Kaisa-mari, Anne-mari jne. MIKSI joku kirjoittaa
nimensä noin? Sattuu silmiin ja aivoihin, kun ihmiset yrittävät olla niin erikoisia kirjoittamalla nimensä noin. Yäk.
Kommentit (21)
Öö, siis miten? Käyttää pientä alkukirjainta Mari-nimessä vai? No mä en käytä, vaan molemmat isolla, tietenkin.
Facessa törmää tähän, onneksi mun kavereissa ei ole noin idiootteja.
3, nimenomaan, että kirjoittakirjoittaa pienellä kirjaimella.
Ulla-riitta Kosk...... ;)
Johan ennakoiva tekstinsyöttökin haluu tän korjata!
Ovat niin laiskoja, etteivät viitsi edes omaa nimeään oikein kirjoittaa. Kakkosen kanssa samaa mieltä :)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:23"]3, nimenomaan, että kirjoittakirjoittaa pienellä kirjaimella.
[/quote]
Miksi joku kirjoittaa kirjoittaa kirjoittakirjoittaa?
Isolla alkukirjaimella kirjoitettu Kaisa, Anne tai Mari on naisen nimi, ja kaksiosaisessa nimessä on kaksi samanarvoista nimeä yhdistettynä. Mutta pienellä kirjoitettu mari on yleisnimi, joka tarkoittaa marilaisten kansaan eli tseremisseihin kuuluvaa. Siispä Kaisa-mari on mari, jonka nimi on Kaisa. Mieskin voi olla mari.
Mikä taas riitta on, sitä en tiedä.
Koska nimen virallinen kirjoitusasu voi olla sellainen. Esim. Halla-aho
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:47"]
[/quote]
Täähän on aivan eri asia! Yhdyssana kirjoitetaan yhteen. Ap:n esimerkin Annen nimi voisi olla Anne-Mari väliviivalla TAI yhdyssanana Annemari ilman mitään väliviivoja, mutta vaihtoehtona ei kummassakaan tapauksessa ole Anne-mari.
Vertaa: sukunimenä Halla-aho ja Hallapelto, jotka molemmat ovat yhdyssanoja.
Jos on tyttönimenä Halla ja menee naimisiin Aho-nimisen kanssa, niin silloin voisi avioliiton myötä valita sukunimekseen Halla-Aho, joka on eri kuin Halla-aho. Toisaalta Halla-ahosta voisi tulla vaikka Halla-aho-Aho tai Halla-aho-Halla :)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 13:47"]
[/quote]
:D
9, Vauvan sivut eivät toimi Samsungillani kunnolla. Usein en näe yhtään mitä kirjoitan. Sama tossa etusivulla, osa aloituksista ei näy, näkyy vain valkoista. Tähän jos joku keksii parannuskeinon, niin hyvä on.
14 lisää, että millään muulla sivustolla ei ole tätä ongelmaa. Todella outoa.
Vielä pahempi on tehdä yhdysmerkkivirhe omassa etunimessä. Esim. Jari -Pekka, Jari- Pekka tai Jari - Pekka.
Luulen että ainakin facebook-profiili muuttaa väkisin toisen nimen väliviivallisessa yhdysnimessä pienellä alkukirjaimella alkavaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 15:00"]
Luulen että ainakin facebook-profiili muuttaa väkisin toisen nimen väliviivallisessa yhdysnimessä pienellä alkukirjaimella alkavaksi.
[/quote]
No ei todellakaan muuta.
Joo ei todellakaan Face muuta väkisin pieneksi kirjaimeksi. Suurella osallahan siellä on ihan oikein nimet eli vaikka Anne-Mari.
Eiköhän se ole virallisesti Halla-Aho.
Siinä ei kyllä ole edes yritetty. Pitäsi varmaan YO-koe hylätä jos nimi on kirjoitettu noin.