Kokemuksia inssistä ja autokoulusta ylipäätään.
Oon ollut autokoulussa nyt päälle kuukauden. Teoriakoe meni virheittä läpi, mutta ajaminen ollut välillä vähän jännittävää. Opettajien vaihtuessa joidenkin kanssa on rentoa ja toisten kanssa jännitän enemmän. Maanantain ajotunti meni perseelleen (takana oli jo 7ajotuntia). Sammuttelin autoa valoissa paljon ja kääntyessä olin ajamassa väärälle ajokaistalle (samaansuuntaan menevälle kuitenkin).
Nyt takana 9 ajotuntia ja tämänpäiväinen ajotunti meni hyvin. Kuulemma hyvä tulee kun saadaan toistoja. Otin 3 ajotuntia vielä lisää. Opettajan mielestä kaksikin olisi riittävä ollut, mutta tultiin lopputulokseen, ettei ylimääräisistä ajotunneista haittaa ainakaan ole.
Mulla ei ole minkäänlaista ajokokemusta entuudestaan. Mietin kuitenkin, että meneekö mulla keskimäärin ihan ok? Olen hieman arka ajaja, mutten mitään pelokas kuitenkaan. Kuulemma havainnointi on hyvä ja pää pyörii kuin pöllöllä. 😀
Kommentit (37)
Otan vaan rennosti etkä hätiköi niin ei mitään ongelmaa :)
Mä pääsin vasta 3 läpi. Ja kaveri toisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri ajo inssissä kaiteeseen kun oli liittymässä moottoritielle. 🙂 Itse en korttia ole ajanut.
Saiko kortin? 😀
Ei sillä kerralla vielä 😂 Sai toisella.
Ekalla kerralla tuli kortti... Älä ota stressiä vaan aja niinku ei olisi edes inssi...
Vierailija kirjoitti:
En oo koskaan kuullut, etteikö joku korttia olisi saanut. Hyvin se menee. 😊
Minä olen kuullut. Muuan vajaa kuusikymppinen mökkinaapuri, leskirouva, oli päästetty armosta läpi seitsemännellä yrityksellä. Miesvainaa oli hoitanut ajelut siihen saakka eikä ollut antanut rouvan ajaa korttia.
Inssi oli sanonut, että siellä kylillä muiden kannattaa vähän varoa, kun rouva on liikenteessä. Ja niinhän siinä sitten kävi, että rouva ajoi päin valotolppaa. Nissan Micra meni lunastukseen, kyydissä ollut kissa katosi lähimaastoon (löytyi kyllä myöhemmin elossa ja hyväkuntoisena), leskirouva vietti muutaman päivän sairaalassa jonkun olkapäävenähdyksen merkeissä. Ja tuore ajokortti otettiin häneltä pois.
On kyllä kova suoritus, ettei yhtään virhettä teoriakokeessa. Et sä AP mikään ihan tyhmä jantteri ole.
Hyvin se menee. Itse sähläsin inssissä jatkuvasti mutta kortti tuli ekalla 😂
Mä ajan myös ajokorttia nyt ja opettaja kehotti ottamaan lisätunteja pari. Kuulemma hyvä pohja on, mutta vielä tarvitaan toistoja. Eiköhän meistä ihan hyviä kuljettajia tule molemmista. 😊
Ite pääsin läpi inssistä kun huomasin virheeni heti ja korjasin sen!
Vierailija kirjoitti:
Mä ajan myös ajokorttia nyt ja opettaja kehotti ottamaan lisätunteja pari. Kuulemma hyvä pohja on, mutta vielä tarvitaan toistoja. Eiköhän meistä ihan hyviä kuljettajia tule molemmista. 😊
Mun opettaja sanoi mulle samaa ja ihan hyvä kuski mää oon 😀
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka vähän ajotunteja enää oikein on??
Vähän. Kyllä ne helposti riittää jollekin kokeneelle mopoautokuskille.
Nykyään on paljon minimitunnit autokoulusta ja ajoharjoittelua opetusluvalla vanhempien autolla vanhemman ohjauksessa. Lisäjarrupoljinta ei tarvitse edes katsastaa.
Oot ihan hyvällä mallilla. Ole armollinen itsellesi. 9 tuntia on todella vähän kun ei ole liikenteestä aikaisempaa kokemusta.
Mieti sitä niin, että yks’kaks pitäisi työpäivän aikana oppia kaikki. Eihän se nyt onnistu. :D
Hyvin se menee! Ei ne opettajat ihan turhaan kehu.
Mua jännitti kyllä melkoisesti aikoinaan ajotunneilla. Opettaja oli aika nuiva tyyppi.. Opin kuitenkin nopeasti ja osasin ottaa rauhallisesti liikenteessä enkä hötkyillyt. Hermoilu ja panikointi ei kannata.
Inssi meni ensimmäisellä yrityksellä läpi. Sitten vain ajoin, ajoin ja ajoin, kaikissa mahdollisissa paikoissa.
Ja heti jonnekin keskustaan tms. ahtaille kaduille ruuhka-aikana.
Varmuus ja rutiini tulevat vain tekemällä.
Jotkut opettajat ovat tarkempia kuin toiset. Kyllä sä ajaa osaat aivan varmasti 😀
Käyt nyt mielessäsi läpi yksityiskohtaisesti, kuinka se inssi menee päin pyllyä ja valmistaudutkin jo toiseen suoritukseen.