Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalityö 2022

Vierailija
08.02.2022 |

Moniko on hakemassa? :)

Kommentit (1389)

Vierailija
1141/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän koko järjestelmää pitäisi uudistaa. Itse oon sosionomi ja silti haettava samalla tavalla ja hyväksilukuja saa vain vähän, jos sisään pääsee.

Toki avoimessa voi tehdä opintoja ja sitä kautta päästä sisään, mutta ei kaikki sitäkään kautta pääse, kun ala on niin suosittu.

Mä hain jo 3. kerran.....

Varasijalla 1. Jyväskylään, ei naurata.

En osaa sanoa millaiset opinnot nykyään on, mutta kyllä meillä oli ainaki paljon sosiaalipolitiikkaa ja lakiopintoja, amk ei taida näitä tarjota.

Jos lähdetään helpottamaan sillä perusteella, että sosionomit tuntee alan, mutta ei pääse pääsykokeissa sisään, niin sosiaalityö menettää yliopistoasemansa.

Vierailija
1142/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen epätoivoinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1143/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän koko järjestelmää pitäisi uudistaa. Itse oon sosionomi ja silti haettava samalla tavalla ja hyväksilukuja saa vain vähän, jos sisään pääsee.

Toki avoimessa voi tehdä opintoja ja sitä kautta päästä sisään, mutta ei kaikki sitäkään kautta pääse, kun ala on niin suosittu.

En osaa sanoa millaiset opinnot nykyään on, mutta kyllä meillä oli ainaki paljon sosiaalipolitiikkaa ja lakiopintoja, amk ei taida näitä tarjota.

Jos lähdetään helpottamaan sillä perusteella, että sosionomit tuntee alan, mutta ei pääse pääsykokeissa sisään, niin sosiaalityö menettää yliopistoasemansa.

En ole tuon aiemman viestin kirjoittaja, mutta eihän tässä keskustelussa siitä ole kyse, että sosionomin sisäänpääsyä tulisi helpottaa. Nythän sitä (ja muiden ei ensikertalaisten) on vaikeutettu hurjasti suosimalla ensikertalaisia todella raskaalla kädellä! Esim . Lappiin pääsi ensikertalaisen yli 20 pistettä vähemmillä pisteillä. Itse sain opiskelupaikan, kuten moni muukin sosionomi, mutta turhan vaikeaksi ja epätasa-arvoistavaksi on tehty.

Toinen aihe on tuo aiempien opintojen hyväksiluku, voin kyllä todeta, että itse ainakin opiskelin AMK:ssa sosiaalipolitiikkaa.

Vierailija
1144/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuon aiemman viestin kirjoittaja, mutta eihän tässä keskustelussa siitä ole kyse, että sosionomin sisäänpääsyä tulisi helpottaa. Nythän sitä (ja muiden ei ensikertalaisten) on vaikeutettu hurjasti suosimalla ensikertalaisia todella raskaalla kädellä! Esim . Lappiin pääsi ensikertalaisen yli 20 pistettä vähemmillä pisteillä. Itse sain opiskelupaikan, kuten moni muukin sosionomi, mutta turhan vaikeaksi ja epätasa-arvoistavaksi on tehty.

Toinen aihe on tuo aiempien opintojen hyväksiluku, voin kyllä todeta, että itse ainakin opiskelin AMK:ssa sosiaalipolitiikkaa.

Mäkin olen opiskellut AMK ja yliopisto-opiskelu oli hyvin erilaista. Perusopinnot oli aikoinaan käytännössä sosiaalipolitiikkaa eli sen 25, jota en ainakaa AMK käynyt. Ainahan kaikissa aineissa on eroja yliopistojen välillä.

Se on eri keskustelu pitäiskö ensikertalaisen versus muut hakuja helpottaa ja koskee koko ihan kaikkia aloja.

Mä en käsitä kuka kannustaa hyväksilukuja, koska kyseessä on samalta alalta eri opinnot. Tällä sahataan vaan sosiaalityön yliopistoasemaa ja ihan varmasti sitä kautta tulisi iskemään palkkaan.

Vierailija
1145/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan Itä-Suomen yliopisto julkaisee maisteriohjelman opsin tulevalle lukuvuodelle? :) Olisi mahtavaa päästä jo suunnittelemaan tulevaa. 

Vierailija
1146/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin pettynyt ja vihainen! Hain Lapin yliopistoon ja minulla on melkein tuplaten pisteitä siihen nähden mitä ensikertalaiselta vaaditaan ja en päässyt, olen varasijalla 43 tällä hetkellä. Uskomattoman epäreilua ja kohtuutonta ensikertalaisten suosimista. Ilmoittauduin avoimeen yliopistoon ja teen perusopinnot lukuvuoden aikana ja haen uudestaan. 

Sosionomeille ei pidäkään antaa enempää hyväksilukuja kuin nytkään. Aivan eri koulutukset, eikä amk ole tieteellisyyttä nähnytkään.

Vierailija
1147/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen epätoivoinen

Asioilla on tapana järjestyä ennemmin tai myöhemmin!

Vierailija
1148/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tradenomina tai insinöörinä voi hakea suoraan ko. alojen maisteriopintoihin, mutta sosionomina ei voi hakea sosiaalityön maisteriopintoihin.

Juuri siksi, että sosionomin opinnot eivät vastaa sosiaalityön kandin opintoja kuin muutaman yksittäisen kurssin verran.

Saat ne kurssit hyväksiluettua avoimessakin, joten vuoden puserruksella voit lukea itsesi maisterikelpoiseksi. Ne samat kurssit pitää yhtä lailla suorittaa, vaikka tulisit pääsykokeella.

Vierailija
1149/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää pohdintaa täällä. Itse näkisin, että sosiaalityössä soveltuvuus alalle on kriittisempi tekijä kuin useimmilla muulla aloilla. Omaa soveltuvuutta ei oikeastaan voi testata kuin vasta harjoittelussa ja aivan lopulta siinä, miten jakselee vaikkapa kahden työvuoden jälkeen.

Olen ymmärtänyt, että aika moni katuu uravalintaa jo harjoitteluaikana ja/tai uran ensimmäisinä vuosina. Tältä kantilta 20 vuotta sosiaalialalla toiminut ja siellä viihtyvä henkilö on kyllä testattu ja soveltuvaksi todettu huomattavasti paremmalla todennäköisyydellä kuin täysin ummikkona alalle tuleva.

Siksipä joku erillisväylä kokeneille sosionomeille olisi mielestäni kustannustehokasta resurssien käyttöä. Tottakai kaikki kurssit tulisi päästä läpi kuten muidenkin ja jos ei älli riittäisi niin paikan menettäisi. En itse ole siis sosionomi mutta hyväksyisin omien mahdollisuuksieni pienen pienenemisen tämän vuoksi. Ensikertalaisten 26p sisäänpääsylle en puolestaan näe mitään kestävää perustelua. Pieni helpotus enskoille varmasti hyvä idea mutta 40% ale ei.

Vierailija
1150/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Hain ekaa kertaa sosiaalityöhön Kuopioon. Pääsykokeen ensimmäinen osio meni ihan penkin alle, joten ei toivoakaan sisäänpääsystä. Harmittaa, kun essee meni kuitenkin omasta mielestäni erittäin hyvin. Mokailin vaan liikaa monivalinnoissa, mutta noh ensi vuonna uudelleen :)

Onnittelut tässä vaiheessa kaikille paikan napanneelle, erityisesti ei ensikertalaisille. Itse olen +30 v ja taustalla yksi yliopistotutkinto. Työura on ollut risainen eikä alallani ole oikein töitä. Työmatkani on tälläkin hetkellä 100 km suuntaan. Siinä yksi syy miksi haluan vaihtaa alaa. Mielestäni tuo ensikertalaiskiintiö syrjii aivan kohtuuttoman paljon meitä suurimmaksi osaksi vanhempia hakijoita. Lain mukaan kiintiö ei saisi kohtuuttomasti heikentää ei ensikertalaisten asemaa , mutta onhan nuo mahdollisuudet päästä sisään ihan huomattavasti heikommat jos pistetajat ovat esim. tänne Kuopioon 33 vs. 48 ...

Todellakin kantelua yhdenvertaisuusvaltuutetulle! Olen mukana! Ihmettelen muutenkin tätä ajatusta näiden kiintiöiden takana. Eikä korkeakoulujen kuuluisi valita parhaimmat, motivoituneimmat ja kyvykkäimmät opiskelijat eikä antaa osalle hakijoista helpotusta vain siksi ettei heillä ole jo korkeakoulututkintoa? Ketä se palvelee , että meillä on täällä sitten tälläinen väliinputoaja -ryhmä, joka ei pysty työskentelemään omalla alallaan ja olisi täydellinen motivaatio ja palava halu uudelleen kouluttautua, mutta homma on sitten tehty ihan saatanan vaikeaksi.

Vierailija
1151/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä mennyt naurettavaksi, olen myös mukana kantelussa. Käsitykseni mukaan ja siis nyt hieman mutulla ensikertalainen pääsee nykyisin melkein helpommin opiskelemaan sosiaalityöntekijäksi kuin sosionomiksi. Hieman nurinkurista. Sosionomilla on muuten myös alalle soveltuvuustestit

Vierailija
1152/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah näen ongelmia edessä Lapissa kun 26pisteen teinit bilettää kandivuotensa ja viisi vuotta hakeneet ja lopulta tuplapisteillä sisään punnertaneet sosionomiveteraanit vetää niitä ryhmätöissä perässään :D

Vierailija
1153/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tämä mennyt naurettavaksi, olen myös mukana kantelussa. Käsitykseni mukaan ja siis nyt hieman mutulla ensikertalainen pääsee nykyisin melkein helpommin opiskelemaan sosiaalityöntekijäksi kuin sosionomiksi. Hieman nurinkurista. Sosionomilla on muuten myös alalle soveltuvuustestit

Ei ole enää.

Sosionomit valitaan todistuksella tai AMK-valintakokeella, jossa on kyllä tunnetaitojen ja eettisten taitojen osio.

Vierailija
1154/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä samaa mieltä siinä, että ensi- ja toiskertalaisten vaadittu piste-ero on kasvanut ihan liian suureksi. Mutta myös ensikertalaisista löytyy muitakin kuin niitä lukiosta juuri päässeitä, esim. ammattikoulutaustalla jo pitemmän työuran tehneitä.

Vierailija
1155/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että haluttais pitää ihmiset omissa luokissaan. AMK opintoja ei arvosteta. Maisterihaussa AMK oppareista saa ratkaisevasti vähemmän pisteitä kuin kandista, vaikka ovat laajempi työ opintoviikkoina ja tutkimuksellisuutta odotetaan AMK oppareissa enemmän.

Olen siis sosionomi ja käyny avoimessa psykan ja sosiaalityön perusopinnot sekä sosiaalityön aineopinnot. Työn ohella oon pakertanu kiitettävällä arvosanoilla ja pääsinkin nyt sisään maisterihaussa. Voin kertoa, että ei ne yliopisto-opinnot ole AMK-opintoja ihmeellisempiä. Ei tarvita suurempaa älliä. Suuren osan kursseista suoritin ihan tutkinto-opiskelijoiden mukana. Olen myös lähihoitaja ja siellä opinnoissa odotettiin kyllä vähemmän.

En voinut tietää pääsenkö maisterihaussa sisään ja siksi yritin tänäkin vuonna myös pääsykokeen kautta. Olisin jäänyt 2 pistettä vaille sisäänpääsystä toiskertalaisten joukossa. Mulla on nyt koulupaikka, mutta näen tässä huomattavan epäkohdan ja siksi minäkin voisin osallistua kanteluun yhdenvertaisuusvaltuutetulle.

Vierailija
1156/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää.

Sosionomit valitaan todistuksella tai AMK-valintakokeella, jossa on kyllä tunnetaitojen ja eettisten taitojen osio.

Katsoin nuo osiot ja ne olivat oikeasti tyyliä: onko Pekka iloinen vai surullinen? Ja itkukuva. En tiedä mitä sulkee pois, usein jopa aidosti tunnekyvyttömät hahmottavat noin yksinkertaiset mallioppimisen kautta. Etiikassa oli jotain: Sirpan kertoo Liisan luottamuksella kertoman asian Millalle. Liisa pahoittaa mielensä. Toimiko Sirpa oikein? Logiikkaosio ala-asteen sanallinen matikantehtävä. Ketähän nuo palvelee? Tuntuu ihan rehellisesti sanottuna vitsiltä.

Vierailija
1157/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana myös kantelussa! Miten asiassa kannattaisi edetä?

Vierailija
1158/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te korkeat pisteet saaneet, mutta ilman opiskelupaikkaa jääneet ei-ensikertalaiset todellakin kannelkaa. Jo perustuslain 2.luvun 6:ssa puhutaan yhdenvertaisuudesta, jonka vastaisia näiden opiskelijavalintojen voidaan ymmärtää olevan. Ehkä on toivoa, että vielä lähitulevaisuudessa palataan vanhaan ja näistä selkeästi syrjivistä ensikertaisuuskiintiöistä luovutaan ja kaikki hakijat ovat taas samanarvoisesessa asemassa niin kuin pitäisi ollakin ja oikeasti parhaimmat pisteet saaneet pääsevät opiskelemaan. Sinällään on suuri ihme, että nykyaikana kun tällaiset asiat on erityisesti esillä tällainen sitten on mahdollista.

Vierailija
1159/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että haluttais pitää ihmiset omissa luokissaan. AMK opintoja ei arvosteta. Maisterihaussa AMK oppareista saa ratkaisevasti vähemmän pisteitä kuin kandista, vaikka ovat laajempi työ opintoviikkoina ja tutkimuksellisuutta odotetaan AMK oppareissa enemmän.

Olen siis sosionomi ja käyny avoimessa psykan ja sosiaalityön perusopinnot sekä sosiaalityön aineopinnot. Työn ohella oon pakertanu kiitettävällä arvosanoilla ja pääsinkin nyt sisään maisterihaussa. Voin kertoa, että ei ne yliopisto-opinnot ole AMK-opintoja ihmeellisempiä. Ei tarvita suurempaa älliä. Suuren osan kursseista suoritin ihan tutkinto-opiskelijoiden mukana. Olen myös lähihoitaja ja siellä opinnoissa odotettiin kyllä vähemmän.

En voinut tietää pääsenkö maisterihaussa sisään ja siksi yritin tänäkin vuonna myös pääsykokeen kautta. Olisin jäänyt 2 pistettä vaille sisäänpääsystä toiskertalaisten joukossa. Mulla on nyt koulupaikka, mutta näen tässä huomattavan epäkohdan ja siksi minäkin voisin osallistua kanteluun yhdenvertaisuusvaltuutetulle.

Mitä on tutkimuksellisuus? 

Vierailija
1160/1389 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkerien itkua. Lukekaa paremmin, niin pääsette tekin sisään.

T: Helsinkiin päässyt alanvaihtaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän