Sosiaalityö 2022
Kommentit (1389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä se viimeinen (?) väittämä läheisten vaikutuksesta koulutukseen/ammattiin? Vastasin v, koska ajattelin, että vaikutus riippuu, mistä näkökulmasta asiaa tarkastelee (valinta vai valikoituminen).
Mä myös. Kun se valikoituminen/valinta vaikuttaa just siihen ja kumpaakaan ei mainittu.
Vastasin o, koska valikoitumisen näkökulmasta vaikuttaa, vaikkei valikoitumista erikseen mainittu. Jos tarkastellaan valinnan näkökulmasta, niin kyse ei ole siitä, etteivät em. asiat vaikuttaisi, vaan että ne eivät ole tarkastelun kohteena.
Tai tarkemmin sanottuna, ettei niiden mahdollinen vaikutus ole tarkastelun kohteena. (sama)
Valinnan näkökulmasta lähipiiri on merkityksetön. Näin ollen ei voida puhua yleisesti yksilöstä, johon lähipiiri vaikuttaa. Ainoastaan osasta yksilöitä. Kaksi eri näkökulmaa siis, jotka tässä tapauksessa ovat poissulkevia.
Muistaakseni väitteessä oli kyse valikoitumisesta, ja siihenhän nimenomaa vaikutti lapsuuden kasvuympäristö 🤔
Kokeessa oli kaksi väitettä tuohon aiheeseen. Toisessa mainittiin valikoituminen, mut tässä kyseisessä ei
Onko muita joilla on nyt jotenkin tyhjä olo kun pääsykoe on ohi eikä oo enää opiskeltavaa? Tuo tuntu jotenki niin intensiiviseltä ja koko kuukausi pyöri pääsykokeiden ympärillä ja nyt kaikki loppui
Taisin mokata esseen ja taitaa käydä niin, että jään rannalle ruikuttaa. Monivalinnat meni mielestäni ihan ok. Essee jäi pintapuoliseksi ja se varmasti vie paikan.
Vierailija kirjoitti:
Onko muita joilla on nyt jotenkin tyhjä olo kun pääsykoe on ohi eikä oo enää opiskeltavaa? Tuo tuntu jotenki niin intensiiviseltä ja koko kuukausi pyöri pääsykokeiden ympärillä ja nyt kaikki loppui
Kyllä. Nukuin 2h päiväunet kun stressi helpottu. Paniikissa heräsin että nyt meni lukuaika siinä
Vierailija kirjoitti:
Taisin mokata esseen ja taitaa käydä niin, että jään rannalle ruikuttaa. Monivalinnat meni mielestäni ihan ok. Essee jäi pintapuoliseksi ja se varmasti vie paikan.
Mulla toisin päin, monivalinnat meni vähän penkin alle mutta essee ihan ok omasta mielestä. Vähän ärsyttää jos en saa tarpeeks pisteitä ekasta osiosta koska sillon essee menee vähän niinku hukkaan :/
Kokeen jälkeen oli ihan hyvä fiilis, mutta kun lukee tätä keskustelua ja varjovalmennuksen whatsapp-ryhmää niin tulee kyllä tosi paska fiilis :D Ehkä parempi etten lue enää keskusteluita ja odotan vain tuloksia.. Ensi vuonna sitten uudestaan jos ei nyt tärppää :)
Mulla oli kokeen jälkeen todella hyvä fiilis, mutta näitä keskusteluja lukiessa epäröin kaikkea. En muista että olisi ollut mistään modernista rasisimista/ syrjinnästä mitään? Tai että toista mainintaa valikoitumisesta tai mikroaggressiokysymystä monivalinnassa.
sissus kirjoitti:
Mulla oli kokeen jälkeen todella hyvä fiilis, mutta näitä keskusteluja lukiessa epäröin kaikkea. En muista että olisi ollut mistään modernista rasisimista/ syrjinnästä mitään? Tai että toista mainintaa valikoitumisesta tai mikroaggressiokysymystä monivalinnassa.
Monivalinnoissa oli valikoitumisesta kysymys jotenkin niin, että vaikuttaako lähipiiri ammattiin ja opintoihin valikoitumiseen? Ja modernista rasismista jotenkin että onko modernia rakenteellista rasismia eleet, ilmeet yms. Jos en nyt siis ihan väärin muista :D
Vierailija kirjoitti:
sissus kirjoitti:
Monivalinnoissa oli valikoitumisesta kysymys jotenkin niin, että vaikuttaako lähipiiri ammattiin ja opintoihin valikoitumiseen? Ja modernista rasismista jotenkin että onko modernia rakenteellista rasismia eleet, ilmeet yms. Jos en nyt siis ihan väärin muista :D
Mun mielestä siellä oli kaks väitettä:
1. Valikoitumiseen vaikuttaa lapsuuden kasvuympäristö
2. Lähipiirin suhteet vaikuttavat ammatin ja opintoalan valintaan
Juu eihän toi kakkonen voi olla muu kuin V, koska valinnan näkökulmasta se on päinvastoin.
Jos kakkosessa olisi mainittu valikoituminen, sitten se olis tietty oikein.
Ja mites sit sellaiset ihmiset, joilla ei oo lähipiiriä :o.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sissus kirjoitti:
Mun mielestä siellä oli kaks väitettä:
1. Valikoitumiseen vaikuttaa lapsuuden kasvuympäristö
2. Lähipiirin suhteet vaikuttavat ammatin ja opintoalan valintaan
Mä taas nään niin et tässä 2. ei puhuta ammatinvalinnan näkökulmasta: valinnan näkökulma. Mikä oli siis se että hemmo itse päättää ammattinsa punnittuaan omia vahvuuksiaan. Yksi ammatinvalinnan näkökulma oli valikoituminen. Ja se sana valikoituminen on tosta väitteestä vaan ns irrotettu. Lähipiirin suhteet vaikuttaa siis siihen valintaan 😅😅 ton pystyy tulkitsemaan mielestäni kummin vain, onko sitten oikein vai väärin.. En osaa sanoa enää
Vierailija kirjoitti:
Juu eihän toi kakkonen voi olla muu kuin V, koska valinnan näkökulmasta se on päinvastoin.
Niinpä! Näin mäkin aattelin että ei se voi olla oikein. Ei voi olettaa että kaikilla ihmisillä valintaan vaikuttaisi lähipiirin suhteet, kaikilla ei välttämättä lähipiiriä olekaan. Tiesin tavallaan ton vastauksen jo kokeessa mutta jäin jotenkin epäröimään, koska onhan tuo nyt aika tulkinnanvarainen kuitenkin niin jätin sit vastaamatta... ois pitäny varmaan vaan luottaa ja vastata
Olin kokeen jälkeen niin helpottunut ja tuntui, että osasi monivalinnat mihin vastasi, mutta nyt kun näitä kommentteja lukee ja tajuaa kysymysten monitulkintaisuuden, niin harmittaa, jos on hölmöillyt. No, ainakin sai oppiläksyjä😄 Rentouttavaa kesää kuitenkin kaikille. Kaikki on varmasti tehnyt siinä hetkessä parhaimpansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Näin mäkin aattelin että ei se voi olla oikein. Ei voi olettaa että kaikilla ihmisillä valintaan vaikuttaisi lähipiirin suhteet, kaikilla ei välttämättä lähipiiriä olekaan. Tiesin tavallaan ton vastauksen jo kokeessa mutta jäin jotenkin epäröimään, koska onhan tuo nyt aika tulkinnanvarainen kuitenkin niin jätin sit vastaamatta... ois pitäny varmaan vaan luottaa ja vastata
Voihan lähipiirin suhteet vaikuttaa siinäkin mielessä, että ne ovat olemattomat tai vajaat tai eivät niin vaikutuksellisia. Kukaan ei tältä maapallolta pääse täysin ilman mitään ihmissuhteita, kommunikaatio ja vuorovaikutus on välttämätöntä. Jos suhteet ovat kaukaisempia ja olemattomampia, ne vaikuttavat eri tavoin kuin esimerkiksi lääkärisukuun ja läheisten perheyhteyksien syntyneellä/omaavalla, mutta vaikuttaa kuitenkin. Sanoisin, että tuo väite on oikein.
En enää tiedä mitä oon vastannut, ja tuntuu et lähes kaikki väitteet on voinut tulkita monella tapaa. Luulin myös, että väittämät meni hyvin ja nyt alkaa tuntua, että mahtavatko edes tarkastaa mun esseetä, mikä meni mielestäni kivasti.
[Voihan lähipiirin suhteet vaikuttaa siinäkin mielessä, että ne ovat olemattomat tai vajaat tai eivät niin vaikutuksellisia. Kukaan ei tältä maapallolta pääse täysin ilman mitään ihmissuhteita, kommunikaatio ja vuorovaikutus on välttämätöntä. Jos suhteet ovat kaukaisempia ja olemattomampia, ne vaikuttavat eri tavoin kuin esimerkiksi lääkärisukuun ja läheisten perheyhteyksien syntyneellä/omaavalla, mutta vaikuttaa kuitenkin. Sanoisin, että tuo väite on oikein.[/quote]
Mä en kyllä ymmärrä sitä, jos monivalintojen vastaukset voivat perustua johonkin ns. yleiseen tietoon tai maailmankäsitykseen, tyyliin "kaikki vaikuttaa kaikkeen". Sittenhän olisi useisiin kysymyksiin voinut vastata miten vaan, jos ajattelisi, että aina joku vaikuttaa johonkin ja täten voi päätellä että x. On kyllä kiinnostavaa nähdä, mitkä lopulta ovat oikeat vastaukset! Ihmettelen kyllä kovasti, että useammassa kysymyksessä tuntui olevan tulkinnanvaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan lähipiirin suhteet vaikuttaa siinäkin mielessä, että ne ovat olemattomat tai vajaat tai eivät niin vaikutuksellisia. Kukaan ei tältä maapallolta pääse täysin ilman mitään ihmissuhteita, kommunikaatio ja vuorovaikutus on välttämätöntä. Jos suhteet ovat kaukaisempia ja olemattomampia, ne vaikuttavat eri tavoin kuin esimerkiksi lääkärisukuun ja läheisten perheyhteyksien syntyneellä/omaavalla, mutta vaikuttaa kuitenkin. Sanoisin, että tuo väite on oikein.
Näinpä.. väitteen voi tulkita niin monella tavalla että periaatteessa oikeaa tai väärä vastausta ei ole. Kuitenkin jos pohjaa kysymyksen pelkästään aineiston sisältöön, niin silloin vastaus olisi mun mielestä väärin. Mutta saa nähdä mikä oikea vastaus sitten kokeen laatijoiden mielestä on. Tuo kysymys oli kyllä jotenkin aivan liian tulkinnan varainen mun mielestä, että siitä voisi melkein valittaa
Tuleeko tulokset kokeesta ja opiskelijavalinnoista siis sähköpostiin vai pitäisikö opintopolkua seurata?
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tulokset kokeesta ja opiskelijavalinnoista siis sähköpostiin vai pitäisikö opintopolkua seurata?
Seuraa tätä keskustelua. 😀 Kun täällä joku kertoo tulosten tulleen, voit mennä Opintopolkuun.
Muistaakseni väitteessä oli kyse valikoitumisesta, ja siihenhän nimenomaa vaikutti lapsuuden kasvuympäristö 🤔