Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia inssistä ja autokoulusta ylipäätään.

Vierailija
09.02.2022 |

Oon ollut autokoulussa nyt päälle kuukauden. Teoriakoe meni virheittä läpi, mutta ajaminen ollut välillä vähän jännittävää. Opettajien vaihtuessa joidenkin kanssa on rentoa ja toisten kanssa jännitän enemmän. Maanantain ajotunti meni perseelleen (takana oli jo 7ajotuntia). Sammuttelin autoa valoissa paljon ja kääntyessä olin ajamassa väärälle ajokaistalle (samaansuuntaan menevälle kuitenkin).

Nyt takana 9 ajotuntia ja tämänpäiväinen ajotunti meni hyvin. Kuulemma hyvä tulee kun saadaan toistoja. Otin 3 ajotuntia vielä lisää. Opettajan mielestä kaksikin olisi riittävä ollut, mutta tultiin lopputulokseen, ettei ylimääräisistä ajotunneista haittaa ainakaan ole.

Mulla ei ole minkäänlaista ajokokemusta entuudestaan. Mietin kuitenkin, että meneekö mulla keskimäärin ihan ok? Olen hieman arka ajaja, mutten mitään pelokas kuitenkaan. Kuulemma havainnointi on hyvä ja pää pyörii kuin pöllöllä. 😀

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa miten teillä meni ajotunnit? Ja inssi?

Mulla inssi ensviikolla ja jännitän jo nyt todella paljon.

-Ap

Vierailija
2/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä myös tulee pieni paniikkireaktio kuulemma, mutta en koskaan ole tietääkseni ainakaan liikennettä vaarantanut sen takia. En nosta käsiä ratista enkä tee äkkinäisiä liikkeitä.

Korttia ajan suht isossa kaupungissa.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri ajo inssissä kaiteeseen kun oli liittymässä moottoritielle. 🙂 Itse en korttia ole ajanut.

Vierailija
4/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinka vähän ajotunteja enää oikein on??

Vierailija
5/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä autoa sun kuuluis osata jo ajaa!!

Vierailija
6/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ajotuntimäärä oli 18. Jos jo nyt menee ihan hyvin, niin kyllä keskimäärin varmasti ihan ok. Risteyksissä sammuminen ei ole mikään ongelma inssissäkään, kun tyynesti vaan käynnistät uudelleen etkä hötkyile tai ryysi sitten punaisia päin. Ja se pään pyöriminen on oikeasti tärkeää ja katseen suuntaaminen tarpeeksi kauas ajaessa. Toistot tuo sitä rutiinia.

Opetan omaa poikaa parhaillaan ja suunnilleen noissa tuntimäärissä ollaan. Parkkeeraukset ja hienosäätö vielä opettelematta mutta liikenteessä menee ihan hyvin. Oikeaa ryhmittymistä pitää vielä opetella. Teoria vielä tekemättä.

Vierailija
7/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rennosti vaan liikennesääntöjen mukaan.. sillä siitä selviää :) Mulla sammu auto kahdesti ekassa risteyksessä eikä tullut hylsyä :) Täytyisi tehdä joku vakava liikennerikkomus ettet läpi pääsisi.

Vierailija
8/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakollisia ajotunteja on enää vain 10. Teoriatunteja vain 8.

Vierailija
9/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että otit lisätunteja. Ei niistä mitään haittaakaan ole. 😊 Mä ajoin yhteensä 24tuntia ennenkuin menin inssin. Olin siellä silloin itsevarma.

Vierailija
10/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ajaa prätkäkortin ja mietin just että varmasti se autokoulun ajotuntien jännitys on varmasti poissa kun on jo muutaman vuoden ajellut.

Eniten jännitän teoriakoetta :D

Vierailija
11/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se ainakin 90-luvulla aikamoista pelleilyä ja kortin sain lähinnä tuurilla kun sattui inssillä olemaan hyvä päivä. Ajokokeissa lähinnä ajelutin opettajaa katselemassa maalaismaisemia ja ajokortin saatuani havaitsin, ettenhän minä osannut ajaa kaupungissa lainkaan kun tuntui ettei mitään tilanteita oltu opetettu.

Vierailija
12/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakollisia ajotunteja on enää vain 10. Teoriatunteja vain 8.

Normiajotunteja on 10, mutta pakoillisia riskikoulutuksen ajoja tulee siihen vielä neljä lisää.

Eli yhteensä 14 ajotuntia.

Nuukailua on mennä autokouluun, jossa ajetaan vain 7 ajotuntia autolla ja loput 7 simulaattorilla. Siinä joutuu siihen ansaan, että kurssimaksu näyttää ekassa laskussa kivalta, kun on vaan muutamia satoja euroja, mutta ennen ajokoetta joutuu ottamaa 600 eurolla lisäajotunteja oikealla autolla, että sinne tunnin kestävään ajokokeeseen kannattaa edes mennä.

Vierailija
13/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan kuullut, etteikö joku korttia olisi saanut. Hyvin se menee. 😊

Vierailija
14/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulun tehtävä ei ole tehdä sinusta täydellistä kuljettajaa, älä virheistä ota itseesi. Ajaminen on koko elämänmittaista opiskelua, koskaan ei voi olla täydellinen. Jos opettajasi sinua kehuu jo nyt hyväksi, niin turhaan stressaat. :)

Vierailija
15/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri ajo inssissä kaiteeseen kun oli liittymässä moottoritielle. 🙂 Itse en korttia ole ajanut.

Saiko kortin? 😀

Vierailija
16/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autokoulun tehtävä ei ole tehdä sinusta täydellistä kuljettajaa, älä virheistä ota itseesi. Ajaminen on koko elämänmittaista opiskelua, koskaan ei voi olla täydellinen. Jos opettajasi sinua kehuu jo nyt hyväksi, niin turhaan stressaat. :)

Lisäyksenä vielä, että autokoulu vain valmistaa sinua ajamiseen. :)

Vierailija
17/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole virhe jos auto sammuu valoihin! Siitä nyt ainakin turha on itseään syyttää.

Vierailija
18/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä autoa sun kuuluis osata jo ajaa!!

Ootko itse ostanut kaiken samantien?

Vierailija
19/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei inssi menisi ekalla läpi, se ei ole virhe. Se nyt riippuu aivan täysin arvioijasta. Tiedän muutaman jotka sai kortin ekalla eivätkä osaa ajaa vieläkään. Sitten tiedän niitä jotka ovat erittäin hyviä kuskeja, mutteivät saaneet korttia ekalla. 😀

Vierailija
20/37 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi