Älä oikeasti hanki sitä koiraa, kun sun tekstistä huomaa ettei sen hyvinvointi kiinnosta sua ollenkaan ja et ole valmis aikaa ja rahaa siihen käyttämään vaan haluaisit sen vaan lapsille ja itselle kaveriksi silloin kun itsestä siltä tuntuu ja muutoin koira jäisi yksin pihalle masentuneena ja turhautuneena haukkumaan.
[/quote]
Ja miten pakkanen tai sade siihen lenkkeilyyn vaikuttaa? Osta kunnon ulkoiluvarusteet niin ei sääolosuhteet haittaa. Toki ihan paukkupakkasilla se ottaa koirallakin henkeen, mutta kyllä se silti sitä liikuntaa tarvitsee eikä voi vaan koko päivää maata kotona viltin alla kun ei huvitakaan mennä ulos kylmään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän