Menee hermo kämppiksen rahan ruinaamiseen
Kämppiksiä ollaan oltu syksystä lähtien. Mutta mulla on mennyt hermo jo ajat sitten... Se lainailee, tai yrittää ainakin, multa koko ajan rahaa. On jo velkaa mulle 200 e. En ole lainannut muutamaan kuukauteen lisää, mutta koko ajan se jaksaa ruinata. Sillä ei ole luottotietoja, eikä se käy töissä eikä opiskele. Se ei ois edes saanut kämppää, jos en ois ottanut sitä mun alivuokralaiseksi. Vuokranmaksun aikaan olen aina ihan hermona, kun en tiedä että maksaako se omaa osaansa vai ei. Sen vanhemmat kai antaa rahat vuokraan. Se ei myöskään siivoa, tiskaa tai vie roskia koskaan. Mitä mä voin tehdä? Jos ottaisin jonkun toisen mun alivuokralaiseksi, voinko irtisanoa tuon nykyisen alivuokrasopimuksen? Ollaan molemmat 20-vuotiaita.
Kommentit (18)
Kauanko se on sun alivuokralaisena asunut? Voit irtisanoa, mutta periaatteessa siihen kuuluu samat irtisanomiajat kuin tavallisella vuokralaisella (3kk jos asunut alle vuoden, 6kk jos pidempään) ja tuolla menolla kannattaa varautua siihen, että irtisanomiajan vuokria et tule näkemään ja tyyppi käyttäytyy sen ajan entistä välinpitämättömämmin ja voi esim jättää hanoja valumaan tms tahallista vangontekoa. Paskiaiset on paskiaisia.
Suosittelen, että irtisanot itsesi ja vaihdat asuntoa.
Kerrot hänelle että laina maksetaan takaisin viikon sisällä tai hän lentää pellolle.
Vastaväitteitä tai surullisia tarinoita ei kuunnella. Viikon päästä toteat tilanteen: laina maksettu ja alivuokralaisuhde jatkuu / lainaa ei maksettu --> häätö.
Ei ole tämän vaikeampaa.
Mutta jos alat kuuntelemaan selityksiä niin edessä on loputon suo ja rahanmenoa sinulle.
Mä olen erityis herkkä. Huomioikaa minut.
Luulen, että järkevin keino on istua alas ja tehdä hänelle pelinsäännöt selviksi. Kerro rauhallisesti, että touhu ei voi enää jatkua näin. Et ole velvollinen lainaamaan hänelle rahaa ja vuokra on maksettava ajoissa. Voisit ehkä olla hänen vanhempiinsakin yhteydessä ja nämä mahdollisesti voisivat puhua hänelle järkeä. Mahdollisesti he voisivat maksaa vuokran suoraan sinulle, niin tulisi ainakin hoidettua. Tee myös selväksi, että molemmat vastaatte asunnon siisteydestä. Voitte tehdä vaikka listan, kumpi tekee mitäkin ja milloin. Jos ei sovi hänelle, voit irtisanoa vuokralaisen. Syyksi voit kertoa, että tarvitset asunnon omaan käyttöösi.
Tee nyt ensin velkakirja noista 200 eurosta. Sitten uudet säännöt, joita kanssa noudattaa asuessaan (siivous yms.) ja velka maksuun tai ulos. Et ole vastuussa kämppiksestäsi, kuulostaa hyväksikäyttäjältä. Tsemppiä!
Jos alivuokralaisuus on kestänyt alle vuoden, on irtisanomisaika 1kk. Eli jos irtisanot sopimuksen nyt, kämppiksen täytyy lähteä heinäkuun lopussa.
Tuo ihminen ei tule muuttumaan, vaikka hänen kanssaan puhuisitkin. Jotkut vaan ei osaa huolehtia asioistaan. Mä olen jo pienestä ainakin ollut samanlainen rahankäyttäjä kuin nytkin.
Eli vaihdat itse asuntoa ja hän joutuu siinä samalla etsimään uuden. Joudut pahempiin vaikeuksiin joskus, esim. että hän ei maksaa vuokraansakaan.
Sano, että laina on maksettava NYT.
Keksi joku käyttökohde, mitä olet ostamassa, että todella tarviit sen 200 euron nyt takaisin. Alat itse valittaa rahapulaa niin ehkä lopettaa ruinaamisen.
Oon kysellyt velan perään, mutta vastaus on aina "mulla ei oo just nyt rahaa, maksan heti ku pystyn". Baareissa se kyllä käy silti, en tiedä pummiiko muilta rahaa sit. Haluaisin mieluummin irtisanoa sen sopimuksen, kuin muuttaa itekin pois, tykkään kuitenkin tästä kämpästä. Mut miten otan asian puheeksi? "Tota mä potkin sut nyt pihalle", moro"? Ja pelkään että sit se ei ainakaan maksa velkaa ja vuokraa. :( toi velkakirja voisi kyllä olla hyvä juttu. Voiko se olla vapaamuotoinen?
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 10:58"]
Keksi joku käyttökohde, mitä olet ostamassa, että todella tarviit sen 200 euron nyt takaisin. Alat itse valittaa rahapulaa niin ehkä lopettaa ruinaamisen.
[/quote]
Ei tuollaista venkoilua ja tekosyiden keksimistä, ei sitten yhtään. Suorat sanat ja tarvittavat toimenpiteet jos ei puhe auta.
Et saa noita rahoja koskaan takaisin. Irtisano sopimus, ja pidä tuota 200 euroa oppirahoina.
Ja niin, laita arvokkaat tavarat lukkojen taakse.
Harmittaa, jos en nää rahoja enää. :( Ja muutenkin koko tilanne on ollut tosi ahdistava. Pidin sitä mun kaverina. Tuntuu että se halus vaan jonkun kiltin höynäytettävän. :(
Ap
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:19"]
Harmittaa, jos en nää rahoja enää. :( Ja muutenkin koko tilanne on ollut tosi ahdistava. Pidin sitä mun kaverina. Tuntuu että se halus vaan jonkun kiltin höynäytettävän. :( Ap
[/quote]
Tuollaiset ihmiset osaa käyttää muita hyväksi. Sinäkin olet selkeästi empaattinen ja hyvä kaveri, joka auttaa hädän tullen ja tämä asshole sitten käyttää sitä härskisti hyväksi.
Ja sitten ihmetellään, miksi lopulta kukaan ei enää halua auttaa ketään.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 12:19"]Harmittaa, jos en nää rahoja enää. :( Ja muutenkin koko tilanne on ollut tosi ahdistava. Pidin sitä mun kaverina. Tuntuu että se halus vaan jonkun kiltin höynäytettävän. :(
Ap
[/quote].
Paljon mahdollista että halusi. Halvalla kuitenkin selvisit jos menetit vain 200eur.
Voit irtisanoa, jos hän ei teidän yhteisiä sopimuksia noudata, mutta toisaalta kun maksaa vuokran niin en oikein oo varma kuinka toi lakipykälien mukaan menis. Mutta kuitenkin kun sä olet päävuokralainen niin kyllähän sä saat päättää, kenen kanssa siinä haluat asua eli uskoisin, että voit irtisanoa ainakin muutaman kuukauden irtisanomisajalla. Ja vinkkibä tulevaan, älä IKINÄ lainaa rahaa tuollaiselle ihmiselle, en usko että se sulle tulee takasin maksamaan. Tai ainakin olisi kannattanut tehdä "velkakirja" lainaamistasi rahoista niin sulla olis jotain näyttöä sitten, jos virallisien tahojen kautta yrirät alkaa saada rahojasi takasin.