Työkkäri tarjoaa mahdollisuutta palkkatuettuun työhön. Millaisia kokemuksia teillä on siitä?
Kannattaako mennä ja saako siitä saman palkan kuin kaikki muut työntekijät?
Kommentit (32)
Palkkatuki ei tarkoita sitä, että työnantaja maksaisi vähemmän palkkaa. Palkka on aina vähintään tes: in mukainen. Normaaleja työpaikkoja, joissa työnantaja saa hyvityksen siksi, että palkkaa esim. pitkäaikaistyöttömän, iäkkään. Itse 60v, olen ollut 2 kertaa palkkatuetussa työssä ja molemmat olivat normaalia työtä, normaalilla palkalla. Olen kiitollinen näistä töistä, koska pääsin ansiosidonnaisen piiriin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siitä saa tes:n minimin. Ja muista sitten sudenkuoppa. Palkkatuettu työ täyttää työssäoloehtoa vain 75%. Kun olet 6kk palkkatuella ja joudut taas työttömäksi, sinulla on kertynyt työssäoloehtoa vain 4,5kk, eli et pääse vielä ansiosidonnaiselle, vaan sinun pitää löytää töitä 1,5 kk:ksi, että täytät ansiosidonnaiseen vaadittavan työssäoloehdon.
Tai sitten pitää olla palkkatuetussa työssä vähintään 8kk ansiosidonnaiselle päästäkseen.
Pääsin vakituiseen työhön palkkatuen kautta. Kannattaa kysyä töitä muualta kuin kaupungista tai kunnasta...
Palkkatukityössä ei mitään ikälisiä kyllä makseta. Mutta kun työ on osa-aikainen, saat Kelalta tai kassalta mukavan lisän. Palkkatukityö on kivaa ollut aina. Ja kun työkkäri ystävällisesti sitä tarjoaa, kieltäytyä ei voi, paitsi jos karenssin haluaa.
Kunnat palkkaavat samoihin töihin palkkatukilaisen palkkatukilaisen perään. Näin täytetään työpaikan paaria-kasti.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan et joudu kuntouttavaan työtoimintaan! Se vasta on nöyryyttävää. Joudut selvittämään kaikki henkilökohtaiset tiedot sosiaalitoimelle , terveystiedot kaivetaan esille, pankki ja velkatiedot menee julkiseksi ym. Joudut todella inhottavaan ja painostavaan kuulusteluun, jossa on mukana sosiaalityöntekijä ja työkkärin virkailija. Yhdessä haukkuvat sinua. Ja jos sanot jotain vastaan, uhkailevat karenssilla. Kokemusta on. Palkkatuettu työ on todella parempi vaihtoehto.
Ei musta ainakaan ole mitään terveystietoja kaiveltu enkä ole niitä kertonut, eikä velkoja. Pankkitiedotkaan ei ole sossulla, ainoastaan kelalla kun haen tt-tukea. Henkilökohtaisia ne kyllä kyseli aktivointisuunnitelmassa, mutta valehtelin kaikki positiivisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatukityössä ei mitään ikälisiä kyllä makseta. Mutta kun työ on osa-aikainen, saat Kelalta tai kassalta mukavan lisän. Palkkatukityö on kivaa ollut aina. Ja kun työkkäri ystävällisesti sitä tarjoaa, kieltäytyä ei voi, paitsi jos karenssin haluaa.
Kyllä on maksettu ikälisä. Tosin se oli sitten niin, että tämä palkkatukityö oli itse hankittu, eli mainostettiin työnantajalle että voit saada palkkatukea jos otat... Palkka ja työaika oli normaali, sama mitä kyseisestä tehtävästä muille maksettiin, ja ikälisät kuuluivat palkkaan, koska työkokemusta oli entuudestaan.
En tiedä sitten miten nämä palkkatukityötarjoukset kunnilta, näistä ns. velvoitetyöllistettävistä, joissa yleensä siis työaikakin on supistettu johonkin 80 % normaalista tms. ilmeisesti sen vuoksi ettei kunnan tarvitse omasta pussista mitään palkkaan laittaa, niin ehkä niissä ei sitten työkokemuslisiä makseta. Mutta kuuluuhan nämä kyllä maksaa, sillä se työsopimus ja työehdot ovat aivan samat kuin muillakin työntekijöillä, vaikka työaika olisi supistettu.
Vierailija kirjoitti:
Jos työaika on esim. 80 % normaalista, niin maksaako joku soviteltua päivärahaa/työmarkkinatukea... Se supistettu työaika voi siis olla sellainen ettei mitään sovitteluja tule. Toki voi olla niinkin, että teet neljän tunnin päivää, jolloin sovittelua tulee.
Olin nuorena 90-luvulla puoli vuotta palkkatukityössä. Sen jälkeen työllistyin sitten muuallekin, eikä ole sittemmin tarvinnut enää työttömänä olla.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena 90-luvulla puoli vuotta palkkatukityössä. Sen jälkeen työllistyin sitten muuallekin, eikä ole sittemmin tarvinnut enää työttömänä olla.
Miksi ihmeessä et ole työttömänä?! Hanki nyt vähän vapaa-aikaa itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siitä saa tes:n minimin. Ja muista sitten sudenkuoppa. Palkkatuettu työ täyttää työssäoloehtoa vain 75%. Kun olet 6kk palkkatuella ja joudut taas työttömäksi, sinulla on kertynyt työssäoloehtoa vain 4,5kk, eli et pääse vielä ansiosidonnaiselle, vaan sinun pitää löytää töitä 1,5 kk:ksi, että täytät ansiosidonnaiseen vaadittavan työssäoloehdon.
Kuuluko kaikki tosiaan kassaan?
Itse en kuulu, koska ansiosidonnainen jää näillä palkoilla niin pieneksi, että joutuu kassan lisäksi puljaamaan Kelan muiden tukien kanssa. Ei mitään järkeä sotkea useampaa kokkia samaan soppaan.
Palkkatukityö on työsuhde josta saat palkkaa. Ystäväni työllistyi myös palkkatuella oman alansa työtehtäviin, palkka bruttona n. 3000€. Tämän jälkeen sai vakituisen paikan. Kannattaa ottaa paikka vastaan jos työtä saat!