1v 2kk ei puhu eikä seiso!
Mutta osaa syödä itse lusikalla. Onko aihetta huoleen?
Ei siis seiso edes tukea vasten.
Kommentit (26)
Onko lapsella terveet lonkat? Varaako selkeästi jalolleen ja tekeekö kävelyä simuloivia liikkeitä kun pidät lasta kainaloista ja ns. "kävelytät"
Karhukävely kuuluu yleensä reilu puolivuotiaan kehitysvaiheeseen joten minä en odottaisi syksyyn vaan varaisin ajan lääkärille heti.
Joo ilman muuta aihetta huoleen. Mun lapsi alkoi puhumaan 3- vuotiaana...
Jos se on humalassa?
Soita poliisit jos alkaa riehumaan.
Meillä kaksi nuorinta on ollut myöhäisiä kävelemäänoppijoita. Keskimmäinen alkoi nousta tukea vasten seisomaan 14kk iässä ja oppi kävelemään 1v 5kk iässä. Nyt 11-vuotiaana hän on taitava futaaja ja liikunnasta sai kympin. Nuorin liikkui peffallaan, ei edes kontannut, kunnes 1v7kk iässä oppi kävelemään. Minä en koskaan ollut huolissani tästä, oli sellainen tunne, että kyllä ne siitä. Nuorimmainen kävi pari kertaa neuvolan kautta fysioterapeutilla, joka totesi, että ei ole mitään hätää. Neuvolassa ja fysioterapiassa sanoivat, että jos lapsi on kiinnostunut ympäristöstään eikä ole veltto, niin yleensä ei ole mitään hätää, vaan lapsi oppii ajallaan. Hyvä tietysti kuitenkin, että varmistettiin, ettei mitään ollut vialla.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 16:22"]No piipahtaisin pediatrilla
[/quote]HYI! OOTKO SAIRAS? En todellakaan piipahda millään lasten hyväksikäyttäjällä :S Ap
Ottaako askeleita suorin jaloin, jos pidät käsistä kiinni?
Olennaista nyt on, että lapsi voi varata jaloilleen painonsa. Ensiksi sain käsityksen, ettei nouse jalkojensa varaan ollenkaan.
Jos kuitenkin pystyy olemaan jalkojen varassa, niin sitten on ehkä vain yksinkertaisesti hidas tässä asiassa ja sillä selvä.
Tarkistuta nyt kuitenkin neuvolatasolla asia.
Ja ymmärrä, että tällaisilla asioilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa syökö lusikalla ja ymmärtääkö puhetta. Kyse on karkeamotoriikan kehityksestä ja siihen vaikuttavista fysiologisista edellytyksistä. 14-kuisella pitäisi olla valmiudet ottaa tuettuna askeleita.