Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö muita, joille palkkatyö on suurin - ellei jopa ainoa - onnellisuutta nakertava asia?

Vierailija
10.02.2022 |

Palkkatöissä käyminen syö kaiken energiani, mutta luonnollisesti töissä on käytävä, jotta saa rahaa. Saahan rahaa tietysti työttömänäkin, mutta ei välttämättä riittävästi eikä loputtomiin (karenssit ja työssäkäyntivelvoitteet).

Jos se olisi taloudellisesti mahdollista - vaikkapa perinnön turvin -, käyttäisin "toimistoajan" taiteelliseen työhön, joka on täysin riippumatonta mistään tulovirroista. En kaipaa työyhteisöä enkä tarvitse ulkoa päin järjestettyä tekemistä pysyäkseni aktiivisena.

Siksi ainoa motiivi töissäkäynnilleni on raha. Onnellinen on se, joka saa (palkka)työstään irti muutakin!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töissä käydä viihtymässä vaan tekemässä, mitä pomo käskee. Totta kai se nakertaa kuuppaa.

Vierailija
2/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta joka sana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oliisi rahaa ryypätä niin ei ole aikaa ja kun olisi aikaa niiin ei ole rahaa.

Vierailija
4/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Mulla on tosin miljoonaperintö, joten voisin jo vähentää. Olen tähänkin asti tehnyt 30h viikossa, se auttaa uskomattoman paljon jaksamisessa. Mutta ihanne olisi sellainen 2 päivää viikossa, tai sit viikko töissä (30h), viikko vapaalla.

Mutta nämä eivät onnistu, jos en tee uutta työsopimusta. Ja sitä en ehkä saisi kaikilla vanhoilla eduilla, joten mietin, mitä tehdä.

Vierailija
5/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, töissäkäynti on ahdistavaa, en todellakaan tekisi töitä, jos pystyisin muuten itseni elättää. En halua tukien varaan tieten tahtoen heittäytyä, kun en jaksaisi senkään mukana tulevia velvoitteita.

Vierailija
6/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin lukea otsikkoa, ja luulin, että siinä sanotaan, että palkkatyö on ainoa onnellisuutta tuottava asia. Sellaisia tapauksia on varmasti paljon. Miksi työ nakertaisi onnellisuutta?

Vierailija
7/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin, töissäkäynti on ahdistavaa, en todellakaan tekisi töitä, jos pystyisin muuten itseni elättää. En halua tukien varaan tieten tahtoen heittäytyä, kun en jaksaisi senkään mukana tulevia velvoitteita.

Just näin. Ja ymmärrän hyvin, miksi niitä velvoitteita täytyy yhteiskunnassa olla. Mutta ahdistus jäytää elämänlaatua aika huolella.

Vierailija
8/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIiis autistia ei kiinnosta elämässä mikään muu kuin työnteko. ELämä on jatkuvaa suorittamista joko työnteon tai ryyppäyksen muodosssa.

Vierailija
9/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en työltä muuta odotakaan. 

Vierailija
10/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin lukea otsikkoa, ja luulin, että siinä sanotaan, että palkkatyö on ainoa onnellisuutta tuottava asia. Sellaisia tapauksia on varmasti paljon. Miksi työ nakertaisi onnellisuutta?

Jos luet aloituksen tarkemmin, huomaat että en puhunut työstä, jonka voi ilman taloudellisia paineita vapaasti valita. Se ei tietenkään ole realismia useimmille. Pakko mikä pakko.

Vierailija
11/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Mä en yhtään tajua kuka jossain paskatyössä haluaa käydä. Ainakaan mun toimistotyö ei herätä mussa muita tunteita kuin ärsytystä tuhlatusta päivästä. Se on sinäänsä tärkeää työtä, koska ilman mun työpanosta firma ei saisi rahaa, mutta ei se mua oikeasti kiinnosta. Mun mielestä on kyllä upeaa, kun ihmiset näkevät oman työnsä arvokkaana. Esimerkiksi siivooja, joka kokee tekevänsä merkityksellistä työtä. Se on tietysti merkityksellistä, koska maailma olisi pulassa ilman siivoojia, mutta se on raskasta, huonosti palkattua eikä se vaadi erityisiä taitoja.

