Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uniapnea Cpap

Vierailija
09.02.2022 |

Onko täällä uniapneahenkilöitä, joille on määrätty Cpap hoitolaite hoidoksi vaivaan?
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia ja vinkkejä erilaisista maskeista ja "tulosten" analysoimisesta.
Sain itse laitteen viikko sitten ja aika hankalalta tuntuu tottua laitteeseen :-)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut cpap monta vuotta. En millään olisi halunnut sitä ja alku oli hankalaa maskin säätöjen kanssa. Laitoin ensin maskin liian tiukalle ja nenävarteen tuli pari rakkoa, joten päätin pitää pari päivää taukoa. Yhden yön jälkeen huomasin eron jaksamisessa, joten sen jälkeen olen käyttänyt sitä joka ikinen yö. Ihan käsittämätöntä, että 7 tunnin yöunien jälkeen on ihan virkeä.

Vierailija
2/4 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen tottuu ja elämä helpottuu paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ehkä vuosi ihan älytöntä taistelua cpapin kanssa; maski aiheutti pakokauhua, nukkumaanmeno ahdisti ja ohi koko ajan huono omatunto kun laitetta ei saanut käytettyä vaikka oli oli apneoiden takia huono. Homma helpotti oikeastaan vasta sitten, kun keuhkolääkäri sai asetukset kohdalleen. Sen jälkeen homma sujunut muutamia öitä lukuunottamatta hyvin, en osaisi enää nukkua ilman. Ja olo on kuin uudella ihmisellä. 

Mutta totuttelua se useimmilla vaatii ja kärsivällisyyttä. Aluksi varmaan sullakin on jotain unihoitajan/lääkärin kontrollikäyntejä, jossa tilannetta seurataan ja asioista voi keskustella ja kysellä? Jos jonkun järkevän ajan kuluttua ei siltikään suju, kannattaa rohkeasti ottaa keskusteluun laitteen asetukset ja erilaiset maskit.

Hoidon alussa tulevat kaikki erilaiset kehotuntemukset on kanssa normaaleja, vaikkei niitä kaikille tulekaan. Ite sain kunnon päänsärkyjä ja pulssi oli koholla pidempään, ennen kun elimistö taas tottui normaaliin hapensaantiin.

Facebookissa on myös oma ryhmä uniapneetikoille, jossa pääasiassa hyvää keskustelua, jos haluaa vertaistukea ym. Tsemppiä hoitoon!

Vierailija
4/4 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vielä, että kun cpap -hoidon aloittaa, kannattaa käydä säännöllisesti (ja hieman normaalia useammmin) hammastarkastuksissa. Hoito kuivattaa suuta ja näin vaikuttaa suun ja hampaiden hyvinvointiin. Myös jos nenän limakalvot kuivuu, kannattaa hankkia apteekista kosteuttavia nenäsumutteita. Mielyttävämpää käyttää kun nenä ei ole kuiva kuin sahara.