Haluan ryhtyä vegaaniksi.
Mielellään gluteenittomaksi vegaaniksi. Mitäs siihen sanotte? Onko vinkkejä näin alkuun?
Kommentit (31)
Mikä helvetin lihaani täällä mainitaan? Jos vegaani syö vain (vegetables) vihanneksia eli kasvikunnan tuotteita niin siitäkö on väännetty kotikutoinen lihaani-nimitys? Syökö tämä lihaani siis vain lihaa?
Näin ymmärrän, koska suurin osa meistähän
on tavallisia sekasyöjiä.
Ja kysymys: jos joku on vegaani tai lakto-ovovegetaristi tms niin miksi hän silti haluaa syödä lihankorvikkeita??
Hyviä proteiininlähteitä gluteenittomalle ovat pavut, linssit, siemenet, pähkinät, soijatuotteet, tattari, kvinoa, hirssi, amarantti, soijatuotteet... Palkokasveista ei tosiaankaan saa kaikkia tarvittavia aminohappoja, mutta niitä loppuja ei tarvitse saada juuri gluteeniviljoista. Esim. soijassa, tattarissa ja kvinoassa on ihmiselle täydellinen aminohappokoostumus. :)
-9
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:39"]
Mikä helvetin lihaani täällä mainitaan? Jos vegaani syö vain (vegetables) vihanneksia eli kasvikunnan tuotteita niin siitäkö on väännetty kotikutoinen lihaani-nimitys? Syökö tämä lihaani siis vain lihaa? Näin ymmärrän, koska suurin osa meistähän on tavallisia sekasyöjiä. Ja kysymys: jos joku on vegaani tai lakto-ovovegetaristi tms niin miksi hän silti haluaa syödä lihankorvikkeita??
[/quote]
Lihaani on epäkunnioittava termi, joka ei ainakaan edistä kasvissyöntiä, sekasyöjille. Minä tykkään syödä moniakin "lihankorvikkeita" purutuntuman takia, en minä kaikkea lihaa inhoa, en vain pidä sitä eettisenä valintana tai terveydelle välttämättömänä. Miksen saisi?
Ja onpa tämäkin keskustelu ihanan kaksijakoinen, olen saanut jo muut veget niskaani ja kaikkiruokaiset haukkuvat vegejä (ja toisin päin).
-9
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:33"]
Kaikki essentiellit aminohapot saa esim. suomalaisesta hampusta.
Oluthiiva ei itsessään sisällä B12sta vaan se on rikastettu kyseisellä vitamiinilla. Moniin tuotteisiin kuten lehmänmaitoon, mehuihin, margariiniin, suolaan, ym. lisätään vitskuja esim. maitoon deeta, suolaan jodia. Jos epäilee näitä valheellisiksi/mahdottomiksi asioiksi niin olisikohan kyseessä jonkinasteen vainoharhaisuus? :)
[/quote]
Hoh taas, en puhunut mitään vitaminoiduista tuotteista, vaan siitä sisältääkö se sitä luonnostaan. Rikastettujen tuotteiden vitamiinipitoisuudet ovat usein myös hyvin pieniä kaikki vitamiini kun ei ikinä imeydy. Että jos jätettäisiin nämä ad hominemit tästä keskustelusta pois? Se ei tee hyvää vegaani-imagolle.
[/quote]
Vastasin tuolle joka epäili että valioravinnon B12-vitamiinilla rikastettu oluthiiva ei sisällä B12-vitamiinia ennen kuin näkee sen tieteellisesti todistetuksi. itseltäni on verikokein mitattu mm. B12 ja hemoglobiini ja arvot hyvät näillä opein.
Miksi lihaani on epäkunnioittava termi? Hävettääkö oma lihansyönti? Tunnetko syyllisyyttä siitä että valitset syödä lihaa? Elä suotta, ala vegaaniksi niin ei tarvitse tuntea pahaa mieltä omista ruokavalinnoista.
Voisinhan minäkin loukkaantua siitä että minut leimataan vegaaniksi vaikka syön omasta mielestäni ihan normaalia ruokaa.
Ihminen on sekasyöjä joka elää niin kasvisravinnolla kuin lihallakin, mutta vegaani jättää eläintuotteet pois lihaani taas haluaa niitä käyttää.
8
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:21"]
Itselleni vegaanisuuteen siirtymisen jälkeen on jääneet kaikki syömishäiriöiden vinkeet pois, sillä ruokanihan perustuu tällä hetkellä pelkkiin hyvisaineisiin, mistään ei tarvi tuntea syyllisyyttä, vain kiitollisuutta.
[/quote]
Monet vegaanisetkin aineet ovat epäeettisiä, kuten kahvi ja kaakao tai banaanit. Tai puuvilla vaatteissa. Tiukat ruokavaliosäännöt pahentavat lähes aina syömishäiriöoireita, hyvä, ettei sinulle ole käynyt niin. Se ei tee kasvissyönnistä pahaa asiaa, mutta kuntoutuvan syömishäiriöisen pitää miettiä myös omaa terveyttään (esim. kotiini ostan vain vegaanisia tuotteita, mutten halua tehdä elämästäni liian rajattua, minulla on ruoka-aineallergioita myös). Tutkimusten mukaan syömishäiriöisyys on huomattavasti yleisempää kasvissyöjillä kuin muulla väestöllä, se ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki kasvissyöjät olisivat sairaita.
[/quote]
Nykyisin on kaupat pullollaan tuotteita. Voi valita reilun kaupan luomubanskuja tai suklaata. Voi valita kasvisruoan tai lihan. Voi valita eläinkokeellisen tai -kokeettoman tuotteen. Jokainen voi tehdä omat valintansa. Mitä eettisempiä tuotteita itse valitsen, sitä parempi mieli minulla on. Vaatteita on vaikea löytää eettisenä ja se tuskin on vegaanin vika.
Ikävää että kärsit syömishäiriöstä mutta sehän liittyy enempi laihdutteluun kuin eläinoikeuksiin. Voisitko alkaa ajattelemaan tiukkien sääntöjen ja laihuustavoittelun sijaan että haluat ravita kehoasti sen kaipaamilla ravinteilla. En ota kantaa siihen että pitäisikö sinun olla vegaani vai ei.
Veganismi ei ole mikään sääntö- tai lakikokoelma joka määrää miten voi syödä. Itse aloin vaan jossain vaiheessa valitsemaan ruokaa joka tekee minulle hyvää ja säästää eläimiä kuolemalta. Jos mieleni tekisi syödä vaikka juustoa niin söisin, mutta sellaista päivää ei ole tullut. Lihaa en saisi ainakaan alas.
8
Sen sijaan on hyvä tiukasti määritellä vegaaniruokavalio siksi että esim. ravintoloissa tiedetään mitä sellaisen ruokaan laitetaan joka ei eläintuotteita halua syödä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:33"]
Kaikki essentiellit aminohapot saa esim. suomalaisesta hampusta.
Oluthiiva ei itsessään sisällä B12sta vaan se on rikastettu kyseisellä vitamiinilla. Moniin tuotteisiin kuten lehmänmaitoon, mehuihin, margariiniin, suolaan, ym. lisätään vitskuja esim. maitoon deeta, suolaan jodia. Jos epäilee näitä valheellisiksi/mahdottomiksi asioiksi niin olisikohan kyseessä jonkinasteen vainoharhaisuus? :)
[/quote]
Hoh taas, en puhunut mitään vitaminoiduista tuotteista, vaan siitä sisältääkö se sitä luonnostaan. Rikastettujen tuotteiden vitamiinipitoisuudet ovat usein myös hyvin pieniä kaikki vitamiini kun ei ikinä imeydy. Että jos jätettäisiin nämä ad hominemit tästä keskustelusta pois? Se ei tee hyvää vegaani-imagolle.
[/quote]
Vastasin tuolle joka epäili että valioravinnon B12-vitamiinilla rikastettu oluthiiva ei sisällä B12-vitamiinia ennen kuin näkee sen tieteellisesti todistetuksi. itseltäni on verikokein mitattu mm. B12 ja hemoglobiini ja arvot hyvät näillä opein.
Miksi lihaani on epäkunnioittava termi? Hävettääkö oma lihansyönti? Tunnetko syyllisyyttä siitä että valitset syödä lihaa? Elä suotta, ala vegaaniksi niin ei tarvitse tuntea pahaa mieltä omista ruokavalinnoista.
Voisinhan minäkin loukkaantua siitä että minut leimataan vegaaniksi vaikka syön omasta mielestäni ihan normaalia ruokaa.
Ihminen on sekasyöjä joka elää niin kasvisravinnolla kuin lihallakin, mutta vegaani jättää eläintuotteet pois lihaani taas haluaa niitä käyttää.
8
[/quote]
Olen kasvissyöjä, en syö lihaa. :) En siltikään pidä sekasyöjien kutsumista lihaaneiksi kunnioittavana. Ad hominemit lentelee.
Onko myös väitteet: "vegaaniruokavalion säännöt johtavat syömishäiriöön" tai "vegaanit syövät epäreiluja banaaneja ja riisto puuvillaa" ad hominemeja?
Ja jos keskustelija aloittaa keskustelun "neuvoja vegaaniksi haluavalle" niin siihen ketjuun heitot "hullun hommaa" tai kun kokenut vegaani suosittelee oluthiivaa niin tullaan vääntämään "oluthiivasta ei voi saada B12-vitamiinia"-valeet niin nämä eivät ole mustamaalaamista tai aiheen sivuun meneviä?
En välitä mikä on ad hominem, mutta vastaan kysymyksiin, valeisiin ja mustamaalaamiseen siten kun pystyn. Ja käytän edelleenkin sanaa lihaani niin kauan kuin kaikki eivät ole kasvissyöjiä tai ainakin niin kauan kuin kasvissyöjiä haukutaan hampunpolttajiksi tai hulluiksi tai ituhipeiksi, minusta se on loistava sana, se ei mustamaalaa mutta kertoo henkilön arvomaailman, itsekkyyden ja eettisen kannan yhdessä sanassa :)
8
Mitä haluamista tuossa on, senkun ryhtyy.
Helpointa ap on, kun ei ole turhan tarkka. Helpointa veganismia siis. Olen vegaani, mutta en tiedustele tarjotusta karkista, onko siinä liivatetta. Syön sen. Jos on nälkä, eikä muuta ruokas tarjolla, ei ole niin väliksi munan ja maidon kanssa. Lihaa en syö ikinä.
Ei kannata olla hysteerinen mm. lisäaineiden kanssa. B12 on tärkeä, mulla on ollut puutos!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:21"]
Itselleni vegaanisuuteen siirtymisen jälkeen on jääneet kaikki syömishäiriöiden vinkeet pois, sillä ruokanihan perustuu tällä hetkellä pelkkiin hyvisaineisiin, mistään ei tarvi tuntea syyllisyyttä, vain kiitollisuutta.
[/quote]
Monet vegaanisetkin aineet ovat epäeettisiä, kuten kahvi ja kaakao tai banaanit. Tai puuvilla vaatteissa. Tiukat ruokavaliosäännöt pahentavat lähes aina syömishäiriöoireita, hyvä, ettei sinulle ole käynyt niin. Se ei tee kasvissyönnistä pahaa asiaa, mutta kuntoutuvan syömishäiriöisen pitää miettiä myös omaa terveyttään (esim. kotiini ostan vain vegaanisia tuotteita, mutten halua tehdä elämästäni liian rajattua, minulla on ruoka-aineallergioita myös). Tutkimusten mukaan syömishäiriöisyys on huomattavasti yleisempää kasvissyöjillä kuin muulla väestöllä, se ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki kasvissyöjät olisivat sairaita.