Mä inhoan niitä löydä unelmasi -oppaita, joissa aina kysytään, mitä tekisit, jos raha ei olisi este. Mä olisin kotona ja harrastaisin kaikenlaista mitä mieleen pälkähtää. Mä tykkään kokeilla erilaisia juttuja, joten mulla ei ole mitään kunnollisia, rahastettavia taitoja missään. Ihan mielenkiintoista olisi kuulla, miten tuosta lähdetään tekemään jotain sivubisnestä.

Vierailija
12/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla varmaan näin, luulisin. Harvoja onnellisia ne tapaukset, joille työ tuo paljon onnea ja tyydytystä, itse en ainakaan tiedä ketään.

Vierailija
13/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en työltä muuta odotakaan. 

Vaan entäpä kun työnantaja odottaa?

Pitäisi löytyä iloisuutta, energiaa, kunnianhimoa, proaktiivisuutta ja loputonta venymistä. Toki voi yrittää olla näistä vaatimuksista välittämättä, mutta käytännössä se on hyvin vaikeaa ja raskasta - kaiken muun stressin päälle kasautuvaa lisäkuonaa.

Vierailija
14/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se vie noin kolmanneksen elämästä, jonka voisi käyttää johonkin mitä oikeasti haluaa tehdä. Uni vie toisen kolmanneksen ja siinä viimeisessä kolmanneksessa joutuu tekemään myös kaikkia kotitöitä sun muita, jotka on pakko tehdä, mutta jotka ei tuo onnellisuutta. Siinä jää aika vähän aikaa niille oikeasti kivoille jutuille.

Vierailija
15/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla varmaan näin, luulisin. Harvoja onnellisia ne tapaukset, joille työ tuo paljon onnea ja tyydytystä, itse en ainakaan tiedä ketään.

Et tunne ketään, joka ei suhtautuisi vastenmielisyydellä työhönsä? Kyllä minun pääosin korkeakoulutetussa tuttavapiirissäni ne ovat enemmistönä, jotka pitävät työstään.

Vierailija
16/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan toisinpäin.

Palkkatyö lisää onnellisuutta, kun on päässyt sellaiseen työhön joka inspiroi, kokee tekevänsä merkityksellisiä ja vaikuttavia asioita. Lisäksi sosiaalinen verkosto ja yhteisöllisyyden tunne ja kokemus on vahva. Tästä kaikesta kun saa vielä erittäin merkittävän taloudellisen kompensaation, niin onnellisuus vain lisääntyy.

Vierailija
17/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä se on siinä mielessä,etten ole mieleisessä työssä,ihmiset ok,mut työ ei(ei riittävän haastavaa,eikä oman alan)mutta kun on rahaa saatava. Tykkään käydä töissä,kunhan se ei ole koko elämä,vaan elämään on mahduttava muutakin. Ei itse työssäkäyminen minua ahdista. ikävä työyhteisö tai jo muutama idiootti työpaikalla voi pilata hyvän työkokemuksen ja ahdistaa. Onnellisuutta elämään tuo mahdollisuus tehdä elämässään haaveilemiaan asioita ja työstä saatava palkka mahdollistaa sen.

Vierailija
18/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän työstäni. Olen onnellinen siitä, että voin tehdä työtäni etänä.

Onnellisuuttani vähentää se, että tiimikaverit ja muut työyhteisön jäsenet lykkäävät omia töitään minulle kun eivät itse viitsi niitä tehdä. Parhaani mukaan niitä torppailen tai jätän tekemättä.

Onnellisuuttani vähentää myös se, että tiimikaverini syyttää minua aikavarkaaksi ("katso nyt että se on oikein tai multa menee taas ylimääräinen tunti") kun omassa toiminnassaan ei näe mitään vikaa -> kaikki löydetyt virheet ovat mun tekemiä ellen toisin todista. Mun pitää sitten käyttää aikaani siihen, että todistan etten minä ole tehnyt virhettä vaan hän. Kuka on aikavaras? Lisäksi tiimikaverini on aina oikeassa, mun pitää todistaa olevani oikeassa sillä muuten olen automaattisesti väärässä.

Onnellisuuttani vähentää se, että työpaikallani kaikkia ei kohdella tasa-arvoisesti vaikka me kaikki olemme tasa-arvoisia. Eniten arvostetaan tietenkin miesoletettuja ja plussaa on kielen väri. Tilanne on onneksi hieman parantunut kun ylin johto vaihtui.

Onnellisuuttani vähentää se, että esimieheni vaihtui todella upeasta tyypistä täysin välinpitämättömään tyyppiin. Olenkohan ehkä kaksi kertaa jutellut hänen kanssaa vuoden aikana.

Vierailija
19/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan toisinpäin.

Palkkatyö lisää onnellisuutta, kun on päässyt sellaiseen työhön joka inspiroi, kokee tekevänsä merkityksellisiä ja vaikuttavia asioita. Lisäksi sosiaalinen verkosto ja yhteisöllisyyden tunne ja kokemus on vahva. Tästä kaikesta kun saa vielä erittäin merkittävän taloudellisen kompensaation, niin onnellisuus vain lisääntyy.

Onnea sinulle. Myönnän että vähän kateeksi käy.

Tiedän, että monelle korkeakoulutusta vaativa asiantuntijatyöni olisi unelmahomma ja palkkakin on ok. Valitettavasti en itse koe työtäni muuta kuin kuluttavaksi, ja tunnen tai paremminkin tiedän olevani ominaisuuksiini ja kykyihini nähden väärällä alalla. Mutta koska se oikea ala ei työllistä - ja vaikka työllistäisikin, siitä ei saisi elantoa - jatkan tällä tiellä ja yritän välttyä burnoutilta.

Vierailija
20/21 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän työstäni. Olen onnellinen siitä, että voin tehdä työtäni etänä.

Onnellisuuttani vähentää se, että tiimikaverit ja muut työyhteisön jäsenet lykkäävät omia töitään minulle kun eivät itse viitsi niitä tehdä. Parhaani mukaan niitä torppailen tai jätän tekemättä.

Onnellisuuttani vähentää myös se, että tiimikaverini syyttää minua aikavarkaaksi ("katso nyt että se on oikein tai multa menee taas ylimääräinen tunti") kun omassa toiminnassaan ei näe mitään vikaa -> kaikki löydetyt virheet ovat mun tekemiä ellen toisin todista. Mun pitää sitten käyttää aikaani siihen, että todistan etten minä ole tehnyt virhettä vaan hän. Kuka on aikavaras? Lisäksi tiimikaverini on aina oikeassa, mun pitää todistaa olevani oikeassa sillä muuten olen automaattisesti väärässä.

Onnellisuuttani vähentää se, että työpaikallani kaikkia ei kohdella tasa-arvoisesti vaikka me kaikki olemme tasa-arvoisia. Eniten arvostetaan tietenkin miesoletettuja ja plussaa on kielen väri. Tilanne on onneksi hieman parantunut kun ylin johto vaihtui.

Onnellisuuttani vähentää se, että esimieheni vaihtui todella upeasta tyypistä täysin välinpitämättömään tyyppiin. Olenkohan ehkä kaksi kertaa jutellut hänen kanssaa vuoden aikana.

Kaikesta edellä mainitusta huolimatta sanot pitäväsi työstäsi? Huh, olet sitten aika sitkeä sissi. Mulla hajoaisi pää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi