Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Sihteerit tulkaa takaisin

Vierailija
09.02.2022 |

Hieno avaus. Ei ole mitenkään järkevää, että koulutetut ihmiset tekevät oman ydintyönsä lisäksi myös kaikki siihen liittyvät oheistyöt, jotka voisi hoitaa joku muukin ja työllistyä. Nyt se korkeakoulutettu tekee esim. sihteerin hommat ja tekee ne huonommin kuin ammattisihteeri ja uupuu. Ja sihteeri on työttömänä.

https://yle.fi/uutiset/3-12304787

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ennen koulussa kokopäiväinen vahtimestari/kouluisäntä. Nyt käy joku kerran päivässä pikaisesti ja sitten lähtee jonnekin seuraavalle koululle.

Opettajat käyttävät kaikki välitunnit kalusteiden siirtoihin, pulpettien korkeuden säätämisiin, kopiopapereiden lisäämiseen ja mitään huoltoja tai aurausvalituksia ei ole tekemässä kukaan.

Ilman vaihto ei toimi, liikutasalin verhot eivät toimi, toinen hissi ei toimi, monien veskien valot pimeänä, jne jne...

Teillä on huono rehtori!

Ulkoistettu kouluisäntä kirjaa tarpeet sähköiseen huoltokirjaan, toimenpiteistä vastaa ulkoistettu kiinteistönhoito ja isännöitsijä, rehtorilla ei ole kaupungin työntekijänä juurikaan mahdollisuuksia vaikuttaa näiden yksityisten yritysten toimintaan.

Vierailija
22/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mut hei, pitää säästää ja tehostaa. Eli sälyttää kaikki mahdollinen yhden ihmisen harteille. 

Meillä leikkaussalissa hoitajille ehdotettiin jopa sellaista, että siivoaisivat itse leikkaussalin toimenpiteen jälkeen ettei tarvitse mitään laitoshuoltajia palkata ilta- ja yövuoroihin. Näin mentiinkin jonkin aikaa, ennenkuin pitkin hampain saatiin yhteinen laitoshuoltaja ensiavun kanssa. Miettikääpä sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ennen koulussa kokopäiväinen vahtimestari/kouluisäntä. Nyt käy joku kerran päivässä pikaisesti ja sitten lähtee jonnekin seuraavalle koululle.

Opettajat käyttävät kaikki välitunnit kalusteiden siirtoihin, pulpettien korkeuden säätämisiin, kopiopapereiden lisäämiseen ja mitään huoltoja tai aurausvalituksia ei ole tekemässä kukaan.

Ilman vaihto ei toimi, liikutasalin verhot eivät toimi, toinen hissi ei toimi, monien veskien valot pimeänä, jne jne...

Teillä on huono rehtori!

Ulkoistettu kouluisäntä kirjaa tarpeet sähköiseen huoltokirjaan, toimenpiteistä vastaa ulkoistettu kiinteistönhoito ja isännöitsijä, rehtorilla ei ole kaupungin työntekijänä juurikaan mahdollisuuksia vaikuttaa näiden yksityisten yritysten toimintaan.

Montako kaupungin rakennusta homehtuu ja työntekijää sairastuu näiden huonojen kiinteistönhoitojen takia.

Ja ensi vuonna taas kilpailutetaan, että jos joku toinen firma tekisi nämä hommat vielä halvemmalla ja huonommin.

Tässäkö säätetään, miljardiluokan remontteja ja purku/rakennustöitä ja tuhansia sairasteluja, fiksua!

Vierailija
24/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miksi isohkossa kaupungissa otetaan käyttöön uusi ohjelma, jolla tehdään esimerkiksi viranhaltijapäätökset, ja sitten sata päättäjää yrittää opetella ohjelman käytön, kun ennen oli niin, että lähettivät tekstin sihteerille, joka sitten julkaisi sen ohjelmalla, jonka hän osasi hyvin. Nyt tulee jatkuvasti virheitä ja nämä kaikki pomot joka tapauksessa kyselevät apua joltain toimistosihteeriltä, jonka aika menee pomojen opettamiseen ja virheiden korjaamiseen. Aikaa kuluu enemmän kuin ennen ja se on pois järkevästä työstä.

Vierailija
25/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mut hei, pitää säästää ja tehostaa. Eli sälyttää kaikki mahdollinen yhden ihmisen harteille. 

Meillä leikkaussalissa hoitajille ehdotettiin jopa sellaista, että siivoaisivat itse leikkaussalin toimenpiteen jälkeen ettei tarvitse mitään laitoshuoltajia palkata ilta- ja yövuoroihin. Näin mentiinkin jonkin aikaa, ennenkuin pitkin hampain saatiin yhteinen laitoshuoltaja ensiavun kanssa. Miettikääpä sitä. 

Ja ennenkuin joku alkaa nillittämään, että miksei hoitajat voi itse siivota: on laitoshuoltajien ammattitaidon aliarvioimista, kun oletetaan että kuka tahansa ilman mitään koulutusta osaisi siivota leikkaussalit niin, että ne ovat hygieenisiä käyttää. Kyllä mä arvelisin, että siihen tarvitaan tietyt tekniikat ja aineet, jotta salit saadaan varmasti turvallisiksi. Ei siellä pelkällä pölyhuiskulla pärjätä. 

Vierailija
26/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi isohkossa kaupungissa otetaan käyttöön uusi ohjelma, jolla tehdään esimerkiksi viranhaltijapäätökset, ja sitten sata päättäjää yrittää opetella ohjelman käytön, kun ennen oli niin, että lähettivät tekstin sihteerille, joka sitten julkaisi sen ohjelmalla, jonka hän osasi hyvin. Nyt tulee jatkuvasti virheitä ja nämä kaikki pomot joka tapauksessa kyselevät apua joltain toimistosihteeriltä, jonka aika menee pomojen opettamiseen ja virheiden korjaamiseen. Aikaa kuluu enemmän kuin ennen ja se on pois järkevästä työstä.

Kyllähän viranhaltijan pitää itse tehdä ne päätöksensä. Sihteeri toki voi postittaa ne asiakkaalle. Helsinki esim. otti sosiaalitoimessa käyttöön apotin ja kyllä ne päätökset siellä tekee viranhaltijat itse. 

Vierailija
27/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä toimitusjohtajan vaimo kirjanpidon vastaavana ja "sihteerinä". On kuitenkin sen verran arvonsa tunteva, että päinvastoin että hän helpottaisi meitä, hän kokee etuoikeudekseen juoksuttaa muita silloin kun kahvihuoneen pöytä on pyyhkimättä.

Tiskikoneen ja kuivat astiat hän kyllä ilmoittaa meille, mutta ei suinkaan tyhjennä itse koskaan konetta. Siitäkin vain ilmoitusluontoisesti meille nootti.

Noh, pomojen rouvat on näitä.

Nyt on sulla väärä kuva sihteerintyöstä. Ei sihteerin tehtävä ole tyhjentää tiskikonetta.

Vierailija
28/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sihteerin töihin minulta menee noin 15 minuutta kuukaudessa.

Tällöin yhtiössä tulisi olla yli 30 ihmistä, että sihteeri tulisi kannattavaksi.

Mulla menee viikossa tunteja ihan joutavaa aikaa esim dokumenttien etsimiseen sekavista kansioista ja dokumenttikeskuksista, joita kukaan ei pidä yllä. Sekä "tickettien" tekemiseen eri palvelukeskuksiin kun laskut on kateissa, oikeuksia on viety mielivaltaisesti alaisilta eri järjestelmiin etc etc järjestelmäongelmaa. Ohjeita ei päivitä enää kukaan vaikka järjestelmät ja dokumentit päivittyy, koulutuksista turha puhuakaan. Viivästyskorkoja lie sitten varaa maksella ja heikentää yrityskuvaa toimittajien suuntaan?  v*u mitä p*aa, umpip*aa. Otan loparit heti kun mahdollista.

Vierailija
29/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on pitkä kokemus erilaisista assistenttitöistä. Uskon, että assistentti oikeassa paikassa oikeaan aikaan on korvaamaton lisä esimerkiksi projektityöskentelyssä, viestinnässä ja tilanteissa, joissa tarvitaan se kuuluisa joku hoitamaan jokin asia per heti, vaikkapa kuljettamaan allekirjoitetut paperit kädestä käteen luovutettuina toiselle puolelle maakuntaa.

Assistenttitöiden ongelma on niiden silppuisuus. Itselläni on ollut samassa roolissa tehtävinä sekä kahvikoneen siivous että useamman it-ohjelmiston hallinnointi. Assistentti voi olla se, joka tuottaa johtoryhmän kokouksiin tarvittavat esitysmateriaalit, mutta myös se, jolle tullaan vinkumaan, kun vessassa haisee pahalle. Helposti käy niin, että suurin osa työyhteisöstä kuvittelee assistentin olevan jonkinlainen varaäiti, joka hoitaa toisten sotkut ja mielipahat eikä tee mitään arvoa lisäävää. Tämä puolestaan johtaa siihen, ettei assistentteja arvosteta ennen kuin heitä ei sitten yhtäkkiä olekaan.

Sain yhdestä firmasta yt-neuvotteluissa potkut. Tapaus otti toki koville, joten jouduin sairaslomalle. En ehtinyt olla montakaan päivää poissa, kun minua jo lähestyttiin yksityisen sometilini kautta, että mitäs me tehdään kun lähetti jätti toimituksen keskelle aulaa ja voi sentään, kun kukaan ei ota vieraita vastaan. Silloin totesin, että eipä ole minun ongelmani enää.

Vierailija
30/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole myöskään sisälähettiä eli zupparia enää.

Mitähän muita ammatteja on lopetettu, tai ollaan lopettamassa?

Tämäkö on suunta, eikö töitä tule olemaan yhä harvemmalle kun niitä tämän lisäksi niitä syö automaatioakin?

Vierailija
31/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vielä pari assaria, minä yksi heistä. Kuitenkin meidän hommiamme on koko ajan viime vuosien aikana siirretty asiantuntijoille ja meidän roolistamme on tullut sekava ja hajanainen, eikä suoraan sanottuna enää kovin mielekäs. Sen sijaan että assareilla olisi  omat itsenäiset tehtäväkokonaisuutemme, kuten ennen, meistä on tullut  päivystäjiä, jotka odottavat peukaloita pyöritellen tuleeko jollekin asiantuntijalle avuntarvetta. Emme enää ole asiantuntijoiden työpareja. Muutaman vuoden sisällä varmaan tulee yt-neuvottelut jossa saamme kenkää.

Vierailija
32/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vielä pari assaria, minä yksi heistä. Kuitenkin meidän hommiamme on koko ajan viime vuosien aikana siirretty asiantuntijoille ja meidän roolistamme on tullut sekava ja hajanainen, eikä suoraan sanottuna enää kovin mielekäs. Sen sijaan että assareilla olisi  omat itsenäiset tehtäväkokonaisuutemme, kuten ennen, meistä on tullut  päivystäjiä, jotka odottavat peukaloita pyöritellen tuleeko jollekin asiantuntijalle avuntarvetta. Emme enää ole asiantuntijoiden työpareja. Muutaman vuoden sisällä varmaan tulee yt-neuvottelut jossa saamme kenkää.

Minä olen ollut tuollaisena asiantuntijana. Meillä oli tiimissä assistenttitasoisella tittelillä yksi tyyppi, useampi asiantuntija ja pari päällikköpäätteistä.

Seurauksena oli, että asiantuntijoiden piti tehdä ihan kaikkea. Assistenttitöitä työnnettiin asiantuntijoille, samoin piti tehdä päällikkötason hommia, vaikka omat valtuudet ei riittänyt. Joten teki sen jutun ja hyväksytti päälliköllä, että onko ok. Juttu lähti päällikön nimellä eteenpäin.

Tuo oli aivan hirveää hommaa! Tykkäsin niistä itsenäisistä asiantuntijatöistä, mutta inhosin sekä assistenttitason töitä että niitä päälliköillä hyväksytettäviä töitä. Olisin ollut työhöni tosi tyytyväinen, jos olisin saanut keskittyä niihin asiantuntijatöihin.

Vierailija
33/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ennenkuin joku alkaa nillittämään, että miksei hoitajat voi itse siivota: on laitoshuoltajien ammattitaidon aliarvioimista, kun oletetaan että kuka tahansa ilman mitään koulutusta osaisi siivota leikkaussalit niin, että ne ovat hygieenisiä käyttää. Kyllä mä arvelisin, että siihen tarvitaan tietyt tekniikat ja aineet, jotta salit saadaan varmasti turvallisiksi. Ei siellä pelkällä pölyhuiskulla pärjätä. 

Ne leikkaussalit siivoaa ihminen jolla ei ole koulutusta eikä kokemusta työstä. Rätti käteen ja töihin.

Vierailija
34/35 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä toimitusjohtajan vaimo kirjanpidon vastaavana ja "sihteerinä". On kuitenkin sen verran arvonsa tunteva, että päinvastoin että hän helpottaisi meitä, hän kokee etuoikeudekseen juoksuttaa muita silloin kun kahvihuoneen pöytä on pyyhkimättä.

Tiskikoneen ja kuivat astiat hän kyllä ilmoittaa meille, mutta ei suinkaan tyhjennä itse koskaan konetta. Siitäkin vain ilmoitusluontoisesti meille nootti.

Noh, pomojen rouvat on näitä.

Nyt on sulla väärä kuva sihteerintyöstä. Ei sihteerin tehtävä ole tyhjentää tiskikonetta.

Se nyt riippuu ihan siitä, mitä kyseisen henkilön työnkuvaan on kirjattu.

Nykyään sentään on tiskikoneet. Minä olin aikoinaan kesätöissä puhtaanapitäjänä eli siis siivoojana. Tehtäviin kuului mm. käsintiskaus kahvihuoneessa ja ison kahvinkeittimen valmiiksi lataus. Seuraavana kesänä olin samaisessa paikassa, mutta muissa hommissa. Kesälomittajia ei kesäksi sinne otettu, en sinällään ihmettele, iltavuorossa ei ollut juuri mitään hommia eli tulivat toimeen vakkareilla, vaikka yksi olikin lomalla. Sinne oli tullut tiskikone ja kahviautomaatti. Yksi kolmesta vakkarista jäi varmaan eläkkeellekin noihin aikoihin. Nykyään nuokin hommat ovat varmaan ulkoistettu vuosia sitten. Vaikka olenkin sitä mieltä, että paikat pysyy paremmassa kunnossa, kun oma työväki, joka pystyy katsomaan, mitä kuuluisi pestä ja puunata, eikä ole kellotettu, että tehdään nuo hommat, oli sille varsinaista tarvetta tai ei ja mitään sen yli ei tehdä muuten kuin erikseen sopimalla ja erikseen maksamalla.

Vierailija
35/35 |
10.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Sihteerit ovat työpaikan tärkeitä naisia. Pitävät asiat ja aikataulut reilassa. pitävät yllä hyvää ilmapiiriä, viihtyvyyttä työpaikalla ja ovat raskaan työpäivän piristys työmiehille. Ilman naitä neitejä ei työpaikat ole mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi