Juhlat rippileirin käymisen vuoksi - ei konfirmaatiota, mitä siis juhlitaan?
Mitä ihmettä juhlistetaan kun pidetään juhlat nuoren käytyä rippileirin, mutta ei kuitenkaan ns. rippiäiset kyseessä, koska nuorta ei konfirmoitu? Minkälainen onnittelukortti tuollaisiin "juhliin" on tarkoitus viedä, rippiäiskorttihan ei ole oikea, koska ripille ei ole päästy? Ja mistä tuolla onnitellaan, siitä että on käynyt riparin? Oletetaanko että tuodaan lahjakin (siis sen vuoksi, että on käynyt riparin)?
Jotenkin oudolta tuntuvat tuollaiset juhlat, "Onnea nyt kovasti, vaikka en kyllä yhtään tiedä mistä syystä". Mikä noiden juhlien idea on, osaako joku sanoa?
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:17"]No en kyllä kehtaisi järjestää juhlia siksi, että lapsi on ollut kesäleirillä! :O [/quote] Enkä minä siksi, että lapseni osaa valehdella. Läheskään kaikki konfirmaation saavat eivät ole uskossa. Sen sijaan oman lapseni kykyä ajatella ja tehdä itsenäisiä päätöksiä voisin juhlia.
[/quote]
Entä jos lapsesi itsenäinen päätös olisikin osallistua konfirmaatioon? Olisiko sekin mielestäsi juhlimisen arvoinen itsenäinen, ajattelukykyisen päätös?
[/quote]
Tietenkin olisi. Mistä tämä ennakkoluuloisuus kumpuaa...
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:18"]Miksi ei ole konfirmaatiota?
[/quote]
Siellä tarjontaa alaikäiselle viiniä, laissa on kielletty mutta samanlainen typerä poikkeus uskonnon vuoksi, kuin kidutus halal ja kosher -teurastus.
Laki on Suomessa kaikille,sama paitsi uskontoa.
Rippikoulu on kärsimys ja joku sen palkinnon ansainnut, kun käynyt konfirmaatio on pikku juttu, viinin naukkailu juhla leirin päätteetksi.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:17"]No en kyllä kehtaisi järjestää juhlia siksi, että lapsi on ollut kesäleirillä! :O [/quote] Enkä minä siksi, että lapseni osaa valehdella. Läheskään kaikki konfirmaation saavat eivät ole uskossa. Sen sijaan oman lapseni kykyä ajatella ja tehdä itsenäisiä päätöksiä voisin juhlia.
[/quote]
Jos lapsesi haluaa konfirmaation, hän valehtelee ja se ei ole osoitus kyvystä ajatella ja tehdä itsenäisiä päätöksiä? Vain se, ettei halua, on? Tätäkö tarkoitat? Jos lapsesi haluaa konfirmaation, siinä ei ole juhlimista, koska se ei voi olla oma itsenäinen päätös ja ajattelun tulos?
Mielenkiintoinen näkemys.
Älä ainakaan tuomitse nuorta, jollet tiedä paremmin. Omat vanhempani painostivat minut rippileirille ja pitämään juhlat, vaikka olin jo silloin ateisti enkä olisi leirille tai konfirmaatiota halunnut. Jos olisin ollut vähän rohkeampi, olisin voinut kieltäytyä konfirmaatiosta, mutta vanhempani olisivat varmasti pitäneet juhlat silti. Jos joku olisi minua halveksinut siitä syystä, niin olisi kyllä ketuttanut kahta kauheammin.
Mutta joo, lahjoja ei tarvitse viedä.
Mistä ihmeen "naimaluvasta" täällä höpistään? Ei siihen rippikoulua tarvita että saa mennä avioliittoon.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:34"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:22"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:14"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:50"] Kyllä mä voisin onnitellakin, se sisältö siinä vissiin on se tärkein eikä se pelkkä konfirmointi. Mutta en ole erityisen uskonnollinen enkä muista omasta konfirmaatiostani mitään. Ripari itsessään oli ihan merkityksellinen kokemus keskusteluineen ja opetuksineen. Mutta siis en ole pitänyt niitä kategorisesti eri asioina enkä suoraan sanottuna ainakaan omalla osallani ajatellut, että vain se kliimaksi olisi jonkin arvoinen. [/quote] No asiahan on vähän sama, kuin olisit juossut maratonin ja viimeisellä metrillä ennen maalia lähdetkin himaan, ylittämättä sitä maaliviivaa ollenkaan. Olet siis onnistunut juoksemaan maratoonin, mutta ei ketään kiinnosta, kun maaliviivaa ei ylitetty. [/quote] Itselle se olisi merkityksellinen ja sitä kautta pitäisi olla myös läheisille. [/quote] No aloituksessa ei kerrota, kuinka läheisestä sukulaisesta on kyse. Ja ei, minua ei kiinnosta melkein saavutukset, hienoa jos se on jollekkin muulle tärkeää, minulle sillä ei ole mitään merkitystä. Itse koen asian luovuttamiseksi. [/quote] Luovutus vai asian aktiivinen työstäminen ja sitä kautta päätöksen tekeminen? Näkökulmaero. [/quote] En vain ymmärrä, mihin se näkökulman saanti yks kaks katoaa, vaikka olisikin juossut maaliviivan yli, kirjoittanut yo-kokeet tai saanut konfirmaation. Miksi vain luovuttaa yks kaks. Itse koen, että jotain ei ole sitten opittu, jos luovutetaan ennen asian loppuunsaattamista. [/quote] Jos asia ei tunnu omalta, ei sitä kannata viedä loppuun. Juhlistaa voi sen sijaan omaa ajattelua, aktiivista vastuunottoa oman maailmankuvan muodostamisesta. [/quote] Huhhuh kuinka monet täällä jankkaa jostakin "omasta ajattelusta". Otetaan alusta; jos nuori ei kuulu kirkkoon eikä ole saanut kastetta, hän voi osallistua riparille, mutta hän ei voi päättää sitä, osallistuuko hän konfirmaatioon, koska hän EI VOI osallistua siihen. Joten se siitä "omasta valinnasta". Jos asia taas tuntuu omalta, nuoren on saatava kaste ja liityttävä kirkkoon, jonka jälkeen hänet voidaan konfirmoida. Vasta tässä vaiheessa valinta on oma. Jos nuori kuuluu kirkkoon ja riparin jälkeen toteaa, ettei halua konfirmaatiota eli tekee sen oman valinnan, ei silloinkaan ole sen enempää rippijuhlan aika. Jos joku sitten haluaa juhlia sitä, että nuori on ollut leirillä, niin kai sitäkin juhlia voi, mutta ei sitä mihinkään rippijuhlaan mitenkään voi rinnastaa ja rippilahjoja edellyttää. [/quote] Kuinka vaikeaa on kastaminen ja kirkkoon liittyminen? Jos haluaa konfirmaation, nuo tehdään myös. Mutta kyllähän se oma valinta on, valitset kuulutko kirkkoon, kastetaanko sinut, konfirmoidaanko sinut. Kenen muun päätös se muka olisi kuin omasi?
[/quote]
Tarkoitin sitä, että rippikoulun "loppuun vieminen" konfirmaatiolla ei ole mahdollista noin vain kaikissa tapauksissa, koska kirkkoon kuulumaton ja kastamaton ei voi tehdä valintaa konfirmaation suhteen, koska häneltä puuttuvat edellytykset konfirmaatiin saamiselle. Rippikoulun hän voi silti suorittaa. Hänen on ensin tultava "konfirmaatiokelpoiseksi", joka tarkoittaa kastetta ja kirkon jäsenyyttä. Ei ole siis niin yksinkertaista kuin "mä en osallistu" tai "mä osallistun" konfirmaatioon.
[/quote]
On se yksinkertaista. Ihan vaan kastetaan nopsasti ennen sitä konfirmaatiota. Mikä tässä nyt on sinulle niin vaikeaa ymmärtää? Ei se sitä tarkoita, että pitäisi pukeutua johonkin kastemekkoon ja viettää ensin kastejuhlat pitkän kaavan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:40"]
Mistä ihmeen "naimaluvasta" täällä höpistään? Ei siihen rippikoulua tarvita että saa mennä avioliittoon.
[/quote]
Siihen tarvitaan, että ne häät voi pitää kirkossa. Monelle ne nyt vaan ovat jonkinlainen syy kuulua kirkkoon. En sano, että olisi hyvä syy, mutta syy siltikin.
Tuttavapiirissä yksi teini liittyi kirkkoon ihan vaan rippijuhlien eli lahjojen takia. Arvostan suuresti sitä sukulaista, jolla oli pokkaa viedä lahjaksi - Raamattu.
Jos itselle tulisi kutsu vastaaviin bileisiin, niin lahja olisi varmasti samaa linjaa.
Olen ollut tuollaisissa juhlissa tietämättä, että nuori ei käynyt konfirmaatiossa. Jotain siinä juhlittiin, että kun ei ole enää ihan pieni tyttö mutta ei vielä niin isokaan.
Meidän nuori kävi myös rippileirin, mutta ei halunnut kasteelle eikä konfirmaatioon. Minusta tämä ihan ok, eihän toista voi pakottaa. Jos ei kerran usko, niin ei usko ja sillä hyvä. Juhlia ei tietenkään pidetty, mutta mentiin perheen kesken kuitenkin ravintolaan syömään konfirmaation jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:44"]
Tuttavapiirissä yksi teini liittyi kirkkoon ihan vaan rippijuhlien eli lahjojen takia. Arvostan suuresti sitä sukulaista, jolla oli pokkaa viedä lahjaksi - Raamattu.
Jos itselle tulisi kutsu vastaaviin bileisiin, niin lahja olisi varmasti samaa linjaa.
[/quote]
Mahtavaa! Mä varmaan osoittaisin tälle sankarille lähimmäisenrakkautta ja lahjaan varatuilla rahoilla ostaisin vuohen Afrikkaan, rokotteita lapsille tai jonkun muun toisenlaisen lahjan
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:45"]
Rippileirille ei pitäisi ottaa nuoria, jotka eivät halua konfirmaatiota! Ihan älytöntä tuollainen pelleily. Joku raja senttän.tää on trolli.
[/quote]
Tästä olen jyrkästi eri mieltä. Rippikoulu on käytännössä ainoa opetus kristinuskosta, mitä kirkko järjestää. Kyllä kellä tahansa nuorella täytyy olla oikeus tutustua kristinuskoon ajan kanssa, mahdollisuus etsiskellä ja kysellä. Ja onhan tämä kirkollekin ainutlaatuinen mahdollisuus tehdä lähetystyötä ja julistaa kristinuskon sanomaa. Ei tule itselle ainakaan ihan helpolla mieleen mitään muuta mahdollisuutta, jolla kirkko saisi samalla tavalla nuoren huomion ja mahdollisuuden julistaa nuorelle tuntitolkulla viikon tai kahden ajan. En tiedä moniko tulee rippileirillä uskoon, mutta ainakin siinä on mahdollisuus kylvää uskon siemen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:34"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:22"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:14"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:50"] Kyllä mä voisin onnitellakin, se sisältö siinä vissiin on se tärkein eikä se pelkkä konfirmointi. Mutta en ole erityisen uskonnollinen enkä muista omasta konfirmaatiostani mitään. Ripari itsessään oli ihan merkityksellinen kokemus keskusteluineen ja opetuksineen. Mutta siis en ole pitänyt niitä kategorisesti eri asioina enkä suoraan sanottuna ainakaan omalla osallani ajatellut, että vain se kliimaksi olisi jonkin arvoinen. [/quote] No asiahan on vähän sama, kuin olisit juossut maratonin ja viimeisellä metrillä ennen maalia lähdetkin himaan, ylittämättä sitä maaliviivaa ollenkaan. Olet siis onnistunut juoksemaan maratoonin, mutta ei ketään kiinnosta, kun maaliviivaa ei ylitetty. [/quote] Itselle se olisi merkityksellinen ja sitä kautta pitäisi olla myös läheisille. [/quote] No aloituksessa ei kerrota, kuinka läheisestä sukulaisesta on kyse. Ja ei, minua ei kiinnosta melkein saavutukset, hienoa jos se on jollekkin muulle tärkeää, minulle sillä ei ole mitään merkitystä. Itse koen asian luovuttamiseksi. [/quote] Luovutus vai asian aktiivinen työstäminen ja sitä kautta päätöksen tekeminen? Näkökulmaero. [/quote] En vain ymmärrä, mihin se näkökulman saanti yks kaks katoaa, vaikka olisikin juossut maaliviivan yli, kirjoittanut yo-kokeet tai saanut konfirmaation. Miksi vain luovuttaa yks kaks. Itse koen, että jotain ei ole sitten opittu, jos luovutetaan ennen asian loppuunsaattamista. [/quote] Jos asia ei tunnu omalta, ei sitä kannata viedä loppuun. Juhlistaa voi sen sijaan omaa ajattelua, aktiivista vastuunottoa oman maailmankuvan muodostamisesta. [/quote] Huhhuh kuinka monet täällä jankkaa jostakin "omasta ajattelusta". Otetaan alusta; jos nuori ei kuulu kirkkoon eikä ole saanut kastetta, hän voi osallistua riparille, mutta hän ei voi päättää sitä, osallistuuko hän konfirmaatioon, koska hän EI VOI osallistua siihen. Joten se siitä "omasta valinnasta". Jos asia taas tuntuu omalta, nuoren on saatava kaste ja liityttävä kirkkoon, jonka jälkeen hänet voidaan konfirmoida. Vasta tässä vaiheessa valinta on oma. Jos nuori kuuluu kirkkoon ja riparin jälkeen toteaa, ettei halua konfirmaatiota eli tekee sen oman valinnan, ei silloinkaan ole sen enempää rippijuhlan aika. Jos joku sitten haluaa juhlia sitä, että nuori on ollut leirillä, niin kai sitäkin juhlia voi, mutta ei sitä mihinkään rippijuhlaan mitenkään voi rinnastaa ja rippilahjoja edellyttää. [/quote] Kuinka vaikeaa on kastaminen ja kirkkoon liittyminen? Jos haluaa konfirmaation, nuo tehdään myös. Mutta kyllähän se oma valinta on, valitset kuulutko kirkkoon, kastetaanko sinut, konfirmoidaanko sinut. Kenen muun päätös se muka olisi kuin omasi?
[/quote]
Tarkoitin sitä, että rippikoulun "loppuun vieminen" konfirmaatiolla ei ole mahdollista noin vain kaikissa tapauksissa, koska kirkkoon kuulumaton ja kastamaton ei voi tehdä valintaa konfirmaation suhteen, koska häneltä puuttuvat edellytykset konfirmaatiin saamiselle. Rippikoulun hän voi silti suorittaa. Hänen on ensin tultava "konfirmaatiokelpoiseksi", joka tarkoittaa kastetta ja kirkon jäsenyyttä. Ei ole siis niin yksinkertaista kuin "mä en osallistu" tai "mä osallistun" konfirmaatioon.
[/quote]
On se yksinkertaista. Ihan vaan kastetaan nopsasti ennen sitä konfirmaatiota. Mikä tässä nyt on sinulle niin vaikeaa ymmärtää? Ei se sitä tarkoita, että pitäisi pukeutua johonkin kastemekkoon ja viettää ensin kastejuhlat pitkän kaavan mukaan.
[/quote]
Ihan sulle tiedoksi, 15-v täyttäneen kaste vastaa samalla konfirmaatiota - mitään "nopsasti ennen konfirmaatiota" ei siis ole, koska kaste 15-v täyttäneelle on myös konfirmaatio. Tämä ei kuitenkaan tarkoita kääntäen, että konfirmaatio vastaisi kastetta, koska kastamatonta ei voi konfirmoida. Ja voi se nuori silti osallistua siihen rippikoulukonfirmaatioonkin jos haluaa, mutta konfirmaation saa joka tapauksessa jo siinä aikuiskasteessa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:54"]
En osaa sanoa, miksi nuori ei halua mennä ns. loppuun asti eli tunnustaa uskonsa ja nauttia ehtoollisen.
[/quote]
Joillain nuorilla on herkempi omatunto. Useimmat konfirmoitavat eivät todellakaan ole uskossa, mutta heillä on pokkaa suorittaa konfirmaatio ikään kuin rituaalina, vaikka joutuvat siellä alttarilla valehtelemaan. Toiset suhtautuvat konfirmaatioon kunnioittavammin ja jos eivät sydämessään usko, eivät mene myöskään sinne alttarille valehtelemaan juhlien ja lahjojen toivossa.
Minulla on enemmän kunnioitusta tätä jälkimmäistä ryhmää kohtaan. Ehkä konfirmaatio pitäisi suorittaa yksittäin, että jokaisen pitäisi vuorollaan tunnustaa uskonsa seurakunnan kuullen.
Tähän pelleilyyn on menty, koska monet vanhemmat, jotka eivät itsekään usko Jeesukseen, kastavat lapsensa kirkon jäseniksi kuin liukuhihnalta. Kirkossa ei käydä, kotona ei rukoilla saati lueta raamattua ja sitten nämä pakanat menevät rippileirille rahalahjojen toivossa. Todella vastenmielistä touhua. Kaikki kunnia niille nuorille, jotka tässä kohtaa pistävät teatterille stopin ja kuuntelevat sydämensä ja omantuntonsa ääntä.
Jos rippileirille meno ja konfirmaatioon osallistuminen rahalahjojen toivossa on vastenmielistä, mitä sitten on se että pidetään juhlat rahalahjojen toivossa vaikka ei ole edes sitä tapakonfirmaatiota suoritettu? Tästähän on kyse, ei siitä mikä on kenenkin syy mennä tai jättää menemättä konfirmaatioon. Miksi osallistua riparille ilman että pääsee ripille, MUTTA silti juhlii ns. rippijuhlia? Se se vasta on älytöntä :DDDDDD
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:41"]
Ärsyttäviä vapaamatkustajia, todennäköisesti vanhemmat eronneet kirkosta säästääkseen rahaa, mutta oman kultanupun pitää silti päästä seurakunnan järjestämälle leirille. Ja pitäähän sille juhlatkin järjestää jotta sukulaiset pääsevät kantamaan lahjoja. Yhtä hyvin voisi järjestää juhlat ukulele- tai kolmiloikkaleirille osallistumisen kunniaksi.
[/quote]
Meidän nuorta ei ole kastettu, koska en itse usko lapsikasteeseen luterilaiseen tapaan. Tästä syystä olen myös eronnut kirkosta, lisäksi syynä naispappeus. Siis uskonsyiden vuoksi en kuulu luterilaiseen kirkkoon, koska en usko samalla tavalla kuin kirkko opettaa. Mieheni taas on ateisti ja on sen vuoksi eronnut kirkosta. Lapselle on kuitenkin haluttu antaa tiedot kristinuskosta, joka muodostaa ainakin jonkinlaisen arvopohjan meidän kulttuurissamme, joten hän on ollut pienenä seurakunnan kerhossa ja koulussa normaalisti uskonnonopetuksessa.
Rippikoulu on käytännössä ainoa mahdollisuus saada opetusta kristinuskosta luterilaisessa kirkossa ja siksi oli luontevaa, että nuori menee rippikouluun. Jotta hän voi tutustua tähän uskontoon ja pohtia omalla kohdallaan, haluaako hän tehdä uskonratkaisun ja mennä kasteelle ja ripille.
Ei tuo leiri ihan ilmainen ollut, 850€ se maksoi. Mutta minusta kohtuullinen summa siitä, että pääsee tutustumaan kristinuskoon paremmin ja kysymään papilta kysymyksiä, jotka askarruttavat.
Minut on kastettu ihan normaalisti vauvana ja teininä kävin rippikoulun. En ollut silloin vielä uskossa ja tuntui todella ikävältä mennä sinne konfirmaatioon valehetelemaan. Mutta menin kuitenkin. Tulin uskoon vasta yhdeksän vuotta konfirmaation jälkeen ja olisi ollut paljon luontevampaa mennä silloin kasteelle. Minut oli kuitenkin jo kastettu enkä näe järkeä siinäkään, että kastetaan kahteen kertaan.
Omalle lapselle olen halunnut jättää sen etsimisen ja löytämisen mahdollisuuden. Jos hän joskus tulee uskoon, hän voi mennä kasteelle ja kokea sen merkityksellisenä tapahtumana ja julkisena tunnustuksena siitä, että hän on Jeesuksen oma. Ja halutessaan hän voi liittyä luterilaisen kirkon jäseneksi ilman erillistä rippikoulua, jos kokee luterilaisen kirkon opetuksen omakseen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihan sulle tiedoksi, 15-v täyttäneen kaste vastaa samalla konfirmaatiota - mitään "nopsasti ennen konfirmaatiota" ei siis ole, koska kaste 15-v täyttäneelle on myös konfirmaatio. Tämä ei kuitenkaan tarkoita kääntäen, että konfirmaatio vastaisi kastetta, koska kastamatonta ei voi konfirmoida. Ja voi se nuori silti osallistua siihen rippikoulukonfirmaatioonkin jos haluaa, mutta konfirmaation saa joka tapauksessa jo siinä aikuiskasteessa.
[/quote]
Voisitko nyt noin "tietävänä" sitten selittää, miksi esimerkiksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sivuilla selvästi sanotaan, että ensin kastetaan ja sitten konfirmoidaan?
"Vanhempani eivät kuulu kirkkoon ja minua ei siis ole kastettu. Voinko silti tulla rippikouluun?
Rippikoulu on avoin kaikille. Ole siis tervetullut mukaan. Jos rippikoulun käytyäsi haluat liittyä kirkkoon, se on mahdollista vanhempien suostumuksella. Tällöin sinut kastetaan ennen konfirmaatiota. Rippikoulun voi myös käydä ilman, että tulee kastetuksi ja konfirmoiduksi."
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:35"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:24"]
[/quote]
Jos lapsesi haluaa konfirmaation, hän valehtelee ja se ei ole osoitus kyvystä ajatella ja tehdä itsenäisiä päätöksiä? Vain se, ettei halua, on? Tätäkö tarkoitat? Jos lapsesi haluaa konfirmaation, siinä ei ole juhlimista, koska se ei voi olla oma itsenäinen päätös ja ajattelun tulos?
Mielenkiintoinen näkemys.
[/quote]
Ei, en todellakaan tarkoita. Jos lapsi on uskossa ja haluaa konfirmaation, tietenkin se juhlan paikka myös. Kuitenkin olisin iloisempi, jos lapseni tekisi päätöksen olla ilman konfirmaatiota kuin ottaisi sen vastaan ilman uskoa. Sitä tarkoitan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voisitko nyt noin "tietävänä" sitten selittää, miksi esimerkiksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sivuilla selvästi sanotaan, että ensin kastetaan ja sitten konfirmoidaan?
"Vanhempani eivät kuulu kirkkoon ja minua ei siis ole kastettu. Voinko silti tulla rippikouluun?
Rippikoulu on avoin kaikille. Ole siis tervetullut mukaan. Jos rippikoulun käytyäsi haluat liittyä kirkkoon, se on mahdollista vanhempien suostumuksella. Tällöin sinut kastetaan ennen konfirmaatiota. Rippikoulun voi myös käydä ilman, että tulee kastetuksi ja konfirmoiduksi."
[/quote]
"Nuoren ja aikuisen kaste vastaa myös konfirmaatiota. Kastetulla nuorella on kuitenkin oikeus osallistua yhteiseen konfirmaatioon esimerkiksi rippikouluryhmän kanssa." evl.fi
Kaste on samalla myös konfirmaatio, mutta rippikoulussa siihen voi osallistua halutessaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:12"]
Voi hyvä luoja mitä ilonpilaajia täällä. Mitä se on teiltä pois, jos joku haluaa juhlat ilman konfirmaatiota? Kateus? Oletteko hartaita uskovaisia, että noudatatte evlutkirjon jokaista muutakin protokollaa millintarkasti? Ette varmastikaan myös harrastaneet esiaviollista seksiä, koska kirkko kieltää sen?
[/quote]
Aloittaja ihmetteli syitä juhlimiselle ja millainen kortti on sovelias tuollaiseen. Itse henkilökohtaisesti en lähtisi tuommoisiin juhliin ollenkaan. Jos halutaan pitää juhlat, niin voidaan juhlia vaikka kaunista kesää, tai viettää juhlia muuten vain. Tuosta "rippijuhlasta" tulee olo, että juhlat järjestetään nuoren lahjojen takia, eikä itse juhlien takia. Ja miksi antaisin nuorelle lahjan sen kunniaksi, että on käynyt kesäleirin? Enhän minä anna sukulaisteni lapsillekkaan lahjaa sen takia, että he viettivät pari päivää jossain urheiluleirillä vaikkapa. Get it?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:24"]
[/quote]
Entä jos lapsesi itsenäinen päätös olisikin osallistua konfirmaatioon? Olisiko sekin mielestäsi juhlimisen arvoinen itsenäinen, ajattelukykyisen päätös?